Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Undersökning av ägare till Cerwin Vega

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: BasEQ (9 medlem(mar) har röstat)

Använder du equalizer i basen på dina CV?

1. Ja alltid (5 röster [55.56%])

Procent av omröstning: 55.56%

2. Nej (3 röster [33.33%])

Procent av omröstning: 33.33%

3. När det behövs (gamla inspelningar etc.) (1 röster [11.11%])

Procent av omröstning: 11.11%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 10 April 2008 - 10:33

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hej

Först ett klargörande: Denna tråden är INTE till för att dissa CV-ägare eller på något annat sätt
hacka på någons högtalare eller preferenser, diskussioner om huruvida CV är en subjektivt bra eller
dålig högtalare får hållas någon annanstans tills vidare, just nu är jag nyfiken på CV som koncept.

Det jag blivit nyfiken på är huruvida Cerwin Vega-ägare använder EQ i basen, och gärna med
en motivering varför. Högtalarna som sådana är ju kapabla att spela starkt i alla register
(i allafall de modeller med stora element, som är av huvudintresse i denna tråden).
Elementstorleken och lådorna är väl tilltagna och potentialen för basåtergivning finns där,
men hur ser CV's filosofi ut? Om man kör med "ren" signal? blir det pannkaka av allt då eller
är basen övertygande redan då?
Berätta gärna hur ni upplever era CV med och utan EQ. Blir det naturligare med EQ eller blir
det bara mer av det goda (dvs bas :D )

Postad 10 April 2008 - 11:02

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,jag först ut då.har en eq som jag höjer lägsta basen med 3db ock högsta diskanten 3db,detta är ju enbart en smaksak,dom jag känner som har bra högtalare,pi60 ock jm lab tycker att det är åt he för mkt bas även utan eq.men jag tycker om att spela så det skakar i allt i bland trots min ålder.passerat 40 ock lyssnat till otaliga högtalare genom åren men dessa tar priset när det gäller att spela brutalbas,ock va än alla belackare tycker ock tror så kan dom spela annat än bas riktigt bra också. Tror inte sonen på 13 år skulle be mig poppa för han ock hans kompisar om jag haft ett par högkvaliativa högtalare med en 8 eller 10 i basen,då skulle dom inte fått det dom tycker är kul,nämligen att bli fastsmetade i soffryggen ock inte längre kunna se klart,blir samma sak som ni skakar fort på huvudet.

Redigerat av sollerön, 10 April 2008 - 11:13.

Postad 10 April 2008 - 12:03

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag hade en basboost på min gamla NAD3400 som höjde basen 3-4db under 50hz. Precis lagom var det. Hade även AT10 har jag för mig att den hette, som var en eq man kunde höja basen med men det blev för mycket så den använde jag inte efter att jag flyttat till egen lägenhet.

Postad 10 April 2008 - 12:28

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jag tycker de låter bäst när jag kopplar förbi eq kontrollerna på min C372. Visst det har väl hänt att man har dragit upp basen någon gång men ingenting jag har för vana vid att göra. Tycker basen blir fast och fin och ljudet skall återspegla inspelningen så bra som möjligt (alltså all form av eq av).

Postad 10 April 2008 - 23:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har hafft ett par CV v-253, dom hadde jag som pary burkar och dom spelade på ganska bra faktiskt och då va det ju såklart EQ med i bilden av samma orsak som sollerön så fint framförde.
Dom lät riktigt bra och alla polare och deras polare osv, va riktigt impade av dom och tyckte att det va bland det bässta dom hört i hela livet, men jag sa till dom att dom riktiga grejorna, jom dom hadde jag hemma i huset! :D
Sedan någon vecka senare kom några av dom över för att grilla och ha trevligt och gissa om dom blev snopna över mina "små skitar" ( 2st Chapella betong högtalare 2 vägs Seas ellement 8"bas och ca 20-25gk/st )som stod där på varsitt stativ :P

Postad 10 April 2008 - 23:11

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Hade ett par (och två par en stund) CV AT-100 för ett par år sen. Spelade i regel med en rak signal, men självklart vred man på basen ibland.

Det roliga med detta var att du kunde vrida på basen max (är väl i regel +6db) och ändå vrida på volymen hur mycket som helst utan att det började låta dåligt.

Ju mer effekt ett par CV får, desto roligare blir det.

Har lyckats med konsttycket att spräcka puttsen på väggen i min gamla lägenhet. Det blev till slut en spricka på närmre 1 meter.

Mycket bas vid rak signal, våldsamt mycket bas vid baspådrag.

/Johan

Postad 11 April 2008 - 22:34

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jag pushar alltid lite i LF området till mina AT-burkar, har inga subbar än och tycker det passar alldeles utmärkt till min gamla 80-tals pudel-rock jag lyssnar på :)

Postad 11 April 2008 - 22:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
pushade mina at 100 med cervins db10 som ger ett tillskott vid 30hz sen modifierade jag dom så dom kanallade ner ett par hz till 'till 1215 så använde jag ej db10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.