Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD för första gången

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 20:15

Nirvasher
  • Nirvasher
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har gått och funderat ett bra tag nu och kollat på flertalet tv-apparater, och har efter ett tag kommit fram till att Sony och Samsung är de två märken som är bra alternativ.

De två tv-apparater som då ligger på listan just nu är;
  • Sony KDL-40W3000AEP
  • Samsung LE-40F86BDX

Hade läst en hel del gott om Sonyn och blev genast förvånad över att bilden drog sig väldigt mycket åt det gråa hållet (grådaskig?) när jag kollade i butiken. Kollade i 3 olika butiker, och Sonyn var precis likadan överallt. Är detta en sak som går att förbättra med inställningarna? För annars tycker jag verkligen inte den är värd priset. Samsungen tycker jag däremot vara bättre, mycket skarpare bild, visserligen skiljer sig det en hel del i kontrast, men ändå. Det ser ut som det blir en LE-40F86 då, men enda problemet är att de flesta butiker tycks ha slut på denna tv. Samt att priset pendlar väldigt mycket från butik till butik. Var på NetOnNet, och där hade de inga och hade heller inte ens lagt in en ny beställning på fler.
Är LE-40F86 en utgående modell eller?

Hur klarar LE-40F86 DVD och vanliga tv-sändningar via kabel? Rätt så viktigt att det blir bra, eftersom vi i familjen använder DVD'n och ser en hel del på tv via vanliga kabel-tv. Vill inte uppleva en sämre bild än vad vi har på tjock-tv'n.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Postad 05 February 2008 - 20:20

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Skall du ha den till TV är Plasma det bästa du kan göra

Lcd är till för tv-spel.

Postad 05 February 2008 - 20:25

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
2 riktigt bra apparater det där... Båda två har fått mycket bra betyg men jag hade personligen valt F86... gillade den grymma svärtan och bilden i helhet när jag var o kikade på den och sen att den är riktigt snygg gör ju inte saken sämre.

Postad 05 February 2008 - 20:33

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Har gått och funderat ett bra tag nu och kollat på flertalet tv-apparater, och har efter ett tag kommit fram till att Sony och Samsung är de två märken som är bra alternativ.

De två tv-apparater som då ligger på listan just nu är;

• Sony KDL-40W3000AEP
  • Samsung LE-40F86BDX

Hade läst en hel del gott om Sonyn och blev genast förvånad över att bilden drog sig väldigt mycket åt det gråa hållet (grådaskig?) när jag kollade i butiken. Kollade i 3 olika butiker, och Sonyn var precis likadan överallt. Är detta en sak som går att förbättra med inställningarna? För annars tycker jag verkligen inte den är värd priset. Samsungen tycker jag däremot vara bättre, mycket skarpare bild, visserligen skiljer sig det en hel del i kontrast, men ändå. Det ser ut som det blir en LE-40F86 då, men enda problemet är att de flesta butiker tycks ha slut på denna tv. Samt att priset pendlar väldigt mycket från butik till butik. Var på NetOnNet, och där hade de inga och hade heller inte ens lagt in en ny beställning på fler.
Är LE-40F86 en utgående modell eller?

Hur klarar LE-40F86 DVD och vanliga tv-sändningar via kabel? Rätt så viktigt att det blir bra, eftersom vi i familjen använder DVD'n och ser en hel del på tv via vanliga kabel-tv. Vill inte uppleva en sämre bild än vad vi har på tjock-tv'n.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Vad skall du använda TV:n till? Om vi endast snackar om TV-tittande samt DVD-avspelning så kommer även Sony 40D3000 passa dig utmärkt, pris 13995:-. Dess styrkor är just källor av lägre kvalite, tv/dvd. Den kan även spela av bluray (1080p), men är inte fullhd.

En anledning till att Sonys bild kanske är lite grådaskig är helt enkelt hur den är inställd. Vissa tv-apparater är inställda för 'wow' upplevelsen, de skall synas i butiken.. starka fäger som skjuter ut! Hemma hade det aldrig funkat, du hade blivit trött i ögona.

//M

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 05 February 2008 - 20:34.

Postad 05 February 2008 - 20:41

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

2 riktigt bra apparater det där... Båda två har fått mycket bra betyg men jag hade personligen valt F86... gillade den grymma svärtan och bilden i helhet när jag var o kikade på den och sen att den är riktigt snygg gör ju inte saken sämre.

Tillskillnad från Hylle hade jag valt Sonyn. Anledningen till det är att Samsungs F-serie gör om allt som har en touch av svart till svart. D.v.s. det finns ingen bra gråskala i den TVn. Så konturer på svarta kläder på den TVn finns inte. TVn saknar helt enkelt liv..

Postad 05 February 2008 - 20:47

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Nja det är väl inte direkt sant... hdtvtest skriver ju bla:

* Greyscale calibration options available in user menu (near-D65 achieved)

* Deepest black level among all the LCD TVs I've tested so far

Postad 05 February 2008 - 20:52

Nirvasher
  • Nirvasher
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Skall du ha den till TV är Plasma det bästa du kan göra

Lcd är till för tv-spel.

Iofs, plasma är kvalité. Men då gäller det att hosta upp lite fler pengar samt att man får räkna med kortare livslängd än lcd. :/

Låter ju kanon! Hur var det att kolla vanlig kabel-tv på den? DVD-filmer osv.? Godkänt, bra, mycket bra eller skit? Vi har Digital TV-box, men DVD'n byts inte ut än.

Vad skall du använda TV:n till? Om vi endast snackar om TV-tittande samt DVD-avspelning så kommer även Sony 40D3000 passa dig utmärkt, pris 13995:-. Dess styrkor är just källor av lägre kvalite, tv/dvd. Den kan även spela av bluray (1080p), men är inte fullhd.

En anledning till att Sonys bild kanske är lite grådaskig är helt enkelt hur den är inställd. Vissa tv-apparater är inställda för 'wow' upplevelsen, de skall synas i butiken.. starka fäger som skjuter ut! Hemma hade det aldrig funkat, du hade blivit trött i ögona.

//M

Hm, intressant. Vad jag läst om Sony KDL-40W3000AEP skulle även den hantera DVD samt vanlig kabel-tv mycket bra. Men som tidigare sagt, så var den inte särskillt imponerande i butiken. Men som du säger själv, den borde faktiskt vara bättre inställd just för att man ska fastna för den i butiken, därför tycker jag att det är rätt skumt att den hade en grådaskig ton i vilken butik jag än var i (de kör olika sändningar och filmer, lättare att kolla).
Någon som har en Sony KDL-40W3000AEP eller har pillat med inställningarna och kan säga något om "grådaskigheten"? Om inte annars så får det bli Samsungen, ser dock bara svårt ut att få tag på den. Någon som vet varför? :S

Postad 05 February 2008 - 22:06

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Iofs, plasma är kvalité. Men då gäller det att hosta upp lite fler pengar samt att man får räkna med kortare livslängd än lcd. :/

Nopp, det finns högkvalitativa plasmor som är billigare än båda de LCD:er du räknar upp och livslängden på en plasma behöver du inte heller oroa dig för. Den kommer att räcka både ditt och flera efterföljande ägares behov....

Du tar upp två typiska och felaktiga "myter" som florerar och som absolut inte bör avskräcka dig från att även lägga till en plasma i ditt urval...särskilt inte med tanke på hur du/ni ska använda er TV och sökandet efter en tv som kan matcha er gamla CRT i såväl svärta som med bildsignaler av INTE Full-HD-kvalité.

Bland LCD:er har du nog valt ut de två mest prisvärda som finns på marknaden. Vad du sen väljer får du nog testa dig fram till.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 February 2008 - 22:15.

Postad 05 February 2008 - 22:37

Rob77
  • Rob77
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det är helt klart en plasma du ska ha om du tänkt använda tv:n på det sätt du beskriver här ovan.
LCD och Plasma har väl idag likvärdig livslängd och det är hur som helst inget problem, du lär hinna byta tv flera ggr om innan tv:n är "utnött". Vet inte exakt hur mycket Sonyn och Samsungen kostar men jag skulle vilja rekommendera Panasonic 42 PX70. Den får du idag för runt 11000 och det är en tv som jag är säker på att du skulle bli väldigt nöjd med.

https://www.prisjakt...kt.php?p=160374

Postad 05 February 2008 - 22:38

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Välj inte bort Sony av anledningen hur du upplevt den i butikerna. Det är garanterat en inställningsfråga. Försök titta på dem i en riktigt butik där det är kalibrerat, eller välj åtminstone bort "solljus"-läget eller vad det nu heter från Sonyn då det pajar bilden något enormt. Annars två bra LCD:er. Du kan komma billigare undan med plasma (panasonic px70) eller få ännu lite bättre bild om du slantar upp mer (pioneer).

Postad 05 February 2008 - 22:46

Ulysses
  • Ulysses
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
1. Gå till en butik som är seriös (läs hemmabiobutik). Undvik alla dessa "stormarknader" med lysrör i taket.
2. Ta med en film på DVD/Blu-ray etc som du är van vid att se och vet "hur den skall se ut".
3. Be om TV:ns fjärrkontroll.
4. Sätt på filmen och kalibrera sedan bilden efter eget tycke och smak.
5. Upprepa tills du hittar TV:n som har en bild som faller dig in i smaken.
6. Köp den, åk hem och vad glad. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.