Oj oj, många förhastade och några direkt felaktiga slutsatser här mannealm. Jag ser att du kör en hård antikampanj mot plasmor och mot Pioneer i synnerhet pga av buzzing i flera trådar just nu. Naturligtvis har var och en full rätt att tycka vad man vill om buzzing, men för den skull så tycker jag man skall vara lite försiktig när man påstår att något gäller i så stor grad som du just nu gör.
Nu när jag har lyssnat på lite fler plasmor så måste jag nog tyvärr tvingas dra slutsatsen att alla plasmor buzzar mycket, mycker mer än nästan alla lcd:er.
Alla plasmor buzzar, så långt korrekt. Och att plasmor buzzrar mer än LCD skärmar är inte speciellt konstigt då buzzing inte existerar inom LCD-tekniken (men de kan t.ex. likväl ha fläktar som brusar). Men plasmor buzzrar i olika grad och olika högt. Det finns stora skillnader mellan olika modeller och t.o.m. stora skillnader mellan olika plasmor av samma modell. Det senare är beklagligt då det handlar om att ha lite "tur" att få en tystare modell om man är känslig för buzzing.
Roade mig även nyligen med att läsa alla hdtvtest recensioner som handlade om plasmor från pio och panna. Här påpekar dom ju faktiskt i nästan varje recension att plasmor buzzar mycket, vilket alltså verkar gälla alla. Finns det inga tysta plasmor?
Nej, det finns inga knäpptysta plasmor, men vissa är så gott som tysta. Att plasmor kritiseras för buzzing är inget nytt. Alla tekniker har sina brister och recensenter skall ta upp de olika tv-modellernas (+) och (-).
Verkar vara lite som så att ju bättre bild det är desto mer buzzar den. Pio plasma: bäst bild och högst buzz. Panasonic: bra bild och mycket buzz. Lcd: dålig bild men inget buzz. Är det så att man måste välja mellan högt buzz eller dålig bild?
Det enda som stämmer här är att LCD inte buzzar. Du kan inte dra någon parallell mellan bildkvalite och buzzing. Men som sagt, de gäller att ha lite "tur" och få en tystare plasma om man är känslig för buzzing. De flesta apparater ligger klart inom acceptabla ljudnivåer men det finns exemplar som hörs lite mer (hörs det väldigt högt så är det ett konstruktionsfel och tv:n skall reklameras).
De är framförallt personer som haft otur och fått en tv som de upplever låter för mycket som syns och hörs i trådar som dessa. Det gäller i och för sig alla apparaters nackdelar. De som är nöjda (vilka i de allra flesta fall motsvarar den stora majoriteten) letar inte upp ett forum/tråd för att skriva detta, men de som är missnöjda vill veta om "bristen" är ett konstruktionfel och vill skriva av sig sina besvikelser. De känner sig lurade (vilket jag i vissa fall kan förstå).
Känns ju lite trist att den bästa tv:n, den som är i särklass, dvs pio även verkar vara de i särklass mest surrande apparaterna. Om folk tycker att px80 är tyst i jämförelse med en pio så har jag mycket svårt att förstå hur någon kan stå ut med oljudet från en pio plasma överhuvudtaget.
Frågan du skall ställa dig är om "folket" som du refererar till motsvarar var och gemene Pioneer ägare. De flesta Pioneer ägare skulle jag gissa är högst sannolikt oerhört nöjda med sina plasmor. I en omröstningstråd vad gäller buzzing och Pioneer G9 visar resultatet att knappt 20 % stör sig på buzzing (ca 60 röster om jag inte minns fel). Och med tanke på att det har visat sig att människor som har ont av en produkts brist i större grad lägger sin röst på omröstningar som dessa jämfört med de som är nöjda - så ligger kanske sanningen kring hälften av det resultatet, dvs runt 10 %. Det är en siffra som jag skulle köpa, var tionde Pioneer ägare kanske får en plasma som just den ägaren tycker surrar för mycket. Men det är rena spekulationer från min sida.
Redigerat av jonsod76, 04 October 2008 - 11:45.