Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som kör XTZ Class A-100 D II ihop med Canton GLE 409?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2008 - 12:31

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har sökt igenom forumet efter förstärkare och högtalare med bra prestanda:pris och dessa två produkter verkar väldigt intressanta.

Är komplett nybörjare när det gäller ljud - räcker den förstärkaren för att driva dessa högtalare?

Har någon här har testat och kan ge ett utlåtande?

Tack!

Postad 06 April 2008 - 13:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den räcker mer än väl och du kan behålla förstärkaren om du i framtiden byter upp dig till mer krävande högtalare.

Tänk på att kolla om du är nöjd med basnivån i högtalarna eftersom XTZ saknar basreglage.

Postad 06 April 2008 - 13:49

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Angående basen, det är väl lite det jag är rädd för.

Anledningen att jag är mer intresserad av XTZn än andra förstärkare i samma prisklass är framförallt att den har en DAC så jag kan köra optiskt från datorn. Har hört för många skräckhistorier om folk som bränt sina förstärkare med vanliga kablar från datorn.

Tyvärr är det ju lite svårt att få provlyssna den här kombinationen eftersom det bara finns två återförsäljare av denna förstärkare.

Skulle möjligtvis XTZ 99.36 vara ett säkrare kort ihop med den? I och för sig kostar dom ju ~33% mer, men å andra sidan köper jag inte högtalare så ofta :)

Redigerat av sebster, 06 April 2008 - 13:49.

Postad 06 April 2008 - 14:57

Unregisteredbf48cebb
  • Unregisteredbf48cebb
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Den räcker mer än väl och du kan behålla förstärkaren om du i framtiden byter upp dig till mer krävande högtalare.

Tänk på att kolla om du är nöjd med basnivån i högtalarna eftersom XTZ saknar basreglage.

Hej

Nog så så viktigt för mig visade det sig:

Jag har skaffat en class A100d (hade Rotel RC972 och RB971) och blev faktiskt riktigt besviken på "draget" i XTZ.
Visst, högt och fint går det spela, men basen (trycket) är för mig väldigt mesigt om man inte drar på riktigt ordentligt.

Ok, kalla mig för hängmatta etc men för mig var det en besvikelse (T.o.m frugan saknade det tidigare öset.

Nu har jag kopplar i Rotels försteg (Rc972 som har tonkontroller)och använder XTZ som slutsteg, och då blev det åka av vill jag lova.

Notera är att man inte behöver använda tonkontrollerna (fast ärligt talat så är basen lite uppvriden) för att stor skillnad skall uppstå.

Det är bättre ljud (drag också)i XTZ som slutsteg, än Rotel rb971 (fast specen är väldigt snarlik).

Jag funderar faktikt på att skaffa en equalizer av bättre sort som "estetiskt" passar XTZ för Rotel-försteget ser inte roligt ut jämte XTZ.

Det verkar vara för-steget i XTZ som inte passar mitt öra så bra..

Vad har jag då för högtalare? Jo Dynavoice F6 . Jo ja vet......men...
Funderar också på Canton 409, kanske behövs ingen equalizer då eller???

Mvh Löfke

Postad 06 April 2008 - 19:55

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Skulle möjligtvis XTZ 99.36 vara ett säkrare kort ihop med den? I och för sig kostar dom ju ~33% mer, men å andra sidan köper jag inte högtalare så ofta :)

Canton är bra men XTZ 99.36 ligger i en högre kvalitetsklass. Du får definitivt mer hifi för pengarna med XTZ-kombon.

Vad har jag då för högtalare? Jo Dynavoice F6 . Jo ja vet......men...
Funderar också på Canton 409, kanske behövs ingen equalizer då eller???

Frågan är väl vad du förväntar dig. XTZ A100 är en stark förstärkare som levererar ett klart och naturtroget ljud. Det är hifi med andra ord.

Med mina Canton RC-L kan jag får ut ett himla basmangel med XTZ A100 men det förutsätter att det är bas på skivan. Förstärkaren lägger nämligen inte till något som inte finns på skivan.

Med de högtalarna är det ju ganska fräckt att skylla på förtsärkaren :)

Redigerat av Unregistered1197, 06 April 2008 - 19:58.

Postad 06 April 2008 - 20:22

Unregisteredbf48cebb
  • Unregisteredbf48cebb
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Du har säkert rätt att det hänger mycket på högtalarna.
Därför tänker jag behålla XTZ tills nya högtalare köps.

Mvh Löfke

Postad 06 April 2008 - 20:45

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Canton är bra men XTZ 99.36 ligger i en högre kvalitetsklass. Du får definitivt mer hifi för pengarna med XTZ-kombon.

XTZ 99.36 verkar väldigt intressanta, får fundera på om jag verkligen vågar köpa blint. Känner inte direkt för att ta mig dom 27 mil jag har till Fyndbörsen för att provlyssna.

Det verkar bli dyrare och dyrare ju längre jag funderar på vad jag vill ha också hehe. Nog dags att sätta någon maxgräns för vad jag kan tänka mig att lägga på utrustningen.

Jag har en fråga till angående XTZn förresten - hur upplever du DACen (om du nu testat)?

Tack!

Postad 06 April 2008 - 21:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den är OK. För mig är den lite för lagom. Beroende på vad man är van vid kan den antingen bli en positiv överraskning eller en besvikelse.

Postad 07 April 2008 - 15:57

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag tror att XTZ skulle sälja mer om de har alternativ till pianolacken. Det passar inte i alla bostäder och kan vara opraktiskt med fettfläckar som måste torkas bort.

När jag köpte högtalare senast var jag inne på XTZ men den dyraste modellen 99.36 var länge slut och så föll det också på pianolacken. Gillar inte heller de avrundade hörnen.

Jag köpte istället Canton GLE 409 och jag är riktigt nöjd. Det är bra högtalare för olika sorters musik och förstås film.

Men jag spelar inte med XTZ förstärkare utan Onkyo 805.

Jag har ingen koll på hur XTZ förstärkare och Canton GLE 409 passar ihop.

Ändrat:

Cantons blanka aluminium i elementen är ingen höjdare designmässigt. Det går ändå att leva med då skydden sitter på då det blanka blir diffust.

Jag ser att de dyrare modellerna har svarteloxerad aluminium, det hade varit bättre att ha det även på de billigare modellerna med svart träimitation.

Redigerat av Ritsch, 07 April 2008 - 16:47.

Postad 07 April 2008 - 17:10

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag tror att XTZ skulle sälja mer om de har alternativ till pianolacken. Det passar inte i alla bostäder och kan vara opraktiskt med fettfläckar som måste torkas bort.

När jag köpte högtalare senast var jag inne på XTZ men den dyraste modellen 99.36 var länge slut och så föll det också på pianolacken. Gillar inte heller de avrundade hörnen.

Jag kan inte säga att jag heller diggar pianolacken, men samtidigt är det lite svårt att avgöra med bara några ynka bilder man sett på nätet. Skulle gärna se dom live. Prestanda är dock mycket viktigare än design för mig, så ser dom inte helt tokiga ut så duger dom nog åt mig egentligen.

Postad 07 April 2008 - 17:30

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
När du bara ska köra i stereo kanske det inte är lika viktigt om det är blank lack eller inte. Om det gällde alla högtalare 5.1 så skulle det i alla fall bli väl mycket blanka ytor för min smak. Om jag bara skulle spela i stereo så skulle jag också kunna överväga XTZ för så fult är inte pianolack.

Jag kör 5.1 och har alla högtalare i GLE- serien. XTZ har inga slimmade surroundhögtalare vad jag kunnat se och det har Canton så det var också ett skäl till att jag valde GLE- serien.

Postad 07 April 2008 - 18:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Pianolack ser väldigt lyxigt och elegant ut i verkligheten.

Dessutom är det inte enbart en utseendemässig gimmik. Pianolacken bidrar nämligen med stadga som förbättrar lådans akustiska egenskaper.

Att lära sig att skilja mellan design och ljud är lektion nr 1 i hifiskolan :)

Postad 07 April 2008 - 19:52

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Pianolack ser väldigt lyxigt och elegant ut i verkligheten.

Det var precis det jag hoppades på :)

Har nog bestämt mig nu. Tack alla som gett mig råd!

Postad 08 April 2008 - 20:01

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag har inte gått någon HiFi- skola :)

Frågan är varför lacken måste vara blank. Det måste väl gå lika bra med många lager matt lack och sen ha en matt yta som finish.

Att pianolacken ändå ser bra ut i verkligheten kan jag mycket väl tänka mig, har inte sett dem mer än på bild.

Lycka till sebster, du blir säkert väldigt nöjd med XTZ, jag har själv tittat på deras produkter flera gånger och varit på väg att köpa.

Postad 09 April 2008 - 14:20

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Kanon stärkare till mina ergo RC-L ! =)

Vincent steg är dock på väg hem! Så XTZ får finna sig i att agera försteg snart!

MVH

Postad 24 April 2008 - 21:12

sebster
  • sebster
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det visade sig att jag inte alls hade bestämt mig ;)

Köpte Canton RC-L istället som jag nu kör ihop med XTZn, och jag ångrar mig inte det minsta.

Kör optiskt ut från datorn nu och mina (otränade öron) tycker det låter fantastiskt, och jag antar att det bara blir bättre när högtalarna får spelas in.

Nu ska jag bara göra några LonWorks signalkablar (à la Lymme) till boxen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.