Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivspelar val

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 April 2008 - 23:19

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Hej alla
Jag har precis insett att jag vill satsa på vinyl och köpa min första skivspelare.
Det jag vill ha är en spelare av typ Project Debut III som är riktigt snygg.
Men då undrar jag om det här med manuell, halv & hel automatiska spelare?
Varför är en manuell spelare bättre enligt många??? och vad innebär halv/hel automatisk spelare?
När man spelat färdigt en vinyl med en manuell spelare... Roterar skivan tills man går fram och stänger av den, eller stannar den utan att armen går tillbaka?

Jag som inte har jättemycket pengar att lägga på skivspelare har också kollat lite på spelare med inbyggd RIAA del som tex Denon DP300F som dessutom är helautomatisk spelare. Är det dumt att köpa en sån???

Jag har en budjett på max 4000kr (inkl ev. RIAA), men sträcker mig helst ändå inte över 3500.
Kan ni komma med några förslag på olika spelare & RIAA
Jag hoppas på många svar och förslag...
Tack på förhand.
Mvh/ Stefan

Postad 16 April 2008 - 01:17

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Anledningen till att de flesta seriösa vinylantusiaster anser att en manuell spelare är bättre är för att på en sån finns det mindre saker i vägen som kan störa/förvränga signalen.
Med en helautomatisk spelare trycker du på en knapp så sköter den sig själv från början till slut.
Halvautomatisk innebär att den slår ifrån när skivan är slut.
Manuell fortsätter snurra tills man stänger av den.

Tycker nog att du ska hoppa över den där Denonen. Bara plast rakt igenom som inte ger ett högt kvalitetsintryck och för det priset så låter det nog inte så bra. De inbyggda riaastegen brukar inte låta så bra och speciellt inte i denna prisklass. Det beror ju lite på hur kräsen du är förstås. Men vill du vara något sånär seriös i ditt lyssnande så ska du nog välja något bättre.

Det finns ju alltid en del beggade skivspelare som man kan få tag på i hyfsade prisklasser om det är ett alternativ.

Detta RIAA låter mycket bra och är billigt. Spelar mycket bättre än prislappen anger. Har det själv och jag är kanonnöjd. Under 600:- med frakt är ett riktigt fynd. Budgetbomb. Det finns också på Svalanders men där kostar det över det dubbla. Sen att det har 3 linjeingångar till är bara en bonus. Är egentligen en förförstärkare med phono-ingång. Så det kan jag varmt rekommendera.

Postad 16 April 2008 - 11:07

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Anledningen till att de flesta seriösa vinylantusiaster anser att en manuell spelare är bättre är för att på en sån finns det mindre saker i vägen som kan störa/förvränga signalen.
Med en helautomatisk spelare trycker du på en knapp så sköter den sig själv från början till slut.
Halvautomatisk innebär att den slår ifrån när skivan är slut.
Manuell fortsätter snurra tills man stänger av den.

Tycker nog att du ska hoppa över den där Denonen. Bara plast rakt igenom som inte ger ett högt kvalitetsintryck och för det priset så låter det nog inte så bra. De inbyggda riaastegen brukar inte låta så bra och speciellt inte i denna prisklass. Det beror ju lite på hur kräsen du är förstås. Men vill du vara något sånär seriös i ditt lyssnande så ska du nog välja något bättre.

Det finns ju alltid en del beggade skivspelare som man kan få tag på i hyfsade prisklasser om det är ett alternativ.

Detta RIAA låter mycket bra och är billigt. Spelar mycket bättre än prislappen anger. Har det själv och jag är kanonnöjd. Under 600:- med frakt är ett riktigt fynd. Budgetbomb. Det finns också på Svalanders men där kostar det över det dubbla. Sen att det har 3 linjeingångar till är bara en bonus. Är egentligen en förförstärkare med phono-ingång. Så det kan jag varmt rekommendera.

Tackar
Då får det nog bli en Project debutm III, den är ju så läcker :)
Om man jämför den som du länkar till med den här Phonobox II
skulle du ändå rekomendera den du länkar till?

Sen finns ju dom här Project Debut III E som verkar vara helautomatisk och denna Debut III Phono SB som har inbyggd Phonobox... Skulle du ändå rekomendera den vanliga Project Debut III som är manuell + en extern Phonobox?
/Stefan

Redigerat av Steffe666, 16 April 2008 - 11:11.

Postad 16 April 2008 - 15:27

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Vilken som helst av dom där projectarna duger nog finfint. Har inte lyssnat på någon av dom. Projects phonobox II är nog också bra.

Här har du en recension på TC-754. Recensienten tycker ju att det skiljer mycket mer mellan TC-754 och Nad PP1 än mellan Phonobox och Nad PP1. Jag tolkar det som att TC-754 är betydligt bättre än Project Phonobox. Men iofs så är det ju Phonobox II du är intresserad av. Den är antagligen bättre än första varianten.
Jag tippar på att du nog skulle bli lycklig hur du än gör. Följ ditt hjärta :)

Postad 16 April 2008 - 15:36

Unregistered17d8f906
  • Unregistered17d8f906
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej alla glada! :blush:

Jag är i precis samma läge som Steffe666. Jag är ganska ny på det här med vinyl men har ett gediget intresse.

Jag var exakt precis nyss nere på HIFIklubbeb och tittade på "Denon DP300F" och kan inte mer än instämma med stellan_artois om att det är mest (Läs: nästan bara) plast :) Jag tycker det är ynkligt att de för de pengarna inte lyckas ge bättre kvalitetsintryck än en leksak för ett par hundralappar... Men fin att se på det är den... Jag gav den faktiskt inte ens chansen att visa vad den gick för ljudmässigt, luften hade liksom redan gått ur den...

För ett par veckor sedan hade jag hemma en Reloop RP-2000 mkIII. Snygg var den (Matchade min yamaha receiver perfekt) men mycket mer än så var det inte, så den fick åka postbil igen... (Passar på att be om ursäkt för mitt uselt uppdaterade galleri)

Frågan kvarstår alltså, vad ska man välja?

Mitt minimikrav är automatisk avstängning då jag är en notorisk Soffsomnare :P Det hade även varit en klar fördel med elektronisk varvtalsreglering (33/45).

Jag är även ganska kräsen med hur det låter (har dock inte råd att leva ut audiofili) och det är väl "kanske" egentligen det viktigaste.

Begagnat är ju inget hinder i sej, men jag tycker att utbudet är dåligt och priserna har knaprat lite mycket ryss5or tycker jag. man hittar inget som fungerar under ~500kr, på det tillkommer dyr frakt och för det mesta ny pickup + eventuella överaskningar, då är man nästan uppe i 1500:- . Oftast är det även repigt och tråkigt både här och där och inga 2års garanti har man. Jag har i alla fall letat i ungefär två månader nu utan napp :)

Mitt ideal hamnar nog ganska nära den här:

Men det blir för mycket pengar tyvärr, jag ligger nog lika i buget med Steffe...

Har även funderat på den här:

Men hur bra är den egentligen?

Samma sak med den här:

Är den något att ha, är det någon skillnad på "Guld"-varianten utom utséende?

Hade Debut III E haft inbyggd speedbox hade den varit självklar, men nu tvekar jag...

Jag undrar också hur stort lyft det blir med en separat RIAA, jämfört med RX-V661'ans inbyggda, i den här prisklassen vi talar om...

Har väl hoppats på ett supertips, men sådana är det ju ont i världen så ett bra tips får väl duga ;) Eller Är det kanske någon som vill sälja av en gamal trotjänare i bättre bruksskick?

Ha en grym Onsdag!

Postad 16 April 2008 - 21:54

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Hej alla glada! :blush:

Jag är i precis samma läge som Steffe666. Jag är ganska ny på det här med vinyl men har ett gediget intresse.

Jag var exakt precis nyss nere på HIFIklubbeb och tittade på "Denon DP300F" och kan inte mer än instämma med stellan_artois om att det är mest (Läs: nästan bara) plast :) Jag tycker det är ynkligt att de för de pengarna inte lyckas ge bättre kvalitetsintryck än en leksak för ett par hundralappar... Men fin att se på det är den... Jag gav den faktiskt inte ens chansen att visa vad den gick för ljudmässigt, luften hade liksom redan gått ur den...

För ett par veckor sedan hade jag hemma en Reloop RP-2000 mkIII. Snygg var den (Matchade min yamaha receiver perfekt) men mycket mer än så var det inte, så den fick åka postbil igen... (Passar på att be om ursäkt för mitt uselt uppdaterade galleri)

Frågan kvarstår alltså, vad ska man välja?

Mitt minimikrav är automatisk avstängning då jag är en notorisk Soffsomnare :P Det hade även varit en klar fördel med elektronisk varvtalsreglering (33/45).

Jag är även ganska kräsen med hur det låter (har dock inte råd att leva ut audiofili) och det är väl "kanske" egentligen det viktigaste.

Begagnat är ju inget hinder i sej, men jag tycker att utbudet är dåligt och priserna har knaprat lite mycket ryss5or tycker jag. man hittar inget som fungerar under ~500kr, på det tillkommer dyr frakt och för det mesta ny pickup + eventuella överaskningar, då är man nästan uppe i 1500:- . Oftast är det även repigt och tråkigt både här och där och inga 2års garanti har man. Jag har i alla fall letat i ungefär två månader nu utan napp :)

Mitt ideal hamnar nog ganska nära den här:

Men det blir för mycket pengar tyvärr, jag ligger nog lika i buget med Steffe...

Har även funderat på den här:

Men hur bra är den egentligen?

Samma sak med den här:

Är den något att ha, är det någon skillnad på "Guld"-varianten utom utséende?

Hade Debut III E haft inbyggd speedbox hade den varit självklar, men nu tvekar jag...

Jag undrar också hur stort lyft det blir med en separat RIAA, jämfört med RX-V661'ans inbyggda, i den här prisklassen vi talar om...

Har väl hoppats på ett supertips, men sådana är det ju ont i världen så ett bra tips får väl duga ;) Eller Är det kanske någon som vill sälja av en gamal trotjänare i bättre bruksskick?

Ha en grym Onsdag!

Måste du ha en inbyggd speedbox?
Jag är själv inne på att köpa en Debut III E (Den enda som verkar vara halvautomatisk av alla Debut III) och ha en separat phonobox och senare köpa ev. Speedbox om jag skulle behöva sånt.
Men jag är också inne på att köpa Debut III Phono SB som har både phonobox och speedbox inbbygd, den saknar automatiskt cutoff dock. Men jag vet inte själv om det är nödvändigt eller ej.
Beslutsångest!!!!

Postad 17 April 2008 - 19:03

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
I den angivna budgeten skulle jag ha köpt en vanlig Debut 3 och ett Cambridge Audio 640P RIAA, det hamnar på totalt ~3900kr.

Postad 18 April 2008 - 08:28

Unregistered17d8f906
  • Unregistered17d8f906
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
SpeedBox... Måste och måste... Det är bara det att jag har en salig blandning av 33- & 45or :( Jag tycker det verkar omständigt att behöva lyfta av talriken och flytta på remmen för att byta hastighet...

Cut-off tror jag däremot är ett måste för mig, annars kommer nog den stackars nålen få tillbringa halva sitt arbetsverksamma liv med att ploga innerspår.

Jag har dock sprungit på en begagnad historia idag i mycket bra skick, en Luxor mod:13093611, en apparat som kan bli helt klart hyffsad med en grundlig översyn och ev. en AT95:a... Framförallt till det ringa priset, 150 Riksdaler... :(

Jag återkommer med en liten utvärdering när spelaren är hämtad & flämtad.

Jag är dock fortfarande sugen på en ny spelare, men vi får se om det suget förhoppningsvis kanske kan stillas något nu.

Ha det hyvens!

Postad 18 April 2008 - 10:59

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Ännu en kandidat...
Jag suktar lite efter en Thorens 170 också!!! Den är ju läcker också enligt mig.
Den är lite biligare än Debut III Phono SB och den är helautomatisk.
Den är säkert inte lika bra, men jag tror att jag skulle nöja med den.
Jag tror också att jag skulle behöva automatisk avstängning för det häder ofta att jag också slumrar till på soffan, eller att jag går iväg och glömmer att stänga av skivspelaren... Då vill man ju inte att nålen tar stryk om den "som mraverage säger" plogar innerspår.

Vad tror ni om Thorens 170 (Inbyggd phono)?
190 är ju bättre men då blir det dyrt om jag ska köpa en phonobox till den.

Postad 18 April 2008 - 13:58

Unregistered17d8f906
  • Unregistered17d8f906
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Steffe666: "Vad tror ni om Thorens 170 (Inbyggd phono)?"

Den har jag också kolla på, den enda invändningen jag egentligen har är att en så tunn/lätt aluminiumplatta (0,4kg) brukar/kan ge "väldigt mycket" ringningar... Det går kanske att hämma om gummimattan är väldigt "död", eller så kanske man kan testa en korkmatta... Man har ju 14 returrätt åsså vad det beträffar, kan ju vara värt ~100kr om man inte har något ställe i närheten att provlyssna...

Annars är den väldigt fin, till och med otroligt läcker i rött kan jag tycka :)

Ge det några veckor på blocket, tradera o.s.v. Det kanske dyker upp något, den nya finns ju alltid kvar.

Nej, nu ska jag gå och äta något riktigt jäkla flottigt, Ha Det! :)

Postad 18 April 2008 - 14:15

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Pro-Ject är ju dominerande vad gäller kvantitet på sålda vinylspelare (tror de säljer lika många spelare som övriga tillverkare tillsammans). Detta borde innebära lägre produktionskostnader, och deras spelare anses ofta prisvärda.

Avsaknaden av finesser beror väl även på filosofin att de lägger allt krut på ett fåtal komponenter, och kan därför få högre kvalitet på dessa. Det syns ju även på att deras "Comfort"-modeller är ganska mycket dyrare än standard-modellerna.

Jag har tidigare spelat med en 2Xpression, men bytte nyligen upp mig till en 2Xperience med separat motorstyrning. Jag har inte jämfört dessa spelare sida vid sida med någon annan, men tycker att Pro-Ject är väl värt att lyssna på. Själv är jag grymt nöjd med min nya spelare, och tycker att det är vansinnigt kul att spela skivor och leta loppisfynd.

Lycka till
//borka

Postad 18 April 2008 - 20:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja kasta in Pro-Ject RPM 5 i leken. Den ligger visseligen en tusenlapp över budget. Men det ljudmässiga steget från instegsmodellerna är faktiskt ganska enormt. Den extra ljudkvalitén är absolut värd mer än tusen kronor och varför inte göra det ordentligt när du ändå håller på?

Du kan ju också testa den nya och billigare RPM 1. Tyvärr har jag inte lyssnat på den ännu så det är bara en allmän rekommendation att testa.

Postad 19 April 2008 - 00:14

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Steffe666: "Vad tror ni om Thorens 170 (Inbyggd phono)?"

Den har jag också kolla på, den enda invändningen jag egentligen har är att en så tunn/lätt aluminiumplatta (0,4kg) brukar/kan ge "väldigt mycket" ringningar... Det går kanske att hämma om gummimattan är väldigt "död", eller så kanske man kan testa en korkmatta... Man har ju 14 returrätt åsså vad det beträffar, kan ju vara värt ~100kr om man inte har något ställe i närheten att provlyssna...

Annars är den väldigt fin, till och med otroligt läcker i rött kan jag tycka :unsure:

Ge det några veckor på blocket, tradera o.s.v. Det kanske dyker upp något, den nya finns ju alltid kvar.

Nej, nu ska jag gå och äta något riktigt jäkla flottigt, Ha Det! B)

Det är just det... Att aluplattan är ynka 0,4kg. Därför velar jag...
Äh, det får nog kanske bli en Debut III Phono SB ändå, med inbyggd stärkare och speedbox.
Att den inte är automatisk får jag väl ta. Men jag ska tänka en stund till.
RPM5an verkar riktigt bra och fin, men... Den är dyr.
Jag vill inte ha en skivspelare som kostar mer än vad min Pioneer 1016 receiver kostade när den var ny. Man får sätta en gräns nånstans. Gränsen går vid 3500-4000. Och då är det maxpris.
Jag ska till USA i maj och jag får nog helt enkelt vänta tills jag kommer tillbaka i juni och köpa en skivspelare sen.
Förhoppningsvist så har jag bestämt mig då vilken jag ska köpa.

Det är så trist att ha en massa vinylplattor hemma som man inte kan lyssna på :D

Postad 19 April 2008 - 06:28

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Eller också kollar du in nån bra skivspelare i staterna. Dollar står lågt.....

Postad 19 April 2008 - 21:54

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Eller också kollar du in nån bra skivspelare i staterna. Dollar står lågt.....

Jo visst skulle man kunna göra så. Har jag tid över så kan jag kika lite på skivspelare där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.