Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor + monitor, går det att samköra?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2008 - 13:03

slide.se
  • slide.se
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,

Min plan är att köpa:

• HD-Ready Projektor
  • HTPC
  • 15" touchscreen monitor
  • Stereoanläggning

Tanken är att HTPC:n ska styra all media vilket innebär att projektorn tar hand om film och bilder medan stereon tar ljud/musik. Så jag tänkte inte slå på projektorn när jag bara vill lyssna på musik och tänker då istället använda LG:s 15" touchscreen, men den skärmen klarar bara 1024x768.

Hur skulle det fungera ihop med en projektor som vill ha 720-upplösning? Klarar Windows Media Center av att visa gränsnittet i 1024x768 men samtidigt skicka ut 1280x720 till projektorn? Någon som har en liknande setup?

Mike

Postad 30 March 2008 - 18:05

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Hej,

Min plan är att köpa:

• HD-Ready Projektor
  • HTPC
  • 15" touchscreen monitor
  • Stereoanläggning

Tanken är att HTPC:n ska styra all media vilket innebär att projektorn tar hand om film och bilder medan stereon tar ljud/musik. Så jag tänkte inte slå på projektorn när jag bara vill lyssna på musik och tänker då istället använda LG:s 15" touchscreen, men den skärmen klarar bara 1024x768.

Hur skulle det fungera ihop med en projektor som vill ha 720-upplösning? Klarar Windows Media Center av att visa gränsnittet i 1024x768 men samtidigt skicka ut 1280x720 till projektorn? Någon som har en liknande setup?

Mike

Inte för att jag vill döda dina förhoppningar, men räkna med strul. Till att börja med är det inte möjligt att köra clone mode (samma bild på båda skärmarna, t ex om du har projektorn ansluten via DVI/HDMI och pekskärmen via VGA) med olika upplösning. Clone mode förutsätter samma upplösning på båda skärmarna. Så om LG-skärmen kan ta emot en 1280x720-signal och skala ned till sin egen native-upplösning så skulle det teoretiskt kunna fungera med clone mode.

Om du vill ha olika upplösningar på de två skärmarna (720p på projektorn och 1024x768 på pekskärmen) måste du köra i "extended desktop mode" vilket innebär att den ena skärmen fungerar som en utökning av den andra. Du får då bara Windows-menyraden på den av de 2 skärmarna du definierat som primär.
Problemet med den här varianten är att de flesta program (inklusive MCE) envisas med att alltid starta upp på den primära displayen och det gör att du manuellt måste flytta över fönstret/n till den andra skärmen om du t ex har kört musik i MCE på pekskärmen och sedan vill starta upp projektorn och köra videos. Inte alla program går med på att flyttas, och det innebär garanterat att du kommer att vara tvungen att starta upp projektorn i 30 sekunder bara för att flytta tillbaka MCE till den lilla monitorn, antingen för att du glömde göra det när du körde video sist eller för att drivrutinen bestämt sig för att strunta i dina inställningar. Det går (antingen med grafikkontrollpanelen eller med hjälpprogram typ Ultramon) att skapa makron som gör dessa flyttningar/inställningar, men de kräver manuellt jobb med tangentbordet och glöm att kunna styra det med fjärren.

Och det räcker inte med det. Om du nu mot all förmodan lyckas att få ovanstående att fungera pålitligt och transparent så kommer du att få problem med DVI/HDMI eftersom grafikdrivrutinen kommer att stänga av HDMI/DVI-porten när den uppfattar att den enhet som är ansluten där har blivit inaktiv - t ex när du stänger av projektorn eller byter ingång på förstärkaren. Och när du sedan startar projektorn/byter receiveringång till HTPC kommer den antingen inte att aktivera den igen, eller i bästa fall aktivera den men med helt fel upplösning. Detta gäller alla typer av grafik - onboard, separat kort, Intel, nVidia eller ATI. Jag har testat alla, tro mig.

(1)

Typiskt scenario: Du slår på allting för att använda musikbiblioteket i Media Center och så kör du med LG-monitorn. Sedan bestämmer du dig för att se TV eller en video via MCE i stället, så du startar projektorn. Men du får bara en svart bild eftersom grafikkortet inte fattar att den behöver aktivera HDMI-porten utan tror att du bara har en display ansluten. Fram med tangentbordet och in i grafikkontrollpanelen där du får aktivera HDMI-porten, ställa in den som primär display (alternativt extended display), ställa in rätt upplösning(ar), sedan (om du kör extended display) flytta MCE till projektordisplayen och köra igång din video.

Efter videon vill du spela musik igen så du stänger av projektorn, och eftersom du kör i "single display mode" (vilket jag rekommenderar) - Gud är inte död - så stänger grafikdrivrutinen av HDMI/DVI-porten och slår på VGA-porten och vips har du helt automatiskt bild på din LG-monitor igen.

Hoppsan, hade du tänkt ta ut ljudet via HDMI-porten? Glöm det. Eftersom den avaktiveras när du stänger av projektorn får du inte längre ut något ljud. Så köp ett gäng analogkablar eller kör optisk/elektrisk SPDIF, så att du kan lyssna på musik med projektorn avstängd.

Men sedan du kanske vill kolla in en DVD igen så... GOTO (1)

Och så där håller det på. Om du har familj/sambo/barn/kompisar som inte älskar att mecka med strulande datorteknik är det här helt dödfött.

Det finns två tänkbara lösningar:

• Strunta i att ansluta din pekskärm till grafikkortet, utan skaffa en receiver med två HDMI-utgångar och HDMI-växling och anslut grafikkortets HDMI/DVI-utgång till receiverns ingång. Då har du alltid bara en enhet ansluten till grafikkortet och i bästa fall hajar grafikkortet detta och skickar alltid ut bild. Jag har egen erfarenhet av att inte ens detta fungerar, men låt oss hoppas. Eller skaffa en HDMI/DVI-splitter om din receiver bara har en HDMI-utgång.
    Detta fungerar förstås bara om din LG-skärm har DVI-ingång och inte får spatt när den får en 1280x720-signal.
  • Altenativt kan du köpa en Gefen DVI Detective, en liten burk som sparar receiverns/projektorns EDID i ett permanent minne och lurar grafikkortet att tro att det alltid finns en aktiv enhet ansluten och därmed aldrig stänger av DVI-porten (du behöver en HDMI/DVI-adapter så att du kan köra HDMI på andra sidan DVI Detective).

Jag är just på väg att köpa en HDMI-splitter och prova alternativ 1 ovan eftersom min receiver bara har en HDMI-utgång. Det är sista försöket innan jag ger upp...

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 30 March 2008 - 18:06.

Postad 30 March 2008 - 19:14

slide.se
  • slide.se
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för ett utförligt svar. Hellre att du är brutalt ärlig än att jag spenderar några kameler på prylar som inte lirar tillfredsställande.

Det är långt ifrån satt i sten vad jag tänker göra men jag skulle vilja köra HTPC+projektor+stereo, och du verkar ha provat något liknande -vad vore det smidigaste lösningen om man utgår från att slippa slå på projektorn för att lyssna på musik?

Postad 30 March 2008 - 20:00

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Tack för ett utförligt svar. Hellre att du är brutalt ärlig än att jag spenderar några kameler på prylar som inte lirar tillfredsställande.

Det är långt ifrån satt i sten vad jag tänker göra men jag skulle vilja köra HTPC+projektor+stereo, och du verkar ha provat något liknande -vad vore det smidigaste lösningen om man utgår från att slippa slå på projektorn för att lyssna på musik?

Tja, som sagt är det svårt att hitta något som fungerar smidigt (=utan att behöva gå in i grafikkortsinställningarna stup i ett) utan dyra extraprylar, du får helt enkelt leva med att manuellt gå in och ställa om när du får fel upplösning eller ingen bild/bild på fel bildvisare.

Det låter som om du är musikintresserad så jag skulle rekommendera ett riktigt bra ljudkort i datorn och analog koppling till förstärkaren, då får du ljud oavsett vad som händer med hdmi-porten. Koppla sedan din lilla monitor till VGA-porten på PCn och kör med "single display"-inställning i grafikinställningarna. Då är grundkonfigurationen baserad på din 15-tummare och du får ställa om grafiken när du vill ha projektorbild.

Köp sedan och installera Ultramon . Du kan då skapa några enkla shortcuts som du kan lägga på skrivbordet, i startmenyn eller liknande, för att aktivera projektorinställningarna resp inställningarna för 15"-bildskärmen. Då kan du med ett dubbelklick slå om mellan enbart projektor, enbart monitor elller både och om du så vill. Så har jag gjort.

Om du har ATI-grafik kan du eventuellt göra shortcuts utan Ultramon, men nVidia erbjuder inte den möjligheten i Vista.

Man kan göra en massa annat med Ultramon men jag använder den i princip bara till detta och det räcker för att den skall vara värd pengarna.

/P-O

Postad 30 March 2008 - 20:37

slide.se
  • slide.se
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack, får fundera lite. Att det ska vara så klurigt att kunna använda ett mediacenter för musik ... verkar vara utgångspunkt att man alltid vill ha sin tv/proj påslagen.

Postad 30 March 2008 - 22:59

vurt
  • vurt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
ATI är som sagt lite smidigare, då kan man programmera sin fjärr att använda genvägarna te.x.

Själv använder jag clone med samma upplösning på båda projje och monitor, har aldrig sett det som något större problem. De flesta monitorer klarar den upplösningen, man kan inte räkna med native eller att det är en perfekt upplösning kanske, men för att använda en musikspelare eller liknande så är det ju skitsamma..

Postad 31 March 2008 - 07:57

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

ATI är som sagt lite smidigare, då kan man programmera sin fjärr att använda genvägarna te.x.

Själv använder jag clone med samma upplösning på båda projje och monitor, har aldrig sett det som något större problem. De flesta monitorer klarar den upplösningen, man kan inte räkna med native eller att det är en perfekt upplösning kanske, men för att använda en musikspelare eller liknande så är det ju skitsamma..

Har du alltså fått detta att fungera utan att HDMI-porten måste omaktiveras hela tiden? Eller kör du med shortcuts för att byta mellan bildvisarna?
Hur har du programmerat fjärren, använder du Girder eller nånting liknande? Anledningen till att jag frågar är att jag har en IRtrans-mottagare och med den lär man kunna göra lite mer än med en vanlig MCE-IR.

/P-O

Postad 31 March 2008 - 08:47

vurt
  • vurt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Kör inte med HDMI, har ett HD2400pro som har VGA och DVI, inga problem att se bild samtidigt på båda..

Ja, jag använder en äldre variant av Girder. Jag köpte en svensktillverkad (hemmabygge) mottagare för c:a 8 år sen som jag fortfarande använder, bara rikta vilken fjärr man vill mot den och programmera in i Girder.

Redigerat av vurt, 31 March 2008 - 08:48.

Postad 31 March 2008 - 15:00

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag har inga bra erfarenheter av ATI när det gäller att byta mellan projektor och monitor. Jag har sparat ned olika profiler för att visa bilden på antingen monitorn eller projektorn. När man byter mellan dessa krånglar det ganska ofta. Jag har använder en multifjärr tillsammans med girder för att trigga ett sådant byte, är mycket frustrerande när bilden fastnar kvar på t.ex. projektorn. Alternativet är då att rycka ut vgasladden eller starta om datorn.

Nvidia bytte en kollega till efter att ha haft samma problem med ATI. Han säger att det fungerar utan problem nu med det nya kortet. Jag kommer även jag byta till Nvidia.

Johan

Postad 31 March 2008 - 15:10

vurt
  • vurt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
En stor nackdel med Nvidia är att man inte kan ha keyboard shortcuts, inte speciellt lämpat för HTPC, imo.

Postad 31 March 2008 - 15:28

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0

En stor nackdel med Nvidia är att man inte kan ha keyboard shortcuts, inte speciellt lämpat för HTPC, imo.

Jo det kan man. Jag växlar mellan proj/lcd-monitor med fjärrkontroll via Girder och det fungerar perfekt.

De ATI-kort jag testat med har bara gett mig huvudvärk. Jag rekommenderar Nvidia om man har en setup med flera bildvisare.

Edit: Hittade en "random link" med kontrollpanelen med hotkeys: http://www.gis.usu.e...ix/taskbar8.GIF

Redigerat av Sammen, 31 March 2008 - 15:32.

Postad 31 March 2008 - 15:38

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Ett alternativ är PS3+PSP som fjärrkontrolll, lite dyrt men :)

Postad 31 March 2008 - 16:22

vurt
  • vurt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jo det kan man. Jag växlar mellan proj/lcd-monitor med fjärrkontroll via Girder och det fungerar perfekt.

Det var som attan :) jag hade ett GF5FX i flera år, kunde aldrig hitta några keyboard shortcuts eller den där panelen.. kanske beror på vilka drivers man hittar.

Postad 31 March 2008 - 16:54

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Det var som attan :) jag hade ett GF5FX i flera år, kunde aldrig hitta några keyboard shortcuts eller den där panelen.. kanske beror på vilka drivers man hittar.

nVidias drivrutiner för Windows XP erbjuder shortcuts, Vista-drivrutinerna gör det inte.

När det gäller DVI vs HDMI tror jag att det beror på om man har DHCP-krävande utrustning eller ej. DVI utan HDCP tror jag inte lider av problemet med att porten avaktiveras vid switchning. Det är när HDCP kommer in i bilden som problemet dyker upp.

Jag har beställt en DVI Detective Plus från Gefen, och kommer att koppla in den mellan grafikkortets hdmi-port (med en DVI/HDMI-adapter) och ingången på receivern. Det kommer att lura grafikkortet att tro att det alltid sitter en påslagen projektor i andra änden.

/P-O

Postad 31 March 2008 - 23:52

slide.se
  • slide.se
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
politby, vad kostar DVI Detective från Gefen?

Postad 01 April 2008 - 13:38

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Den kostar $129 (Plus-varianten behövs om man vill ha HDCP) plus frakt, men jag har redan avbeställt den eftersom jag till slut fick tag på Gefens svenska generalagent (Tura Scandinavia) och de har Plus-modellen på väg in, rek-priset ska vara 530:- exklusive moms. Gissar att det hamnar på typ 675:- i butik

Du hittar kontaktuppgifterna på deras hemsida.

Postad 02 April 2008 - 09:24

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Den kostar $129 (Plus-varianten behövs om man vill ha HDCP) plus frakt, men jag har redan avbeställt den eftersom jag till slut fick tag på Gefens svenska generalagent (Tura Scandinavia) och de har Plus-modellen på väg in, rek-priset ska vara 530:- exklusive moms. Gissar att det hamnar på typ 675:- i butik

Du hittar kontaktuppgifterna på deras hemsida.

Det var förstås fel prisuppgift från Tura, det verkliga priset är 1035 plus moms. Leveranstiden var dessutom inte all säker, så jag återupplivade beställningen från Gefen. Om den klarar sig genom tullen utan avgifter blir det i alla fall billigare än att köpa den här hemma, och betydligt snabbare.

/P-O

Postad 03 April 2008 - 13:04

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Kom på att jag har ju AnyDVD så jag behöver ju inte HDCP-kompatibel Detective. Jag fick en DVI Detective N nu på lån från generalagenten och har just kopplat in den mellan HDMI-utgången på mitt nVidia 8500GT och HDMI-ingången på min Yamaha RX-V1800, med hjälp av två PureAV DVI/HDMI-kablar.

Jag programmerade den ansluten till receivern, så att den fångade upp projektorns EDID via receivern - jag provade först att programmera den direktansluten till projektorn, men då fungerade det inte - tydlligen är det så att den måste programmeras i exakt samma läge som den ska vara i när den används.

Hur som helst kan jag rapportera att den fungerar fullständigt perfekt. Nu kan jag ha grafikkortet inställt på "clone mode" mellan VGA och HDMI, med båda i samma upplösning (720p) och HDMI som primär, då kör jag visserligen inte min LG-monitor i native-upplösning men det gör inget, Vista MCE ser bra ut i alla fall.

Dessutom slapp jag det förväntade problemet med uppspelning av HD DVD i clone mode - det visade sig att Arcsoft Total Media Theatre dirigerar video till primärmonitorn utan att klaga så jag slipper ställa om till "single display" när jag skall spela HD DVD. Det kan i och för sig vara AnyDVD som står för den biten.

Grafikdrivrutinen stänger inte längre av HDMI-porten när jag stänger av eller byter ingång på receivern. Detta otroligt irriterande problem är BORTA.

Vilken suverän produkt, jag kan verkligen rekommendera DVI Detective.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 03 April 2008 - 21:50.

Postad 30 April 2008 - 02:05

Bek
  • Bek
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej! Jag har inga problem med att köra 1024x768 på skärmen och 1920x1080 till min projje med extended mode. Har ett ati-kort. Det ända som är irritersamt är att min burk tycker det är jobbigt att spela upp full hd material, och för en massa oliv.

Postad 30 April 2008 - 06:38

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag hade tidigare problem med ett ATI kort när jag bytte mellan projektor och skärm. Har nu bytt till Nvidea 8600 och det fungerar utan problem B)

Johan

Postad 30 April 2008 - 07:22

TVPC
  • TVPC
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ville bara tipsa om denna produkten som ett alternativ till LG:s skärm http://www.origenae....n/panel_t12.htm

Klarar 1080p och har en native upplösning på 1280x800 vilket kankse inte är optimalt men den fungerar riktigt bra.

Postad 30 April 2008 - 07:35

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag kör med en Epson projj 1280x720 och en LCD tv i köket 1366x768, kör med ett Powercolor HD2600pro AGP grafikkort med dubbla DVI ut samt ATI´s HDMI dongle.
Det fungerar toppen, jag kan kolla film på både projjen & tv´n samtidigt i olika upplösningar eftersom ATI kortet även skickar ljud ut via grafikkortet (DVI till HDMI dongeln 89sek på kjell.com)
Och i MPC-hc kan man välja att ljudet ska skickas via HDMI ist för via mitt vamliga ljudkort så köks tven matas endast med HDMI sladden från grafikkortet, och projjen matas en med DVI till HDMI sladd. Och ljudet med coax till förstärkaren.
Kör med ultramon.
Måste säga att mitt köp av grafikortet Powercolor HD2600pro är mitt absolut bästa köp på mkt länge!! HTPC´n fungerar nu som jag vill med dubbla bildvisare! En 1080p rulle spelas i Biorummet medan tjejen kan sitta & surfa eller kolla en annan film vid kökstv´n samtidigt!

MP3 spelar jag upp med en media extender (Pinnacle Soundbridge) & Firefly Media Server i datorn som delar ut mina mp3ór.

/JmLab

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.