Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Öhh... vet inte vad jag vill ha...

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2008 - 20:08

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vet inte vad jag vill ha... eller kanske ännu mera korrekt vad jag behöver (känslan att hålla i en dyr och fin kamera riskerar ju att övertala hjärnan så att plånboken KANSKE blir onödigt tom).

Fotar en del med en kompaktkamera Canon A80: gillar den vik och vridbara skärmen... även att man kan ställa in den manuellt (vet sällan vad jag håller på med men ibland så blir det bra... eller åtminstone effektfullt :)
Halva nöjet är nästan mixtrandet med photoshop (som jag inte heller har full koll på... men det är vad jag förstår inte ovanligt).
Det jag saknar är att kameran är så seg på att fokusera/ta fotot... hopplöst vid skymning och mörker att ta foton utan stativ... ynklig zoom och dessutom seg.... Har en lite äldre digital videokamera med 25xoptisk zoom (sonys digital8) och den funkar då både på långt håll och nära... en aning mera vidvinklig kanske inte hade skadat ibland... har inte märkt några knepigheter med förvrängning av bilder via den långa zoomen... men kanske tänker man mera på sådant på en stillbild???

Känns inte som att jag vill hålla på och byta objektiv... finns det nåt som fungerar både på... typ en inzoomning på en myra och en sjövy... eller att fixa kortet på släkten eller vännerna på ett foto (typ sådana bilder som man kräks eller somnar av om de är flera än två...

Optisk bildstabilisering låter ju inte så dumt... förrutom då om man hade stativ eller om objektet rörde på sig...
Kikat lite på långzoomarna... nån Olympus 570... ? Hade väl råformat också som jag förstod det. Detta format låter ju kul att mixtra lite med... kan man då ev. "rädda" en bild där man ställt in kameran fel?

En annan möjlighet är en systemkamera med något slags kompromissobhektiv... antiskakfunktion då kanske?

Antidamm och fukt... hur mkt är det värt? hade någon APS-kamera i Egypten för många år sedan... tyckte att jag var väldigt försiktig med dennna, hade den i en plastpåse med clips på nästan hela resan; men trots detta så hördes det att den kommit in sand i zoomobjektivet....

Lååångt inlägg <_< men korta och givande svar på någon av mina frågor mottages tacksamt :)

Postad 23 February 2008 - 08:52

Unregistered10f3c7fd
  • Unregistered10f3c7fd
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Segheten är nog svår att komma ifrån med en kompaktkamera, oavsett vilken du väljer, men det är klart att det finns bättre och sämre i klassen.

Med en systemkamera så kan du t.ex. skaffa ett 18-200 mm objektiv, vilket alltså motsvarar ca 11x zoom, från ett läge som blir lite mer vidvinkligt än en normal kompakt. De flesta kompakter, t.ex. din A80 börjar väl på motsvarande ungefär 35-38 mm, omräknat till 35 mm-format, medan 18 mm på en normal systemkamera motsvarar ca 27-28 mm omräknat. Sigma har sådana objektiv till de flesta fattningar för ca 3 000 kr, eller någon tusenlapp till med bildstabilisering. Som jag har förstått det så brukar den anses rätt bra.

Nackdelen är förstås att du får en kameralösning som är betydligt klumpigare än din nuvarande kompakt, även om du väljer en liten systemkamera.

Vilken prisklass hade du tänkt dig och hur viktigt är det med storleken?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.