Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av första projektor!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2008 - 21:15

QuiksilverN
  • QuiksilverN
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej! jag är på jakt efter min första projektor som ska hänga i taket. maxpriset är 10 000 kr med duk. gärna begagnat, hyfsat mycket av lampan kvar. färgåtergivningen är helt klart viktigast, går hand i hand med upplösningen.endast intresserad av 720p-projjar.ljudnivån spelar mindre roll.videokällor som ska användas är: xbox 360, DVD (från dvd-spelare som skalar upp filmerna) och möjligtvis 720p-filmer.

rummet är 4 meter brett, och jag har tänkt att ha en 90'' duk. rummet kan mörkläggas helt, därför behöver jag ingen ljusstark.

jag var iväg och kikade på projektorer i helgen och jämförde sida vid sida, DLP kan jag inte ha, det går helt enkelt inte. jag såg regnbågar exakt hela tiden utan att behöva leta efter dom, så DLP är uteslutet.

behöver alltså tips på LCD-projjar eller D LIA( tror det hette så)-projjar (det fanns info om dom i någon sticky, fast jag har aldrig sett någon sådan, exempel?)

BenQ W500 testade jag med xbox 360 och dvd, jag såg screen door effect väldigt väl, vet inte om det är något jag kommer störa mig på... den lät också ganska mycket.
och några frågor:

1.hur kan en vanlig DVD-film skalas upp? töjs den ut digitalt? det borde ju bli ap-fult?
2.finns det DLP-projjar med mindre regnbågseffekt? eller är det antingen eller?
3.är 90'' duk för stort? tittavståndet är 3.5 till 4 meter, det ska vara behagligt.
4. om man nu kan ändra hjulets hastighet på en DLP, borde inte det slita något enormt på projjen?
5. HDMI eller komponent?
6.vilken är den absolut billligaste projektorn till bästa priset? :)

kom på en till fråga! 7. hur är det med bilduppdaterings-frekvens? har aldrig sett något om Hz på tekniska specifikationer! den är väldigt viktig, ska kolla på storslagna detaljerade stridsscener och sport ;)
så vad brukar projjar ha för bilduppdaterings-frekvens?

skulle vara tacksam om jag fick lite svar! mvh!

Redigerat av QuiksilverN, 11 April 2008 - 21:21.

Postad 11 April 2008 - 21:22

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Panasonic PT-AX200! Köpte en sån i julas. Min första projektor, TOKNÖJD! Använder den bara till HDDVD, Xbox360 å uppskalade DVD. Blir Brutalt bra bild!! Kan rekommendera den STARKT!

Postad 11 April 2008 - 21:46

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Vilka dlp projektorer har du varit och tittat på?

Postad 11 April 2008 - 21:48

QuiksilverN
  • QuiksilverN
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
optoma hd 65 och div. andra optoma. olika benQ. kommer inte ihåg modellnamn. men jag hade aldrig kunnat kolla med så mycket regnbågar, kanske är en inställningsfråga?

Postad 12 April 2008 - 09:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nej regnbågar går inte att ställa in så de försvinner, dock upplever vissa färre regnbågar efter en kalibrering av projektorn - men det låter jag vara osagt.

Viktigt är dock att du jämförde DLP och LCD under samma premisser - dvs samma bildstorlek, samma betraktningsavstånd och samma bakgrundsbelysning i rummen. (Nämner inte ens att du skall ha samma material att titta på för det är en självklarhet)

Optoma HD65 är en DLP i den lägre prisklassen men du behöver inte gå direkt långt upp i pengar för att få en bättre DLP där du antagligen kommer behöva leta efter RGB-problemen. Själv är jag ganska kinkig på just regnbågar, men ser max 2 per film med min Samsung Sp-H710, men om jag letar efter dem ser jag dem konstant. Så det är något man "lär sig".

90" på 4-5 meter är absolut inte för stort - i min värld nästan för litet! :)

SD material (lågupplöst som exempelvis dvd) skalas antingen om i din dvdspelare (Ställ in den på 720/1080 signal) eller i din projektor. Vilket som är bäst beror på vilken enhet som har bäst scaler och är något man får prova sig fram till. Jag låter i väntan på min nya blu-ray spelare min recevicer stå för omskalningen och nej - det ser inte apfult ut.

Det finns inga uppgifter att ändra hjulets rotationshastighet skulle påverka projektorns hållbarhet.

Projektorer har ingen uppdateringsfrekvens i den meningen du menar, utan begränsas av vilken typ av signal de klarar att ta emot där 50/60Hz brukar vara det vanligaste (rätta mig om jag har fel) Viktigt är också att den tar emot 24p (sök lite i forumet om det begreppet)

Redigerat av Dreadlock, 12 April 2008 - 09:20.

Postad 12 April 2008 - 09:52

QuiksilverN
  • QuiksilverN
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
tack så jättemycket dreadlock!
såg denna projektor i marknadsdelen: https://www.minhembi.../marknad/180585
är den något att ha??
det kanske är en DLP iochförsig... svårt det här. frågan är alltså om jag som "nybörjare" ser skillnad på projje och projje? om det är värt dom extra tusenlapparna för att få lite bättre grejer? är det verkligen så mycket skillnad?

Postad 12 April 2008 - 12:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ja det är verkligen stor skillnad, och ja du kommer se det. Var i landet bor du så kan du få provtitta på vad jag anser vara den bästa 720-projektorn någonsin tillverkad och top 5 oberoende på upplösning :)

Ogillar att disktuera annonser som är ute nu, men med tanke på att den kostar 7290 ny utan kablar och fäste så slå till snabbt då han säger billigare vid snabb affär ;)

Postad 12 April 2008 - 13:10

QuiksilverN
  • QuiksilverN
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
bor i jönköping, kan åka långt för att se demo :)
så den projjen duger helt ok? men det är ju inte bra med regnbågarna... tackför hjälpen hittills

edit: slå till och slå till... ja du, jag åker inte till norrbotten för en projje dessvärre (där annonsen är ifrån), så tycker folk i allmänhet att den är bra och den går att kalibrera så det blir bra så slår jag till och får den skickad till mej.

Redigerat av QuiksilverN, 12 April 2008 - 13:13.

Postad 12 April 2008 - 15:37

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Quiksilvern, det finns inte någon renodlad hemmabiobutik i Jönköping va? Förutom Hifiklubben då. Tycker det är väldigt dåligt på den sidan här i trakterna. Bor i Värnamo.

Redigerat av belzebubb, 12 April 2008 - 15:37.

Postad 12 April 2008 - 15:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

det finns inte någon renodlad hemmabiobutik i Jönköping va?

Kanske inte renodlad, men ta en titt hos Balance.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 12 April 2008 - 15:47

QuiksilverN
  • QuiksilverN
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
nej det är dåligt med det i jkpg :)
BRL electronics i solåsrondellen har en del. t.ex ett paket med benQ W500, Duk och takfäste för 8,990kr, men jag gillade inte W500:an nämnvärt, väldigt hög ljudnivå + väldigt synlig screen door effect.! inget för mig alltså! tar tacksamt emot tips om bra projjar, inte mindre ang projjen från annonsen jag länkade!

Postad 12 April 2008 - 16:01

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Kanske inte renodlad, men ta en titt hos Balance.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Hmm, känns lite halvt oseriöst när man går in under Projektorer/Mitsubishi och det enda som finns är HC3000 med beskrivningen "Ny DLP projektor från Mitsubishi" :)

Postad 14 April 2008 - 06:19

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
en optoma hd 70 som matas med 720 filmer från en gammal dator och körs på 92 tums vitmålad gipsplatta kan du få se i värnamo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.