Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Borra i Glasbetong?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 14:12

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Nån som har koll på hur pass bra det går att borra i glasbetong?
(Alltså lösa "block" ej monterat)

/Jocce

Postad 09 February 2008 - 15:02

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hittade det här på en hemsida :)

Ulf Zetterholm, vd på AB Glasbetong, ger sina bästa glasblockstips.

1. Gör en plan bädd av glasbetongbruk innan du börjar montera blocken.

2. Gör snabbt rent glasblocken från bruk. Bruket brinner snabbt och blir nästan omöjligt att få bort när det torkat.

3. Det finns olika avslutningsmöjligheter för glasblockskonstruktioner: rundade hörnblock, style caps (en slags glaslist som limmas fast) och aluminiumprofiler. Style caps och profiler kan du ta bort om du tröttnar på dem men ser kanske inte lika "äkta" ut som ett rundat block.

4. Använd bruk som är speciellt anpassat för glasblock. Det finns risk för att det inte blir riktigt tätt annars. Glasblocksbruk kostar cirka 75 kronor säcken och räcker till ungefär 20 block.

5. Vill du ha 7-20 mm fog - använd bruk. Vill du ha 3 mm fog - använd silikon.
Du kan inte borra i glasblock utan att förstöra dess goda egenskaper - behöver du göra en konstruktion för till exempel rör som sitter utanpå väggen kan du använda halvglas och försöka "bädda in" röret i något annat material, till exempel plast. Använd aldrig sågade glasblock- eller glasblockshörn i våtutrymmen eller i utomhusmiljöer.

6. Tänk på att det finns olika kvalitet på glasblock. De typgodkända och brandklassade bör alltid användas i utomhuskonstruktioner som till exempel fasader och i våtrum för att undvika kondensbildning.

7. Glasblockskonstruktioner utomhus bör alltid monteras med glasblocksbruk eftersom det tål väder och vind bäst. Bruk för våtrum som kakel- och klinkerfog är till exempel tillverkat med tanke på att det ska vara en fuktspärr bakom och blir inte tätt nog.

MVH Tim

Postad 11 February 2008 - 11:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Det går inte att ta hål i de flesta glasbetong. Tvärt om är det något som man kraftigt avråder från.

Postad 14 February 2008 - 10:26

Danbe
  • Danbe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag gick till min lokala glasmästare, 300kr och en dag tog det för att få två hål genom ett block. han sa dock att risken är stor när man borrar att blocket kan spricka. men det blev riktigt bra i mitt block

Postad 14 February 2008 - 10:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vissa block spricker inte bara. De "exploderar" i massor av småbitar.

Postad 14 February 2008 - 10:45

LLL82
  • LLL82
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
jag har provat att borra in lysdioder i ett, det var inga problem köpte glas & kakel borr på clas ohlson http://www.clasohlso...spx?id=15333932

Bifogad fil(er)

Postad 14 February 2008 - 21:16

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

jag har provat att borra in lysdioder i ett, det var inga problem köpte glas & kakel borr på clas ohlson http://www.clasohlso...spx?id=15333932

Oooohhh....liknande nått sånt jag funderat på att göra :)

Vad har du kört för dioder / drivning till dem?

/Jocce

Postad 15 February 2008 - 09:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

jag har provat att borra in lysdioder i ett, det var inga problem köpte glas & kakel borr på clas ohlson

Där ser man. :)
Vi har testat med två olika leverantörer på byggen och det gick inte alls.... och leverantören idiotförklarade killarna för att de försökt. :D Men tydligenb så är det bara att köpa extra block och testa sig fram.

Postad 15 February 2008 - 15:55

LLL82
  • LLL82
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Oooohhh....liknande nått sånt jag funderat på att göra ;)

Vad har du kört för dioder / drivning till dem?

/Jocce

dioderna köpte jag på clas ohlson, var bara ett expriment för att se om det gick, så jag använde bara batterier. men har provat använda biltema nätadapter: 38-111 för 49,90 till ett annat diod projekt och det gick alldeles utmärkt... Men ett tips om du ska ha många ultravita dioder är att du köper från kjell & co. Jag köpte 50st från clas ohlson till min tv bänk och dom lyste i 3 olika nyanser (många timmars jobb helt bortkastat...), har även satt dioder i sänggaveln men dom är från kjell & co och det var samma nyans på alla.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.