Audiovector M-serien inspelningstid och passande förstärkare?
75 svar till detta ämne
Postad 01 March 2008 - 09:27
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har ett par M3 signarure samt ett par M1 signature som jag driver med Arcam-förstärkaren A85 sedan några år. Problemet är att ljudet alltid har varit metalliskt/hårt och lite spretigt i toppen/mellanregistret. Har testat andra förstärkare bla Denon PMA-1500R samt NAD försteg +slutsteg (C270). När jag kör med NAD-duon (eller Denon) så blir det en helt annan dynamik och ett djup i basen än med Arcam. Speciellt NAD tar ett stadigt tag om baskonerna och skillnaden mot Arcam är som natt och dag. Men med alla tre varianter så får jag ett oacceptabelt hårt ljud ur mina AV. Märks extra tydligt när jag kör med Arcam som verkar gräva fram mer ur det högre frekvensregistret. Antar att det till viss del beror på att det kritiska mellanregistret inte beslöjas med bastoner som det till viss del gör med de andra två uppställningarna. Någon här på forumet skrev att just Audiovector lät metalliskt ihop med billiga Arcam-förstärkare. Kanske man ska matcha med en stärkare över 20.000?
Frågan är om fler än jag har haft svårt att matcha Arcam med Audiovector (som ju enligt nästan alla ska vara en självklar kombo).
Kan allt bero på inspelningstiden då jag inte spelat in dem ordentligt? Jag har använt högtalarna kanske 5år men totalt kanske spelat endast 150-200 timmar...inte lätt att få till det när man har småbarn och bor trångt.
Redigerat av Unregistered9541c0e9, 01 March 2008 - 09:29.
Postad 01 March 2008 - 09:37
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Utan att ha grundligt undersökt just Audiovectors skillnader före/efter 200 timmars spelning så vill jag nog hävda att det inte är troligt att skon klämmer just där.
Jag tror snarare att det har att göra med ditt lyssningsrum, eller till och med att du kanske inte ens gillar ljudet av högtalaren, då du uppenbarligen inte känt dig tillfreds vilka förstärkare du än testat med.
Säga vad man vill om förstärkares påverkan av ljudet, men vilka högtalare som helst med världens bästa drivning kan låta illa i ett rum som är hopplöst ur ljudåterskapande synpunkt. Det är lätt att glömma bort när man sneglar åt att "köpa" sig bort från detta faktum genom dyrare/större förstärkare, som kanske inte alls kommer åt problemets egentliga kärna.
MVH
/Chuck
Postad 01 March 2008 - 10:01
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Håller med Chuck om lyssningsrummet. Har själv M3 Super och den (precis som alla andra högtalare) påverkas av lyssningrummets akustik. Kan ju vara värt att prova iallafall. Arcam o AV har väldigt mycket gemensamt: det låter bra enligt mig MEN det kan dra åt det "ljusa".
Men din beskrivning låter som ett rumsakustiskt problem. Försök undvika kala ytor och diffusera ljudet så tror jag det kan bli bättre.
Postad 01 March 2008 - 10:02
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Hur tyckte du att högtalarna lät är du provlyssnade?
Om du verkligen gillade dem innan du köpte dem och ställde upp dem hemma så får du nog spåra bakåt och fundera på vilken elektronik och vilket kablage som du demade med.
Det är möjligt att rumsplaceringen inte är optimal. Du kan ju flytta runt dem och spela på olika placeringar i rummet.
Dock tycker jag att det är en lite för enkel floskel att skylla på rummet när det inte låter bra. Om man har en välkomponerad anläggning så brukar man kunna höra dess förtjänster i de flesta vanliga rum.
Audiovector kan dock ha en lite jobbig diskant, särskilt om man försöker spela lite mer komplex musik eftersom registren då inte riktigt hänger ihop som en helhet.
Postad 01 March 2008 - 10:24
A_lind
-
A_lind
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hm, jag har haft flera olika AV och jag tycker dom är bland det mest mångsidiga högtalare jag lyssnat på..
bananas: Du har ju inte berättat vad du har för cd-spelare än?
Källan är enormt viktigt, har du en digitalt, hårt och platt ljudande cd-spelare kommer det och låta hårt och platt oavsett vilken förstärkare du kör med.
Jobba på akustiken det kommer säkert att ge bra resultat, låna därefter hem några cd-spelare för att se hur det låter.
Postad 01 March 2008 - 10:37
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Håller med om nyttan med rumsplaceringen. Märker såklart stor skillnad i akustik när jag flyttar ut dem en bit från väggen samt riktar in dem mot lyssningsposition. Högtalarna ska enligt både tillverkaren och många jag rådfrågat med vara kinkig just vg placering. Men det är det hårda ljudet jag vill åt och det hjälper inte på långa vägar att flytta runt högatalarna. Ett annat problem är att jag VILL ha mycket av den ljusa klangen de presterar, men i renare tappning (ibland vrider jag på "treble"-ratten för att få mer av "det goda", men då blir det riktigt hård klang).
Har provat med olika signalkällor med. Kör just nu med en Rotel RCD971 CD-spelare/ARCAM DV88 DVD-spelare/Slim Devices Transporter nätverksspelare mm. Oavsett vilken signalkälla jag kör så består den hårda klangen även om karaktären i övrigt varierar något. Använder AudioQuest-kablar ("Granite" till M3-orna). Med billigare kablar så försvinner förvisso en del av detaljupplösningen men också lite av det jobbiga hårdheten. Funderar på om högtalarna ändå är för kirurgiska och blottar allt det (enligt mitt öra) dåliga hos stärkaren.
Tyvärr så lyssnade jag inte före utan köpte efter att ha läst alla bra tester... Trodde de skulle passa mig då jag gillar "en fin diskant" som de sägs kunna prestera. Är ute efter en luftig diskant och väldigt öppet ljud. Gärna lite botten på det. Fundera på att skaffa en liten snabb sub som komplment. Frågan är vad som passar?
Tänker ta med mig mina burkar till en seriös handlare och testa dem mot annan kringutrustning i rätt miljö och se vad de preserar i jämförelse...
Postad 01 March 2008 - 11:14
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Dina problem, som du beskriver dem, är nästan med säkerhet rumsakustiska - som jag sa tidigare. Och enligt mig så är det lättare och billigare att göra någonting åt akustiken än att köpa ny elektronik. Vill du ändå prova ny elektronik så kommer garanterat ex.vis Cambridge 840A eller Primare I30 att låta helt annorlunda än Arcam A85.
En sak undrar jag dock över. Har du vid något tillfälle upplevt att högtalaren låtit riktigt bra? Dvs. har du spelat en inspelning där ljudkvaliteén varit på topp? För det är ju faktiskt så att inspelningskvalitéen på alltför många cd-pressningar är under all kritik, speciellt i vissa genres.
Postad 01 March 2008 - 13:32
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Dock tycker jag att det är en lite för enkel floskel att skylla på rummet när det inte låter bra.
Det är ett faktum att rummet är en otroligt större faktor att räkna med än någon enskild komponent i anläggningen. Sen är det självklart inte alltid fallet. Om du verkligen gillade dem innan du köpte dem och ställde upp dem hemma så får du nog spåra bakåt och fundera på vilken elektronik och vilket kablage som du demade med.
Här snackar vi floskler på hög nivå. Om du påstår att kablaget antagligen är en större felfaktor än rummet högtalarna spelar i så säger det en hel del om nivån på diskussionen. MVH /Chuck
Postad 01 March 2008 - 13:38
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Håller med om nyttan med rumsplaceringen. Märker såklart stor skillnad i akustik när jag flyttar ut dem en bit från väggen samt riktar in dem mot lyssningsposition. Högtalarna ska enligt både tillverkaren och många jag rådfrågat med vara kinkig just vg placering. Men det är det hårda ljudet jag vill åt och det hjälper inte på långa vägar att flytta runt högatalarna. Ett annat problem är att jag VILL ha mycket av den ljusa klangen de presterar, men i renare tappning (ibland vrider jag på "treble"-ratten för att få mer av "det goda", men då blir det riktigt hård klang).
Tänk på att det inte bara handlar om placeringen, utan själva rummet i sig som är en minst lika viktig faktor som hur du sedan placerar högtalarna i det. Och med det menar jag om du har betongväggar, gips, parkettgolv, stora mattor, tunga gardiner, bokhyllor osv, listan kan göras oändlig. De flesta lever mer verkligheten att de har anläggningen i ett rum där man inte kan (av estetiska skäl eller annan anledning) åstadkomma en skaplig akustisk miljö för sina högtalare, och då är det inte mer med det. Lösningen är då att hitta en högtalare som passar i det rum man har, istället för tvärt om. MVH /Chuck
Postad 01 March 2008 - 14:18
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Ett enkelt exemepl ang. rummets inverkan på ljudet: pga. renovering av sovrummet släpade vi in två sängar, sängbord, övriga möbler samt böcker och många andra prylar in i vårt stora vardagsrum där anläggningen står. Fullknökat med grejor mao. Ljudet blev fantastiskt bra med denna setup! Det fanns inte en enda reflekterande yta (förutom taket) där ljudvågorna kunda studsa och ställa till det. Gott om diffusering och dämpning. Efterklangstiden sänktes rejält. Man kunde spela högre med bibehållen kvalitet.
Men en sådan möblering är naturligtvis en omöjlighet utan man får göra det bästa av situationen. Det går att gömma akustikmaterial med hjälp av vägghängda tavlor med ex.vis ett snyggt tyg. Diffusorer och akustikskivor kanske gömda bakom gardiner etc. Större mattor (kanske heltäck som langetteras och täcker en större yta), kraftigare gardiner mm. mm.
M3 Signature är en bra högtalare och den skall definitivt inte låta hårt/metalliskt. Sen håller jag med Chuck om att rummet i sig är den överlägset största faktorn att räkna med. Lyckligtvis kan ALLA rum bli betydligt bättre akustiskt sett.
Postad 01 March 2008 - 22:25
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack för tipsen. Ska testa att ställa tillbaks flyttkartongerna (nyinflyttad) i vardagsrummet! Rummet är ganska litet för att vara ett vardagsrum så risken för ljudvågor att studsa mot gipsväggarna är ju stora. Två av väggarna har fönster...den tredje en bokhylla med glasdörrar (mittemot står golvarna) och den fjärde har två öppningar. Soffgruppen står i mitten...som sagt jäkligt illa möblering/akustik, men där jag bodde innan var det bättre förutsättningar - och trots det så var ljudet just så där hårt som jag beskriver. Men kanske läge att slänga in lite dammsamlande mattor då... Gardiner finns uppe redan men jag märkte ingen skillnad i akustik faktiskt. Ljudet är både beslöjat/dovt men hårt/vasst/ljust/tunt på samma gång. Men jag minns att när jag testade högtalarna en första gång på mitt lilla kontor...jag satt precis framför M3:an...då var jag imponerad över den rappa/öppna spelstilen. Då drev jag dem med min Denon PMA-1500R. Lät riktigt bra där i 4 kvadrat bland en massa pärmar. Fick tom gåshud i samma krypin när jag med samma stärkare lyssnade på mina Dali Grand Coupé. Känslan var som att sitta i en bil med ruggigt bra akustik. Minns iochförsig inte hur det var med hårdheten när jag lyssnade. Tänkte inte på just det då...
Men - jag skulle vara tacksam för fler tips och det vore guld värt ifall någon med liknande problem (med eller utan lösning) hörde av sig.
Postad 02 March 2008 - 10:25
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Dämpa eller diffusera första reflexen med typ dacron skiva, du kan sen sätta ett snyggt tyg på så blir det som en tavla.
Sätt in lite växter och lägg någon lite tjockare matta på golvet så skall du se att det gör enorm skillnad.
Första reflexen hittar du genom att ta en spegel och sätta på väggen. När du från lyssningspositon ser elementen i spegeln så har du hittat din första reflex.
Har du fönster där reflexen är så skaffa en snygg gardin av bra tjocklek som du kan dra för fönstret.
Postad 02 March 2008 - 13:23
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Dock tycker jag att det är en lite för enkel floskel att skylla på rummet när det inte låter bra.
Det är ett faktum att rummet är en otroligt större faktor att räkna med än någon enskild komponent i anläggningen. Sen är det självklart inte alltid fallet.
Om du verkligen gillade dem innan du köpte dem och ställde upp dem hemma så får du nog spåra bakåt och fundera på vilken elektronik och vilket kablage som du demade med. Här snackar vi floskler på hög nivå.
Om du påstår att kablaget antagligen är en större felfaktor än rummet högtalarna spelar i så säger det en hel del om nivån på diskussionen.
MVH /Chuck
En smygande känsla av deja-vu infinner sig... En påträngande diskant kan bero på många saker, inte minst distorsion. Ett rum som dämpar eller förstärker vissa frekvenser skapar sällan en vass diskant. Problemet upplevs då snarare som avsaknad av bas, som exempel. Själv har jag experimenterat mycket med olika kablage det senaste året och funnit att de har en stor inverkan på balansen och presentationen i ljudet. Kablar kan definitivt vara skillnaden mellan en vass och påträngande återgining eller en öppen och mjuk återgivning. Trådskaparen skriver också att han har testat olika rumsplaceringar utan att detta har botat den vassa diskanten. Att ta till akustikkorrigeringar för att dämpa ett problem i ljudåtergivningen löser inte problemet, det bara skyler över det. Steg ett är alltid att se till att anläggningen är optimerad rakt igenom. Då spelar den bra i de flesta vanliga rum och så kan man förstås göra smärre justeringar med placering och akustik. Personligen skulle jag tro att han inte gillar diskanten i sina högtalare eftersom jag och flera andra tycker att det kan vara problem med audiovectors diskanter.
Postad 02 March 2008 - 21:49
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Håller med helt och fullo vg kablagefunderingarna. Har själv testat lite mellan billiga och dyrare kablage...tunna vs smala trådar...nya mot gamla oxiderade osv. Jag märkte tydligast skillnad mellan långa "skrot-högt.kablar 3kr/m" mot mina Audioquest som är 100-200ggr dyrare. Antar att jag borde backa lite o se vad skillnaden gör igen. Sen är frågan hur lång högtalarkabel man kan ha utan märkbar distorsion. Mina är hela 5 meter långa... Ska jämföra med halva längden osv... Ska göra ett seriöst kabeltest och behöver lite tips på olika billiga kabelalternativ som man kan testa...gärna vanlig metervara från elfackhandeln om det är möjligt. Min kompis kör med vanlig elkabel till högtalarna samt vanlig antennkoaxial mellan stereoprylarna. Funkar bra för honom... Misstänker föresten att mina öron kanske inte helt gillar högtalarnas bakåtstrålande diskant. Man borde kanske även dämpa väggen bakom, för det bakåtstrålande ljudet blir väldigt pipigt tycker jag...
Postad 02 March 2008 - 23:51
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Postad 03 March 2008 - 00:56
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
banananas: stor sannolikhet att det hårda ljudet beror på dåliga akustiska förutsättningar eller dåliga högtalare. Att börja laborera med annat kablage är fullständigt bortkastad tid, det skulle inte ge några förbättringar.
Postad 03 March 2008 - 08:47
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Rätta mig gärna om jag har fel men är inte problemet löst iom. att du redan har hört dina M3 Sig. i en bra akustiskt miljö (ditt lilla kontor?) Där lät de ju bra vilket bevisar att det är inte något fel på högtalaren?
Postad 03 March 2008 - 12:06
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
jo visst lät de bra på kontoret i det stora hela, men jag lysnade okritiskt då och minns inte ens längre...dessutom lysnade jag på "förlåtande" musik...akustiskt och mest sång. problemet med hårdheten funderade jag inte på i det läget.
har nu på morgonen testat i köket. lät mkt bättre rent akustiskt men diskanten (+toppen av mellanregistret?) är fortfarande för mig ganska hård. men i rätt miljö så presterar de nu helt klart godkänt. jämförde med mina dali 2-vägare och jag är ändå imponerad av att av-lådorna låter så öppna. basen är blixtsnabb och är ju ruggist bra. skulle vilja beskriva ljudet av mina diskanter som ljudet från mina gamla "hornhögtalare"...hade i min barndom ett par "piezo"-diskanter i en låda som jag byggde själv. diskanten var väldigt tydlig/påträngande minns jag...
nästa steg är ju kabel-laborerandet då. men jag inser nu att högtalarna har den här karaktären och det finns både för- och nackdelar med dem. antar att jag är ute efter ett speciellt sound och alla är vi olika...
Postad 03 March 2008 - 12:28
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Som vi redan kommit fram till är AV MYCKET känsliga för placeringen...Vilket egentligen är en fördel då man kan "tuna in" ljudet på det sätt man vill ha det. Jag antar att de flesta vill ha ett så "fett" sound som möjligt med tight bas, öppet mellanregister och luftig diskant.
Enligt mig så blir AV-ljudet bäst på följande sätt: de skall placeras med minst 50cm från bakväggen och hörnen skall undvikas naturligtvis. Så fri placering som möjligt så att de andas ordentligt. Toe-in - gärna så att de korsar varandra strax framför lyssningsplatsen vilket ger ett brett stereoperspektiv och fin holografi. Dessutom slipper du mycket av problemen med reflexer från sidoväggarna. Men ta dig tid att flytta på högtalarna, redan ett par centimeters ändring kan ge resultat. Använd laserpekare och måttband....
Visst kan du trixa med kablar men in ärlighetens namn gör de relativt sett ganska lite om man ex.vis jämför med akustiska förbättringar. Men Audioquest tillsammans med Audiovector är bra!
Framförallt tycker jag att du inte skall ge upp. De kommer att låta bra hemma hos dig men det kanske kommer att krävas en del jobb - vilket jag hoppas du är beredd att lägga ner för det är faktiskt högtalarna värda.
PS: har du provat med en bra signalkälla? Det är en uppgradering som gör verkligt stor skillnad enligt mig. Riktigt bra är Rega Apollo eller Cambridge 640C...
Postad 03 March 2008 - 13:04
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Signalkällan är såklart mycket viktig men såvitt jag minns så hade Rotels CD-spelare ett ganska mjukt ljud på 90-talet. Inga större problem med vasshet, vad jag kan minnas, även om det naturligtvis fanns skillander mellan modeller. Om du kan låna en bra ny CD-spelare så är det naturligtvis ett bra sätt att kolla. Om du vill testa kablar så kan jag föreslå att göra signalkablar på Belden LonWorks nätverkskablar. De ger en otroligt detaljerad, öppen och naturtrogen diskant utan minsta vasshet. Kostar nästan ingenting heller.
Redigerat av Unregistered1197, 03 March 2008 - 13:05.
Postad 03 March 2008 - 13:42
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jo, Cd-spelaren är noga utvald liksom mycket av det andra jag använder i signalväg. Behöver testa med kablar o akustik lite då... Tack för tipsen och speciellt tipset på signalkabeln. Skulle behöva exempel på bra gör-det-själv-högtalarkabel (hos ELFA?) också som man kan köpa i metervara och som inte ger ljudet onödig resonans/färgning...utan gärna bara öppen klang med bra basdriv. Borde gå att använda vilken OFC-koppar som helst bara den är skärmad, eller?
Förtydligande: Har ju en bra högtkabel till det ena paret men behöver även till det andra...och kul att testa skillnader om de finns.
Menar distorsionsfria så gott det går...
Postad 03 March 2008 - 19:15
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det uppenbara svaret är förstås EKK. De kan dock upplevas som lite hårda i tonen. Men de är ju öppna och distorsionsfria. De är i alla fall enkla och billiga att testa.
En flerkarderlig högtalarkabel kan ju annars mjuka upp ljudet lite grann. Det finns flerkarderliga kablar från Belden i hyfsad kvalitet på Elfa, också för nätverksbruk. De har alltid bra specar.
Postad 03 March 2008 - 20:20
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
snabba svar och användbara tips onekligen. en fundering med tanke på biwire(triwire)-möjligheter...stämmer det att distorsionen minskar när man kör i biwire (basen separat) för då "stör inte returströmmen från baskonen de högre frekvenserna" lika mycket...har för mig att jag läst något liknande på hifiklubbens hemsida under tara labs-kablar...
Postad 03 March 2008 - 22:58
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Kontroversiell fråga. Själv har jag goda erfarenheter av biwire och jag tycker att ljudet blir renare. Dock är det väldigt individuellt så det är bäst att pröva själv. Med 4x EKK kan du ju tillverka en biwirekabel med små medel.
Postad 03 March 2008 - 23:11
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Bananas: såvida du inte har extremt felaktigt konstruerade kablar så har de ingenting med dina problem att göra. Buy Wire kommer inte förbättra ljudet http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Postad 04 March 2008 - 08:49
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
vad är isåfall värst om man nu tror på kablars inverkan...och om man kan välja..."för lång" högtalarkabel eller signalkabel. som jag har det kommer jag köra med ett extra slutsteg...ev närmare högtalarna...kan jag dra en lång signalkabel dit...och isåfall kunna korta högt.kablarna...eller ska jag köra för-slutsteg nära ihop...och satsa på lång högt.lina därifrån månntro?
Postad 04 March 2008 - 08:54
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
Ju dåligare en högtalare är desto mer verkar man trycka på hur viktigt det är med inspelning och kablar, konstigt  Självklart påverkar dessa faktorer men låter inte högtalaren bra redan för början så forget it! Jag hade för övrigt Audiovector S6 Avantgarde och mot slutet var jag grymt missnöjd med ljudet.
Postad 04 March 2008 - 09:24
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Skulle nog, som någon ovan, påkalla uppmärksamheten på själva högtalaren igen. Det kan vara så att du inte gillar ljudet, oavsett hur bra högtalaren egentligen är.
Hade ett liknande problem med ett par mycket enklare högtalare och bytte faktiskt allt från förstärkare och kablar till cd-spelare utan att bli nöjd. Det var först efter högtalar-byte som jag hittade det ljud som jag eftersträvar för tillfället.
Lyssna gärna på dina högtalare hos någon handlare och jämför side-by-side med andra högtalare och kolla om du gillar något annat bättre.
borka
Postad 04 March 2008 - 18:11
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Dåliga inspelningar kanske, vad är det för plattor du spelar Bananas?
Postad 05 March 2008 - 12:33
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
I tråden finns några som försöker ge konstruktiva råd och några som är utskickade av faktiskt.se för att sprida desinformation om ljudåtergivning som t.ex. att kablar inte gör någon skillnad och att rummet är det enda som påverkar ljudergivningen.
Kablar kan mycket väl utgöra skillnaden mellan en ljudåtergivning som upplevs som hifi och en ljudåtergivning som bara är trist och jobbig. Kablar är dock inte det enda botemedlet mot dåligt ljud men det är definitiv ett steg i kedjan som måste ses över för att få en välkomponerad och välljudande anläggning.
Alla som påstår att man kan strunta i CD-spelare, förstärkare, kablar och högtalares olika karaktär och istället bara pilla med akustiken i rummet borde skickas tillbaka till grundskolans första klass.
P.S. Insåg att jag fortfarande kör med en Rotel RCD900-serien från 90-talet i en liten uppsättning som jag använder till hörlurslyssning och att den låter riktigt bra, faktiskt. Kanske inte så upplöst som dagens spelare men den har massor med umpf!
Redigerat av Unregistered1197, 05 March 2008 - 12:37.
Postad 05 March 2008 - 15:26
sb22ew
-
sb22ew
-
Användare
-
-
217 inlägg
I tråden finns några som försöker ge konstruktiva råd och några som är utskickade av faktiskt.se för att sprida desinformation om ljudåtergivning som t.ex. att kablar inte gör någon skillnad och att rummet är det enda som påverkar ljudergivningen.
Kablar kan mycket väl utgöra skillnaden mellan en ljudåtergivning som upplevs som hifi och en ljudåtergivning som bara är trist och jobbig. Kablar är dock inte det enda botemedlet mot dåligt ljud men det är definitiv ett steg i kedjan som måste ses över för att få en välkomponerad och välljudande anläggning.
Alla som påstår att man kan strunta i CD-spelare, förstärkare, kablar och högtalares olika karaktär och istället bara pilla med akustiken i rummet borde skickas tillbaka till grundskolans första klass.
P.S. Insåg att jag fortfarande kör med en Rotel RCD900-serien från 90-talet i en liten uppsättning som jag använder till hörlurslyssning och att den låter riktigt bra, faktiskt. Kanske inte så upplöst som dagens spelare men den har massor med umpf!
Kablar är viktiga men att få fram bra kablar ska inte kosta mer än några hundralappar. Lägga pengarna på kablar från ex. supra och var nöjd med det. Vill du verkligen söka bot på problemet måste se bortom kabelträsket, den saken är säker. några som är utskickade av faktiskt.se för att sprida desinformation om ljudåtergivning
Suck vad navit och korkat av dig. Kan ingen moderator stänga av det här trollet!
Postad 05 March 2008 - 15:47
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
när man läser om AV på forumet så får man en del blandande känslor.
Lite som att man hatar eller älskar, och de passar verkligen inte alla.
Har ett par Mi1. Tyckte dom lät fantastiskt, fram tills jag flyttade och inte fått in så mycket akustikdämpande såsom mattor och soffa, och väggar. Nu låter dom som mina gamla JWS jag hade i pojkrummet för många år sen. Ja, förutom basen då...
Det tog jag som en liten blixt från klar himmel. Akustiken i rummet har def. stor betydelse vilket jag betvivlat lite innan. Har i vilket fall aldrig trott det kunde göra så stor skillnad.
Ska tilläggas att jag har väldigt lite saker i rummet
Postad 05 March 2008 - 16:53
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
några som är utskickade av faktiskt.se för att sprida desinformation om ljudåtergivning
Suck vad navit och korkat av dig. Kan ingen moderator stänga av det här trollet!
Äsch, bry er inte om honom, han har redan skämt ut sig fullständigt på faktiskt.se med sin stora käft och bristfälliga kunskaper. Vi kan väl istället försöka att var och en ge vår syn på Bananas funderingar. Har lyssnat på M3S ett halvdussin tillfällen och i olika uppställningar o rum och har aldrig uppfattat dom som hårda i ljudet, därför tror jag att felet snanare ligger i de akustiska förutsättningarna eller inspelningarnas kvalitet. Eller så kanske högtalarnas karaktär inte passar B, han kanske föredrar högtalare med väldigt varm klang.
Postad 05 March 2008 - 18:24
Unregistered840e5864
-
Unregistered840e5864
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Ett inlägg i sann Faktiskt.se anda  trodde att du kunde bättre än så Merkurius. Som jag ser det så är det ytterlighterna som möts här, klä in rummet helt och kabelbyte löser allt. De flesta som har ordentligt med erfarenhet på ljudområdet vet att sanningen oftas ligger någonstans mellan dessa ytterligheter, och då mer åt att förbättringar av akustiken ger mer än byte av kablar som i sig kan göra skillnad ibland men rummets akustik påverkar mer som sagt. Som tex så har jag lyssnat på högtalarna Ino Audio pi60 i många olika rum/miljöer, och de har verkligen låtit allt ifrån jättebra till medelmåttigt pga olika bra akustik förhållanden (elektroniken har oftast varit snarlik)
Postad 05 March 2008 - 18:36
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
...Som jag ser det så är det ytterlighterna som möts här, klä in rummet helt och kabelbyte löser allt. De flesta som har ordentligt med erfarenhet på ljudområdet vet att sanningen oftas ligger någonstans mellan dessa ytterligheter, och då mer åt att förbättringar av akustiken ger mer än byte av kablar som i sig kan göra skillnad ibland men rummets akustik påverkar mer som sagt. Som tex så har jag lyssnat på högtalarna Ino Audio pi60 i många olika rum/miljöer, och de har verkligen låtit allt ifrån jättebra till medelmåttigt pga olika bra akustik förhållanden (elektroniken har oftast varit snarlik)
Ingen här som påstått att man ska klä in rummet helt och det är heller ingen som påstått att kabelbyte lösaer allt. Försök nu se nyanser FBK! Du spekulerar i vad de flesta med erfarenhet tycker och påstår utan argument att sanningen ligger någonstans mellan de läger du själv fabulerat ihop. En helt felkonstruerad kabel kan förvisso filtrera (förvränga) signalen så att det blir en hörbar skillnad men är det att förbättra ljudet? Om det är sådan förvrängning man är ute efter så är tonkontroller överlägsna.
Postad 05 March 2008 - 19:29
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Nå, att kabelbyte skulle lösa alla problem har jag aldrig påstått. Tvärtom var jag ganska tydlig i mitt ovanstående inlägg att kablar är ett av leden i kedjan som man måste se över om man vill ha bättre ljud. Det jag vänder mig emot är egentligen bara påståendet att kablar skulle vara betydelselöst. Själv har jag idag tre aktiva tvåkanalsanläggningar. Efter lite pulande så har jag uppnått en mycket god ljudåtergivning alla tre anläggningarna. Den förlösande faktorn när det gällde att gå från ett trevligt ljud, som alla gillade, till en högkvalitativ ljudåtergivning med detaljer, transienter, dynamik, soundstage, naturtrogenhet och balans i ljudbilden, som fick alla att säga "wow!", var för alla tre anläggningarna att jag hittade rätt kablage. Till exempel har jag i princip helt eliminerat vassa diskanter med en nätverkskabel som inte alls beslöjar utan tvärtom öppnar diskanten. Naturligtvis har jag vidtagit sådana enkla åtgärder som att lägga mattor på golvet, hänga gardiner för fönstren och ställa några diffuserande krukväxter. Detta är dock inte akustikreglering utan grundläggande heminredning Min grundteori är dock att banananas kanske inte gillar ljudet som Audiovector ger. De har en distinkt karaktär och det är inte få som har problem med diskanten. Själv har jag lyssnat mycket noga på olika Mi3 och S3-modeller i ett riktigt, akustikreglerat lyssningsrum och inte blivit vän med dem (utom Mi3 Signature som jag tycker är helt ok). Orimligheten i den linje som bland annat förespråkas av sb22ew visas inte minst av hans galleri. Det är inte många som är beredda att limma upp knallblå skumgummipaneler på väggarna i vardagsrummet eller att täcka golvet med filtar och handdukar.
vansinne.jpg 129.94K
2 Antal nerladdningarMin reflektion är att om man är tvungen att vanställa sitt vardagsrum på det sättet för att anläggningen ska låta bra så har man nog ett mycket allvarligt fel på anläggningen som man borde åtgärda på annat sätt. Jag har närmligen utmärkt ljudåtergivning i ett helt normalt vardagsrum. P.S. När det gäller faktiskt.se så har jag inte alls skämt ut mig. Jag har sagt en del sanningar som är obekväma för de som är mest indoktrinerade av sådana härdsmälta idéer som man ser på bilden ovan, men jag har också fått en hel del stöd, kan jag säga. Och det från personer som jag faktiskt respekterar och bryr mig om vad de tycker.
Redigerat av Unregistered1197, 05 March 2008 - 19:52.
Postad 05 March 2008 - 19:35
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
bananas: om du har testat många olika placeringar av högtalarna- dina är svårplacerade- så prova att låna hem en annan förstärkare eller två. Om inte det hjälper, och du har hyfsad akustik i rummet kankse det är så enkelt att du inte trivs med ljudet från dina högtalare (längre ?)
Postad 05 March 2008 - 19:39
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Pelar: "Om det är sådan förvrängning man är ute efter så är tonkontroller överlägsna..."
Och om man inte har tonkontroller?
---
Som flera sagt, tjocka mattor och lite maffiga gardiner gör en klart märkbar skillnad i alla rum, med alla anläggningar om man jämför med/utan.
Frågan är var du ligger i nivå just nu i möbleringen - mer<>mindre - möblemang/tyg/mattor ?
Du kanske skulle försöka lyssna på Canton RC-L om du bestämmer dig för att högtalarna inte passar men vill ha luftigt och detaljerat ljud med närvarande mellanregister och tung, djup bas som kanske inte är fullt lika smidig som AVs.
Då tjänar du en hacka också.
Läste även ovan att:
Lymme - " En påträngande diskant kan bero på många saker, inte minst distorsion. Ett rum som dämpar eller förstärker vissa frekvenser skapar sällan en vass diskant. Problemet upplevs då snarare som avsaknad av bas, som exempel... "
Det fick mig att tänka på att om basen "försvinner" så brukar detta ju då automatiskt leda till att man upplever att man får mer av det andra. Balansen blir skev och det låter många gånger mer eller mindre bra. Där kanske det ligger ett hundben begravet ändå.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 05 March 2008 - 19:46.
Postad 05 March 2008 - 19:48
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Du kanske skulle försöka lyssna på Canton RC-L om du bestämmer dig för att högtalarna inte passar men vill ha luftigt och detaljerat ljud med närvarande mellanregister och tung, djup bas som kanske inte är fullt lika smidig som AVs.
Ett mycket bra förslag. Själv valde jag faktiskt Canton RC-L istället för Audiovector Mi3 Super (som jag spekulerade på) och fick en mycket bättre ljudåtergivning för mindre än halva priset.
Postad 05 March 2008 - 19:50
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det uppenbara svaret är förstås EKK. De kan dock upplevas som lite hårda i tonen. Men de är ju öppna och distorsionsfria.
Vilka högtalarkablar är det som introducerar distorsion? MVH /Chuck
Postad 05 March 2008 - 20:19
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Läste även ovan att: Lymme - " En påträngande diskant kan bero på många saker, inte minst distorsion. Ett rum som dämpar eller förstärker vissa frekvenser skapar sällan en vass diskant. Problemet upplevs då snarare som avsaknad av bas, som exempel... "
Det fick mig att tänka på att om basen "försvinner" så brukar detta ju då automatiskt leda till att man upplever att man får mer av det andra. Balansen blir skev och det låter många gånger mer eller mindre bra. Där kanske det ligger ett hundben begravet ändå.
Nja, det som jag fäster mig vid är att banananas skriver att diskanten låter hård, metallisk och spretig. Det är ju en helt annan sak än att basen fattas. Om man råkar ha en rumsplacering som slukar bas så kan detta få diskanten att låta dominant men det bör inte få den att låta illa. Arcam har ju dessutom ett ganska mjukt och detaljerat ljud som inte alls är hårt i vanliga fall.
Postad 05 March 2008 - 21:38
Unregistered840e5864
-
Unregistered840e5864
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Ingen här som påstått att man ska klä in rummet helt och det är heller ingen som påstått att kabelbyte lösaer allt. Försök nu se nyanser FBK! Du spekulerar i vad de flesta med erfarenhet tycker och påstår utan argument att sanningen ligger någonstans mellan de läger du själv fabulerat ihop. En helt felkonstruerad kabel kan förvisso filtrera (förvränga) signalen så att det blir en hörbar skillnad men är det att förbättra ljudet? Om det är sådan förvrängning man är ute efter så är tonkontroller överlägsna.
Oavset om jag nu tog i lite för mycket eller ej så är det är det kul att läsa dina inlägg om felkonstruerade kablar ovan och under.  Bäst att du upplyser alla medlemmar på forumet om vilka kablar alla ska ha, som då är rätt konstruerade så de slipper problem med dåligt ljud. Bananas: såvida du inte har extremt felaktigt konstruerade kablar så har de ingenting med dina problem att göra. Buy Wire kommer inte förbättra ljudet http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Sedan om du hade testat biwire på flertalet högtalare som har den möjligheten så skulle du upptäcka att det ganska ofta blir förbättringar med biwire. Vad det beror på vet jag ej då jag inte är kunning på filter konstruktioner, MEN det brukar ganska ofta bli bättre med att utnyttja det på högtalare som har den möjlighten.
Redigerat av Unregistered840e5864, 05 March 2008 - 21:39.
Postad 05 March 2008 - 23:05
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
...Oavset om jag nu tog i lite för mycket eller ej så är det är det kul att läsa dina inlägg om felkonstruerade kablar ovan och under. Bäst att du upplyser alla medlemmar på forumet om vilka kablar alla ska ha, som då är rätt konstruerade så de slipper problem med dåligt ljud. ...
Ok, jag kan börja med dig, sluta dagdrömma med utgångspunkt från Hifi & Musiks kabeltester, lägg ner dina öppna nonsenstester och skaffa dig istället riktig kunskap via seriösa systematiska tester... nej, skämt åsido, jag har aldrig påstått eller ens tänkt att man ska upplysa folk om vad de ska ha. Men jag tycker det är bra om forumen kan fungera som seriösa källor till upplysning, kritiskt tänkande o debatt kring hifikomponenter. Har själv varit med/ordnat blindtester vad gäller kablar. I det första kunde ingen skilja ens mellan billigaste tunna lampsladden o en dyrkabel.
Postad 05 March 2008 - 23:31
Unregistered840e5864
-
Unregistered840e5864
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Ok, jag kan börja med dig, sluta dagdrömma med utgångspunkt från Hifi & Musiks kabeltester, lägg ner dina öppna nonsenstester och skaffa dig istället riktig kunskap via seriösa systematiska tester... nej, skämt åsido, jag har aldrig påstått eller ens tänkt att man ska upplysa folk om vad de ska ha. Men jag tycker det är bra om forumen kan fungera som seriösa källor till upplysning, kritiskt tänkande o debatt kring hifikomponenter. Har själv varit med/ordnat blindtester vad gäller kablar. I det första kunde ingen skilja ens mellan billigaste tunna lampsladden o en dyrkabel.
Jag har också gjort blindtester mellan olika kablar  Och ibland var det omöjligt att höra skillnader, och ibland så fanns det skillnader också. Kommer inte ihåg exakt hur många vi testade, men det var några stycken i helt olika prisklasser och ifrån olika tillverkare. För övrigt så använder jag idag kablar som många av dyr kabel kritikerna också använder i form av Dark serpentine, CT-100 (diy) och ringledare, (Clas Ohlson kabel) men även ett par Monster Cable så jag har verkligen inte utgått ifrån Hifi&Musik kabeltester som du trodde pelar
Postad 05 March 2008 - 23:41
Unregistered840e5864
-
Unregistered840e5864
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Nu till dina problem banananas, som jag tycker Chuck speglar ganska bra nedan. Tror också att det är rummet eller att högtalarna passar dig sämre egentligen. Kanske läge att lyssna runt lite hos butiker för att hitta det som kan passa dig bättre. Utan att ha grundligt undersökt just Audiovectors skillnader före/efter 200 timmars spelning så vill jag nog hävda att det inte är troligt att skon klämmer just där.
Jag tror snarare att det har att göra med ditt lyssningsrum, eller till och med att du kanske inte ens gillar ljudet av högtalaren, då du uppenbarligen inte känt dig tillfreds vilka förstärkare du än testat med.
Säga vad man vill om förstärkares påverkan av ljudet, men vilka högtalare som helst med världens bästa drivning kan låta illa i ett rum som är hopplöst ur ljudåterskapande synpunkt. Det är lätt att glömma bort när man sneglar åt att "köpa" sig bort från detta faktum genom dyrare/större förstärkare, som kanske inte alls kommer åt problemets egentliga kärna.
.
Postad 06 March 2008 - 00:03
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
... så jag har verkligen inte utgått ifrån Hifi&Musik kabeltester som du trodde pelar 
Det trodde jag inte heller, jag argumenterade bara på ditt sätt
Redigerat av pelar, 06 March 2008 - 00:04.
Postad 06 March 2008 - 09:03
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Kan det vara så att Arcam + Audiovector (+ Audioquest) inte är den bästa
matchningen?
Ljudtema för dessa märken och promotar givetvis dessa ihop. Hängde en
del på en ljudtemabutik fram till för ca ett år sen, och olika kombinationer
av Arcam och Audiovector lät aldrig bra i mina öron.
Förutom att plocka russinen ur kakan i denna tråd kanske du tex skulle låna
hem en rörbaserad cd-spelare?
Postad 06 March 2008 - 09:22
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Ja, Rotel RCD-971 är det tydligen många som är nöjda med. Jag har själv jämfört runt lite och jag tycker den har en fin "analog" karaktär utan minsta vasshet. Mellanregistret och basen återges med naturlighet och bravur. Apparaten är inte stor - men ljudet är det! Vissa saker gillar man bara...det här är en så'n. http://www.hifi-corn...cd_971_text.htmhttp://www.enjoythem...1200/rcd971.htm
Postad 06 March 2008 - 10:52
Unregistered9541c0e9
-
Unregistered9541c0e9
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jo, jag antar att största boven är min dåliga "ljudmöblering" kombinerat med högtalarnas karaktär...och att kablar kan göra skillnad det vet jag av erfarenhet. Vardagsrummet ska passa frun, barnen och de möbler vi äger för stunden...höll på att glömma HI-FI:n. Nyinflyttad som man är så gör man det bästa av situationen rent möbleringsmässigt. Vi flyttade möbler från ett större vardagsrum till det vi har idag. Förut hade man fönster på endast en av väggarna - nu är det ett knepigare vardagsrum med fönster på två väggar samt braskamin och bokhylla (båda med glasluckor) på vägg nr. 3. Sista väggen är egentligen bara två stora öppningar. Trägolv utan mattor gips i både tak o väggar. De tre soffdelarna står i mitten av rummet och dämpar en del men sväljer också mycket av ljudet på vägen fram till lyssnaren. Är inte ens helt fri passage mellan högtalare och lyssnare alltså. Att sen högtalarna står för nära väggen/i hörnen gör ju att rumsakustiken i det närmsta är en katastrof. Men jag har jämfört i köket med friare placering och det lät klart bättre. Speciellt basen kom fram på ett helt annat sätt. Testade även med en kraftigare förstärkare/slutsteg (NAD) och det gav ett mer avslappnat ljud med mer värme. Men jag hoppas få bukt med diskanten också. Kommer testa med olika kablar samt rumsplacering mm. CD-spelaren behåller jag men kan tänka mig att testa olika stärkare och högtalare. Mina Dali Grand Coupé 2-vägare låter helt enkelt riktigt trevligt ihop med Denons PMA-1500R...och nästan lika bra ihop med min NAD. Märker också att två-vägarna är lättare att rumsplacera...men de saknar en del av det jag gillar hos mina Audiovector. Jag är van att tex Sarah McLachlan låter som hon gör i mina AV och det känns inte lika bra i mina tvåvägare. Diskanten är mjukare på Dali hursomhelst... Vill ha mycket diskant och den ska vara väldigt luftig utan att vara påträngande...har funderat på hur banddiskanter låter...inte lyssnat än...kanske blir det för mycket av det goda då...? TACK hörrni alla för era reflektioner. Själv bor man i en liten kommun där det är stört omöjligt att kunna lyssna på riktigt bra ljud i butikerna...vi har bara Expert här tyvärr... Nedan några sköna länkar jag hittat här på forumet... http://www.svt.se/sv...mp;lpos=extra_0http://video.google....d...&pr=goog-sl
Postad 06 March 2008 - 11:09
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hej, helt kort bara, hade ett par M3 basic med en NAD C542 förut, då tyckte även jag att det ibland kunde "bli för mycket av det goda" dvs, diskanten lät lite hård, särskilt vid hög volym.
Jag bytte då först CD-spelare till Original A8s, vilket gjorde saken lite bättre, sedan uppgraderade jag dem till Mi3 Super vilka iofs har samma diskant (nästan) men eftersom bas- o mellanregister elementen är mycket bättre infann sig ett "varmare" ljud, (bättre balanserat) med tydligt bättre "släpp" där musiken kom ut i rummet på ett helt annat vis, dvs ett stort lyft för ljudet.
Dock blev jag sugen på en att prova en rör-CD så jag bytte till en Original A8T, som har både rör och transistorutgång, rörutgången ger ytterligare lite "värme" samt större "djup" i ljudet. Nu könner jag att det låter mycket bättre, jag kör med Dark Serpentine och EKK. Har inte ändrat på rummet mellan bytena. Kör med en ShengYa/Vincent SV-233 förstärkare.
Kort och gott, ville bara säga att med mitt ljudideal och min uppfattning så bör AV kombineras med lite "varmare" elektronik, samt "korrekta" kablar, jag har försökt göra det och det har blivitmycket bättre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|