Situationen är: Jag vill alltså ha en router med sladd till min dator, och trådlöst till flickvännens dator/TV, ps3 och Wii. Har letat en hel del efter olika routrar och kan inte bestämma mig om man ska ha Draft-N eller vanlig G-standard som t.ex. WRT54GL. Behoven med det trådlösa nätverket är som följer:
- Internet till ps3
- Internet till Wii
- Nätverk till flickvännens dator (som har TV inkopplad) för möjlig streaming av filmer (kanske i 720p-rip?) samt överföring av filer
Sista punkten är inget "måste" vad det gäller streaming men hade varit skönt att åtminstone kunna föra över filmerna till hennes dator.
Angående WRT54GL: Håller denna router fortfarande och verkar den som ett bra köp? Kommer mitt internet att bli långsammare (24/1) om jag får det via LAN-porten på routern jämfört med rakt in i datorn från modemet?
Har även tittat på WNR834B men recensionerna är så oeniga så jag vet inte vad jag ska tro. Men måste man då också ha ett N-nätverkskort för att dra nytta av den snabbare överföringen? Och om man inte har det hur mycket sämre blir hastigheten då - blir den ner till vanligt G eller ännu lägre?
Förlåt för att jag pladdrar på. All hjälp är starkt välkomnad! Tack.