Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Onkyo 605

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2008 - 11:47

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag har ett par smärre problem..

1. Jag måste vara dum för jag tycker det var jättebökigt att ställa in ljudet.. nu ställde jag upp Basen i +4 och treble i +6. Då låter det okej, förutsatt att jag Bi-ampar.

2. Problem två är just Bi-amp. Det funkar bra.. problemet är när jag kör utan bi-amp, då får jag ingen som helst bas alls och ljudet är verkligen skit. Det känns ju inte som att den använder Front-slutstegets kapacitet alls? Varför är ljudet så klent när det driver med ett slutsteg? Min gamla Yamaha v461 hade inga problem med det?

3. Det finns massor av småfinesser, är dessa viktiga när man ställer in ljudet och vad bör man använda sig av, höja/sänka osv?

/Christian

Postad 28 March 2008 - 13:01

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tja du..

1. Hur du tycker att ljudet ska vara kan naturligtvis bara du svara på, om du tycker att ljudet blir bättre på det sättet så är det väl så, men generellt brukar man försöka undvika allt vad tonkontroller heter. Om du måste ändra tonkontrollerna för att det ska låta bra kanske det är så att du har fel utrustning någonstans i kedjan, t.ex. fel cd/dvd, fel förstärkare, fel högtalare osv... Eller rättare sagt så kanske du har utrustning som inte passar din smak riktigt.

2. När du biampar är det viktigt att du gör på rätt sätt, vilket jag antar att du har gjort. Du måste ta bort bläcken mellan högtalarens bägge terminaler och dra en kabel från varje steg på förstärkaren till högtalarterminalerna. Den ena terminalen driver t.ex. mellan/diskant medan den andra driver basarna.
Med det sagt kanske du redan har listat ut svaret: Stänger du av bi-ampfunktionen och bara spelar med ett steg till varje högtalare, utan att koppla om kablaget så sitter du ju med ett steg som driver antingen bara basen eller bara mellan/diskant. Det du måste göra om du inte längre vill biampa är att du tar bort en av kablarna till högtalaren och sätter dir bläcken istället. Då bör det fungera som det ska..

3. Massor av småfinesser får du nog utveckla lite. Det finns väl autosetup osv vilket antagligen är bra om du kör 5.1 el. 7.1. Kör du vanlig stereo är det nog tveksamt om du får ut något extra av sådana funktioner. Saker som jag skulle ha tittat efter (utan att ha använt en sådan stärkare) är knappar som "pure direct", "source direct" osv..

Postad 28 March 2008 - 13:22

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Det visste jag inte (att slutstegen driver var sitt, bas och övre)

Ljudet blev som sagt bättre när jag bryggade terminalerna och körde med ett slutsteg. (inte bättre än bi-ampat men det löste mitt problem).

Fråga, vad händer om jag bryggar terminalen samtidigt som bi-ampning?

Du har rätt.. så många små finesser finns det inte.

/Christian

PS Tack så jättemycket! :huh:

Postad 28 March 2008 - 15:12

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
Bryggar du högtalarterminalerna och kör biamping så kortsluter du förstärkaren...
Så undvik detta...

Postad 28 March 2008 - 15:24

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Innan jag skriver vidare om detta skulle jag vilja höra en motivation varför man skall låta tonkontrollen vara?

Postad 28 March 2008 - 23:47

poyle
  • poyle
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite probel med att få ut hd ljud ur 605:an. Måste köra bitstream om jag vill få ut trueHD och DTS-HD går inte att få ut. Det med bitstream kanske stämmer, det vet jag inte men hur gör jag för att få ut DTS-HD ur 605:an??

Postad 29 March 2008 - 04:24

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tja, en av dom grundläggande principerna inom hifi är väl att man vill ha så få komponenter som möjligt. I de flesta fall åtminstone. Att då koppla in en tonkontroll istället för att köra pure eller source direct känns ju lite dumt mao.

Om det är en nödvändighet för att det ska låta bra så visst, men då kanske man är och rotar på fel ställe ändå. Måste man ändra ljudet på sin anläggning via tonkontrollerna så kanske komponenterna man har inte matchar så bra, och då kanske man ska ge sig på problemet där istället.

Hur det är med digitala tonkontroller har jag ingen aning om. Dom kanske inte alls försämrar ljudet i sig, men det är trots allt en extra komponent. Och att det i många fall går att höra skillnad på en förstärkares vanliga stereo-läge resp. directläget får ni väl hålla med om, eller?

Ang. finesser så finns det förmodligen en hel uppsjö, det är ju en modern stärkare, men eftersom jag inte har en sådan själv kan jag inte säga så mycket om dom. Är du fundersam över något särskilt så skriv gärna om den funktionen specifikt!
Dock så tror jag att väldigt lite utöver autosetupen påverkar ljudet - och som ni nog förstår så tycker jag man ska få det så bra som möjligt först, innan man börjar använda alla möjliga hjälpmedel för att förbättra ljudet. Är du missnöjd så testa t.ex. att vrida lite på högtalarna, flytta dom närmare väggen eller längre ifrån, mer eller mindre ihop osv.. Läs lite om akustik på forumet, finns nog många bra tips!

Edit: ändrade en liten överdrift och la till lite text :)

Redigerat av bjorn_m_eriksson, 29 March 2008 - 04:28.

Postad 02 April 2008 - 11:50

Unregistered4546b37c
  • Unregistered4546b37c
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Nu måste jag verkligen fråga något. Jag har beställt denna förstärkare, och här på forumet stöter jag på ord som "Bi-amping" och "brygga (högtalarterminaler)", slutsteg, bit-stream osv. Men vet tyvärr inte vad som menas med dessa ord. Vill någon förklara? :blush:

Redigerat av Unregistered4546b37c, 02 April 2008 - 11:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.