Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golv eller Stativ högtalare?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 17:13

Unregistered5c0d2294
  • Unregistered5c0d2294
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ska uppgradera min budget hembio och står o klampar mellan att välja golv eller stativare.
Jag har hela tiden varit besluten att köra med stativ högtalare men man börjar bli lite osäker när
man ser att nästan alla kör med golvhögtalare.

Varför väljer man att lägga pengar på golvhögtalare för en viss summa pengar när man
kan lägga samma summa på ett par stativare med bättre ljudkvalite?
Det här är under förutsättningen att du kompletterar med en bra sub då.

Vad är det man får med golv som man inte får med stativhögtalare?
Är det att dem kan spela lite högre?
Att dem ger mer bas och går lägre ner?

Jag rackar inte ner på folks beslut att köra med golvare försöker bara förstå vad som ligger bakom
deras beslut, jag är lite nybörjare på det här med ljud.

Mitt rum har följande dimensioner,
5x3,5m 17 kvadrat, 2,5m i höjd.

Om enda skillnaden är att dem spelar högre, tror ni det räcker med stativare + sub för det rummet eller
är golv att föredra om man verkligen vill dra på?

Postad 28 February 2008 - 18:14

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Skillnaderna mellan golv och stativare är att golvhögtalare i de flesta fall kan spela både djupare och högre än vad stativare kan.

Sjävlklart så får man ju anpassa högtalarna för rummet och är det ett litet rum så brukar stativare räcka gott min i större rum så räcker oftast inte basen till och därför är golvare ett alternativ. :P

Postad 28 February 2008 - 18:16

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nu brukar inte jag rekommendera högtalare så ofta... Men nu måste jag iallafall
rekommendera dig att lyssna på Focal Chorus 806/807 V om du är intresserad av stativare.

De spelar som golvare om man inte har allt för stort rum. Men ditt var inte så stort så jag
tror att du kommer lång väg med dem.

Det är en grymt prisvärd högtalare i en inte allt för hög prisklass.
Men dina öron bestämmer, bara ett tips att lyssna på dem iallafall.

Postad 28 February 2008 - 18:58

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag tycker oftast att golvare ger ljudet ytterligare en dimension, jag gissar att detta beror på att en tre-vägs golvare har separata element för diskant, mellanregister och bas. Finns säkert undantag men jag pratar generellt. Volymen på kabinettet gör säkerligen sitt till också, om man jämför mot instrument så är det ju säkerligen ingen slump att en kontrabas är större än en violin!

Likaså om man tittar på stativare plus sub så kan jag känna att de inte samspelar särskilt lyckat när man lyssnar på musik, dvs. man hör oftast att det finns ett glapp mellan stativarna och basen sen att många subbar har en tendens att bli mullriga är ju en annan sak.

Eftersom du har ett relativt sett litet rum plus att du säger att det är till hemmabio så utgår jag ifrån att musiken inte kommer i första plats så vill jag nog påstå att stativare plus bas funkar alldeles utmärkt i dett fall.

Som andra ovan sagt, bara att låna hem och lyssna för att se (höra) vad som passar dina öron och dina förutsättningar i rummet.

Postad 28 February 2008 - 21:18

Unregistered5c0d2294
  • Unregistered5c0d2294
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för svaren

AlexanderE,

Fast kompletterar man med en subbas så räcker ju basen till + att man oftast får djupare o kraftigare bas.
Problemet då är väl att folk kanske inte tycker att baslådor oftas integreras bra med musiken?

Inspiron2200,

Ah jag har sett dem där Chorus högtalarna förut. Snyggare högtalare får man ju leta efter, hade helt glömt dem.
Stod mest o vägde på om jag skulle satsa på nåra b&w för 5000 eller gå upp en prisklass till högtalare för 10-15.
Focal verkar vara en sansad mellanväg.
Att dem har 7tums element skadar ju inte direkt heller.
Läste officella tråden för 800 serien förut och det verkade minst sagt finnas blandade meningar om hur
bra dem lät. Det får kanske bli en provlyssning på dem. Vart i sthlm kan man provlyssna Focal?

ByggareBob,

Bra poäng. Stativ har väl aldrig ett helt element för att spela mellan register om jag fattat saken rätt,
så det kan ju göra sitt. Frågan är vad man ska satsa på?
En högtalare som har flera element där vardera
spelar ett frekvens register eller en högtalare med färre element fast av högre kvalite?
Jo det stämmer nog att många baslådor inte kan integrera med musiken så bra, har dock sneglat lite
på subbar som ska göra detta bra, som rel. Men det är först till en lösning längre fram i tiden.
Det systemet jag tänker införskaffa nu är för 70% film och 30% musik så det kaske kommer duga me stativ + sub.

Tänkte passa på att fråga helt generellt vad ni tycker för par stativhögtalare som kan vara bra att
matcha med nya denon receiver 2808? Det verkar ju vara en väldigt stabil och framtidssäkrad hembio receiver
Men det jag funta på är om jag skulle köpa ett par b&w dm685 eller gå upp en prisklass till b&w 800 serien, mentor
eller nått annat roligt? Får jag ut nått extra av såna högtalare med en receiver i den prisklassen
eller måste jag också gå upp högre i receiverns prissklass då?

Postad 28 February 2008 - 21:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

AlexanderE,

Fast kompletterar man med en subbas så räcker ju basen till + att man oftast får djupare o kraftigare bas.
Problemet då är väl att folk kanske inte tycker att baslådor oftas integreras bra med musiken?

Precis! Det kan vara svårt att integrera en sub bra och helst så skall man använda sig av flera stycken. Då anser andra att det är bättre att satsa på ett par lite större, mer baskapabla golvhögtalare. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 28 February 2008 - 22:03

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Jag tycker oftast att golvare ger ljudet ytterligare en dimension, jag gissar att detta beror på att en tre-vägs golvare har separata element för diskant, mellanregister och bas. Finns säkert undantag men jag pratar generellt. Volymen på kabinettet gör säkerligen sitt till också, om man jämför mot instrument så är det ju säkerligen ingen slump att en kontrabas är större än en violin!

Jag tror snarare att 2,5-vägs golvare är det generella fallet och 3 vägs är undantag, men jag kan ju ha fel. :)

Min erfarenhet är att det går att integrera sub och stativare ganska bra. Om man har en bra sub som är snabb och har bra inställningsmöjligheter så går det att få en ganska bra integration. Ett problem med golvare som jag har upplevt är att det kan vara svårare att placera en högtalare optimalt istället för att kunna flytta stativare och sub för sig.

En fördel med golvare som jag upplever är att "högbasen" ofta är bättre i golvhögtalare. Sen som tidigare nämnts så slipper man problemet med att integrera sub och stativare.

Postad 28 February 2008 - 22:43

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Men det jag funta på är om jag skulle köpa ett par b&w dm685 eller gå upp en prisklass till b&w 800 serien, mentor eller nått annat roligt?

Tycker du ska testa B&W CM1. Enormt stort ljud ur liten högtalare! Låter mycket bra i genom hela registret. Klart värd en provlyssning. :) Är dock väldigt tungdrivna med sina 84 dB så de hade nog velat ha ett effektsteg också (om du nu inte ska köra 5.1 och biampa dem)..

Postad 29 February 2008 - 00:21

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

AlexanderE,

Precis! Det kan vara svårt att integrera en sub bra och helst så skall man använda sig av flera stycken. Då anser andra att det är bättre att satsa på ett par lite större, mer baskapabla golvhögtalare. :)

Mvh
AlexanderE

En viktig sak är också att det allt som oftast inte blir samma typ av bas med en sub som med ett par baskapabla golvare, och då allt som oftast till golvarnas fördel.

Postad 29 February 2008 - 08:19

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har iallafall för mig att det är lättare att få bra ljud ur en bra stativare.
Färre element som måste jobba bra ihop, mindre kabinett som gör det lättare att få det stumt osv.

Postad 29 February 2008 - 14:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag har iallafall för mig att det är lättare att få bra ljud ur en bra stativare.
Färre element som måste jobba bra ihop, mindre kabinett som gör det lättare att få det stumt osv.

Jag söker själv stora stativare. Det är dock svårt att bedömma hur mycket större de kommer låta hemma. Varför gör de inte stativare med en bashögtalare som sitter på sidan av kabinettet. Ytan där borde vara tillräckligt stor för att klämma in en tiotummare?

Postad 29 February 2008 - 14:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag söker själv stora stativare. Det är dock svårt att bedömma hur mycket större de kommer låta hemma. Varför gör de inte stativare med en bashögtalare som sitter på sidan av kabinettet. Ytan där borde vara tillräckligt stor för att klämma in en tiotummare?

Men 10an kommer ju att behöva låda den me, räcker inte med att den bara "får platts" på sidan.

Postad 29 February 2008 - 14:43

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Det finns någon sådan typ av modell, kan vara Canton, finns på Hembiobutiken.se vet jag iallafall. men är således ganska så dyra. Sen ska du ha statvi till dem tar de mer eller mindre upp lika mycket plats som ett par golvare ändå..
Sen är det i regel ett stort problem att klämma in en ett betydlgit större element i så pass liten låda. Större element behöver större låda för att kunna spela ut och låta optimalt, sen finns det givetvis undantag men då blir det dyrt.

Postad 29 February 2008 - 15:41

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Du kan ju även titta på en gyllene kompsomiss, centrar ståendes på högkant.
De har de mindre kabinettens fördelar ljudmässigt, och fler element som tar hand om respektive delar - 2½ vägs - samt att kabinettet är något större.

Canton CM 502 för exempel, är byggda för att kunna ställas. Då vrider man bara logotypen så ser det normalt ut, och så får man använda stativ såklart.

Såg en test med 5.1 CM 502:or och det lät tydligen groteskt bra. Krossade flera mycket kompetenta konkurrenter vilket jag lätt kan tro.
Har själv haft den centern och förundrats över hur bra den låter. Har nästan skaffat 5 sådana själv, men det blev en annan utveckling av olika anledningar.

Kolla centrar avsedda för normalt bruk. Det är i princip alla centrar som inte har en riktad diskant vänd åt fel håll det, typ banddiskanter som inte går att vrida osv.

Och så en sub till det för hela registret såklart, men i fallet 502 är det inte ett absolut behov.

Postad 29 February 2008 - 15:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

AlexanderE,

Precis! Det kan vara svårt att integrera en sub bra och helst så skall man använda sig av flera stycken. Då anser andra att det är bättre att satsa på ett par lite större, mer baskapabla golvhögtalare. ;)

Mvh
AlexanderE

En viktig sak är också att det allt som oftast inte blir samma typ av bas med en sub som med ett par baskapabla golvare, och då allt som oftast till golvarnas fördel.

Absolut, har du helt rätt i The Man. :(

Postad 29 February 2008 - 20:45

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
är det möjligen någon som har stött på en komersiell "fullrange" golvare som klarar av att återge ett pianos lägsta ton 28Hz
(28-20.000Hz +/- 3db, vid 100 db)
de flesta tillverkar specarna ljuger ju fint,alla mätningar i diverse hifi tidskrifter jag har sett visar typ ~50-19.000Hz

-stativhögtalare tycks klara sig med nöd&näppe ner till delnings frekvesen under @ 80Hz...

Postad 29 February 2008 - 21:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

är det möjligen någon som har stött på en komersiell "fullrange" golvare som klarar av att återge ett pianos lägsta ton 28Hz
(28-20.000Hz +/- 3db, vid 100 db)
de flesta tillverkar specarna ljuger ju fint,alla mätningar i diverse hifi tidskrifter jag har sett visar typ ~50-19.000Hz

-stativhögtalare tycks klara sig med nöd&näppe ner till delnings frekvesen under @ 80Hz...

Finns många högtalare som pallar det, men inte så att det är någonting som talarom högtalaren är bra eller inte.
Vid just den frekvensen 28 Hz så vill du att dom ska palla 100dB, det är inte så himla svårt att bygga högtalare som pallar det, men tillverkarna väljer att bygga högtalare som är gjorda för att spela musik( ca 30-20000Hz) och inte infraljud :unsure:
det vilktigaste frekvensområdet ligger ju i mellan ca 30-20000, men dom flessta instrument och röster m.m. ligger mellan 500 - 8000Hz.

Kan vända på det, finns det något komersiellt piano som kan återge 20000Hz med 100dB ?!
Jag tror inte det, för dom spelar inte över ca 10000 Hz ( i alla fall vad jag vet ;) men kan ju ha fel, det har hänt förut :blink: ) precis lika orelevant är frågan.
vill man ha djupbas och tryck i djupbasen så blir högtalarna mycket stora, och det väljer många tillverkare bort för store fula högtalare säljer inte.
Och det tyder mycket på att djupbasen inte är det viktigaster, för då skulle folk köpa dom i alla fall.

När det gäller att speckarna ljuger, det kan jag ju hålla med om i många fall, men det beror mycket på vilket företag det är vi pratar om.
Men det beror också på mätningen och hur man väljer att tolka den, man kan ju mät på mäng olika sätt :(

Redigerat av DVD-ai, 29 February 2008 - 21:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.