Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp med färgval

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2008 - 05:27

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej, Jag tänkte måla om min lilla etta på 35m2, just nu är det nån ljus-ljusblå, nästan vit... det måste bara bytas, det är så kallt att man får gåshud.

eftersom jag både sover, umgås med vänner/flickvänn, arbetar, pluggar, läser, ser på tv, lyssnar på musik m.m. så blir färgvalet väldigt svårt för mig, jag har en NCS färgkarta men jag behöver nog lite tips ändå känner jag.

Jag har stora fina fönster som nu är vita men väldigt rökskadade, även listerna längst ner är vita, elementen är vita och så även färgen bakom ...självklart kanske men tänker vara nogran eftersom jag inte kan ta bilder.
Jag har även en garderobsdörr (det är en walk-in garderob med redig dörr) som är placerad i 'vardagsrummet' som också är vit !
jag tror inte jag vill ha någon fondvägg.
Jag undrar vilken färg som passar till mitt golv, jag har furuplankor som jag nyligen fått slipade så de är väldigt ljusa..

när man går in i lägenheten är det en liten hall om man ens kan kalla det en hall, som leder nästan rakt in i vardagsrummet, till vänster innan vardagsrummet finns köket, där är färgen vit, tror inte jag orkar måla om där med, är rätt nöjd med köket faktiskt.
Personen som målat hallen va helt klart nybörjare för det ser förjävligt ut helt enkelt, färgvalet är lite udda med..liknar NCS 3020-B90G, om ni har en NCS-färgkarta.
nån skum grön nyans jag inte alls gillar.

rent spontant är jag inne på nån ljusgrå nyans, vet dock inte hur det blir med mitt golv..tveksam.
vet att det ljusgråa och det vita kommer se fint ut iaf..
lite som hemma hos: https://www.minhembio.com/Z3M-johan ..
vad tycker ni? tips, råd osv uppskattas.
mina möbler jag har nu är temporära men jag tror att jag vill ha ett litet soffbord i valnöt, men det e absolut inget jag e envis med.
soffan jag har just nu är blå..av alla färger. men den ska ut ! jag tror jag vill ha nån krämfärgad/ljusbeige nästan åt vit hållet soffa, men igen inget jag är envis med.

hoppas inte det blev för långt, tack :)

Postad 22 February 2008 - 12:55

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Låter som vanliga "Svensson"-färgval... Folk verkar vara livrädda för vitt och starka/mörkare färger. Följden blir att man målar/tapetserar i ljusa, bleka och tråkiga varianter av grått, beige, rosa, gult osv, gärna kombinerat med möbler i ljus ek el. björk, ljus soffa i obeskrivbar färg, etc etc etc... Resultatet blir att rummet ser ut som en enda blek soppa.

Mitt tips är att våga ta i lite mer med färgerna, även om det är grått du vill ha, och var absolut inte rädd för att måla vitt (obruten vit). Det behövs kontraster för att det ska bli snyggt enligt min åsikt. Precis som i galleriet du länkade till.

Fast alla har ju olika smak... Vissa har ingen alls... :)

Postad 22 February 2008 - 13:51

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Mitt biorum kommer gå i rött, vitt och svart. Nu har ju du ett vardagsrum som ska användas till allting och då blir det ju lite svårare. Men när man ser på dessa inredningsprogram på TV så använder dom mycket färger och oftast så blir det bra resultat av det. En helljus lägenhet blir väldigt tråkig i längden, man vill liksom känna att man kommer in i ett annat rum. Rött och vitt tycker jag personligen är en jäkligt bra kombination. En lugn röd färg och det vita som bryter av den röda färgen. Men i slutändan handlar det om vad du vill ha, man ska inte lyssna för mycket på vad andra tycker för då kommer du aldrig kunna bestämma dig.

Postad 22 February 2008 - 16:03

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
alla lister osv kommer jag måla i vitt iaf, men som du säger är det ju kontrast man vill ha lite iaf, hur menar du jag ska 'ta i' med grå? jag menar det känns väldigt safe att välja grå.

hade det bara varit ett vardagsrum hade jag inte haft några problem överhuvudtaget, men nu är detta ett inte bara ett mysrum, jag arbetar även hemmifrån..hm ne jag ska inte lyssna för mkt på andra men jag e helt omöjlig när det gäller inredning =)

Postad 22 February 2008 - 16:25

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Jag skulle valt en inte allt för ljus grå färg för att få snygg kontrast mot lister, dörrfoder och liknande. Ungefär som "Z3M-johan", den räknar jag ändå som mörk jämfört med vad en vanlig dödlig skulle våga måla med. Kanske målat en eller flera väggar i en mörkare grå.

Vad jag inte gillar i min lägenhet nu är att alla lister/dörrar/foder/köksluckor varierar i allt från gulvitt/smutsvitt/gråvitt/mörkvitt och annat obeskrivligt. Antar att det är just för att vissa är så rädda för en rent vit färg, vilket dom anser är för sterilt. Men eftersom det är en hyresrätt så är det ingen jag lägger tid och pengar på att rätta till. :)

Min personliga favorit: Glen Benton

Känner att jag mest förespråkar vitt nu och det var kanske inte vad du sökte... Kanske är lättast att tänka tvärt om och kolla i folks gallerier här på vad du absolut inte gillar och undvik att göra likadant. Jag har säkert tips på vad jag anser vara skräckexempel också, men det känns inte så snällt att posta här. :)

Postad 22 February 2008 - 17:47

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
hm ja du förespråkar vitt rätt mkt, men det är okey, jag frågade ju om tips och jag får det !
Jag tittade in på glen benton galleriet, det va supersnyggt tyckte jag. Men jag ser direkt var det hade failat hemma hos mig, han har svart golv :) aldrig sett det förut.
Jag har ljusa slipade och långa furuplankor i hall + vardagsrum + kök, tveksamt om det hade fått samma effekt hemma hos mig.

Jag gillar också en fräsh vit färg, och det kommer det ju bli även om jag inte väljer väggarna i vit.
mitt vardagsrum är 4m långsida, 3.5m kortsida (inte exakt rätt nu men ungefär) så har jag ett stort fönster på långsidan och ett stort fönster på kortsidan, med stora lister runtomkring, med element under, allt som ska vara vitt, har även en stor gardebrobsdörr (ser ut som en helt vanlig dörr men med stor list där med.. , även taket förblir ju vitt

finns det nått enklare sätt att kolla igenom folks galleri än att surfa runt i trådaran o klicka på deras namn? nästan alla har ju 2or lr 3or känns det som, ser få som inrett ettor snyggt, utan sovalkov iaf.

Johan, visa gärna på NCS-kartan vilken grå du menar

Postad 22 February 2008 - 18:42

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
kolla på galleri sidan https://www.minhembio.com/galleri

Själv har jag gråa väggar plus en röd fonvägg, dock inte lagt upp mer än en bild på rummet än.

Postad 22 February 2008 - 21:44

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
med gråa väggar och vita fönster, vilken färg hade ni haft på soffa/skrivbord/tv-bord? tips förslag? :( bör man enbart satsa på antigen björk, ek eller valnöt eller är det okey o blanda?..fan flickan får snart inreda åt mig, men d blir det bara blommor o rosa överallt :/

Postad 22 February 2008 - 22:12

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
jag har lite svårt för träfärgade möbler så jag kör svarta bord mm, grå soffa, röd matta + lampor, är riktigt snyggt tycker jag.
Tv bänk??? vad ska man med det till :(

Postad 22 February 2008 - 22:37

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Ja något måste väl TVn stå på :.) ingen jättefin TV, men den e helt ok 32" samsung LCD, den klarar inte 1080, men 720 iaf.
eller okey det går väl att väggmounta den helt klart, men vad hade min förstärkare vilat på..

Postad 23 February 2008 - 00:33

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
kolla mitt galleri så förstår du vad jag menar :(

Postad 23 February 2008 - 01:09

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
ja så kan man ju göra iof.. jag har lite krånglig planlösning bara, så tevens placering e lite udda, vet inte hur bra det hade sätt ut, men det e def. värt att tänka över, men är inte TVn lite långt ner?

Postad 23 February 2008 - 08:01

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
jag vet att många vill ha en tvbänk men va fasen en plattv ska ju vara på väggen och då behövs det ju ingen bänk.
näe tv sitter inte lågt men kortet är taget ovanifrån så kanske ser så ut.

Postad 23 February 2008 - 10:12

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag sitter lite i samma båt. Har hemska ljusblå väggar (ljusrosa i sovrummet...) samt vita lister/fönster. Efter mycket pillande med färgprover så står det nu mellan två gråa nyanser, NSC 2500 och 3000. Jag gillar verkligen Z3M-Johans färgval och har PM:at honom om vilken nyans han använde, men har inte fått svar än. Har även kollat på Nautiqu3:s galleri:

https://www.minhembio.com/nautiqu3

Angående möbler så har jag valt bort träfärger och satsar istället på svart och vitt. Tanken är att färgklickar i form av kuddar, tavlor, växter och annat ska ger liv åt lägenheten. Men om du vill ha trä så kan jag rekommendera oljad ek som brukar gå bra ihop med grått.

Nu ska jag stirra på mina färgprover en stund. (Svårt val...)

Postad 23 February 2008 - 16:45

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
dedära ser snyggt ut, jag ska fundera på detdära med svart/vita möbler, jag e bara rädd att det kommer se lite sterilt och lite för mkt macho, jag e kille men vill inte skrämma bort alla töser som kommer till mitt slott för det.
det galleriet du länkade till va mkt snyggt, han har koll :.)
ifall han pm:ar dig med nyansen säg gärna till mig i ett pm då med, ifall du orkar :(

ska iaf ha svart skrivbord, det har jag redan bestämt mig för, har svart tv också, svarta högtalare (argon dunno modellnummer :)), svarta gardinstänger, finns rätt mkt svart redan, gillar svart, lätt o hålla rent o ser inte så skitigt ut sålänge man inte har valt högblank ;)

svarta och vita möbler kommer inte det skära sig fult mot ljusa furuplankor? jag hade gärna velat se någon som hade mitt golv, ovanligt verkar det som.

Redigerat av boxman8, 23 February 2008 - 16:51.

Postad 23 February 2008 - 17:09

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

kolla på galleri sidan https://www.minhembio.com/galleri

Själv har jag gråa väggar plus en röd fonvägg, dock inte lagt upp mer än en bild på rummet än.

Snyggt. Vilken nyans av grått är det du har? Du råkar inte ha NCS-koden?

Postad 23 February 2008 - 17:46

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Tackar. Vet tyvär inte vad en NCS kod är men färgen heter Betong och är från Beckers

Postad 24 February 2008 - 18:34

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Tackar. Vet tyvär inte vad en NCS kod är men färgen heter Betong och är från Beckers

Okej, tackar.

ifall han pm:ar dig med nyansen säg gärna till mig i ett pm då med, ifall du orkar :)

Z3M-Johans rum är tydligen målat i nyansen 3500-N. Det hade jag aldrig gissat, för min provmålning med 3000-N ser mörkare ut än på hans bilder. Men det är såklart svårt att avgöra sånt på ett foto. Här hemma lutar det trots allt åt 3000-N, som jag uppfattar som precis lagom för att få snygga kontraster mot vita lister och svarta möbler.

Postad 27 February 2008 - 19:21

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
det komme upp bilder snart. jag har valt ut färger iaf
3500-N i vardasgrummet och 4000-N i hallen (en nyans mörkare i hallen)

blir nog bra!

edit: Jag har nu målat om, blev 3500 och den blev väldigt mkt mörkare än jag trodde faktiskt :)
försöker få min digikamera o fungera, isåf kommer bilder upp snart

Redigerat av boxman8, 07 March 2008 - 12:19.

Postad 05 May 2008 - 11:19

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Jag sitter lite i samma båt. Har hemska ljusblå väggar (ljusrosa i sovrummet...) samt vita lister/fönster. Efter mycket pillande med färgprover så står det nu mellan två gråa nyanser, NSC 2500 och 3000. Jag gillar verkligen Z3M-Johans färgval och har PM:at honom om vilken nyans han använde, men har inte fått svar än. Har även kollat på Nautiqu3:s galleri:

https://www.minhembio.com/nautiqu3

Angående möbler så har jag valt bort träfärger och satsar istället på svart och vitt. Tanken är att färgklickar i form av kuddar, tavlor, växter och annat ska ger liv åt lägenheten. Men om du vill ha trä så kan jag rekommendera oljad ek som brukar gå bra ihop med grått.

Nu ska jag stirra på mina färgprover en stund. (Svårt val...)

Kul att du verkar tycka om det. Jag har dock inte en aning om vad mina färger heter. Men kan titta på upp det när jag kommer hem!

/Kim

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.