Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför är PS3 så dyrt i Sverige/Europa? Här har ni svaret

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2008 - 12:45

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0
Om någon av er läser ekonomi? vilket jag antar att några gör så borde ni förstå hur ett företag tänker i sådana sammanhang. Alltså anledningen till att dem INTE vill att vi skall handla i andra länder och varför dem skapar en sorts riskfaktor över det hela gällande garanti. De vill tjäna pengar :blink: precis som du och jag på jobbet, vi vill tjäna så mycket som möjligt.

I Asien är allt så mycket billigare, och det är pga att det mesta elektroniska produceras där, det är nära till hands och de skippar att frakta sina produkter i mängder och bevara det på grossistlager osv i Europa och USA det är enorma kostnader för sådana hanteringar. I Europa där det är ett väldigt kallt klimat så här det ännu mera kostnader för lager, pga stora värmekostnader. Sedan anpassar de självklart priset utöver det på hur efterfrågan står till produktions hastigheten, det är inte så lätt som man tror att få en PS3 till Sverige om man jämför med tex japan :blink:

Om ni själva skulle ha ett stort företag skulle ni göra på samma sätt =) om man kan få sålt en produkt till de dubbla priset i ett land och de ändå har stor efterfråga på den gör man självfallet det =) finns 2 andra bra exempel på detta

Volvo XC90 V8 i USA kostar ca 320000 medans i Sverige kostar den 595000, det är pga dollarns låga värde samt att det matchar efterfrågan perfekt på den amerikanska marknaden, sedan skall de tilläggas att Volvo inte tillverkade XC90 främst för den svenska marknaden =)

Sony VPL-VW60 projektor kostar ca 18000 i japan medans i Sverige kostar den ca 45000, det är pga att i Japan är projektorer något som säljs väldigt mycket, i Sverige är de inte de, och de som gör det är verkligen villiga att lägga enorma summor på sin hemmabio, eftersom vi i västvärlden är väldigt måna om att ha det bästa och dyraste, vi har en förmåga att koppla högt pris till bättre kvalitet, ett bra exempel på detta är danska B & O som går på samma princip

Det man oftast får höra är att dollarn är låg, då borde priserna gå ner. Det är så väldans många som antyder det :blink:.. men det är också galet, för ett företag finns de ingen logik i att sänka priser pga växelkurser, visst man kan importera men som tidigare =) folk är rädda för garantiproblem, kommer ni ihåg när de sänkte momsen för böcker och tidningar med 19%? Det var väldigt stort och de sänkte faktiskt priserna, men efterhand så höjdes de igen eftersom företagen märkte att konsumenter handlade ändå, that´s life.

Många tekniker/ingenjörer och vanliga konsumenter säger att vi ekonomer är förrädare haha :)
men de är en tolknings fråga =)

Over and out!

Redigerat av ESAFESA, 15 March 2008 - 13:17.

Postad 15 March 2008 - 13:50

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
De blir säkert VG på den uppsatsen. Tänkvärd läsning.
De roliga e att fler o fler ingenjörer tar ekonomernas jobb...
/civilingenjören

Postad 15 March 2008 - 14:13

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

• 2805 inlägg
  • 0
Tror man inte måste vara ekonom för att förstå att företag vill tjäna (mer) pengar :blink:

Postad 15 March 2008 - 14:24

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Tror man inte måste vara ekonom för att förstå att företag vill tjäna (mer) pengar ;)

nej mycket sant =) men många klagar över samma saker, mest handlar det om priset, det roliga är konsumenter köper en PS3 ändå =) trots att de tycker den är för dyr, det är intressant ;)

Redigerat av ESAFESA, 15 March 2008 - 14:42.

Postad 15 March 2008 - 14:31

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

De blir säkert VG på den uppsatsen. Tänkvärd läsning.
De roliga e att fler o fler ingenjörer tar ekonomernas jobb...
/civilingenjören

Det är sant, de bra ingenjörerna tar de dåliga ekonomernas jobb inom vissa marknadsområden, sen är civilingenjörer och civilekonomer 2 yrken som funkar väldigt bra ihop tycker jag =) en duktig ingenjör och ekonom kan komma väldigt långt tillsammans inom olika projekt ;)

Redigerat av ESAFESA, 15 March 2008 - 14:38.

Postad 15 March 2008 - 14:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Sen ska man inte glömma att vi är nummer 2 på listan över högst skatter i världen.
Det är en stor anledning till att priserna är höga. Vi var etta under lång tid men danmark har tydligen gått om nu senaste året.
Har för mig vi betalar ca 47.5% i skatt av allt vi tjänar.

Postad 15 March 2008 - 17:49

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det viktigaste är vilken köpkraft vi har.
Många företag valutasäkrar sig och därför så ger snabba växelkursändringar inte direkta effekter i prisbilden. Att PS3 (och övrig elektronik) är dyrare i EU beror till stor del på just dollarkursens fall.
Elektroniken har alltså blivit dyrare för oss i dollar räknat, men våra löner har också ökat i dollar räknat.
Fortsätter växelkurserna på inslagen väg så tror i alla fall jag att vi kommer att se prissänkningar likt den för 360 på alla elektronik.

Sedan så har vi svenskar en lägra köpkraft än amerikaner och japaner i allmänhet. Men det är en helt annan diskussion.

Postad 15 March 2008 - 18:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Mycket som glömts här

1. Handelshinderna. Även om detta inte alltid uttrycks i tull så har EU ett mycket starkt skydd mot asien, även när det gäller elektronik trots att EU länderna inte själva producerar någon större mängd. Hinderna finns som sgat i många former, ren tull - importkvotor - krav på att maskinerna ska innehålla europeiska delar - avgifter för att få godkännande att säljas i EU osv.

2. Den ökade räntan i Europa från ECB har stärkt Euron i en onormalt snabb takt. Hade du skrivit detta för 6 år sedan så hade priserna varit mer lika då dollarn och euron var nära 1:1. Detta är till fördel för EU då kapitalet strömar in i området med den höga räntan och Euron tar över som världsvaluta mer och mer samt att den är betydligt stabilare än dollarn, senast är t ex OPEC som bytar till Euron. Detta påverkar såklart Sverige då får ekonomi trots allt är starkt bunden till Euron

3. Bara för att 1 sak är billigare i USA betyder det inte att det att den är det i realt värde. Inkomstökningen i högkonjukturen har varit betydligt större i Europeiska länderna än i USA och detta speglar såklart att varje krona blir mindre värd, ett samspel mellan inflation och löneutveckling helt enkelt. Danmark är ett ännu tydligare exempel än Sverige där lönetakten varit högre och att handla i Danmark idag är dyrt medan danskarna färdas över bron för att göra inköp. Detta är vad Tonne är inne på, kallas i ekonomi språk för PPP vilket ska stämma på lång sikt.

4. Moms. USA saknas en nationell moms, aka VAT, vilket vi i Sverige har rätt högt på.

5. Oljepriset. Transportkostanderna har gått mer eller mindre rakt upp på senare tiden och detta i takt med att världen sätter mer tryck på att transporterna ska gå mer i tid med skoning för miljön. De ökade kostanderna för transport återspeglar att vi i Europa får ett dyrare pris.

Redigerat av PalmiNio, 15 March 2008 - 18:38.

Postad 15 March 2008 - 20:36

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Väl sammanfattat.

Men priset på importerad elektronik tror jag kommer att harmoniseras till viss del på sikt.
Elektronik kommer alltid att vara dyrare i EU än i Japan och USA. Men just nu så har valutaeffekter gjort skillnaderna ovanligt stora.
Antingen sker en dollarförstärkning, eller så kommer också Wii och PS3 följa i XBOX360 spår med prissänkningar i europa.

Punkt 4 är extra viktig att komma ihåg när man jämför priser.
Jämför priser exkl. moms om de skall jämföras med Japan eller USA. I USA anges priserna alltid exkl. moms och i Japan är momsen låga 5%.

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 15 March 2008 - 20:37.

Postad 16 March 2008 - 14:22

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Men alltså, klart man KAN importera en ps3a eller whatever från andra länder, men gör man det så får man ju en som är fel region, down the line så vill man ha en som är anpassade för den region man bor, ingen vet om spelen kan komma att regionslåsas, det finsn ju redan regionala skillnader i spelen.
I tex japan så finns det inget blod i uncharted, och i army of two kan man inte skjuta på lik.

Dessutom larvet med regionslåsning för filmer som är en realitet, nej att privatimportera kan kosta MKT mer än det smakar, när man köper tjänster och prylar genom upphandling är snabb support oerhört viktigt, tom viktigare än priset, och sån support går inte att få genom privatimport...

Postad 16 March 2008 - 14:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
För min del är det iaf värt det. JAg importerar all film och spel ändå för det är mycket billigare.

Postad 16 March 2008 - 17:16

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Skatterna ja, 2006 var skattetrycket 50,1%. Det betalades alltså in skatter motsvarande 50,1 procent av BNP i Sverige. Detta var drygt 10 procentenheter mer än genomsnittet i EU och 14 procentenheter mer än OECD-genomsnittet.

Postad 16 March 2008 - 17:32

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Det mest intressanta är väl ändå vad du får för skatten, i många andra länder måste du ha en massa privata försäkringar (USA tex) istället så vad som är bäst är en politiskt fråga och det är väl inte tillåtet att diskutera här.

En av de allra viktigaste sakerna inom ekonomi är prissättning och de skall självklart prissätta en vara på ett sådant sätt att du får ut så mycket som möjligt för varje vara utan att stå med osålda varor.

Rensat från lokala skattesatser och avgifter så är det inte helt ovanligt att Sverige är bland de billigaste i Europa, just därför att momsen är högre så väljer tillverkaren att sänka grundpriset ngt för att slippa handel över gränserna.

Vi är alltid väldigt snabba på att se saker som är dyrare men köp en bil i Norge eller Danmark skall du få se vad som är dyrast (i Danmark är förresten bilar väldigt billiga rensat från skatter och avgifter just därför att tillverkarna valt att i viss mån kompensera de höga skatterna).

Redigerat av junkan, 16 March 2008 - 17:33.

Postad 16 March 2008 - 17:39

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
jahapp, då var det dags att importera projektorer antar jag! :lol:

Postad 16 March 2008 - 17:57

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
http://www.tullverke...2800010387.html

Bra att använda INNAN köp för att undvika obehagliga överraskningar.

Tänk även på att Japan och USA har en annan nätspänning än här så att det kan krävas omvandlare (ibland, ibland inte).

Redigerat av junkan, 16 March 2008 - 17:59.

Postad 16 March 2008 - 20:45

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Sjukförsäkringar och sjukvård eller inte. Skatter och moms påverkar likväl priset på produkter och tjänster till konsument och dennes köpkraft.
I Japan har man dessutom allmän, väl fungerande, sjukvård (rankas som bättre av OECD än Sveriges och är bättre) men trots det lägre skatt än i USA.
Att alltid jämföra sig med USA kommer man ingenstans med. USA är ett undantag när det gäller sjukvård och situationen beror snarare på politisk vilja än skattesats.
Sedan så kanske diskussionen som sagt bör tas på annan plats.

Men att skatterna gör att priserna blir högre är självklart. Om det sedan är positivt eller negativt är en annan, mer komplicerad fråga.

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 16 March 2008 - 20:47.

Postad 16 March 2008 - 21:29

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Men att skatterna gör att priserna blir högre är självklart. Om det sedan är positivt eller negativt är en annan, mer komplicerad fråga.

de är inte lika stora klass-skillnader här som i USA och det är väl bra anser jag, sedan har alla rätt till sjukvård i Sverige de har man inte i USA, sedan ang tex 5 veckors semester i USA har de 2 veckor per år, lika lång mamma/pappa ledighet har vi också, är det inte värt att betala för? =)
jag trivs i Sverige =) vi har de bättre än många andra länder =)

Redigerat av ESAFESA, 16 March 2008 - 21:30.

Postad 16 March 2008 - 22:14

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Som sagt... varför alltid jämföra Sverige med USA?
Resten av världens I-länder har också allmän sjukvård (förutom USA), många har mindre sociala klyftor än Sverige, alla utom Danmark har lägre skatt.

Postad 17 March 2008 - 01:43

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

de är inte lika stora klass-skillnader här som i USA och det är väl bra anser jag, sedan har alla rätt till sjukvård i Sverige de har man inte i USA, sedan ang tex 5 veckors semester i USA har de 2 veckor per år, lika lång mamma/pappa ledighet har vi också, är det inte värt att betala för? =)
jag trivs i Sverige =) vi har de bättre än många andra länder =)

I USA har alla som betalar för vård rätt att få det. I Sverige gäller samma sak även om vårdpriset är lägre och man kan få storkundsrabatt. Vägrar du betala så skickar dom kronofogden på dig och du kan glömma att du får någon ny medicin innan kronofogden fått betalt :lol:

Back on topic:
Orsaken till att PS3 är dyr i Sverige är enbart därför att Sony har bestämt att den skall vara precis så dyr som den är. Det har i princip inget med svensk ekonomi att göra utan är istället baserat på Sonys egen ekonomi, konkurensläget, förväntningar på framtida vinst, bedömning av hur viktig marknaden är, osv.

Ett tydligare exempel på att priset på Sony-prylar inte styrs av dom högre skatterna och kringkostnaderna i Sverige är VW60 som kan köpas för 30.000 i en butik som valt att inte köpa in från Sonys hovleverantör medans övriga handlare ligger på 45.000+

Postad 17 March 2008 - 07:36

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0

Det mest intressanta är väl ändå vad du får för skatten, i många andra länder måste du ha en massa privata försäkringar (USA tex) istället så vad som är bäst är en politiskt fråga och det är väl inte tillåtet att diskutera här.

Det var därför jag i mitt inlägg endast upplyste om hur högt skattetryck vi har i Sverige, detta skrevs helt utan värdering då det inte hade med ämnet att göra, det var bara en faktaupgift!

Om vi i stället lyfter blicken lite grand och tittar på olika marknader i sin helhet så ser vi att många marknader i Sverige känetecknas av oligopol. Detta sätter marknadskrafterna lite ur spel och vi får ingen press nedåt på priserna. Vi vill ju gärna tänka att vi lever i en kapitalistisk marknadsekonomi som kännetecknas av fri konkurrens där utbud och efterfrågan sätter priset.

Detta är dock till viss del en missupfattning....Pris sätts där utbud och efterfrågan möts, men detta gäller bara på en marknad där fri konkurrens råder. Problemet är att fri konkurrens mera är att betrakta som en teoretisk modell än som en verklighetsbeskrivning, något jag hittar i mina nationalekonomi-böcker för att beräkningarna ska bli "rätt". Det finns nästan inte en enda marknad eller ett enda företag som verkar i en marknad där fri konkurrens sätter villkoren....Vi har alltså en mycket dåligt fungerande konkurrens i Sverige...Detta bidrar också till våra ibland höga priser.

Postad 17 March 2008 - 08:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Glömde en punkt som Bertnilsson nog var inne på.

I Sverige köper butiker oftast sina produkter från ett led av mellanhänder så som Nordisk Film är som säljer PlayStation i Sverige. I USA är de stora kedjorna så stora att de plockar sina beställningar direkt från Sony själva vilket tar bort andra företag som vill ha en bit av kakan.

Postad 17 March 2008 - 17:39

twosome
  • twosome
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

tonne Postat Igår, 22:14
Resten av världens I-länder har också allmän sjukvård (förutom USA), många har mindre sociala klyftor än Sverige, alla utom Danmark har lägre skatt.

tonne sätter huvet på spiken i en mycket viktig fråga!
Varför får vi så lite per krona skatt?
Om andra länder med lägra skatt, ändå har jämförlig eller bättre sjukvård, mindre sociala klyftor, då ska vi också bli bättre!!
Svensk offentlig sektor är ineffektiv och dyr i drift och det ÄR ett stort nationalekonomiskt problem.

När det gäller Playstation 3 och priser m.m. så är min rekommendation att importera så mycket det går.
Det är enda sättet att på sikt tvinga ner de rövarpriser som gäller idag.
Om du inte vågar eller vill handla från USA/Japan, så finns det säkerligen EU-länder som är billigare än vårt kära dyra Sverige.

Postad 17 March 2008 - 18:04

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Om andra länder med lägra skatt, ändå har jämförlig eller bättre sjukvård, mindre sociala klyftor, då ska vi också bli bättre!!
Svensk offentlig sektor är ineffektiv och dyr i drift och det ÄR ett stort nationalekonomiskt problem.

När det gäller Playstation 3 och priser m.m. så är min rekommendation att importera så mycket det går.
Om du inte vågar eller vill handla från USA/Japan, så finns det säkerligen EU-länder som är billigare än vårt kära dyra Sverige.

1. Vi är ett av de mest generösa länderna i världen. Sett till vår BNP så finns det nog ingen som ger så mycket kraft och pengar till behövande utanför våra gränser.

2. Vi har ett enormt skyddsnät för personer som halkar på fällorna i samhället. Skydd för folk som blivit med barn, blivit sjuka, pension, m.m. Våra offentliga utgifter mot BNP är stora helt enkelt.

3. Vi har haft ca 30 år, se någon gång 60-talet till mitten av 90-talet, där vår ekonomi har varit i en ytterst obalans. Från en ledande industrination som var bäst till allt till att hela industrisamhället föll under 80-talet till 90-talets ekonomiska kris mot utlandet när vi efter extrema pårtyckningar släppte kronan. Det är mest på senare år som vi som land kommit på rätt spår igen så klart är att allt i våra offentliga finanser är bra.

4. Långt ifrån alla länder har gratis högutbildning som här i Sverige.

Inte sagt att vi gör rätt men jag är glad att bo i ett land där vi som ett helt samhälle står i spets när det gäller att dela med oss till de som behöver samt att vi stegar före på många punkter så som jämställdhet och miljötänkande.

Att vi dessutom har ett mycket gott anseende mot andra länder runt om i världen gör det bara bättre.

Och om priset för detta är hög skatt så har jag inget emot det, sålänge jag har råd att leva så gott som jag gör ändå :P

Jag har ju trots allt haft råd med en PS3 och en Xbox 360

Postad 17 March 2008 - 18:36

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

1. Vi är ett av de mest generösa länderna i världen. Sett till vår BNP så finns det nog ingen som ger så mycket kraft och pengar till behövande utanför våra gränser.

2. Vi har ett enormt skyddsnät för personer som halkar på fällorna i samhället. Skydd för folk som blivit med barn, blivit sjuka, pension, m.m. Våra offentliga utgifter mot BNP är stora helt enkelt.

3. Vi har haft ca 30 år, se någon gång 60-talet till mitten av 90-talet, där vår ekonomi har varit i en ytterst obalans. Från en ledande industrination som var bäst till allt till att hela industrisamhället föll under 80-talet till 90-talets ekonomiska kris mot utlandet när vi efter extrema pårtyckningar släppte kronan. Det är mest på senare år som vi som land kommit på rätt spår igen så klart är att allt i våra offentliga finanser är bra.

4. Långt ifrån alla länder har gratis högutbildning som här i Sverige.

Inte sagt att vi gör rätt men jag är glad att bo i ett land där vi som ett helt samhälle står i spets när det gäller att dela med oss till de som behöver samt att vi stegar före på många punkter så som jämställdhet och miljötänkande.

Att vi dessutom har ett mycket gott anseende mot andra länder runt om i världen gör det bara bättre.

Och om priset för detta är hög skatt så har jag inget emot det, sålänge jag har råd att leva så gott som jag gör ändå :P

Jag har ju trots allt haft råd med en PS3 och en Xbox 360

WORD!!! Eller som vi säger på svenska, ORD!!! ;)

Postad 17 March 2008 - 18:55

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
I långt ifrån alla länder behöver man vänta flera år i operationskön. I långt ifrån alla länder behöver man vänta 10 timmar på akuten. I långt ifrån alla länder får cancerpatienter med cancerdiagnos stå i så lång kö att cancern går så långt att den blir obotlig.

För oss som har varit med om ovanstående, för sig själv eller närstående, så känns det inte speciellt skoj att betala världens numera, näst högsta skatt.
När man dessutom har provat väl fungerande sjukvård i länder med halva den svenska skattesatsen så får man lite perspektiv på saker och ting.

Postad 17 March 2008 - 19:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
En viktig sak som nästan alltid glömts bort är MOMS effekten. Någon var inne på att USA saknar nationell MOMS (VAT), men det betyder inte att MOMSen inte existerar.

I själva verket betalar man ca 10% moms i USA beroende på i vilken stat man bor. Men i samtliga jämförelser (inklusive Dagens industri) som görs så är USA priset alltid ex. MOMS, men det svenska inkl. MOMS. ÄVen om USA momsen är mycket lägre så finns den faktiskt. Det tycker jag är riktigt missvisande och ger sken av att priserna är lägre där än vad de verkligen är.

Sedan är det så att man kan handla MOMS fritt om man istället betalt MOMS i den stat/land man bor istället. Men man kommer inte undan den.

Postad 17 March 2008 - 22:18

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Kan lägga till:

5. En annan anledning till högre priser i Sverige är pga KKL som ålägger säljare en hel del ansvar mot kunderna de säljer till. KKL är till för att skydda den svaga parten i ett avtal vilket är vi konsumenter. Finns nog inget land som har en lagstiftning som skyddar konsumenten så bra som i Sverige, bara 3 års reklamationsrätt är rätt unikt. Dessa ansvar leder också till ökade kostnader för säljere och producent.

Postad 18 March 2008 - 08:44

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

En viktig sak som nästan alltid glömts bort är MOMS effekten. Någon var inne på att USA saknar nationell MOMS (VAT), men det betyder inte att MOMSen inte existerar.

I själva verket betalar man ca 10% moms i USA beroende på i vilken stat man bor. Men i samtliga jämförelser (inklusive Dagens industri) som görs så är USA priset alltid ex. MOMS, men det svenska inkl. MOMS. ÄVen om USA momsen är mycket lägre så finns den faktiskt. Det tycker jag är riktigt missvisande och ger sken av att priserna är lägre där än vad de verkligen är.

Det där är lite överdrivet, det finns ingen stat i USA som har så hög sales tax som 10%. Det varierar oftast mellan 5 - 9% och vissa stater har ingen alls, t.ex. montana. Dessutom gäller bara sales tax om du köper från en handlare i samma stat som du vistas i, så om man köper på nätet där så slipper man nästan alltid sales tax.

Postad 18 March 2008 - 13:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

WORD!

Vi betalar för mycket skatt, punkt slut...

Postad 18 March 2008 - 16:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Grattis Sverige

Dollarn har börjat dippa under 6kr, HELT SJUKT. Kollade kursen de senaste 12 månaderna, en hel krona har den sjunkit!

Kan det bli bättre?

Yes! Central Banken i USA tros sänka räntan med hela 1%. Sänkt ränta medför alltid att valutan deprecieras så dollarn kommer fortsätta sjunka mot att Euron stärks med sin höjda ränta.

Tror nog vi kan se ner mot 5,5 och lägre innan året är slut.

Den amerikanska ekonomin ser ut som ett skenande tåg, men har man en kille som knappt kan köra 1 + 1 så får man skylla sig själv, och det lär knappast raka upp sig innan valet och knappast direkt efter.

Med andra ord, det kommer bara bli billigare att importera.

Postad 19 March 2008 - 14:37

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Visst blir det billigare att importera men samtidigt blir exportindustrin en förlorare och med minskad efterfrågan och dålig orderingång sjunker investeringarna och arbetslösheten ökar i Sverige vilket i sin tur leder till att färre har råd att importera spel då pengarna måste gå till nödvändigare saker.... :wub:

Postad 19 March 2008 - 22:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Visst blir det billigare att importera men samtidigt blir exportindustrin en förlorare och med minskad efterfrågan och dålig orderingång sjunker investeringarna och arbetslösheten ökar i Sverige vilket i sin tur leder till att färre har råd att importera spel då pengarna måste gå till nödvändigare saker.... :rolleyes:

Snarare tvärtom, största flödet av import till exportindustrin kommer från USA och vår viktigaste exportdestination är inom EU där Euron blivit starkare. Detta gör att Sverige har fått bättre konkurrens möjlighet inom Euro-området och importen av delar till vår industri har blivit billigare.

Detta är iaf verkligheten då vår Bytesbalans har stärks även om dollarn rasade hela förra året.

Men visst de industrier som enbart jobbar mot USA får det tufft men så är världen.

Aka, en låg dollar och en stark Euro gynnar oss - iaf till den dagen vi går med fullt ut i EMU.

Postad 20 March 2008 - 08:06

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
En stark euro är en trygghet, det håller jag med om, inte minst när vi väl går med fullt ut. Angående dollarkursen är det ju en hel del företag som blir lidande, inte bara de som exporterar till USA utan alla som tar betalt i dollar, och det är ju rätt många. Visst 60% av svensk export går till EU men ca åtta % går till USA och runt tio % till Asien och där har också dollar varit betalningsmedlet. Det handlar om mycket pengar och det går inte att bortse ifrån! Visst är väl ändå Usa är viktigt?, inte minst för stora företag som Volvo, eletrolux, skf.....

Det stämmer visserligen att Sveriges bytesbalans blev något bättre förra året men ser vi till Sveriges terms of trade de sensaste 50 åren är det ingen rolig läsning....(Lite OT)

Jag tycker att man förenklar i för många steg när man ser det som odelat positivt att dollakursen är svag!

Redigerat av Unregistered3ece8f6f, 20 March 2008 - 08:14.

Postad 20 March 2008 - 08:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

En stark euro är en trygghet, det håller jag med om, inte minst när vi väl går med fullt ut. Angående dollarkursen är det ju en hel del företag som blir lidande, inte bara de som exporterar till USA utan alla som tar betalt i dollar, och det är ju rätt många. Visst 60% av svensk export går till EU men ca åtta % går till USA och runt tio % till Asien och där har också dollar varit betalningsmedlet. Det handlar om mycket pengar och det går inte att bortse ifrån! Visst är väl ändå Usa är viktigt?, inte minst för stora företag som Volvo, eletrolux, skf.....

Det stämmer visserligen att Sveriges bytesbalans blev något bättre förra året men ser vi till Sveriges terms of trade de sensaste 50 åren är det ingen rolig läsning....(Lite OT)

Jag tycker att man förenklar i för många steg när man ser det som odelat positivt att dollakursen är svag!

Volvo arbetar uteslutande med Euro idag och för varje dag som går kommer allt fler gå över till Euro. Inga problem att handla med Euron mot asiatiska företag, yen - dollar - euro är de 3 världvalutorna. Transaktionerna med Euro är idag större inom investering och handel än dollar, detta mycket tack vare att handeln ofta sker med eller genom Euro-området. Senast nu är OPEC som vill gå över till Euro. Euro-området är inte finanskris, Euro-området driver inte kostsamma krig, Euro-området har betydligt högre ränta, Euro-området har lägre inflation osv så Euron tar över och inom 5 år kommer det vara den största valutan på alla nivåer. Problemet med dollarna är att penningssystemet i USA är allt för USA inkriktat och styrs av patriotism medan Euro och ECB styrs i ett mer internationellt finans perspektiv med fokus på låga valutarisker vilket alla vill ha.

Att se på Sverige de senaste 50 åren är knappast något som vi kan utvinna dollarns effekt utan det har med helt andra faktorer så som total avsaknad penningpoltik fram till 92 - Allt för starkt kontrollerat kapital av staten - oljechocker - Industrisubventioner till döende område typ varv - Asiens frammarsch. Så 50 år kan man inte se på och säga att dollarn varit delaktig utan det området ska vara kortare.

Dessutom kan jag sätta rätt mycket att vår Terms of Trade är bättre idag än för 50 år sedan. Idag är bytesbalansens överskott mer än 5% av vårt BNP och denna siffra var kring 0% 1975 och mellan där har den bara gått upp. Exporten i procent är enormt mycket mer idag än vad det var för 50 år sedan och BNP har stigit under alla år undantaget krisen på 90-talet.

Bara för att Sverige hade glada år under 50 och 60-talet så är inte siffrorna gladare då. Skyddandet av en fast växelkurs, omöjligt att låna pengar till nya företag, devalvering på devalvering, inte ta hotet från Asien på allvar. Ne det är snarare så att politiken som drevs redan då och genom 70- och 80-talet är det som inte är rolig läsning.

Postad 20 March 2008 - 10:30

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Visst mår vi som land bättre idag än under inflationsåren på 70 och 80 talet. Jag hoppas och tror även precis som du att Euron kommer att utvecklas positivt som valuta. Mycket tyder på det men vi har ännu inte sett hur den europeiska centralbanken kan hantera kriser....Euro-området är inte riktigt ett optimalt valutaområde, å andra sidan är Keynes rätt så död idag :-D så det är kanske inte så viktigt längre...Jag håller med dig i det mesta som du skriver men jag kan inte förmå mig till att tycka att det är odelat positivt med en svag dollar...

En svag dollar leder ju även till att den amerikanska exportindustrin gynnas då amerikanska produkter blir mera konkurrenskraftiga rent prismässigt, detta kan ju leda till en nedgång i den svenska industrin som ju är väldigt exportberoende med lägre tillväxt som följd (Vi har sett hur den amerikanska exporten faktiskt ökat de senaste månaderna). En hel del länder inte minst i Sydamerika har sina valutor bundna till dollarkursen och där blir det också kämpigt med den nuvarande kursutvecklingen....Prishöjningar och efterföljande inflationsökningar är att vänta. Än så länge är dollar betalningsmedel för olja och en låg kurs leder sannolikt till ett ökat oljepris på sikt (även om råoljepriset sjönk hör om dagen)...Vilket jag tror i sin tur verkar negativt på tillväxttakten i Sverige.

Vi är dock mycket bättre rustade inför en kris i ekonomin än vad vi har varit på mycket lång tid.

Redigerat av Unregistered3ece8f6f, 20 March 2008 - 11:10.

Postad 20 March 2008 - 16:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Och där har vi grunden till Makroekonomi, det finns inga rätt och fel samt ingen teori som funkar fullt ut. Det är egentligen ett jäkla lotto.

Postad 20 March 2008 - 17:14

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0

Och där har vi grunden till Makroekonomi, det finns inga rätt och fel samt ingen teori som funkar fullt ut. Det är egentligen ett jäkla lotto.

Det skakar jag gärna hand på!

Postad 21 March 2008 - 18:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Grattis Sverige

Dollarn har börjat dippa under 6kr, HELT SJUKT. Kollade kursen de senaste 12 månaderna, en hel krona har den sjunkit!

Kan det bli bättre?

Yes! Central Banken i USA tros sänka räntan med hela 1%. Sänkt ränta medför alltid att valutan deprecieras så dollarn kommer fortsätta sjunka mot att Euron stärks med sin höjda ränta.

Tror nog vi kan se ner mot 5,5 och lägre innan året är slut.

Den amerikanska ekonomin ser ut som ett skenande tåg, men har man en kille som knappt kan köra 1 + 1 så får man skylla sig själv, och det lär knappast raka upp sig innan valet och knappast direkt efter.

Med andra ord, det kommer bara bli billigare att importera.

Jag tror inte du vill vara med om att dollarn står i 5,50. Brakar det i USA så brakar det här hemma också, lita på det. Världsomspännande finansoro kommer kosta oss rejält. Det kan bli några år utan tv-spel.

Men det behöver inte gå riktigt så långt förstås. Får vi hoppas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.