Postad 15 March 2008 - 10:23
Postad 15 March 2008 - 17:32
Delningsfrekvenserna är beroende av impedansen, och impedansen förändras genom registret. Sedan spelar talspolens interna impedans och induktans stor roll.
Vad är anledningen tioll att du vill bygga eget filter på det sättet? För det kan inte vara ekonomiska skäl...för dyrt blir det.
Om du ändå vill så kan du få hjälp hos de flesta bilstereo-firmor, exempelvis Backes ljudbygg mfl.
Postad 15 March 2008 - 17:57
Skulle en bilstereofirma (t ex Backes) göra ett lämpligt filter även om det inte är till några produkter de själva säljer? Kostar det mer än det smakar? Är det bättre att byta hun och dela i den?
Postad 15 March 2008 - 18:25
Postad 16 March 2008 - 22:40
Postad 17 March 2008 - 08:47
Ska du köra på det elementet behövs ju bara högpass-filter och ev. lågpass till midbas.
En spelare med inbyggda filter fixar det galant, mycket enklare att ställa aktivt, då kan man ju justera hur som helst.
Passiva filter blir bara krångligt och dyrt.
Postad 17 March 2008 - 12:30
Det behöver inte bli så svårt...
Ska du köra på det elementet behövs ju bara högpass-filter och ev. lågpass till midbas.
En spelare med inbyggda filter fixar det galant, mycket enklare att ställa aktivt, då kan man ju justera hur som helst.
Hehe.....en sanning med modifikation.
Det krävs dyrare utrustning för att köra helt aktivt iom att man behöver en kanal per högtalare.
Men visst, man får mkt bättre kontroll och kan leka mer med frekvenserna och på så sätt anpassa mkt bättre efter olika montage.
Postad 18 March 2008 - 18:37
Det behöver inte bli så svårt...
Hehe.....en sanning med modifikation.
Det krävs dyrare utrustning för att köra helt aktivt iom att man behöver en kanal per högtalare.
Men visst, man får mkt bättre kontroll och kan leka mer med frekvenserna och på så sätt anpassa mkt bättre efter olika montage.
Att dela aktivt är att föredra av många anledninger, effektålighet, impedansens påverkan av passiva filter, elektriska fasen i ellementen och dämpning av Fs är bara några av dom.
Men det kosstar en massa pengar och är inte alltid lönsamt att hålla på med, då är ett passivt filter kan vara en bra lösning !
Ett passivt filter kan bli mycket komplicerat ( beroende på ellementen och vad man vill ha för resultat/prioritering ar) och är inget som det är någon ide att ge sig på att beräkna själv ( om man inte har bra kunskaper/erfarenhet om hur filter / ellement fungerar ) om man vill ha ett seriöst resultat.
Så jag tycker det är bra att du söker hjälp med detta och det finns som sagt folk här på forumet som verkligen vet vad dom pratar om och som kan beräkna filter med ett gott resultat.
Vad är det för ellement du tängte använda ?!
För att kunna beräkna filter till dina grejor så skulle det behövas en massa olika värden som: Fs, Re, Rms, Mms, Le, Z-impedans, Qes, Qms, dB/SPL, Qts osv - osv...
Alla dessa olika värden är mycket bra och vissa helt nödvändiga för att kunna göra ett bra filter + att ett frakvensdiagram är också nässtan ett måsste så att man kan se olika ojämnheter i ellementets respons.
Om du fixar alla data som finns att finna på dom ellement som du tängte använda dig av så ska vi se om vi kan hjälpa dig med beräkningarna.
Postad 19 March 2008 - 01:56
Ännu är inga element inhandlade, men det jag funderar mest på är Jordan JXR6 HD, och att möta upp den neråt med en 6,5" mellanbas/subbas. Något förslag på passande <2500:- ? (En 10" sitter redan i bagaget.) Vet ej vad dessa bredbandare presterar, men tänkte att om jag ej blir nöjd med dem i bilen hade jag kunnat omskola dem till datorhögtalare.
Postad 19 March 2008 - 15:52
När jag först slängde ut frågan var tanken att få hjälp med både uträkning och ihoplödning av filter, men har nu förstått att med stödet här hade man kanske klarat av det senare själv.
Att dela aktivt är säkert en smidigare lösning - men oxå dyrare. Dessutom börjar jag så smått att gilla den fula originalstereon
![]()
Ännu är inga element inhandlade, men det jag funderar mest på är Jordan JXR6 HD, och att möta upp den neråt med en 6,5" mellanbas/subbas. Något förslag på passande <2500:- ? (En 10" sitter redan i bagaget.) Vet ej vad dessa bredbandare presterar, men tänkte att om jag ej blir nöjd med dem i bilen hade jag kunnat omskola dem till datorhögtalare.
Inget ljudtryck i dom bara så att du e medveten om det, annars så kan man nog få till en trevlig konstruktion med dom om man möter dom nedår med bra 6,5 -10" are
Jag tycker att du ska sattsa på ett köpa färdigt då det är smidigare och du kan få ett bra resultat om du går på bra grejor från början.
DLS är ett bra alternativ, sedan finns det många mer, jag har inte så bra koll på biljudsmärken och kan därför inte tippsa om nå många fler bra
Postad 26 March 2008 - 18:59
MEN
DIY som man lägger ner lite tid till konstuktionen av bl.a. filter på, ger mer valuta för pengarna, men det är rätt kostsamt ändå och utbudet är inte så stort i Sverige.
Postad 27 March 2008 - 15:00
DLS, JL Audio, Focal, Phase Linear m.fl är några bra tillverkare.
MEN
DIY som man lägger ner lite tid till konstuktionen av bl.a. filter på, ger mer valuta för pengarna, men det är rätt kostsamt ändå och utbudet är inte så stort i Sverige.
Ne men, ser man på vem som har du tittar i på forumet
Har inte varit inne på ett tag märker jag, har du varit på semester ?
Jo vill man vara säker så finns det ju en massa olika mycket bra kitt som man kan lägga pengarna på i stället för en egen konstruktion som tar tid och om det inte görs rätt så blir det inget bra.
Jag skulle nog ta sattsat på Jl Audio, Focal eller DLS som jag tycker är riktigt bra grejer
Postad 28 March 2008 - 21:07
![]()
Jajjemän, semester i "fjällen"
Kört "lite" snöskoter och ätit murikka stekta burgers till lunch i 1½ vecka
Postad 29 March 2008 - 01:13
![]()
Jajjemän, semester i "fjällen"![]()
Kört "lite" snöskoter och ätit murikka stekta burgers till lunch i 1½ vecka
OK, va trevligt
"Semester" promenerade du dit ?
Postad 29 March 2008 - 11:58
OK, va trevligt
![]()
"Semester" promenerade du dit ?
Nej jag åkte buss neröver
Postad 30 March 2008 - 18:07
OK, va trevligt
![]()