Fast objektiv
13 svar till detta ämne
Postad 07 March 2008 - 14:44
Unregistered1032
-
Unregistered1032
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Är stolt ägare av en Nikon D40x som jag är mycket nöjd med. Det börjar dock bli dags att komplettera kitobjektivet. Jag har sneglat lite på fasta objektiv, då dessa medger en klart högre ljuskänslighet till ett vettigt pris.
Tyvärr verkar marknaden vara lite begränsad. Nikon har flera fast objektiv, men alla med vettig brännvidd saknar inbyggd fokusmotor.
Sigma har ett 30mm/1,8 objektiv som verkar intressant, men detta är ganska dyrt.
Är det någon som har erfarenhet och kan rekommendera något fast objektiv? Vad är lagom brännvidd för allmän fotografering (porträtt, landskap, fest, turist dvs väldigt blandat)?
/Ash
Postad 07 March 2008 - 14:52
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Är autofokus ett absolut krav?
Postad 07 March 2008 - 19:35
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Sigmas är 30/1,4 och det är i stort sett det enda prime-objektivet som finns med Nikon-fattning och AF-motor om man bortser från några riktigt dyra telen, en skapligt dyra vidvinkel och en fisheye som iofs inte är så jättedyr. Jag tror att AF-S 60/2.8 är på väg också.
Postad 07 March 2008 - 19:57
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Tillverkar verkligen Nikon inga normalobjektiv, 50mm, med autofokusmotor? Märkligt.
Postad 07 March 2008 - 20:22
partajare
-
partajare
-
Mästare
-
-
3282 inlägg
Tillverkar verkligen Nikon inga normalobjektiv, 50mm, med autofokusmotor? Märkligt.
Faktiskt inte så märkligt om man tänker på vilka det är som "söker" fast brännvid och högre ljusstyrka och vilka kameror de använder. Alla kameror förutom D40 D40x och D60 har inbyggd fokusmotor. Dessa kameror är tänkta som "instegsmodeller" och genomsnittsanvändaren kan jag tänka mig vill ha olika sorters Zoom. Däremot släpper Nikon ständigt nya Af-s objektiv men några med fast brännvid tror jag nog inte vi kommer se än på länge. Själv vill jag ha ett nikon 50mm 1,4 vilket skulle sitta som en smäck på min D80
Redigerat av partajare, 07 March 2008 - 20:24.
Postad 07 March 2008 - 21:05
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Faktiskt inte så märkligt om man tänker på vilka det är som "söker" fast brännvid och högre ljusstyrka och vilka kameror de använder. Alla kameror förutom D40 D40x och D60 har inbyggd fokusmotor. Dessa kameror är tänkta som "instegsmodeller" och genomsnittsanvändaren kan jag tänka mig vill ha olika sorters Zoom.
Däremot släpper Nikon ständigt nya Af-s objektiv men några med fast brännvid tror jag nog inte vi kommer se än på länge. Själv vill jag ha ett nikon 50mm 1,4 vilket skulle sitta som en smäck på min D80
Som sagt, AF-S 60 är på gång och det finns ett gäng riktigt dyra fasta telen som är AF-S. Jag tror att så gott som alla Nikons objektiv kommer vara AF-S framöver och blir det någon gång dags att byta ut femtiorna så är det nog troligt att det kommer vara AF-S-varianter. Att alla kameror utom instegsmodellerna har AF-motor i huset behöver inte innebära så mycket, därför att jag tror att Nikon är på väg att skifta över till motor i objektiven, sent omsider (och så även Pentax). Tillverkar verkligen Nikon inga normalobjektiv, 50mm, med autofokusmotor? Märkligt.
Nikon har ju traditionellt haft AF-motor i huset och Nikons femtior har några år på nacken, så det är inte så märkligt.
Redigerat av Unregistered10f3c7fd, 07 March 2008 - 21:12.
Postad 07 March 2008 - 21:17
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag menar bara att ett normalobjektiv är ju ändå ingen märkvärdig fast brännvidd... det är den vanligaste brännvidden som finns. En normal. De flesta som skaffar ett objektiv som första fasta brännvidd köper nästan alltid ett 50mm, oavsett kameramärke, eftersom de är relativt billiga och alltid det ljusstarkaste objektivet i alla märkens sortiment. Nikons femtior har några år på nacken
Precis. ... men idag när Nikon har hela tre kamerahus utan autofokusmotor borde de väl ordna en normal med motor.
Redigerat av FEA, 07 March 2008 - 21:19.
Postad 07 March 2008 - 21:50
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Det är därför jag tror att nästa gång det kommer en femtia så kommer den ha AF-S.
Edit: De fasta objektiven verkar ju inte heller uppdateras så ofta, eftersom de är så enkla konstruktioner. Canon har väl bytt ut sin 50/1.8 en gång de senaste 20 åren.
Redigerat av Unregistered10f3c7fd, 07 March 2008 - 21:53.
Postad 08 March 2008 - 11:08
Unregistered1032
-
Unregistered1032
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Är autofokus ett absolut krav?
Nej, men eftersom det inte bara är jag som ska använda kameran, och övriga familjemedlemmar vill att kameran ska fungera som en kompaktkamera, så skulle det underlätta. Tillverkar verkligen Nikon inga normalobjektiv, 50mm, med autofokusmotor? Märkligt.
Är det 50mm som är den rekommenderade brännvidden för första fasta objektivet? Med DX-sensor blir det ju en brännvid motsvarande 75mm. Köper man Sigmas 30mm motsvarar det 45mm. Är inte 50mm standard sen den analoga tiden? Borde man inte köpa ett objektiv som motsvarar 50mm då??? /Ash
Postad 08 March 2008 - 11:42
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag nämnde 50mm objektiv bara för att dessa är de vanligaste att skaffa som första objektiv efter paketobjektiven. De är ljusstarkast av alla objektiv. De är billiga jämfört med andra objektiv. Bildvinkeln är givetvis inte som en normal med en liten sensor, precis som du säger. Det blir till att prioritera mellan bildvinkel, ljusstyrka och pris. En mera användbar bildvinkel är den som motsvarar 28-35mm på småbildsformat, alltså 18-23mm på en Nikon APS-C-sensor.(Vilken bildvinkel du själv föredrar/använder mest är ju enkelt att kolla. Ställ in den brännvidden på ditt paketobjektiv, och låt den vara fast där under tiden du fotar i ett par dagar.) Som du också påpekar, är dessa objektiv dyrare. Som sagt: prioritering
Redigerat av FEA, 09 March 2008 - 17:32.
Postad 08 March 2008 - 11:59
Unregistered1032
-
Unregistered1032
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Jag hatar att prioritera. Varför föddes inte jag som miljonär? Ska skälla på mina föräldrar!!!
Bra idé att ställa sitt zoom-objektiv och testa hur det känns. Ska jag göra.
/Ash
Postad 09 March 2008 - 09:58
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
50 är ju rätt långt på en APS-sensor, jag skulle nog tycka att det vore lite opraktiskt att ha det på jämt. Däremot tror jag nog att 30 kan fungera, eller åtminstone att det kan vara en bra kompromiss.
Postad 09 March 2008 - 17:30
Unregistered1032
-
Unregistered1032
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Ja, efter lite littande så känns 30mm spontant som en vettigare brännvid på ett fast objektiv. Men jag måste nästan ha ett riktigt fototillfälle innan jag bestämmer mig.
/Ash
Postad 14 March 2008 - 17:57
ljud
-
ljud
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Jag har precis införskaffat mig ett Sigma 30 mm 1.4. Lite opålitlig autofokus, men oj vad fint det kan bli med korta skärpedjup! Jag upplever autofokusen som mer pålitlig på "mindre" bländare 2.2 och mindre, men detta kan jag faktiskt ha inbillat mig. Jag tycker inte att det är så dyrt om man betänker att nikons 50mm 1.4 kostar lnästan lika mycket utan fokusmotor, men det kanske är mer pålitligt och skarpare på större bländare? Om man vill skippa blixten och ändå kunna ta bilder i sämre ljus så är denna lins ett bra alternativ.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|