Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer slutar tillverka plasma paneler?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 March 2008 - 13:42

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
efter att ha intruducerat lcd tv tagna från sharp, så detta....

Postad 04 March 2008 - 13:52

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
låter ju som komersiellt självmord när pioneer är kungar bland plasmor (som i sin tur fortfarande "äger" hemma-bio, min åsikt).. har du någon källa eller är det en spekulation?

Postad 04 March 2008 - 14:03

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
länk

Postad 04 March 2008 - 14:10

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
låter ju hemskt!
men det är typ som om porsche slutar tillverka sportbilar o bara bygger cayenne för det tjänar dom bättre på ( cayenne är den snabbast säljande porschen någonsin hemskt nog ).
vi får väl hoppas att dom inte slutar med plasma då det ger den mest genuina bilden som det är idag.

Postad 04 March 2008 - 14:12

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
http://www.engadgeth...-manufacturing/

http://www.avsforum....d.php?t=1003092

Pioneer ska hålla en presskonferens på fredag och tillkännage sin framtida strategi inom TV-industrin. Tills dess vet vi ingenting säkert. På nätet svämmer det just nu över med olika spekulationer om vad som kommer hända. Vissa vill dra det så långt som "The end of plasma TV" osv.

Det enda som verkar någorlunda klart är att Pioneer ska sluta tillverka egna paneler redan i år, och istället köpa dem från Panasonic.

Min personliga teori (och förhoppning): Det går väldigt illa för Pio rent ekonomiskt. Dom har helt enkelt inte råd att fortsätta tillverka egna paneler. Vi vet sedan tidigare att Panasonic håller på att bygga en ny enorm fabrik som ska börja tillverka "low lumen tech"-paneler ibörjan av nästa år. De båda företagen har redan haft ett visst samarbete, vilket de nu kommer att utöka. Pioneer låter Panasonic köpa (på licens) deras kuro-teknologi, och Panasonic erbjuder Pioneer klart lägre tillverkningskostnader för panelerna. D.v.s: Det bästa av två världar.
Dessutom börjar Pioneer tillverka LCD tillsammans med Sharp, som ett ytterligare steg för att kunna göra det alla företag strävar efter: Tjäna $$$.
Plasma är inte framtiden. LCD är inte heller framtiden. Just nu är det OLED som är framtiden. Pioneer ligger ungefär ett år före konkurrerande tillverkare inom plasma-teknlogin och inser att det inte skulle vara lönsamt att fortsätta på den väldigt kostsamma vägen ensamma. Försäljningen av Kuro har varit långt under förväntan, och ingenting tyder på att det skulle gå bättre för 9G. Konsumenterna har sagt sitt.

Om detta skulle stämma kommer de slutliga vinnarna bli: All oss konsumenter - Pios teknologi till Panas priser ;)

Redigerat av Snakey, 04 March 2008 - 14:14.

Postad 04 March 2008 - 14:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Kan inte vara möjligt, plasma är överlägsen mot LCD.

Postad 04 March 2008 - 14:17

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Plasma är inte framtiden. LCD är inte heller framtiden.

nä något nytt måste komma, om det är oled eller vad det är får vi väl se.
själv förstår jag inte varför det är så viktigt att det nya måste vara platt!? kan vi inte bara få bästa möjliga bild oavsett tjocklek? jaja nu blev det OT.

Postad 04 March 2008 - 18:00

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Kan inte vara möjligt, plasma är överlägsen mot LCD.

Det är upp till marknaden att döma. Kunderna kommer att få de skärmar de förtjänar. Om plasma försvinner får vi hålla till godo med nåt annat platt. Jag håller med dig om att det vore en ack så stor kompromiss.

Postad 04 March 2008 - 18:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Detta är ju inget nytt ...

Att Panna och Pioneer har haft långtgående planer för sitt sammarbete
har vi visst ett tag och att man nu flyttar in tillverkningen i Pannas nya mycket
mer kostnadseffektiva fabrik är ett naturligt steg.

Så klart kommer Pioneers teknik Panna tillgodo ... men det kommer säkert
att vara skillnad på en Pioneer och Panna ett tag till. ( ialla fall i pris )
Sedan förstår Pioneer att Panna äter in på Pioneers försprång för varje
ny panel som kommer. Ta bara Pannas Pz800 som kommer nu i vår ..
Taktisk och ekonomisk rätt gjort av Pioneer..

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 04 March 2008 - 18:08.

Postad 04 March 2008 - 18:12

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Det allra bästa vore ju iofs att de får ordning på en teknik innan de ger sig på nästa, men det är givetvis för mycket begärt...

Postad 04 March 2008 - 18:22

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Pioneer köper Sharp LCD-paneler?!
Men Sony övergav ju till viss del Samsung för att köpa av just Sharp!!
Detta betyder att Sharp snart har över 50% av LCD-marknaden...

Jag tror att jag vet varför de gör så här, man vill helt enkelt satsa på ersättaren både till plasma och LCD dvs OLED.
Sony satsar stort på OLED
Toshiba bygger ny fabrik för OLED
Samsung satsar på OLED

Det är nog den egentliga sanningen, Panasonic med Pioneers teknik kan säkert producera konkurrenskraftiga plasmor i ett antal år till däremot.

Postad 04 March 2008 - 20:46

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Sedan förstår Pioneer att Panna äter in på Pioneers försprång för varje
Taktisk och ekonomisk rätt gjort av Pioneer..

Maveric :)

Jasså? Tycker snarare att gapet i kvalité dem båda emellan bara blivit större för varje år sedan dess att Panasonic började prioritera pris över kvalité. Tror knappast att Pioneer räds Panasonic eller någon annan tillverkare vad gäller bildkvalité utan det är helt enkelt verkligheten med priser som kontinuerligt faller som sjunkbomber och det faktum att majoriteten av alla köp är av mindre apparater än vad de tillverkar som i så fall kommit ikapp.

I så fall skriver jag för ingen vet ännu vad som kommer att hända. Pioneer släpper sin strategi på Fredag, innan dess är det bara spekulationer.

Postad 04 March 2008 - 20:50

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Men var det oväntat?
Jag menar de enda som hade marginal kvar var just Pioneer. Men med deras begränsade försäljning så gick inte ens dem runt, trots deras fina marginal. Framtiden är LCD, pengarna är LCD, oavsett hur överlägsen plasman är...

R.I.P Pioneer!

Postad 04 March 2008 - 21:39

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
canal+ får trean och viasat får femman, toshiba lägger ner hd-dvd... pioneer slutar med plasmatillverkning köper paneler ifrån panasonic och äntligen börjar tjäna pengar, bättre utveckling tillsammans med panasonic och lägre priser...

tycker saker och ting börjar gå åt ett mer konsumentvänligare håll...

Postad 04 March 2008 - 22:02

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag tycker faktiskt också att detta kan vara positivt, Pioneer kan få ekonomi, Panasonic kan få tillgång till Pioneers teknologi och konsumenterna kan få bättre apparater till lägre priser.
Dock så försvinner de riktigt dyra plasmorna för dem som har varit villiga att betala mycket för att få bästa möjliga bild.
Det är bara att köpa på sig nåra LX50 och 60 he he

Postad 04 March 2008 - 22:21

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Då kanske både G12 och G10 har "oändlig kontrast" nästa år :)  Panasonic och Pioneer har ju redan samarbetat i utvecklingen av plasmateknik, så kanske självklart att dom fördjupar samarbetet på detta sätt. Båda vinner. Och plasman får några sista värdiga år innan laser tv eller oled blir överkomliga och tar över.

Ska också bli intressant att se vad pioneer gör med LCD.

Redigerat av andersos, 04 March 2008 - 22:21.

Postad 04 March 2008 - 22:38

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Då kanske både G12 och G10 har "oändlig kontrast" nästa år :) Panasonic och Pioneer har ju redan samarbetat i utvecklingen av plasmateknik, så kanske självklart att dom fördjupar samarbetet på detta sätt. Båda vinner. Och plasman får några sista värdiga år innan laser tv eller oled blir överkomliga och tar över.

Ska också bli intressant att se vad pioneer gör med LCD.

Nja helt positivt ser jag inte att detta är. Inte med tanke på Panasonics senaste PX80. Om nu Pioneer väljer att gå i de fotspåren så blir jag ledsen, riktigt ledsen...

Postad 04 March 2008 - 22:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

...Sedan förstår Pioneer att Panna äter in på Pioneers försprång för varje

Jasså? Tycker snarare att gapet i kvalité dem båda emellan bara blivit större för varje år

Jag har inte själv ännu sett Pz800 in action men den skall vara bra sägs det ..
Tror inte jag menade att den skulle jämföras med Pioneers bästa :)

Maveric

Postad 04 March 2008 - 23:45

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har inte själv ännu sett Pz800 in action men den skall vara bra sägs det ..
Tror inte jag menade att den skulle jämföras med Pioneers bästa :)

Maveric

Hehe, inte jag heller. Av vad jag läst så når den nästan upp till fjolårets Pio, dvs åtminstonde 1 år efter i utvecklig. Hur det än går så kommer utvecklingen alltid att gå framåt så även om Kurotekniken skulle vara död efter Fredag kommer tillslut någon annan komma med någonting bättre, men det kommer att ta längre tid.

Nåja, vi får väl se vad som sägs av Pioneer själva på Fredag :)

Postad 05 March 2008 - 15:39

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Vem vet kanske vi kommer aldrig se 9G/10G ;)

http://www.trustedre...sma-Business/p1

Postad 05 March 2008 - 20:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det tråkiga är väl att det förmodligen är svårt att få lönsamhet med relativt små serier i den seriösa klass som Pioneer ligger i. De flesta skaffar ju helt dugliga skärmar från andra tillverkare för hälften av priset på Pioneers skärmar.

Att plasmatekniken skulle dö bara för att Pioneer och Panasonic samarbetar om tillverkningen kan jag dock inte tro. Snarare ökar förutsättningarna för att tekniken ska fortleva.

Postad 06 March 2008 - 01:01

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Med tanke på vad de visat upp på mässor nyligen känns det som att de inte kommer överge plasma tekniken.
Inte sina dyrare och bästa modeller iaf.

Postad 06 March 2008 - 03:38

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Och jag som blev attackerad av varenda Pioneer-fantast när jag redan i höstas nämnde att det kunde gå så här. Pioneer har aldrig tjänat en spänn på sina plasmaskärmar. År efter år har deras plasmatillverkning gett dem gigantiska förluster och det håller inte hur länge som helst. Det är inte så lätt att vara premium i en branch där 95% av konsumenterna inte ser skillnad på en normalbra plasma eller LCD och en Pioneer. Och även om de ser skillnad så bryr de sig inte. En Pioneer vs en Panasonic är ju inte direkt som att jämföra en Merca med en Skoda.

Postad 06 March 2008 - 08:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Kanske Pioneer är ute efter Panasonics blinkande svärta? Vore det inte roligt om ALLA kunde få njuta av den?

Obs...ironi!
:)

Postad 06 March 2008 - 09:09

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Om nu pioneer ska köpa sina paneler från Panasonic så borde de väl rimligen kunna bistå med sin expertis för att få fram så bra paneler som möjligt till sina apparater eller?

Postad 06 March 2008 - 18:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Så kan vara orsaken oxå att man vill låta någon annan tillverka panelen. Men att påstå att Plasm är död och med den Pio verkar en dröm för LCD-Tallibaner (Jag var en av dem innan 8) :) ;)

But the company apparently decided to entrust all the work to Matsushita because the company has developed an infrastructure to produce a large number of Pioneer-formula panels at a lower cost.

http://www.asahi.com...0803050091.html

Postad 06 March 2008 - 19:10

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Pioneer var en oerhört liten plasmatillverkare de låg på 5:e plats.

Postad 06 March 2008 - 21:30

Unregistered1439518b
  • Unregistered1439518b
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
det är väl för att panna kommer att gå om pio nu med deras nya paneler så dom vill väl sluta med flaggan i topp :)

Postad 06 March 2008 - 21:47

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Så kan vi nog lugna ner oss lite. Det sägs att Pioneer endast kommer sluta att tillverka paneler för "små" apparater. D.v.s 42". 50" och uppåt kommer fortfarande vara ledande av Pioneer och det kommer att fortsätta tillverka.

Källa: Pioneer!

Postad 06 March 2008 - 21:57

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Pioneer har väl aldrig tillverkat mindre än 42" så det är inte sant...
Pioneer tillverkade 43" och 50", sedan tog de över NEC:s plasmaavdelning och ändrade till 42" som minst.

Oj, missade punkten om de menade 42-43" som litet kan det ju stämma utmärkt bra!

Redigerat av junkan, 06 March 2008 - 21:58.

Postad 06 March 2008 - 22:23

Maths
  • Maths
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Låter inte alls nått vidare detta!!!
Kan ju hoppas att det är ej full HD det gäller. Det som är sagt är att Pioneer endast skall tillverka 50" och 60" samt den nya storleken 44", alla i full HD. Att de skall marknadsföra LCD-skärmar är ju inget nytt, dock ingen egen tillverkning.

Om det skulle vara så illa att de kommer att sluta med egen tillverkning av plasma blir det att köpa en 50" full HD innan de försvinner. Har en 428XD i dag och den är totalt överlägsen samtliga andras plasmor! LCD är ju inte ens ett alternativ som man behöver överväga.

Pioneer är SÅ BÄST!!!!

/Mats

Postad 06 March 2008 - 22:34

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Låter inte alls nått vidare detta!!!
Kan ju hoppas att det är ej full HD det gäller. Det som är sagt är att Pioneer endast skall tillverka 50" och 60" samt den nya storleken 44", alla i full HD. Att de skall marknadsföra LCD-skärmar är ju inget nytt, dock ingen egen tillverkning.

Om det skulle vara så illa att de kommer att sluta med egen tillverkning av plasma blir det att köpa en 50" full HD innan de försvinner. Har en 428XD i dag och den är totalt överlägsen samtliga andras plasmor! LCD är ju inte ens ett alternativ som man behöver överväga.

Pioneer är SÅ BÄST!!!!

/Mats

Som jag precis nämde så kommer alltså Pioneer att fortsätta tillverka 50". Så du behöver inte oroa dig om du är på jakt efter en större TV vid nästa inköp.

Postad 07 March 2008 - 08:01

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Så oroa inte er. Verken Pio eller plasam eller Kuro är död utan bara kanske lite biligare: :)

http://gizmodo.com/3...nic-says-nikkei

Postad 07 March 2008 - 09:12

Hifi-Farfar
  • Hifi-Farfar
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Pioneer G9 blir den sista egentillverkade plasman.
http://pioneer.jp/pr...ructuring-e.pdf

Postad 07 March 2008 - 10:05

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Ja det var ju klart och tydligt besked. Efter G9 blir det inga fler egentillverkade plasma displayer;
"we have decided to terminate in-house plasma display panel production and to procure these panels externally, after panel production for our next series of models is complete".

Postad 07 March 2008 - 10:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Det viktiga var att de kommer fortsätta med plasma (som verkar ha en ytterst lovande framtid, pris och prestandamässigt sett), att de kommer fortsätta satsa prestanda ("premium") och att de undersöker möjligheten att använda sina egna patent i den externa tillverkningen.

Plus att det även kommer Kuro LCD. Mer Kuro till folket och förhoppningsvis mer pengar i Pios ficka (som de kan lägga på R&D för än mer prestanda). Goda nyheter* för Pioneer mao, som väntat inte den domedag som vissa velat att få det till på sina håll... ;) :)

(* ja att gå fetback är ju förstås inga goda nyheter men det är ännu sämre nyheter om man inte gör nått åt det)

Postad 07 March 2008 - 11:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Allt beror på om och hur de lyckas forma ett sammarbete med Matsushita (Panasonic). Matsushita (Panasonic) har till viss del redan närmat sig Kuro-designen, men fortfarande skiljer sig designen avsevärt så det beror på om det är möjligt att producera båda designer under samma tak eller att de helt kombinerar sina resurser och tar det bästa av båda världar, plus om Pioneers ingenjörer bakom projekt Kuro antingen tillåts ett mycket nära sammarbete eller t o m överförs till Matsushita (Panasonic).

Hade önskat att Pioneer hunnit längre i sina förhandligar vad gäller plasma, specifikt projekt Kuro, än vad som verkar vara fallet.

Postad 07 March 2008 - 11:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Mycket bra nyheter att de ska göra LCD också. Kan LCD få ta del av deras utmärkta bildbehandling också. Intressant.

Postad 07 March 2008 - 11:13

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Tror vi då att G9 kommer bli otroligt bra eller blir det en halvhjärtad förbättring av G8?

Mvh D

Postad 07 March 2008 - 11:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Ingen som vet innan dess att duktiga testare fått leka med dem ett tag. Kommer inte ut förrän till sommaren, hösten så det blir nog att ge sig till tåls ett tag :D Tror att det kommer ytterliggare meddelanden från Pioneer om G9 under dagen, men jag är inte säker. Borde komma inom kort dock.

Postad 07 March 2008 - 16:20

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Eftersom Sharp har köpt in sig i Pioneer och alltså är delägare så kan man ana varför de gör som de gör, dra era egna slutsatser...

Så här är det:
February 1, 2008 — In a possibly momentous move, Sharp acquired a significant stake in Pioneer late last year. Sharp's $358 million investment bought it 14 percent of Pioneer, making it the latter's biggest shareholder. Pioneer also acquired 0.9 percent of Sharp.

Man ville naturligtvis slå ihjäl det största hotet mot sin LCD-dominans, så jag tror inte på att de kommer att släppa tekniken till Panasonic längre, det vore dumt i Sharps ögon...

Postad 10 March 2008 - 14:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Skulle kanske komplettera vad jag skrev ovan. Officiell info angående Pioneer G9 kommer kanske först i Maj(?). Det är väl då Pioneer har sin road show.

Postad 12 February 2009 - 16:26

ChrisSpear
  • ChrisSpear
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jaha, då var det slut på det roliga. Pioneer slutar med all TV-tillverkning

Postad 12 February 2009 - 17:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Du är fortfarande i fel tråd, detta har diskuterats sedan nästan en vecka tillbaka i tiden. :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.