Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trådlös router - några förslag?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 april 2008 - 15:01

Pada-chan
  • Pada-chan
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har börjat känna ett behov efter en trådlös router. Jag och min flickvän bor i varsin studentlägenhet vägg-i-vägg och det hade varit smidigt att ha nätverk mellan oss. Inte minst för att vårt Wii och ps3 står inne hos henne utan internetmöjligheter. :D Även om det är en betongvägg emellan oss så är det bara drygt 1 meters avstånd från min dator till allt hos henne.

Situationen är: Jag vill alltså ha en router med sladd till min dator, och trådlöst till flickvännens dator/TV, ps3 och Wii. Har letat en hel del efter olika routrar och kan inte bestämma mig om man ska ha Draft-N eller vanlig G-standard som t.ex. WRT54GL. Behoven med det trådlösa nätverket är som följer:
- Internet till ps3
- Internet till Wii
- Nätverk till flickvännens dator (som har TV inkopplad) för möjlig streaming av filmer (kanske i 720p-rip?) samt överföring av filer

Sista punkten är inget "måste" vad det gäller streaming men hade varit skönt att åtminstone kunna föra över filmerna till hennes dator.

Angående WRT54GL: Håller denna router fortfarande och verkar den som ett bra köp? Kommer mitt internet att bli långsammare (24/1) om jag får det via LAN-porten på routern jämfört med rakt in i datorn från modemet?

Har även tittat på WNR834B men recensionerna är så oeniga så jag vet inte vad jag ska tro. Men måste man då också ha ett N-nätverkskort för att dra nytta av den snabbare överföringen? Och om man inte har det hur mycket sämre blir hastigheten då - blir den ner till vanligt G eller ännu lägre?

Förlåt för att jag pladdrar på. All hjälp är starkt välkomnad! Tack. :P

Postad 10 april 2008 - 17:57

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
För att kunna "maxa" en överföring över WLAN så måste du ha ett N kort ja. PS3/Wii tror jag kör på b/g standarden.

Att det är 1m tjock betongvägg är jag mer skeptisk till. Självklart kan du ju prova men jag tror du kommer få en väldigt dålig signal mellan hennes utrustning. Betongväggar kan ställa till det väldigt mycket.

Skillnaden mellan G och N är:

14x snabbare hastighet/6x längre räckvidd
Xtreme N teknologi tillåter HD video streaming,Fildelning och VoIP.

Jag själv hade en Linksys WRVS4400N ett tag. Fick inte till den då dom är väldigt avancerade. Tänk på att den routern du kollat på från Linksys har stöd för 802.11b/g

Redigerat av Unregisteredbae06969, 10 april 2008 - 18:00.

Postad 10 april 2008 - 21:45

Pada-chan
  • Pada-chan
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen DrPepper!

Det är inte 1 meter betongvägg emellan oss. Det "är" en betongvägg mellan oss, men totalt så står våra datorer bara 1 meter ifrån varandra (fast med en betongvägg emellan då alltså). Hur illa tror ni att det är. Jag hoppas själv på att det inte är ett jätteproblem om routern har en räckvid på 100m och jag ska 1m med en vägg emellan.

Hur mycket hastighet får man egentligen ut ur N-routrarna? Eftersom Wii och PS3, som du säger, säkert använder b/g så måste jag köra en sorts mixed mode. Troligast så kommer jag egentligen inte att använda N-hastigheten alls då flickvännen nog inte vill lägga ut 500:- på ett N-nätverkskort. Jag hade mer hoppats att N-hastigheten skulle "säkra" att jag får så mycket hastighet som möjligt - men det kanske inte fungerar så?

Hur går det annars att streama film via b/g. Går 720p-filmer?

Postad 10 april 2008 - 22:16

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
jag har en Netgear WNR834B. Funkar klockrent. Streamar 1080P material utan minsta lagg till xbox 360!

Postad 11 april 2008 - 21:01

Pada-chan
  • Pada-chan
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

jag har en Netgear WNR834B. Funkar klockrent. Streamar 1080P material utan minsta lagg till xbox 360!

Oh! Berätta gärna lite mer om den. Kör du via N-nätverkskort? Har du testat överföringshastigheter med något program eller liknande? Hur tycker du att programvaran är? Startar den om sig ofta? Har du haft 2 eller fler dator på internet samtidigt via den?

Tack på förhand. :)

Postad 27 maj 2008 - 06:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Lånar tråden. Jag behöver ne ny router insåg jag idag.
Har en nu via BBB som tydligen inte klarar av mina behov trådlöst. Dvs att laptopen kan ansluta till Xbox 360 trådlöst.. :)

Vilka routrar ska man kolla på?? Behöver ju iaf 4 utgångar samt 1 tele utgång eftersom jag har telefoni via BBB.. Eller det finns någon bra lösning på det bekymret??
Swirre och sedan 2 routrar känns ju lite överkurs.. :(

Postad 27 maj 2008 - 07:02

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
dlink dir 655 draft N, alla dagar. Funkar perfekt för mig. svårt att avgöra hastigheten, men klart över vanliga mbit routers. streama 1080 inga problemos, network med 3 dator, en nätverk hd, 360, surf, torrents, dc, allt på en gång. Inga prolem,

Postad 27 maj 2008 - 07:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Låter precis som något jag behöver.. :)
Är där bara uttag till telefoni också så får jag allt hitta mig en sådan idag.

Rätt surt att BBB skickar med så dålig router när man beställt deras 100 lina.. :(
Routern stryper ju rätt mkt..

Postad 27 maj 2008 - 07:14

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Lurvas--- om det är 655 du menar, den har inte tel. uttag, inte vad jag vet :P. USB fins o 4 in portar. det MÅSTE finas en lösning för telefonen, är nästan säkert. kolla med kundtjänsten.

Postad 27 maj 2008 - 13:23

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Får nog allt ta mig ner till stan och kolla in routrarna lite.. :P

Synd 655 inteh ar tele.. Men jag misstänker det inte är så vanligt med tele ut på routrar..

Postad 27 maj 2008 - 15:02

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Får min WRT54GL idag iaf :P

Men nu till frågan jag tänkte jag kunde ställa här.
Har N blivit en standard än?
Hur blir det med "gamla" N-grejerna?
Kommer de också stödjas?

Postad 27 maj 2008 - 22:16

Björnaskim
  • Björnaskim
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag har börjat känna ett behov efter en trådlös router. Jag och min flickvän bor i varsin studentlägenhet vägg-i-vägg och det hade varit smidigt att ha nätverk mellan oss. Inte minst för att vårt Wii och ps3 står inne hos henne utan internetmöjligheter. :) Även om det är en betongvägg emellan oss så är det bara drygt 1 meters avstånd från min dator till allt hos henne.

Situationen är: Jag vill alltså ha en router med sladd till min dator, och trådlöst till flickvännens dator/TV, ps3 och Wii. Har letat en hel del efter olika routrar och kan inte bestämma mig om man ska ha Draft-N eller vanlig G-standard som t.ex. WRT54GL. Behoven med det trådlösa nätverket är som följer:
- Internet till ps3
- Internet till Wii
- Nätverk till flickvännens dator (som har TV inkopplad) för möjlig streaming av filmer (kanske i 720p-rip?) samt överföring av filer

Sista punkten är inget "måste" vad det gäller streaming men hade varit skönt att åtminstone kunna föra över filmerna till hennes dator.

Angående WRT54GL: Håller denna router fortfarande och verkar den som ett bra köp? Kommer mitt internet att bli långsammare (24/1) om jag får det via LAN-porten på routern jämfört med rakt in i datorn från modemet?

Har även tittat på WNR834B men recensionerna är så oeniga så jag vet inte vad jag ska tro. Men måste man då också ha ett N-nätverkskort för att dra nytta av den snabbare överföringen? Och om man inte har det hur mycket sämre blir hastigheten då - blir den ner till vanligt G eller ännu lägre?

Förlåt för att jag pladdrar på. All hjälp är starkt välkomnad! Tack. ;)

Läste precis att det var en/flera som kör homeplug och funkar bra, om du inte har störningar i elnätet vilket man inte vet för man testat. Dem som kör det är mycket nöjda stabilt och bra, Hd funkar enligt dem. kolla på tråden
"Homeplug/Powerline"

Redigerat av Björnaskim, 27 maj 2008 - 22:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.