Jag fick då nyligen en DMA 2100 inköpt till mig i USA, med smyg igenom tullen så blev det ca 500:- billigare än att köpa i Sverige
Själva DMA 2100 installationen med kablar och inställningar går bra vid TVn. Går sedan till datorn och lägger i installations CDn och följer alla anvisningar med uppgraderingar osv i Windows Vista Premium och Windows update.
Allt väl så långt tills att jag ska få min dator att hitta Extendern. Media Canter hittar inte extendern och ber mig kontrollera 8 siffriga koden, brandvägg och anslutning, Check, Check, Check. Det är helt dött. Provar ungefär 20 gånger till. Extendern finns med på "Nätverkskartan" i Vista som "okänd enhet" men inte under fliken "Nätverk". Provar att stänga av brandväggar och hela kittet. Nada. Återställer Vista och installerar om. Nollställer router, DMA 2100 och Dator. Försöker igen utan lycka igen. Provade i pincip varende inställningsmöjlighet i Vista under brandväggar, tjänster och även i min Linksys router. Vista hittar fortfarande inte enheten. jag funderade även på om det kunde ha varit en "språkkonflikt" (Svensk dator - Amerikansk DMA 2100) men det var föga troligt.
Jag sökte i princip i vart enda forum på internet om DMA 2100 och det enda jag hittade var att ibland är det svårt för Premium användare att installera och att Linksys _känner till problemet_, hör och häpna! Vista Ultimate är därför ett bättre alternativ. Med tanke på att en uppgradering till Ultimate kostar nära 2000:- kändes det dock rätt långt borta, Extendern skulle ju då bli dubbelt så dyr istället.
Jag fortsätter att mixtra med min Linksys router vilket till slut gör att den hänger sig totalt (Det hände en gång tidigare med en annan gammal Linksys router *hatar Linksys*) och jag har helt plötsligt inte ens internet på datorn. Allt gick åt **** rent ut sagt. Min frustration var i det närmaste total med tanke på att jag kunde ju inte ens gå tillbaka med produkten då den var inköpt i USA och jag bor i Sthlm.
Jag går ner i källaren för att hämta min lite äldre 3Com 54G router (också med LAN) och kopplar in den istället. DELL datorn känner snabbt igen att något nytt har kopplats in i LANet och ber mig installera ett nytt "Nätverk 2".
Ching, chong, luftballong!! En popup i nedre högra hörnet upptäcker min extender, extendern finns med i "Nätverks-fliken" och allt går helt plötsligt som smort! Jag trodde att jag skulle svimma av lycka.
Så till er som har problem att få datorn att upptäcka er extender: När ingenting annat fungerar, prova att koppla in en ny router, alternativt avinstallera ert gamla nätverk och installera ett nytt.
Jag kan fortsättningsvis säga att jag är frånsett installationsproblemet nöjd med Extendern. Något sega animationer, men stängs dom av är det mer behagligt. Jag använder inte TV funktionen i Extendern utan är mest intresserad av musik, bilder och TV-serier jag har laddat ner och i dagsläget är det för mig det bästa alternativet utan att dra sjukt långa kablar från dator till stereo-TV anläggning. LANet är redan fördraget så jag använder inte det trådlösa alternativet.
Ett sista plus var att jag lyckades få min Philips multifjärrkontroll att fungera med DMA 2100ns fjärr. Precis som jag hade hoppats.
Hoppas att detta inlägg ger lite hjälp åt dom som har problem med installationen.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Nya MCE Extenders (Pika) på väg
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?