Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny förstärkare/reciever

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2008 - 15:41

Ajke
  • Ajke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag har under en längre tid haft mina två högtalare kopplade till min reciever för att lyssna via dator och tv. Högtalarna om man räknar ihop alla element så blir det 830w, det är byggsats som jag byggt själv. Recievern har börjat lagt av nu och jag undrar om den är för svag till mina högtalareoch att den inte orkar med. Jag kanske är helt ute och cyklar för jag kan inte så mycket om detta :)

Recievern har en uteffekt på 100watt per kanal (5.1) sen vet jag inte så mycket mer, det är en sony kanske 5 år gammal lite mer ;) Jag har länge funderat på att köpa en ny reciever men jag vill bara vara säker innan så jag inte gör fel.

Hoppas någon är kan förklara hur det funkar som och vad jag ska göra :) Mvh Linus

Redigerat av Ajke, 11 February 2008 - 15:43.

Postad 13 February 2008 - 20:59

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
hej skall se om jag kan lyckas svara på dina frågor.

När du säger att dina element så blir det 830w. jag mistänker att det är summan av alla effektsiffror som finns på
elmenten till dina högtalare. Dessa siffror säger bara hur mycket dina högtalare tål inte hur mycket de behöver för att spela bra.
Jag har inte sett dina högtalare eller vad det är för elment, men tro mig de tål inte 830w.
Det är lite mer komplicerat än så att räckna hur mycket en högtalare tål med många parametrar vilket jag inte tänker gå in på.
Att recivern lägger av kan bero på att dina högtalare är för tungdrivna och att du spelar för högt och länge så stärkaren blir för varm.
Att stärkare skulle klara 5x100w är förmodligen väldigt optimistiska watt.
Recivers brukar sällan kunna klara såna watt om man inte går högt upp i pris.
Då behöver den bara driva resten av systemet.
Visst kan du köpa en ny reciver men är rädd att den inte orkar dirva din högtalare klokt heller.
Jag skulle rekomendera att di skaffar ett stereo slutsteg som du kopplar till dina högtalare för att avlasta
recivern. Det kommer ge dig ett stort lyft i ljudet med ny eller gammal reciver

Postad 23 February 2008 - 20:57

Ajke
  • Ajke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

hej skall se om jag kan lyckas svara på dina frågor.

När du säger att dina element så blir det 830w. jag mistänker att det är summan av alla effektsiffror som finns på
elmenten till dina högtalare. Dessa siffror säger bara hur mycket dina högtalare tål inte hur mycket de behöver för att spela bra.
Jag har inte sett dina högtalare eller vad det är för elment, men tro mig de tål inte 830w.
Det är lite mer komplicerat än så att räckna hur mycket en högtalare tål med många parametrar vilket jag inte tänker gå in på.
Att recivern lägger av kan bero på att dina högtalare är för tungdrivna och att du spelar för högt och länge så stärkaren blir för varm.
Att stärkare skulle klara 5x100w är förmodligen väldigt optimistiska watt.
Recivers brukar sällan kunna klara såna watt om man inte går högt upp i pris.
Då behöver den bara driva resten av systemet.
Visst kan du köpa en ny reciver men är rädd att den inte orkar dirva din högtalare klokt heller.
Jag skulle rekomendera att di skaffar ett stereo slutsteg som du kopplar till dina högtalare för att avlasta
recivern. Det kommer ge dig ett stort lyft i ljudet med ny eller gammal reciver

Hur många watt skulle du rekomendera att den är på då? Asså watt per kanal, rms. Skulle kunna skicka bild men sitter på intercafe just nu.

Postad 24 February 2008 - 04:24

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Detta med effektsiffror tycker jag är spännande.
Exemplel 1
Jag bygger en 2-vägs högtalare.
Diskant med effekttålighet på 100w
Mellan/bas med effekttålighet på 200w.
Blir då effekttåligheten 100 (begränsas av diskantens)
Blir effektåligheetn 200w (signalen delas upp på diskant och mellan/bas, fortfarande begränsar diskanten)
Eller lägger man ihop effekttåligheten av alla element ?

Exempel 2

Jag bygger en 3-väggare.
Diskant med effekttålighet på 140w
Dubbla mellan med effekttålighet på 110w
Dubbal PA-basar med effektålighet på 800w
Hur ska jag då räkna ut effekttåligheten ?

En sak till tycker jag är intressant. Delas effekten i delningsfiltret över hela registret ?
Säj en Nad c372. Den lämnar 150/kanal kontinuerligt. Kopplar man då en CV cls 215 till den, vilken är en 3-väggare. Får då diskanten 50w, mellan 50w och basarna 25w var vid kontinuerlig belastning ?

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 February 2008 - 01:03.

Postad 25 February 2008 - 22:47

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Det går inte att ange ett antal watt och säga att det kommer spela på bra.
Är otroligt stor skillnad mellan watt och watt, har hört små 20 w som spöjar 80w utan problem.

En högtalare tåll så mycket tills något går sönder, kan vara att element slår igenom och skadas, att tråden som talspolen är gjord av bränns sönder eller att nånting i delningsfiltret bränns sönder mm.

Kanske inte så mycket hjälp men är extremt svårt att svara generelt hur mycket en högtalare tål

Postad 26 February 2008 - 20:57

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Svår fråga.

En general tumregel kan vara: helre en förstärker med 150W till en högtalar som 'klarar av' 100W än tvärtom. De flesta högtalarskader uppstår när en förstärker börjar förvränga ljuden, vilket små förstärkere gör mycket lättare än de med många watt.

Jag har sett test av en gammal dali 107 (150w om inte jag kommer ihåg fel) med krell förstärkare (6-800w) och den gick inte sönder för ljudet var rent. Sen har man hört om högtalare på xmillioner watt som har gått sönder med en 20w förstärkere..

Och watt är en klurig grej, ofta beror det nästan mer på hur strömstark en förstärker är och inte hur många watt den kan prestera...

Postad 27 February 2008 - 15:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Kort sagt kan man säga att det är lite, lite komplicerat och att de flesta "svenssons" har fel uppfattning av de olika delarna.

Enkelt sagt så är känsligheten och impendansen på högtalarna (hur lätta dom är att driva) det som är viktigt, i kombination med hur en förstärkare levererar musklerna och att den klarar alla laster (impendanser) och fasvinklar.

Du kan ha en bra 100W förstärkare exempelvis, och lättdrivna högtalare, och då kan du med full volymutstyrning till exempel spela 100dB medans du med en större 200W förstärkare kan spela högre, förutsatt att högtalarna klarar att hantera effekten. Och tvärtom då...
Du kan ha samma "större" förstärkare och mer tungdrivna högtalare och då få ut en lägre volym på samma volymutslag. osv osv...

Det är en kombinationseffekt och en muskelsvag förstärkare och relativt tungdrivna högtalare i kombination med att du vrider på fullt på volymen, brukar ge en oren signal för att slutstegen inte orkar med, och då går högtalarna gärna sönder. Men det märker man först för det låter väldigt distorderat och då bör man sänka volymen.

En större förstärkare kan leverera det som krävs vid samma volym och då skonar man högtalarna och slipper att dom går sönder.

Detta förutsatt alltså, att det inte är en MASSA effekt man krämar och elementen/konstruktionen inte tål såpass mycket. Då kan det gå illa då också.

En avvägning alltså, relativt effektivt slutsteg och relativt lättdrivna högtalare med effekttålighet som motsvarar full volymutstyrning är det optimala.
Men spelar man inte jättehögt (över gränserna för vad kombinationen fixar) så behövs det ju inte, då klarar man sig med en välljudande och kanske mindre effektiv försärkare!

Men detta säger egentligen absolut ingenting om hur det kommer att låta heller.
Större/mindre dyr/billig säger ingenting utan det är kosntruktionen och kombinationerna som avgör hur bra det kommer att låta.

Hoppas det klarnade lite.

Postad 27 February 2008 - 18:55

Klatten
  • Klatten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag är också lite fundersam vad gäller det här med Watt och tunga/lättdrivna högtalare. Finns det någon "tumregel" om att en känslighet på exempelvis 89dB kräver så mycket Watt? Strömstyrkan som stärkaren ger ifrån sig spelar väl också in på hur den klarar att driva högtalarna.

Postad 27 February 2008 - 22:26

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Alltså, de flesta stärkare klarar av vettiga märken klarar att ge sin beskrivning effekt i 8ohm iaf, så det är bara att ta 89db, vilket är det du får ut vid en watt. Sedan dubblar du antalet watt för varje 3 db du ska up. 100w tar slut ganska snabbt. Och det är kontinuerlig effekt. Ska man vara petig så kräver starta toppar i musiken, säkerligen 10ggr mer kraft än medelvärdet, men det under extremt kort period bara. Dessutom så varierar högtalararens impedans beroende på frevkens. Så sjunker impedandsen till 4ohm någonstans så krävs det dubbelt så mycket ström av stärkaren. Sedan får man iofs lite hjälp på traven bereoden på rummet, lyssnarens placering, högtalarens närhet till väggar etc. Men i vilket fall så går watten åt snabbt. Sedan får man kolla på ett diagram över impedansen över frekvensen och lägga samman det med känsligheten för att se hur elaka de egentligen är.

Det är den lätta varianten i vilket fall, men den räcker för det mesta.

Postad 05 March 2008 - 22:39

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Tror jag har fattat, en bit på vägen iaf!

tänkte slänga in en annan fråga.
om man tar en högtalare som det står förstärkarkrav : 15 - 110W

vad skulle hända om man har t ex en förstärkare som bara har 10W, skulle det inte komma något ljud alls eller skulle det bara bli väldigt distorderat?

Postad 06 March 2008 - 08:07

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Tror jag har fattat, en bit på vägen iaf!

tänkte slänga in en annan fråga.
om man tar en högtalare som det står förstärkarkrav : 15 - 110W

vad skulle hända om man har t ex en förstärkare som bara har 10W, skulle det inte komma något ljud alls eller skulle det bara bli väldigt distorderat?

Jodå. Du kan mata den med 1watt om du så vill men rekommenderad effekt är vad tillverkaren tycker att den borde drivas med. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.