Ni som haft analog och digitaltv på era HD-Ready eller plattskärmar, var det en markant skillnad efter övergången till digitaltv?
Ja.
Analog-tv funkar inte platta tv-apparter, svårare än så är det inte. Eller jag skulle vilja säga att analog-tv inte funkar i huvudtaget...
Då försökte jag förklara för honom att hans gamla TV hade en sämre upplösning än denna, och att denna har bättre upplösning (1024x768 mot hans gamla 768x576 PAL) så att den "sträcker sönder" bilden.
Ex. drog jag ett exempel om att förstora en dålig bild som då blir pixlig m.m. vet inte hur den förklaringen togs emot men ändå 
Har jag rätt i detta? Hur kan jag annars förklara det?
Njae, inte särskillt rätt. Det du säger kan tolkas som om att det är själva uppskalningen från PAL-upplösning till tv:ns upplösning som är det stora problemet - det är det i regel inte (trots att jag vet att det är en populär forum-myt). Att skala om bilden är ett förhållandevis litet problem (ja givetvis hjälper det inte om denna skalning görs dåligt men rent tekniskt är detta en förhållande lätt manöver, att vissa tv-apparater gör det dålig säger inget annat än att dessa tv-apparater är kassa...)
Näe frågan "varför ser tv ofta ut som skit?" har
främst 4 svar:
1. Analog-signal är kass
2. Ursprungsmaterielt är kasst
3. Komprimeringsfel
4- Interlace-problem
1) Analog-tv ger alltid en dålig bildsignal, därför blir bilden dålig. Mer än så behöver man inte veta. Att folk inser det först efter de skaffat en platt-tv av fetare modell har att göra med att deras gamla tv var för dålig och för liten för att de ska vara uppenbart för dem.
2) Tyvärr är inte alltid digital-tv så vackert heller. Ibland är det så enkelt att ursprungsmaterialet helt enkelt är kass. Jag menar, att VHS-klipp i "Americas Funniest Videos" ser kassa ut är inte digital-tvs fel, materialet är ju kasst redan samma sekund som det fångades av kameran.
3) Men även när ursprungsmaterialet är bra blir det ofta problem. I de fallen beror det på allt för hård komprimering vilket ger en massa komprimeringsfel som "sticker ut". Dessa är kraftigt mkt tydligare på en stor och skarp platt-tv än vad det är på en liten soft tjockis...
4) En annan viktig grej är att platt-tv jobbar med progressiva bilder medans SDTV alltid i grunden är interlace. Denna interlace signal måste omvandlas till progressiv, sk deinterlaceing. Kvalitén på deinterlaceingen varierar från tv till tv men iprincip kan man säga att mkt av det material vi tittar på inte kan, inte ens i teorin, deinterlaceas riktigt bra. Detta leder till en rad bildprobelm som återigen är extra tydliga på en stor och skarp platt-tv.
Även en tjockis lider av att det är interlace (och ofta gör 100 Hz teknik på dessa det hela än värre) och faktum att interlace-bild alltid ger problem - men återigen är felen mindre uppenbara på en liten soft tjockis.
Iprincip kan man säga att det enda som ger "bra" SDTV-bild är
bra deinterlaceat filmbaserat material. Dvs material som i sitt ursprung var progressivt, detta gäller tex de flesta dvd-filmer och det är en av anledningarna (en annan är att komprimeringsfelen i regel är färre) till att folk ofta tycker, "
men DVD-filmer ser ju riktigt bra ut".
Problemen 1-4 kan till viss del botas genom att skaffa en tv med bra bildprocessing (eller rättare sagt, dålig dito gör dem än värre) men en annan minst lika viktig grej är att man har sin tv sansat (eller ännu hellre korrekt) inställd. Från fabrik är platt-tvs totalt galet inställda och dessa inställningar gör att de fel vi pratar om ovan blir ÄN synligare. Det finns alltså lite man kan göra själv även om man ibland helt enkelt får inse, "
det är inte bättre än såhär, oavsett vilken tv jag har, platt eller tjock".
Det här är nog lite för långt för att dra för din kamrat

. Så en kort variant blir: "
Analog-tv ger skitbild, därför har du skitbild. Digital-tv är i regel mycket bättre varför det är ett måste, även om kvalitén varierar rejält. Din gamla tv var i mångt och mycket för kass för att få dig att inse det".