Absorbenterna då. Jag hade tänkt att spänna tavelduk på en ram av träreglar och fylla med ljudisolering. Jag tänkte tavelduk skulle passa bra då jag vill ha det stumt och styvt nog att fästa sjögrästapet på som jag även skall klä resten av väggen med. Själva absorbenten blir inte tjockare än ca 5 cm och jag funderar på om gullfiber eller fårull skulle passa bäst. Eller finns där något effektivare när man bara har 5 cm tjocklek?
Postad 26 February 2008 - 22:49
Jag är mitt uppe i ett projekt att bygga den bästa tänkbara tv-väggen i förhållande till utrymmet jag har till godo och så tänkte jag att varför inte passa på att göra den akustikvänlig på samma gång. Jag tänkte dela med mig av mina ideer till ett par egna absorbenter samt resten av väggen och hör vad ni har att säga om det. Skall se till att fotografera mitt projekt och lägga upp bilder både här och i en annan passande del av forumet. Gillar att bygga och fundera ut egna lösningar så detta skall bli rätt kul.
Absorbenterna då. Jag hade tänkt att spänna tavelduk på en ram av träreglar och fylla med ljudisolering. Jag tänkte tavelduk skulle passa bra då jag vill ha det stumt och styvt nog att fästa sjögrästapet på som jag även skall klä resten av väggen med. Själva absorbenten blir inte tjockare än ca 5 cm och jag funderar på om gullfiber eller fårull skulle passa bäst. Eller finns där något effektivare när man bara har 5 cm tjocklek?
Postad 27 February 2008 - 11:14
Om du vill ha en absorbent som skall vara så bredbandig som möjligt så är det inte optimalt med tavelduk + sjögrästapet framför själva absorbenten. Jag är rätt säker på att dessa material inte släpper igenom de högre frekvenserna. Helst skall det vara ett tyg som lätt släpper igenom alla frekvenser så att absorbentmaterialet bakom tyget kan fylla sin absorberande uppgift.
/Heron
/Heron
Postad 27 February 2008 - 15:13
Ska den bara vara 5 cm tjock så köp lite akustiktak. det borde vara bäst för uppgiften. sen har Heron rätt. Det enda du ska klä in absorbenterna i är tyg. Annars kommer bara diskanten reflekteras på ytan.
Postad 27 February 2008 - 20:23
Tack så mycket för input. Sjögrästapeten måste vara där för att matcha så den smällen får jag ta men jag skall se vad jag kan göra med resten av förslagen. Finns det något ställe som säljer akustiktak billigt i rått format som man kan köpa så mycket så man behöver?
Postad 27 February 2008 - 20:25
Kolla in mineralsinus på Ljudbalans, jag har byggt ett par " tavlor " med detta
Postad 27 February 2008 - 20:54
Kolla in mineralsinus på Ljudbalans, jag har byggt ett par " tavlor " med detta
Perfekt, tack så mycket.
Postad 27 February 2008 - 21:17
Varsågod, ganska billigt ocksåKolla in mineralsinus på Ljudbalans, jag har byggt ett par " tavlor " med detta
Perfekt, tack så mycket.
Postad 07 March 2008 - 16:29
Varsågod, ganska billigt ocksåKolla in mineralsinus på Ljudbalans, jag har byggt ett par " tavlor " med detta
Perfekt, tack så mycket.
Vart köper man sådana då, eller beställer man direkt av dem?
Funkar inte deras andra produkter (miniSinus och minorSinus) exakt på samma sätt som Biltemas grejer?
http://www.biltema.s...p?iItemId=87657
mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
112 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?