Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är snedbelastning?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 12:30

Unregistered3c82462b
  • Unregistered3c82462b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjena...

Jag har blivit anklagad för att ha snedbelastat en hemmabioreceiver vilket gjort att den nu endast spelar på en kanal. Snedbelastningen skulle alltså gjort att en kanalen pajat, vilket gjort att den nu endast spelar på en kanal eller bara vänster (alltså både vänster bak och vänstar fram).

Är detta möjligt?

Receivern var en HK (kommer ej exakt ihåg modellbeteckningen. Den var inte superny men ganska strömstark. Googlade och det skulle kunna ha varit en HK AVR 65.)

Vad jag kommer ihåg hade jag aldrig endast en högtalare inkopplad. Däremot en centerhögtalare tillsammans med de andra två. Högtalarna som var inkopplad på vänster/höger var ganska gamla och inte särskilt bra.

Jag vräkte aldrig heller på med ljudet då jag bor i lägenhet och en viss granne hade påmint mig om jag spelade för högt. ("Det är den här pulsen" på svårdefinierad värmländsk dialekt")

Tacksam för svar...

exec

Postad 28 February 2008 - 12:43

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Har aldrig hört termen "snedbelastning" förut. Vem har sagt så till dig?

Jag hade också en H/K-stärkare vars ena kanal pajade. Hade ingen om vad som orsakade det då på den tiden men nu efter flera år är jag nästan 99%s säker (fortfarande 1% nojig :P) att det orsakades av all "ful-ström" från datorn, eftersom jag under den perioden hade datorn kopplad till förstärkaren genom vanlig RCA-kabel.

Du har möjligtvis inte också haft datorn kopplad till förstärkaren?

Postad 28 February 2008 - 13:34

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Jag har sett att HK inte rekommenderar 6.1 högtalaruppställnigar pga snedbelastning av förstärkarna. Men att något skulle paja pga detta är befängt! Surroundsystem är ofta i långa perioder helt tysta i surround/back högtalarna, och sedan när det kommer något ljud där så är det inte sällan bara i tex de högra högtalarna.

För en klass AB-förstärkare så är det ingen nämnvärd skillnad på inget ljud och ingen högtalare. Snarare är HK ute efter att om man mixar ihop ljudet i höger bak och vänster bak till en bakre centerkanal, så är det troligt att utnivån i denna förstärkare blir högre, och att den därmed kommer börja klippa innan de övriga. På så sätt blir denna förstärkare en flaskhals för hela systemets dynamik.

Men för att något skulle paja skulle det krävas en oerhörd korkad konstruktion.

Postad 29 February 2008 - 10:52

Unregistered3c82462b
  • Unregistered3c82462b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå

Jag förundras alltid av alla kompetenta människor som snabbt svarar på mina inlägg i diverse forum. All eloge till er.

Jo, jag har haft datorn inkopplad. Då uppstod en jordslinga. Missljud i förstärkaren som har något med jordningen att göra. Ungefär som generatorsus i ett bilslutsteg.

Eftersom detta var så irriterande körde jag inte ljudet från datorn via förstärkaren så länge. Jag har även för mig att förstärkaren inte hade pajat efter det. Kan det ha något att göra med saken?

Den som pratat om snedbelastning är förstärkarens ägare...

Att det inte är någon skillnad på inget ljud och ingen högtalare verkar rimligt. Jag ska se vad personen i fråga har att säga om det ni sagt...

Tack för svaren

/exec

Postad 29 February 2008 - 10:59

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
hmm snebelastning har jag aldrig hör om. har jobbat med att laga hemelektronik å då har jag lagat ett antal förstärkare. det som var det vanligast felet var att folk hade bränt några dioder eller något motstånd. sen fans det ju några gubbs som lyckats bränna allt som fanns i den. men då hade dom oftast haft fest å spelat som galningar eller så har dom kopplat fel.. har då aldrig hört något om snedbelastning inom det yrket =)

mvh benteboy :)

Redigerat av benteboy, 29 February 2008 - 11:00.

Postad 29 February 2008 - 12:39

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Jag citerar mig själv från en annan tråd:
En tjock-TV eller en stationär dator, (gäller även en del bärbara), kopplad till ett ojordat uttag, kommer sväva på halva matningsspänningen pga av läckströmmar. Det finns inte strömstyrka nog bakom för att det ska vara farligt för en människa, men tack vare de usla kontakten RCA och teleplugg, så kontakteras signalen före jorden, varpå förstärkaringången får ta smällen. Det är egentligen inget problem om förstärkaringången är robust gjord, men långt ifrån alla konstruktörer har sånt i tankarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.