Postad 26 March 2008 - 17:52
Postad 26 March 2008 - 18:04
Postad 27 March 2008 - 07:50
Och lite vilken typ av musik du ska lyssna på så att säga...
Har fått för mig att Proson 215 inte spelar så låga frekvenser, det gör inte Cerwin AL-serien heller.
Men med tanke på att AL-1000 kostade runt 10000kr i nypris och om du hittat ett fint exemplar så skulle jag välja Cerwin. Har du dessutom mycket effekt så kommer du få bas så det räcker och blir över, samtidigt som du har otroligt fint ljud.
Men är det den där djupa basen du är ute efter så är tyvärr dessa fel högtalare att satsa på.
Postad 27 March 2008 - 09:48
Postad 27 March 2008 - 09:58
Postad 27 March 2008 - 10:58
Att CV har "skitigt" ljud vet jag inte men det finns många som tycker det ja. Men man ska inte jämföra andra CV-modeller med AL-serien.
Men utan att ens ha lyssnat på Proson-högtalarna så skulle jag ändå välja AL1000 för det är sjukt häftiga högtalare!
Finns ju en viss man här inne som har 2par med sådana i sin hembio om jag inte minns fel :-P
Skulle vara kul att jämföra ett par Proson 215 mot två par AL1000... 4x15" vs. 4x15"... alltså rättvist? *ler*
Postad 27 March 2008 - 11:46
Kollade på hans högtalare
Redigerat av mattiassomfan, 27 March 2008 - 11:47.
Postad 27 March 2008 - 12:03
Ok. Det var grym bas i proson högtalarna när jag lyssnade, men det lutar ändå åt cv. Har aldrig lyssnat på ett par al 1000 men de verkar ju som bra högtalare. Väntar på svar om de går att skicka.. Är 4000 kr ett bra pris för de högtalarna? Under vilka år tillverkades dessa högtalare?
Kollade på hans högtalareFyra st al 1000
Borde ju bli bra tryck i rummet...
Jag sålde mina AL-750 för 2600kr häromdagen. Så 4000kr är ett bra pris för dessa, absolut.
Vilka år dom tillverkades? Jaadu... kan det ha varit typ -96 till -98 eller nåt? Någon som vet?
Postad 27 March 2008 - 12:37
Postad 27 March 2008 - 13:07
Ok då är de iallafall 10 år gammla. Hur länge kan ett par hålla och spela bra? Spelade dina lika bra när du sålde dem som när du köpte dem? Hur var dina al 750 gämt emot artech 12?
Ja, jag vet inte riktigt hur gamla dom egentligen är... men skulle tippa på det.
Min kusin har ett par AT100 från det glada 80-talet som spelar bättre än någonsin idag :-D
Mina AL-750 gick att spelade otroligt högt och bra. Men eftersom det "bara" var en 12" så spelade dom inte sådär djupt som jag vill. Var annars väldigt nöjd med dom och hade gärna behållt dom om jag hade haft mer pengar.
Mina Artech 12 är helt fantastiskt bra för mig. Jag spelar mycket mycket r´n´b samt hip-hop... och då är det ibland väldigt djupa toner, vilket mina QLN klarar väldigt bra. Dessa toner hördes inte lika väl med mina AL-750. Som sagt, bara en 12".
Om du ökar konarean till 15" så får du mer djupbas.
Antingen köper du ett par QLN Artech 12 eller ett par CV AL-1000
Postad 27 March 2008 - 13:47
Postad 27 March 2008 - 14:02
Ruben tyckte Proson 215 spelade betydligt mycket bättre än Qln artech 12, värt att nämna
Men att dom inte spelade det där djupa som Artech 12 spelar läste jag något om...?
15" borde ju spela djupare... tycker jag...
Iofs så spelar mina Artech 12 djupare än min brorsas Cerwin CLS 215
Postad 27 March 2008 - 16:50
Ja, jag vet inte riktigt hur gamla dom egentligen är... men skulle tippa på det.
Min kusin har ett par AT100 från det glada 80-talet som spelar bättre än någonsin idag :-D
AT-100 lanserades -88 och tillverkades fram till -94 om jag inte minns fel...
/Johan
Redigerat av NAD2700THX, 27 March 2008 - 19:55.
Postad 27 March 2008 - 17:29
Själv föredrar ja nya högtalare!, den där specilla trädoften som sitter i lägenheten en 2-3 dar är trevlig, och att få paket likaså!
Jag tyckte 215 va lite fula i början!, påminde om Ljudias MGR kit, men nu tycker ja de e riktigt stiliga som ett par klipsch RF-82 på sterioder ungefär! >,<
Redigerat av Degpojken, 27 March 2008 - 17:30.
Postad 27 March 2008 - 18:57
AT-100 lanserades -88 och tillverkades fram till -94 om jag inte mins fel...
/Johan
Stämmer nog bra det. Han köpte dessa nya direkt när dom kom ut (-88 då), sen sålde han dom och köpte tillbaka dom igen. Så dom har hängt med ett tag.
Tackar för årtalen
Postad 27 March 2008 - 19:23
Postad 27 March 2008 - 20:38
du behöver inte. terminalerna är byglade, i princip en terminal (signalen delas upp mellan nedre och övre terminal). Tar du bort byglarna så måste du antligen bi-wira eller bi-ampa.Men om jag nu köper proson högtalarna, ska jag köra med bi-wiring då? Vad ger detta för fördelar? några nackdelar?
Postad 27 March 2008 - 21:11
Ruben tyckte Proson 215 spelade betydligt mycket bättre än Qln artech 12, värt att nämna
Men att dom inte spelade det där djupa som Artech 12 spelar läste jag något om...?
Det har diskuterats många gånger förut men jag nämner det igen.
Elementstorleken har mycket lite att göra med hur djupt en högtalare
spelar. De högtalare som har spelat allra djupast bas som jag har hört
har varit bestyckade med antingen 6,5tums bas eller 8 tummare.
(1 styck i bägge fallen, och bägge sträcker sig ner mot 20Hz)
Det som elementstorleken påverkar mest är ljudtrycksförmågan, alltså
hur mycket man kan spela.
//Håkan
Postad 27 March 2008 - 21:11
Postad 27 March 2008 - 22:45
Ok. Det var grym bas i proson högtalarna när jag lyssnade, men det lutar ändå åt cv. Har aldrig lyssnat på ett par al 1000 men de verkar ju som bra högtalare. Väntar på svar om de går att skicka.. Är 4000 kr ett bra pris för de högtalarna? Under vilka år tillverkades dessa högtalare?
Kollade på hans högtalareFyra st al 1000
Borde ju bli bra tryck i rummet...
Hehehe jaaa de skojar man inte om
Men jag råder dig såklart till att köpa Al-1000....då får du en högtalare som är kraftfull och otroligt dynamisk ljud med samtidigt mjukt mellanregister och diskant, som ger en stor rymd åt ljudåtergivningen! (inte som andra cerwin vegor som låter fruktansvärt hårt och skrikigt och HEMSKT!!!) <----den poängen missar väldigt många...men men de är inte jag som går miste om nått iaf.
Men ett tips.....prova aldrig på 2par för då komma du tycka ett 1par knappt låter nått haha.....(nae men de är mycke beroende på hur rummet är....t.ex min bror har al-1002 och han har ett grymt tryck). Men faktum är att dom jobbar allra bäst i 2par.....men de kan du ju alltid uppgradera til 2parl.....om du inte tycker de räcker till haha
Sen går högtalaren lågt ner i basen också de du behöver är en phonic eq! Som jag letat röven av mig för att få tag på en som funka....och med den.....
jaaa...går knappt att beskriva....måste upplevas!!! Klart värre än ni nånsin kan ana!
Mvh
Cerwin al mannen
Postad 28 March 2008 - 00:07
//Håkan
de kan inte ha klarat alltför höga ljudtryck iallafall, nog för att de kan gå lågt men med den membran ytan inta på alltför höga volymer. Då måste de ha en frukrtansvärt lång slaglängd. Var det nån typ av hornkonstruktion?
Postad 28 March 2008 - 08:27
//Håkan
de kan inte ha klarat alltför höga ljudtryck iallafall, nog för att de kan gå lågt men med den membran ytan inta på alltför höga volymer. Då måste de ha en frukrtansvärt lång slaglängd. Var det nån typ av hornkonstruktion?
Man kanske skulle bygga en vägg med 48st 6,5" för att få lite konarea och lågbas
Skämt o sido. Tror iallafall på AL 1000 före Proson 215. Men det är ju jag...
Postad 28 March 2008 - 09:47
//Håkan
Nej det är inga hornkonstruktioner utan vanliga basreflexkonstruktioner. Du har helt rätt i att ljudtrycksförmågan är den stora begränsningen. ca 105dB går det att spela med de modeller jag har i åtanke. (nu är ju 105 dB starkare än vad de flesta har lust att spela men det är ändå en begränsning i mina ögon)
Postad 28 March 2008 - 17:52
//Håkan
Nej det är inga hornkonstruktioner utan vanliga basreflexkonstruktioner. Du har helt rätt i att ljudtrycksförmågan är den stora begränsningen. ca 105dB går det att spela med de modeller jag har i åtanke. (nu är ju 105 dB starkare än vad de flesta har lust att spela men det är ändå en begränsning i mina ögon)
105 dB låter ju mycket bra ändå för en enkel 8", speciellt om man snackar lågbas. Måste va ett grymt bygge.
Fast jag tror det finns rätt många här på forumet som har lust att spela högre än så ändå
Postad 30 March 2008 - 23:37
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?