Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Buzzing på plasma

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2008 - 10:06

ressof
  • ressof
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en Samsung 50P96 plasma som låter (buzzing) en hel del, helst vid ljusa bilder. Jag ringde till supporten på samsung där dom sa att om jag lämnade in tv och dom inte hittade några garantifel så skulle jag få betala en service avgift på 500-1000kr. Och om jag störde mig på ljudet om jag hade volymen på 20 och satt 3.8m ifrån den?

Det spelar väl ingen roll vad man har volymen på, är det tyst i en film eller tv sändning hör man ju missljudet iallafall

Är det någon som har lämnat in sin samsung tv pga missljud och fått det att ordna sig utan att betala avgift? Är det värt besväret? Varje gång jag ser på en film stör jag mig på det och då kör jag ändå ljudet från en 5.1 förstärkare

Postad 18 March 2008 - 12:45

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en Samsung 50P96 plasma som låter (buzzing) en hel del, helst vid ljusa bilder. Jag ringde till supporten på samsung där dom sa att om jag lämnade in tv och dom inte hittade några garantifel så skulle jag få betala en service avgift på 500-1000kr. Och om jag störde mig på ljudet om jag hade volymen på 20 och satt 3.8m ifrån den?

Det spelar väl ingen roll vad man har volymen på, är det tyst i en film eller tv sändning hör man ju missljudet iallafall

Är det någon som har lämnat in sin samsung tv pga missljud och fått det att ordna sig utan att betala avgift? Är det värt besväret? Varje gång jag ser på en film stör jag mig på det och då kör jag ändå ljudet från en 5.1 förstärkare

Hade likadant på min LG jag hade. Speciellt vid vita bilder "buzzade" det nå grymt av den. Synd att jag får läsa att även P96 lider av buzzing då det var den jag skulle köpa när den kom in i lager igen på expert...

Kanske får tänka om nu.

Postad 18 March 2008 - 12:56

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag har samma TV och min var relativt tyst när jag fick den för några dagar sen, men igår när jag satte på den så lät det som bara ###! Jag gick tillbaka till AVforums och hittade denna bilden på sidan 71, http://i253.photobuc...shoosh_buzz.jpg.
Jag provade att lossa och spänna skruvarna (dom 4 stora) för att få luft emellan men det gjorde ingen större skillnad, jag tryckte till ganska hårt också och det varierade enormt i ljudnivå, på vänstra sidan låter den ingenting nu längre men högra sidan låter det fortfarande, dock betydligt lägre än innan!
Vågar man skruva av hela bakstycket och böja till dom för hand?
Mer info här:
http://www.avforums........509&page=71
Efter mina experiment tror jag inte suddgummi tipset skulle funka för mej :/ men jag ska testa lite till sen och se vad jag lyckas ådstakomma.

Postad 18 March 2008 - 14:47

ressof
  • ressof
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det finns någon "garantitejp" eller liknande om man lossar bakstycket på tv?

Postad 18 March 2008 - 15:43

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hej

Skickade tillbaka min 42Q97 på grund av exakt samma problem men fick till min besvikelse veta att "den visserligen surrade men det ansågs normalt". Så jag hävde mitt köp och gick back totalt 1600 kr (frakt+undersökningsavgift), detta var dock inte hos Samsung utan hos Inwarehouse eftersom det var en "gråimport". Och då var mitt surr nog ändå värre än ditt, jag hade det konstant oavsett ljust eller mörkt, och hörde det 4 meter bort med ljud på 25 och kollade på VH1.

Så mitt tips är att du inte får det åtgärdat tyvärr men säker kan man aldrig vara. Känns som Samsung har väldiga kvalitetsproblem med sina plasmor. Själv köpte jag en Philips LCD istället och är supernöjd, den är helt knäpptyst, kan sätta örat mot bakstycket och inte höra nått.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 18 March 2008 - 15:44.

Postad 18 March 2008 - 16:25

ressof
  • ressof
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har också köpt min TV hos InWarehouse men när jag ringde Samsung så sa dom att dom skulle komma hem till mig och hämta TV'n. Vad betyder "gråimport"?

Postad 19 March 2008 - 07:48

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Det var mycket konstigt. Gråimport innebär att dom inte tar sina apparater från Samsung norden och då gäller ej heller Samsung nordens garantivillkor. Alltså ska du egentligen inte ha "på platsen" service bland annat.

Läs mer här.

Fick du uppge serienummer eller liknande när du pratade med supporten?

Postad 10 September 2008 - 07:53

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Varför buzzar plasmor så mycket?

Postad 10 September 2008 - 15:51

Gascoigne
  • Gascoigne
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Min samsung ps50A556 buzzar med i varierande lägen och volym. Sjukt störigt ;)

Ringde samsung idag och dom sa att jag skulle få den utbytt eftersom jag hörde av mig inom 14 dagar fter jag fått tv'n. Så det verkade iaf bra, sen om det stämmer eller ej återstår att se

Postad 10 September 2008 - 16:00

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Min samsung ps50A556 buzzar med i varierande lägen och volym. Sjukt störigt ;)

Ringde samsung idag och dom sa att jag skulle få den utbytt eftersom jag hörde av mig inom 14 dagar fter jag fått tv'n. Så det verkade iaf bra, sen om det stämmer eller ej återstår att se

Ja, det är jätteirriterande!

Jag undrar hur stor skillnad det kan vara mellan olika exemplar av samma sort?

Och är det sant att lcd generellt sett buzzar mycket mindre än plasma?

Postad 10 September 2008 - 16:17

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Ja, det är jätteirriterande!

Jag undrar hur stor skillnad det kan vara mellan olika exemplar av samma sort?

Och är det sant att lcd generellt sett buzzar mycket mindre än plasma?

Buzzing brukar inte var nåt problem med LCD. Däremot finns det ju andra svagheter med LCD...

Plasmans enorma fördel är bildkvaliteten. Men tyvärr är det i regel någon grad av buzzing från panelen. Det borde bli bättre när panelerna utvecklas och man kan komma ner i spänningsnivå. Som bonus kommer strömförbrukningen då gå ner.

Postad 10 September 2008 - 16:47

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Buzzing brukar inte var nåt problem med LCD. Däremot finns det ju andra svagheter med LCD...

Plasmans enorma fördel är bildkvaliteten. Men tyvärr är det i regel någon grad av buzzing från panelen. Det borde bli bättre när panelerna utvecklas och man kan komma ner i spänningsnivå. Som bonus kommer strömförbrukningen då gå ner.

Det är spänningsnivån som är boven i dramat alltså? Nån som vet hur pass stor skillnad i spänningsnivå det är mellan plasma och lcd (ungefär)?

Postad 10 September 2008 - 17:17

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Jag hade en Toshiba lcd och den buzzade så mycket så jag blev tvungen att sälja den, så visst finns det på lcd också.

Postad 10 September 2008 - 19:07

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Jag hade en Toshiba lcd och den buzzade så mycket så jag blev tvungen att sälja den, så visst finns det på lcd också.

Har jag fattat det rätt så är väl Toshiba Pios motsvarighet på lcd-sidan. Så det är väl inte så konstigt att den buzzade, menar jag :)

Men generellt då? Och hur mycket volt skiljer det i regel mellan plasma och lcd?

Redigerat av mannealm, 10 September 2008 - 19:07.

Postad 17 September 2008 - 11:42

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag hade likadant på min q97. Förde en dialog i många många dagar på samsung officiella tråd då mitt problem var helt sjukt mycket buzzing(fick tinnitus av det irrterande ljudet). Jag var en av dom lyckliga som kom över en 50 tum q97 för 9995. Jag fick ett mycket vänligt bemötande från komplett då dom sa att jag kunde lämna tillbaka den utan problem ELLER BEHÅLLA DEN TILL ETT ÄNNU LÄGRE PRIS. Efter en stuns tänkande så behöll jag q97 då priset var helt sjukt billigt samt att jag kunde nyttja garantin för tv,n. Tänkte att jag lämnar in den om någon månad.Nu till det helt sjuka. Efter ungefär tre månaders tittand med mycket buzzing så försvann det helt(utan att jag har ändrat någonting på menyn). Nu är jag ägare av en helt fantastisk plasma utan någon som helst buzzing. Själv undrar jag vad som hände då jag skulle lämna in den för service,men den slutate helt plötsligt att buzza.Kanske den behöver att köras in under ett antal månader?. Nöjd är jag i alla fall. Igår naä jag oh ett par polare kollade på liverpool så sa polarna vad har hänt med allt ###### oväsen från tv.n. Inte vet jag men ialla fall så är den knäpptyst nu.Hoppas att det håller i sig. Har varit knäpptyst nu i ett par veckor.

Postad 17 September 2008 - 15:22

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Jag hade likadant på min q97. Förde en dialog i många många dagar på samsung officiella tråd då mitt problem var helt sjukt mycket buzzing(fick tinnitus av det irrterande ljudet). Jag var en av dom lyckliga som kom över en 50 tum q97 för 9995. Jag fick ett mycket vänligt bemötande från komplett då dom sa att jag kunde lämna tillbaka den utan problem ELLER BEHÅLLA DEN TILL ETT ÄNNU LÄGRE PRIS. Efter en stuns tänkande så behöll jag q97 då priset var helt sjukt billigt samt att jag kunde nyttja garantin för tv,n. Tänkte att jag lämnar in den om någon månad.Nu till det helt sjuka. Efter ungefär tre månaders tittand med mycket buzzing så försvann det helt(utan att jag har ändrat någonting på menyn). Nu är jag ägare av en helt fantastisk plasma utan någon som helst buzzing. Själv undrar jag vad som hände då jag skulle lämna in den för service,men den slutate helt plötsligt att buzza.Kanske den behöver att köras in under ett antal månader?. Nöjd är jag i alla fall. Igår naä jag oh ett par polare kollade på liverpool så sa polarna vad har hänt med allt ###### oväsen från tv.n. Inte vet jag men ialla fall så är den knäpptyst nu.Hoppas att det håller i sig. Har varit knäpptyst nu i ett par veckor.

Rör ingenting!!! ;)

Postad 17 September 2008 - 18:17

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Har haft min Samsung Q96 i ett år nu och den har funkat helt utan anmärkningar, förutom att den hade en period när den buzzade. Första veckorna efter köpet var den tyst, men sen började den buzza vid ljusa eller skarpa bilder. Inte i nivå med vissa Pios jag hört, men lite störande kunde det vara. Efter nån eller några månader så försvann dock buzzet för att inte komma tillbaks. Visst kan det höras lite om man går fram till den och om den stått på länge, men på det stora hela har den varit tyst efter inkörningsperioden eller vad man ska kalla det.

Postad 17 September 2008 - 19:23

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Har en Lg plasma från senaste generation(6000) utan buzzing i låg och normal tv ljud,sätter man på vit rengöring så börjar det låta lite men inte ens i närheten jämfört med förra årets LG plasmor som buzzade kraftigt i många fall.
Alltså är buzzing inget problem eller något jag stör mig på ;)

Postad 17 September 2008 - 20:44

Racer
  • Racer
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hade en LG PC1R som lät rätt mycket, dock så finns den inte mer så problemet på just den är ju löst...

Postad 04 October 2008 - 09:19

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Jag skickade tillbaka min px80 eftersom jag inte stod ut med oväsendet från tv:n. Jag kunde aldrig bedömma om det var min tv det var fel på eller om det var så att alla plasma buzzar sådär. Många här på forumet verkade mena att deras px80 var helt tysta. Nu när jag har lyssnat på lite fler plasmor så måste jag nog tyvärr tvingas dra slutsatsen att alla plasmor buzzar mycket, mycker mer än nästan alla lcd:er. Och jag tror inte att min px80 lät mer än andra. I jämförelse med knäpptysta apparater som samsung r86 och sony L4000 som jag oxå haft hemma så lät plasman från panasonic förskräckligt. Särskilt vid ljusa scener.

Roade mig även nyligen med att läsa alla hdtvtest recensioner som handlade om plasmor från pio och panna. Här påpekar dom ju faktiskt i nästan varje recension att plasmor buzzar mycket, vilket alltså verkar gälla alla. Finns det inga tysta plasmor?

För ett par månader sedan var jag på vippen att köpa en pio 4280xd för 13000 på siba, men sen läste jag att just pios plasmor är de som buzzar allra mest. Därför fick det istället bli en px80, eftersom folket här på furumet sa att den var knäpptyst. Det var den verkligen inte. Bytte sedan ut denna mot en sony L4000, och den var verkligen knäpptyst, men hade rätt dålig bildkvalitet i jämförelse med den fina bilden på px80.

Nu måste jag alltså återigen hitta en ny tv. Vill helst ha en som både är tyst och har bra bild. Är det möjligt? Verkar vara lite som så att ju bättre bild det är desto mer buzzar den. Pio plasma: bäst bild och högst buzz. Panasonic: bra bild och mycket buzz. Lcd: dålig bild men inget buzz. Är det så att man måste välja mellan högt buzz eller dålig bild?

Känns ju lite trist att den bästa tv:n, den som är i särklass, dvs pio även verkar vara de i särklass mest surrande apparaterna. Om folk tycker att px80 är tyst i jämförelse med en pio så har jag mycket svårt att förstå hur någon kan stå ut med oljudet från en pio plasma överhuvudtaget.

Redigerat av mannealm, 04 October 2008 - 09:24.

Postad 04 October 2008 - 11:43

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Oj oj, många förhastade och några direkt felaktiga slutsatser här mannealm. Jag ser att du kör en hård antikampanj mot plasmor och mot Pioneer i synnerhet pga av buzzing i flera trådar just nu. Naturligtvis har var och en full rätt att tycka vad man vill om buzzing, men för den skull så tycker jag man skall vara lite försiktig när man påstår att något gäller i så stor grad som du just nu gör.

Nu när jag har lyssnat på lite fler plasmor så måste jag nog tyvärr tvingas dra slutsatsen att alla plasmor buzzar mycket, mycker mer än nästan alla lcd:er.

Alla plasmor buzzar, så långt korrekt. Och att plasmor buzzrar mer än LCD skärmar är inte speciellt konstigt då buzzing inte existerar inom LCD-tekniken (men de kan t.ex. likväl ha fläktar som brusar). Men plasmor buzzrar i olika grad och olika högt. Det finns stora skillnader mellan olika modeller och t.o.m. stora skillnader mellan olika plasmor av samma modell. Det senare är beklagligt då det handlar om att ha lite "tur" att få en tystare modell om man är känslig för buzzing.

Roade mig även nyligen med att läsa alla hdtvtest recensioner som handlade om plasmor från pio och panna. Här påpekar dom ju faktiskt i nästan varje recension att plasmor buzzar mycket, vilket alltså verkar gälla alla. Finns det inga tysta plasmor?

Nej, det finns inga knäpptysta plasmor, men vissa är så gott som tysta. Att plasmor kritiseras för buzzing är inget nytt. Alla tekniker har sina brister och recensenter skall ta upp de olika tv-modellernas (+) och (-).

Verkar vara lite som så att ju bättre bild det är desto mer buzzar den. Pio plasma: bäst bild och högst buzz. Panasonic: bra bild och mycket buzz. Lcd: dålig bild men inget buzz. Är det så att man måste välja mellan högt buzz eller dålig bild?

Det enda som stämmer här är att LCD inte buzzar. Du kan inte dra någon parallell mellan bildkvalite och buzzing. Men som sagt, de gäller att ha lite "tur" och få en tystare plasma om man är känslig för buzzing. De flesta apparater ligger klart inom acceptabla ljudnivåer men det finns exemplar som hörs lite mer (hörs det väldigt högt så är det ett konstruktionsfel och tv:n skall reklameras).

De är framförallt personer som haft otur och fått en tv som de upplever låter för mycket som syns och hörs i trådar som dessa. Det gäller i och för sig alla apparaters nackdelar. De som är nöjda (vilka i de allra flesta fall motsvarar den stora majoriteten) letar inte upp ett forum/tråd för att skriva detta, men de som är missnöjda vill veta om "bristen" är ett konstruktionfel och vill skriva av sig sina besvikelser. De känner sig lurade (vilket jag i vissa fall kan förstå).

Känns ju lite trist att den bästa tv:n, den som är i särklass, dvs pio även verkar vara de i särklass mest surrande apparaterna. Om folk tycker att px80 är tyst i jämförelse med en pio så har jag mycket svårt att förstå hur någon kan stå ut med oljudet från en pio plasma överhuvudtaget.

Frågan du skall ställa dig är om "folket" som du refererar till motsvarar var och gemene Pioneer ägare. De flesta Pioneer ägare skulle jag gissa är högst sannolikt oerhört nöjda med sina plasmor. I en omröstningstråd vad gäller buzzing och Pioneer G9 visar resultatet att knappt 20 % stör sig på buzzing (ca 60 röster om jag inte minns fel). Och med tanke på att det har visat sig att människor som har ont av en produkts brist i större grad lägger sin röst på omröstningar som dessa jämfört med de som är nöjda - så ligger kanske sanningen kring hälften av det resultatet, dvs runt 10 %. Det är en siffra som jag skulle köpa, var tionde Pioneer ägare kanske får en plasma som just den ägaren tycker surrar för mycket. Men det är rena spekulationer från min sida.

Redigerat av jonsod76, 04 October 2008 - 11:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.