Tycker om när ljudet är lite åt det "maffigare" hållet snarare än tunnt och analytiskt. Dock inte extremt kanske..
Postad 27 February 2008 - 00:01
Tycker om när ljudet är lite åt det "maffigare" hållet snarare än tunnt och analytiskt. Dock inte extremt kanske..
Postad 27 February 2008 - 00:11
Men om du föredrar ljudet åt det maffigare hållet är väl F3:orna ganska så givna. Vad jag vet är det väldigt mycket finlir i de XTZ:orna och man kan nog verkligen uppskatta dom och tycka att de verkligen ger "bang for the buck" om man är ute efter ett stort detaljerat ljud över hela registret. Inte sagt att ljudet inte är maffigt också. Fast F3 är nog än strået vassare där.
Men som sagt är det svårt att jämföra dessa två, ge lite mer hum om vad du är ute efter: t.ex. till vilken musik, mest normallyssning eller ofta högt osv.
Postad 27 February 2008 - 00:44
Och när det gäller filmtittande så tycker jag personligen att Klipsch rent allmänt är bland de absolut bästa valen. Så på den punkten lär du inte direkt bli missnöjd på heller
Skall högtalarna spela i ett mindre rum, så kan jag rekomendera att kolla på en modell mindre istället, F2. Dessa provlyssnade jag på innan jag köpte mina högtalare, och var övertygande nog bara dom
Postad 27 February 2008 - 08:45
Jag håller helt med om att dessa torde ha olika spelstil. Om "maffigt" innebär aggresiv spelstil med lite hängmatta så kan jag hålla med. Poppis hos många, men inget för mig då jag tycker toppen är enerverande och tröttande. Tycker absolut att du ska lyssna först.
En annan aspekt att ha med sig: Kolla känslighet VS den stärk du ska använda.
Postad 27 February 2008 - 18:05
Även jag har hört Klipsch (och endast XTZ 93).
Jag håller helt med om att dessa torde ha olika spelstil. Om "maffigt" innebär aggresiv spelstil med lite hängmatta så kan jag hålla med. Poppis hos många, men inget för mig då jag tycker toppen är enerverande och tröttande. Tycker absolut att du ska lyssna först.
Ah okej, jo jag har hört att man verkligen ska lyssna länge på Klipsch, så att man verkligen gillar ljudet och inte blir trött. Men vad jag läst i tester och så, så brukar de säga att man inte blir så lyssningstrött av dem, men ska ta mig tid när jag åker och lyssnar på dem.
Jag ska inte sticka under stol med att jag lyssnar väldigt mycket på trance / hardtrance / eurodance m.m.
Men jag är en allätare, så jag lyssnar på det mesta såsom rock, pop, metal och även en hel del finlir, så det gör ju absolut ingenting om högtalaren är bra på dessa områden. Jag gillar som sagt när det är lite tryck i musiken och basen är lite framhävd, men tycker inte om instängt ljud, så naturligtvis är ju också de övre registren väldigt viktiga.
Kanske ska nämna att jag har en Onkyo TX-SR805 som förstärkare, och den bör väl inte ha särskilt stora problem att driva ett par Klipsch F-3 eller ett par XTZ 99.36?
Lutar nog faktiskt mer åt Klipsch F-3 eller F-2 framför XTZ, men väldigt svårt att avgöra.. Men utifrån ovanstående information så kanske ni kan ge mig en hint vad som bör passa mig?
Som jag redan läst verkar ju Klipsch-burkarna ge lite "maffigare", eller större, fylligare ljud än XTZ, men att XTZ kanske är mer detaljerade eller något i den stilen?
Vet inte riktigt hur stor skillnad jag hör på detaljerna i ljudet, har inte lyssnat så mycket på lite dyrare högtalare..
Jag har själv ett par Dynavoice M-65 i dagsläget, och jag antar att XTZ 99.36 och Klipsch F2 eller F3 spöar skiten ur M-65:orna på i stort sett alla punkter, eller har jag fel?
Känns inte riktigt motiverat att ha en förstärkare för närmare 12k (ja kanske inte 12k längre iofs) och ett par högtalare för 2k..
hifisnubben: Hur är ljudet när du beskriver det som "hängmatte"-stil? Hur kan det låta ungefär?
Redigerat av widde, 27 February 2008 - 18:06.
Postad 27 February 2008 - 20:13
Du och Jag har en rätt lik ljudideologi. Jag har valt att uppgradera mig till Dynavoice finale 10 tower efter läsning om båda dom högtalare som nämnts i tråden. Kanske lite för stora högtalare för dig men bygger på utifrån M-65orna fast mer påkostade element. Sen kanske mitt namn Mydynavoice gör mig lite partiskt för Dynavoice produkterÄven jag har hört Klipsch (och endast XTZ 93).
Ah okej, jo jag har hört att man verkligen ska lyssna länge på Klipsch, så att man verkligen gillar ljudet och inte blir trött. Men vad jag läst i tester och så, så brukar de säga att man inte blir så lyssningstrött av dem, men ska ta mig tid när jag åker och lyssnar på dem.
Jag ska inte sticka under stol med att jag lyssnar väldigt mycket på trance / hardtrance / eurodance m.m.
Men jag är en allätare, så jag lyssnar på det mesta såsom rock, pop, metal och även en hel del finlir, så det gör ju absolut ingenting om högtalaren är bra på dessa områden. Jag gillar som sagt när det är lite tryck i musiken och basen är lite framhävd, men tycker inte om instängt ljud, så naturligtvis är ju också de övre registren väldigt viktiga.
Kanske ska nämna att jag har en Onkyo TX-SR805 som förstärkare, och den bör väl inte ha särskilt stora problem att driva ett par Klipsch F-3 eller ett par XTZ 99.36?
Lutar nog faktiskt mer åt Klipsch F-3 eller F-2 framför XTZ, men väldigt svårt att avgöra.. Men utifrån ovanstående information så kanske ni kan ge mig en hint vad som bör passa mig?
Som jag redan läst verkar ju Klipsch-burkarna ge lite "maffigare", eller större, fylligare ljud än XTZ, men att XTZ kanske är mer detaljerade eller något i den stilen?
Vet inte riktigt hur stor skillnad jag hör på detaljerna i ljudet, har inte lyssnat så mycket på lite dyrare högtalare..
Jag har själv ett par Dynavoice M-65 i dagsläget, och jag antar att XTZ 99.36 och Klipsch F2 eller F3 spöar skiten ur M-65:orna på i stort sett alla punkter, eller har jag fel?
Känns inte riktigt motiverat att ha en förstärkare för närmare 12k (ja kanske inte 12k längre iofs) och ett par högtalare för 2k..
hifisnubben: Hur är ljudet när du beskriver det som "hängmatte"-stil? Hur kan det låta ungefär?
Postad 27 February 2008 - 20:46
Jag har själv XTZ och lyssnar mycket på äldre rock så som Dire Straits, Chicago mfl på rättså normal lyssningsvolym men i mitt lilla rum så går det även att lyssna riktigt högt utan att det låter illa och även med ett bra tryck i ljudet.
Dock tror jag klipsch kan vara den mer rätta högtalaren för dig med tanke på att du gärna ville ha bra tryck i ljudet och den musiken du lyssnar på. Men se till att försöka lyssna ordentligt på ett par klipsch det verkar vara antingen hata eller älska högtalaren
Dock tror jag absolut XTZ är mer finlir än klipsch.
Mvh
AlexanderE
Postad 28 February 2008 - 10:24
Det jag läst är snarast tvärt om ... och stämmer med den uppfattning jag fått då jag lyssnat. De är visserligen i vissa avseenden klart medryckande och spelglada men horndiskanten tycker jag med tiden är allt för betonande och dämed tröttande. Ganska tvärt mot m65orna som har lite betonat mellanregister, men avrundad topp.Ah okej, jo jag har hört att man verkligen ska lyssna länge på Klipsch, så att man verkligen gillar ljudet och inte blir trött. Men vad jag läst i tester och så, så brukar de säga att man inte blir så lyssningstrött av dem, men ska ta mig tid när jag åker och lyssnar på dem.
Kanske ska förtydliga att det inte är den högsta toppen som besvärar mig (och många andra). Det är alltså inte att de blir ssssssssssssss-iga, utan att de blir för aggresiva och intesiva i övriga toppen.
Förtstärkaren torde väl knappast sätta begränsningarna. Kolla med de som kört 99.36orna. Har hört att de är tröga, men knappast sååå tröga(?).Kanske ska nämna att jag har en Onkyo TX-SR805 som förstärkare, och den bör väl inte ha särskilt stora problem att driva ett par Klipsch F-3 eller ett par XTZ 99.36?
Kan slå vad om att XTZ är mer "hifikorrketa" än Klipsch. Däremot är det ju långt ifrån alla som är ute efter det.
Varför inte kika även på MA RS6? Ska du ändå lyssna så kolla även JBL och varför inte hyllade Canton? I prisklassen kan du ju dessutom få Canton Ergo RC-L som verkligen är en helt annan klass. Dock osäker på hur boxen kopplas med din stärk?
Ett annat alternativ kanske kan vara Emerald 97. Finns beg för omkring 2'5-3' och ny ska man väl idag kunna komma ner mot 5'. En klart mindre aggresiv högtalare än Klipsch.
Det mesta i prisklassen över 5' är bättre än m65 FÖRUTSATT att man gillar ljudtypen. Jag skulle själv tex hellre leva med m65 än F3, men det beror på ljudidealet. Ser du på enstaka parametrar så är väl F3 bättre på det mesta, men jag orkar helt enkelt inte med dem i längden.Vet inte riktigt hur stor skillnad jag hör på detaljerna i ljudet, har inte lyssnat så mycket på lite dyrare högtalare..
Överdriven bas och diskant. Dämpat mellanregister. (Blir ofta den typen av ljud då man ställer in ljudet på dansgolv.)hifisnubben: Hur är ljudet när du beskriver det som "hängmatte"-stil? Hur kan det låta ungefär?
Postad 28 February 2008 - 10:39
Text..
Tack hifhisnubben för ett genomtänkt och uttömmande svar! Jag har nog gått och ändrat mig lite när det gäller F3:orna.. Dels på grund av det du påpekar och dels vad många andra skrivit på nätet. Att kvaliteten inte är den bästa, att man snabbt blir lyssningstrött o.s.v.... Så jag ska absolut titta på de alternativ du nämner i texten. Är alla de högtalarna du nämner bra högtalare för den musik jag brukar lyssna på? Alltså inte så tunna i basområdet? Jag har ju en XTZ W12:a att komplettera med, men undviker helst den till musik, då jag bor i lägenhet med betongväggar och rummet spelar med alldeles för mycket, vilket gör basen lite bumlig.
Jag vill gärna ha en relativt hifikorrekt högtalare, kanske med något stegrad bas, och inte för jobbigt högst upp i toppen, så jag antar som sagt att Klipsch går bort där..
Ska kika på de du nämner som sagt, och bilda mig en uppfattning genom att ge mig av och lyssna på de olika.
Tack alla för responsen, men ös gärna på med mer alternativ som kan passa mina ljudideal som jag nämnt i ovanstående inlägg. Begagnat är dock inte så intressant, utan vill helst köpa nytt.
Postad 28 February 2008 - 11:53
Med tanke på din beskrivning skulel jag helt klart försöka provlyssna en Canton Ergo-högtalare tex 607 eller 609. Gillar du dem så kolla om boxen går att lösa. Isf är nog RC-L klockren.
Din sensta beskrivning gör ju att man även skulle vilja tipsa om Audio Pro Blue D. Visserligen kan jag förstpå att det börjar bli tungt i din budget då, men om du noterar att subbasfrågan är låst i och med det köpet så kanske ... ?
Ser fram mot att läsa om de du provlyssnat. Det kan mycket väl bli något helt annat, beroende på vad du har för hifihandlare...
Postad 28 February 2008 - 13:54
http://www.blocket.se/vi/15354026.htm . Bor du i Fjollträsk så åk och lyssna. Du torde bli fast.
Nackdelar? De är rätt tungdrivna och du vill kanske så småningom skaffa ett slutsteg. Dessutom skulle jag vilja säga att de är någon tusenlapp för dyra, men det är kanske förhandlingsbart...
Postad 29 February 2008 - 16:05
Du får riktigt härligt ljud med bandiskanter som är mycket luftigt och lätt med en helt annan sorts upplösning i övre registret. Röster och instrument får en mycket levande klang. (iaf de "banddiskanter" jag har hört)
Välbyggd kabinett (litet, med fördelarna det ger i stativa-fallet), och bra element i övrigt gör att du knappast kan gå fel.
Det man har läst är också att det är mycket välljudande högtalare, och extremt för priset.
Jag tror jag har mätningar, diagram och lyssningintryck på någon av dessa nya modeller... hmmm ska kolla. Kan ju vara intressant att kika på iaf.
Kör du dessa till normallyssning så tror jag att du kan njuta av ALL musik, de lär vara dynamiska på normal/låg ljudnivå och med subben lågt inställd och korrekt justerad lär du få en mycket bra återgivning för all musik från lägsta bas till högsta diskant.
Klipsch har jag lyssnat på, en mellandyr modell runt 15-20.000,- med förstärkare och kringutrustning för mer än 150.000,- i ljudanpassat rum. Med egen och demo-musik.
Jag satt som ett riktigt frågetecken och förstog inte var dynamiken, attacken och basen alla skriver om var???
Det lät inte ens mycket bättre än det ljud jag hade hemma för tillfället, MYCKET bortkastade pengar skulle jag säga.
Finns garanterat alternativ i Klipsch-sfären som är bättre eller kanske tillockmed riktigt bra, men det där lät urban, och jag ska försöka slippa lyssna på klipsch igen.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 29 February 2008 - 16:08.
Postad 29 February 2008 - 20:24
Med tanke på att du har en hyfsad sub så skulle jag nog råda dig att gå på XTZor i den serien. Gärna stativare och kanske en sub till...
Du får riktigt härligt ljud med bandiskanter som är mycket luftigt och lätt med en helt annan sorts upplösning i övre registret. Röster och instrument får en mycket levande klang. (iaf de "banddiskanter" jag har hört)
Välbyggd kabinett (litet, med fördelarna det ger i stativa-fallet), och bra element i övrigt gör att du knappast kan gå fel.
Det man har läst är också att det är mycket välljudande högtalare, och extremt för priset.
Jag tror jag har mätningar, diagram och lyssningintryck på någon av dessa nya modeller... hmmm ska kolla. Kan ju vara intressant att kika på iaf.
Kör du dessa till normallyssning så tror jag att du kan njuta av ALL musik, de lär vara dynamiska på normal/låg ljudnivå och med subben lågt inställd och korrekt justerad lär du få en mycket bra återgivning för all musik från lägsta bas till högsta diskant.
Klipsch har jag lyssnat på, en mellandyr modell runt 15-20.000,- med förstärkare och kringutrustning för mer än 150.000,- i ljudanpassat rum. Med egen och demo-musik.
Jag satt som ett riktigt frågetecken och förstog inte var dynamiken, attacken och basen alla skriver om var???
Det lät inte ens mycket bättre än det ljud jag hade hemma för tillfället, MYCKET bortkastade pengar skulle jag säga.
Finns garanterat alternativ i Klipsch-sfären som är bättre eller kanske tillockmed riktigt bra, men det där lät urban, och jag ska försöka slippa lyssna på klipsch igen.
Tack för svaret! Väldigt många har skrivit liknande om klipsch, så man blir ju lite avskräckt. Har lyssnat på Klipsch F2 (lillebror till F3 alltså), dock bara en kort stund så man kunde inte riktigt bilda sig en uppfattning om dem, men jag upplevde dem som bättre och mer närvarande än QLN Artech 8 som jag jämförde.. Dock är ju Artech 8 i en helt annan prisklass så det vore ju konstigt om inte F2:orna klådde dem. Artech 8 var dock bättre på bas än F2, troligen inte bättre än F3 dock.
Har varit väldigt sugen på XTZ 99.36 väldigt länge och har ju en XTZ W12 som subbas så designen matchar ju
XTZ har ju kommit med en lillebror till 99.36, nämligen 99.32.. Är det ett vettigt alternativ? Prislappen är absolut vettig iallafall, men vad är de stora skillnaderna mellan 99.36 och 99.32 egentligen?
Är rätt sugen på 99.32 på grund av att de är lite mindre och inte tar så mycket plats, men frågan är hur pass mycket sämre de låter än 99.36.?
Postad 25 March 2008 - 22:04
Ska åka och lyssna på lillebror till den imorgon, alltså ES80.
Återkommer med lyssningsintryck!
Postad 26 March 2008 - 20:16
Jag köpte ett par RF82 olyssnade.
Anledningen var att jag bodde väldigt dumt till och har minimalt med extra tid att åka långt för att lyssna. Jag läste tester och pratade med folk i ett halvår innan jag köpte.
Dom var ganska roliga att lyssna på när man var full, men skulle det seriöslyssnas så sss:ar det för mycket för min smak, jag körde då med "neutral" elektronik, absolut inte "kall".
Det drygaste var dock att hornet sprider så dåligt att sweetspot:en var jättesmal i mitt normalstora lyssningsrum/vardagsrum. Om jag lutade mig för att klia mig i arslet så kom jag ur swetspot. Helt seriöst alltså. Jag flyttade runt och frågade om råd i flera månader innan jag gav upp och sålde dem vidare till någon som dock tyckte de lät riktigt bra.
Men jag är å andra sidan jäkligt velig och dessutom ruskigt gnällig.
Hade dock valt annat än Klipsch idag. Även om jag önskar att de lät bra rakt över, för de var lättdrivna, snygga och roliga att lyssna på korta stunder på hög volym.
KAnske är något till hemmabio, det vet jag ej.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?