Prestanda COD4:MW på PC
19 svar till detta ämne
Postad 12 February 2008 - 08:52
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Jag har tänkt att köra COD4:MW på PC och har insett att min nuvarande dator (datorkomponenter) inte riktigt klarar systemkraven. Jag efterfrågar därför hjälp med att se om jag kan uppgradera något utan att behöva byta alltför mycket. Jag vill helst inte byta datorlådan då denna är helt underbart tyst med dämpplattor från AcoustiPack. Jag vill med andra ord ha en mycket tyst maskin med bra egenskaper för spel. Enligt systemkraven på COD4:MW skall grafikkorten stödja minst DirectX 9c till 100%. Min nuvarande dator har nedanstående komponenter: Datorlåda: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling Moderkort: Intel Glen Ridge i915P 4DDR-DIMM 4PCI 2PCIe SATA Audio LAN Socket775 ATX Processor: Intel Pentium 4 540 Prescott 3.2GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775 CPU kylning: Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 RAM: Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL3 Hårddisk: Maxtor DiamondMax 10 6B300S0 300Gb 7200rpm 16Mb S-ATA Grafikkort: GeCube Radeon X600Pro 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express Kylning grafikkort: Zalman ZM80D-HP VGA Dual Heatpipe for VGA-card (NOT for 6800GT/6800Ultra) Är tacksam för all hjälp! /Stone
Redigerat av stone, 13 February 2008 - 13:36.
Postad 12 February 2008 - 09:26
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
I mina ögon verkar det som om du egentligen bara behöver byta grafikkort för att kunna få hygglig prestanda i CODMW. Du kanske skulle må bra av lite mer ramminne också, en 1gb sticka är grymt billig nu så det är starkt rekommenderat. Processorn borde klara sig tack vara hög klockfrekvens.
Jag rekommenderar ett Radeon 3870 eller ett nytt Geforce 8800GT. Det förstnämnda är lite billigare och är grymt prisvärt, dock med lite mindre kräm än Nvidiakortet.
Postad 12 February 2008 - 12:14
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
I mina ögon verkar det som om du egentligen bara behöver byta grafikkort för att kunna få hygglig prestanda i CODMW. Du kanske skulle må bra av lite mer ramminne också, en 1gb sticka är grymt billig nu så det är starkt rekommenderat. Processorn borde klara sig tack vara hög klockfrekvens.
Jag rekommenderar ett Radeon 3870 eller ett nytt Geforce 8800GT. Det förstnämnda är lite billigare och är grymt prisvärt, dock med lite mindre kräm än Nvidiakortet.
Tackar för snabbt svar! Måste jag inte byta processorn om jag byter till ett vassare grafikkort? Om processorn är slöare än grafikkortet så måste väl det innebära att grafikkortet måste "vänta" på processorn? Hur är det med ljudnivån och möjligheten till tyst kylning på Radeon 3870/Geforce 8800GT? Dessutom, fixar mitt nätagg (380W) de nya grafikkorten?
Redigerat av stone, 12 February 2008 - 13:10.
Postad 12 February 2008 - 15:53
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Processorn kan bli lite av en flaskhals, men det går nog ändå... Jag antar att du vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt och inte byta så många komponenter. Då räcker ett grafikkort och en extra Gb ram. Det finn också versioner med tyst kylning av de flesta kort, 8800GT finns vet jag med "silentpipe". En sak som jag gillar med 3870 jämfört med 8800GT är att de tar upp dubbla kortplatser och därför blåser ut luften ur lådan. De sistnämnda tar bara upp en kortplats och är mer slimmade, men luften blåses ut i lådan.
Om du vill byta fler komponeneter i datorn uppstår problemet att man känner behovet av att matcha allt med jämbördiga komponenter vilket leder till följande: ny processor-->nytt moderkort (du har rätt sockel, men vill nog ha en nyare styrkrets)--> ny HDD eftersom din gamla kanske har ATA-anslutning--> nya, snabbare minnen--> allt måste drivas med ett bättre nätagg vilket kan betyda att du behöver en ny låda, om inte annat så kanske ditt nya, stora graffe inte ryms i den...
Problemet med att byta ut en komponent är att någon gammal blir en flaskhals, det går inte att komma ifrån. Men som sagt, testa att bara byta grafikkort och köp mer minne. Vill du sedan uppgradera har du redan dessa komponenter i alla fall.
Hoppas det hjälpte!
Postad 12 February 2008 - 16:25
Freezard
-
Freezard
-
Beroende
-
-
1306 inlägg
Ljudlöst 8800GT passar nog bra... https://www.prisjakt...kt.php?p=245498EDIT: 380W är väl på gränsen men det borde duga... jag har själv ett Antec Sonata II men tycker inte det är speciellt bra men vill du inte byta chassi så får du väl testa och se.
Redigerat av Freezard, 12 February 2008 - 16:46.
Postad 12 February 2008 - 17:02
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Tackar för de ytterligare tipsen.
Jag lutar åt Radeon 3870 samt mer minne, men är fortfarande lite orolig över mitt nätagg. Det är ju bara på 380W, borde inte detta bli ett problem? Vad kan i värsta fall hända?
Postad 12 February 2008 - 17:05
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Ljudlöst 8800GT passar nog bra...
https://www.prisjakt...kt.php?p=245498
EDIT: 380W är väl på gränsen men det borde duga... jag har själv ett Antec Sonata II men tycker inte det är speciellt bra men vill du inte byta chassi så får du väl testa och se.
I det chassit sitter det väl ett agg på 450W, eller? Vad kör du med för grafikkort?
Postad 12 February 2008 - 17:33
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Tackar för de ytterligare tipsen. Jag lutar åt Radeon 3870 samt mer minne, men är fortfarande lite orolig över mitt nätagg. Det är ju bara på 380W, borde inte detta bli ett problem? Vad kan i värsta fall hända?
Det värsta som kan hända är att datorn inte startar. Ingenting går sönder om nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström. Din processor (P4) är lite av en strömslukare, så den drar nog en hel del... Du kan prova, som sagt är jag inte säker på att kortet rymt i lådan, så se till att ta måtten ordentligt. Har själv ett Sonata III faktiskt!
Postad 12 February 2008 - 18:09
Freezard
-
Freezard
-
Beroende
-
-
1306 inlägg
Jo det är sant att det är 450W men jag menade själva chassit... om man köper nytt chassi får man ju ofta nytt nätagg också. Om du har en 6-pin PCI-E strömkontakt på ditt PSU så kommer datorn starta för den lär inte ha något problem vid idle... men det kan bli problem när du väl spelar då kan du få artifakter eller vanligare så stänger datorn av sig.
Din processor drar lite mer ström än en Core 2 Duo vid samma frekvenser men om du inte överklockar datorn tror jag ändå att det ska gå utmärkt med 380W... det är ju ett Antec antar jag så det är hög kvalité. Oftast rekommenderar grafikkortstillverkarna 450W minst men det är mest på grund av att "mainstream" datoranvändarna har kassa nätagg som Ultra eller Q-tec som ofta följer med OEM-datorer eller billigare chassin. En normal dator drar sällan över 300W om den ej är överklockad eller kör Crossfire/SLI.
Jag tänkte bara på om du inte var nöjd med Sonata så är det ju ett bra tillfälle att köpa nytt chassi med nätagg inkluderat annars är det bara att köpa nytt kort och testa... jag har kört X1900 XT överklockat till XTX vilket är ett av de mest energikrävande korten man kan ha tillsammans med en överklockad C2D utan problem. Tänk på att de nya korten drar mindre ström också, mitt nya 3850 drar kanske hälften så mycket och är dessutom knäpptyst.
Postad 12 February 2008 - 19:11
maglar523
-
maglar523
-
Rookie
-
6 inlägg
Har du prövat att uppdatera grafikkortet med de senaste drivrutinerna??
Annars är ju detta ett hyffsat bra kort för pengarna.
www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GTSIL-512
Redigerat av maglar523, 12 February 2008 - 19:20.
Postad 13 February 2008 - 11:38
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Har du prövat att uppdatera grafikkortet med de senaste drivrutinerna??
Annars är ju detta ett hyffsat bra kort för pengarna. www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GTSIL-512
Jo, jag har inte hittat senare drivisar än de som redan ligger på datorn. Sedan är ju en uppgradering trevlig i sig. Aldrig fel med lite nyare komponenter, ju!  Tackar för de ytterligare tipsen. Jag lutar åt Radeon 3870 samt mer minne, men är fortfarande lite orolig över mitt nätagg. Det är ju bara på 380W, borde inte detta bli ett problem? Vad kan i värsta fall hända?
Det värsta som kan hända är att datorn inte startar. Ingenting går sönder om nätagget inte kan leverera tillräckligt med ström. Din processor (P4) är lite av en strömslukare, så den drar nog en hel del... Du kan prova, som sagt är jag inte säker på att kortet rymt i lådan, så se till att ta måtten ordentligt. Har själv ett Sonata III faktiskt!
Jo det är sant att det är 450W men jag menade själva chassit... om man köper nytt chassi får man ju ofta nytt nätagg också. Om du har en 6-pin PCI-E strömkontakt på ditt PSU så kommer datorn starta för den lär inte ha något problem vid idle... men det kan bli problem när du väl spelar då kan du få artifakter eller vanligare så stänger datorn av sig.
Din processor drar lite mer ström än en Core 2 Duo vid samma frekvenser men om du inte överklockar datorn tror jag ändå att det ska gå utmärkt med 380W... det är ju ett Antec antar jag så det är hög kvalité. Oftast rekommenderar grafikkortstillverkarna 450W minst men det är mest på grund av att "mainstream" datoranvändarna har kassa nätagg som Ultra eller Q-tec som ofta följer med OEM-datorer eller billigare chassin. En normal dator drar sällan över 300W om den ej är överklockad eller kör Crossfire/SLI.
Jag tänkte bara på om du inte var nöjd med Sonata så är det ju ett bra tillfälle att köpa nytt chassi med nätagg inkluderat annars är det bara att köpa nytt kort och testa... jag har kört X1900 XT överklockat till XTX vilket är ett av de mest energikrävande korten man kan ha tillsammans med en överklockad C2D utan problem. Tänk på att de nya korten drar mindre ström också, mitt nya 3850 drar kanske hälften så mycket och är dessutom knäpptyst.
Tackar åter igen för svar. Det känns som att jag skall köpa nytt kort och testa. Så länge man inte kan ha sönder något och kortet får plats i burken så är det ju värt att testa.
Postad 20 February 2008 - 14:58
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Har nu införskaffat ett Asus GeForce EN8800 GT grafikkort samt ett Antec NeoHE 500W nätagg. Petade också i 1 GB RAM till så nu har jag 2 GB totalt. Till en början fick jag inte grafikkortet att lira. Laddade ner senaste drivisarna från Asus, utan skillnad. Laggade ner senaste drivisarna från Nvidia och då fungerar det galant. Startade därefter upp COD4 och kunde konstatera att Multiplayer inte gick igång utan programmet krashade. Jaha. Då satt man där med skägget i brevlådan i allafall! Efter en hel del testande med olika drivrutiner för ljudkortet så lyckades jag till slut installera det rätta och nu startar spelet alldeles som det skall. :-) Eventuellt hade det alltså från början räckt med att installera rätt drivrutiner för ljudkortet...men då hade jag å andra sidan säkert trillat dit på ett för klent grafikkort! Ja, nu fungerar det i allafall! :-)
Postad 20 February 2008 - 15:30
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Har nu... [använt en massa pengar] Till en början... [problem]... ... [problem]... ... [installerade]... [problem]... ...[testade]... ... [problem]... ... [problem]... Ja, nu fungerar det i allafall! :-)
Så här såg det ut för mina ögon. I skenet av detta så är det, för mig, inte konstigt att konsolspelandet vinner mark.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 20 February 2008 - 15:32.
Postad 20 February 2008 - 15:38
Hedis
-
Hedis
-
Användare
-
-
204 inlägg
Man är väl lyckligt lottad som väldigt sällan har några problem med datorn
Redigerat av Hedis, 20 February 2008 - 15:38.
Postad 20 February 2008 - 17:13
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
inte Watt som e viktiga på ett nätagg, utan hur mkt och konsistent ström man får på 12v linorna, iaf för grafikkort ^^ ( visst effekten spelar viss roll, men det är inte allt man ska stirra sig blind på )
men jaeo, nytt grafikkort borde göra susen om man vill komma undan billigast möjligt, och 1gb ram till
Postad 20 February 2008 - 22:53
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Har nu... [använt en massa pengar] Till en början... [problem]... ... [problem]... ... [installerade]... [problem]... ...[testade]... ... [problem]... ... [problem]... Ja, nu fungerar det i allafall! :-)
Så här såg det ut för mina ögon. I skenet av detta så är det, för mig, inte konstigt att konsolspelandet vinner mark.
Klockrent. Jag känner ofta likadant. Dags att överge PC spelande för min del. Sorry för OT
Postad 20 February 2008 - 23:23
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Klockrent. Jag känner ofta likadant. Dags att överge PC spelande för min del.
Sorry för OT
Bara det att just FPS spel suger ju luva på konsoll... noll spelkänsla...
Postad 21 February 2008 - 10:19
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Klockrent. Jag känner ofta likadant. Dags att överge PC spelande för min del.
Sorry för OT
Absolut, håller med! Dock vill jag faktiskt i första hand ha spelet till att modda och skapa lite nya banor, bara på kul, vilket man inte kan göra på konsolen (där jag annars flitigt spelar COD4:MW). Då får man ju bita i gräset och ge sig in i hårdvaru-/drivrutinsträsket. Det är helt självförvållat och jag är beredd på att det blir problem. Det bästa skulle ju förstås vara att aldrig behöva uppgradera något, vilket är en utopi. Som man som systemutvecklare brukar säga "If it works don't fix it!"... (Jag skapade ju tråden för att få tips om uppgradering och det har jag fått, så jag är nöjd. Sedan kunde jag förstås ändå inte låta bli att ondgöra mig lite över att det alltid blir trubbel då man "micklar"  )
Postad 21 February 2008 - 10:22
stone
-
stone
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Bara det att just FPS spel suger ju luva på konsoll... noll spelkänsla... 
Håller inte riktigt med. Jag spelar nästan aldrig FPS på PC och tycker att COD4 på konsol har alldeles perfekt spelkänsla för mig. Men, är man inbiten FPS:are sedan tiden innan konsol så förstår jag vad du menar. Det är ju lite olika stil på FPS-spelen mellan PC och konsol. Det beror nog på vad man är van vid....
Postad 21 February 2008 - 13:47
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
(Jag skapade ju tråden för att få tips om uppgradering och det har jag fått, så jag är nöjd. Sedan kunde jag förstås ändå inte låta bli att ondgöra mig lite över att det alltid blir trubbel då man "micklar" )
Då låser jag tråden så vi slipper en diskussion som passar bättre i andra trådar /Tråd låst
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|