Flytta närmre vägg hade du gjort nu va, och då fick du väl en bättre bas men kanske kompromissa lite längre upp.
En del högtalare är just lite tunna i mellanbasen och nedöver och kanske tillockmed konstruerade för att stå lite nära vägg just på grund av detta. Andra har inte samma problem och låter kanske bara sämre, man får testa och använda lite experimentlusta samt sunt förnuft.
Testa att flytta hela uppsättningen och spela över andra ledden eller över diaginalen, för ibland så har man rejäla utsläckningar i en viss del av rummet och du kanske har råkat hitta precis den platsen.
Har själv varit med om väldigt intressanta och underliga fenomen i en lägenhet där jag hade minst sagt kapabel basåtergivare. Gick knappt att ställa upp anläggningen vettigt där den gav kapabel bas.
Sedan är ju nästan alla golvare som är överkomliga för vanligt folk kompromisser i just basdelen av återgivningen.
Om dom du nu har sköter sig bra i det register dom ändå spänner över, skaffa en högtalare avsedd för det du saknar - just det, en sub.
En XTZ 10:a klarar du dig långt med (om rummet inte är stort, och funkar bra till både musik och film dessutom), och det är steglös faskontroll så du kan integrera dom mot vilka stativare eller golvare du vill. På det sättet är subben bra tycker jag...
Och justera måste man alltid göra för att få till det hela optimalt. Nivåer, fas, delning, portar, placering osv.
Viktigt och en förutsättning för att helheten ska bli bra till all sorts musik och film.
Snabb, tajt och bra med tryck putsar den jag har ut, även om det som sagt finns både bättre, dyrare och värre.
Men den kostar ju inte ens 3 brakare, vid gudars skymning. Med tanke på det är det ju en sensation att man ens får bra bas över huvudtaget.
En annan fördel med både 10:an och 12:an är att det går att spela högt hela vägen utan att det börjar låta illa.
Sedan om du mot all förmodan senare känner att du behöver bättre/värre och har kommit över lite cash, så kan du behålla den väldigt kompetenta slutstegsdelen med filter (samma i båda) och skramla ihop till 2st specifika Peerless 12:or och lite mdf samt rör och anslutningar. Kanske lite färg och högtalartyg också...
Det går lös på ca drygt 3 papp och då ska du sedan få en ritning på en låda jag gjorde simulering av idag.
Stoppa i slutsteget i lådan efter ritning, klä den eller måla den och använd den som bänk med skivor över och under så ska du se att det inte finns en sub på jorden för dryga 5 papp (XTZ 10:a + element + låda osv) som ens är i närheten av att konkurrera med den simuleringen iaf
Det fina är att du då också sprider uppgraderingen över tid och att du får behålla det finfina steget att återanvända och därmed komma ruggigt billigt undan, med tanke på prestandan och hur okomplicerat det är att bygga. Och roligt!