Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det där spelet du aldrig fick spela?

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 April 2008 - 23:39

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Tänkte vi kunde lista lite kuriosa genom att skriva lite om spel vi aldrig fått, och förmodligen aldrig kommer att få, chansen att spela trots att vi gärna velat.

Min lista:

Kasumi Ninja - Atari Jaguar: Fightingspel som skulle påminna om Mortal Kombat men ännu grymmare och med bättre grafik. Såhär i efterhand har man ju förstått att spelet var extremt värdelöst men just då framstod det som det häftigaste man kunde hitta.
Chrono Resurrection - blandade format: en remake av snes-spelet Chrono Trigger i full 3D, en av de bästa 2d-till3d-övergångarna jag sett, Square satte stopp.
Final Fantasy 3 remaken - PC: i princip identiskt med SNES-versionen med med högupplöst, omarbetad, grafik och bättre ljud. Vet inte vad som hände med projektet men kan ju ana att Square ogillade det.
Secret of Mana "CD" - SNES CD: originalversionen av Secret of Mana som var cirka 40 % större än den SNES-version som till slut släpptes. Innehöll bättre ljud, grafik och enligt vissa rapporter även FMVs.
Lunar - SEGA Mega CD: visst har man kunnat spela spelet på Playstation men attans vad jag ville spela Lunar när de var nya.
Samurai Showdown RPG - Neo Geo CD: Ett RPG till Neo Geo, med Samurai Showdown-karaktärerna. Kan ju knappt bli mycket bättre.
(Castlevania) Dracula X - NEC PC Engine CD: sägs vara ett av de bästa Castlevania-spelen. Kom en remake till SNES som sög men nu ska tydligen en riktigt bra remake till PSP finnas.
Street Fighter II Championship Edition - PC Engine: den streetfighter II-version som sades vara bäst vad det gällde grafiken (dock kom ju street fighter ii turbo till SNES senare och snodde spotlighten)

Sen får man väl lägga till typ världens längsta lista på shoot em ups till Dreamcast som jag aldrig fick chansen att spela.

Men, det där var iaf ett gäng spel som jag gärna hade fått chansen att spela men som än idag är tämligen svåra att få tag på eller att få att fungera.

Har ni något liknande?

Redigerat av Unregistered92d7e447, 22 June 2010 - 23:40.

Postad 16 April 2008 - 10:11

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Wolf - Vargsimulatorspelet som kom till PC 1994.

Postad 16 April 2008 - 14:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Wolf - Vargsimulatorspelet som kom till PC 1994.

Det borde gå att hitta i nån billighetsback någonstans känns det ju som. Jag minns att jag kollade när en polare spelade det när det begav sig, aldrig lirat det själv dock.

Postad 16 April 2008 - 14:10

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Heretic 2 fick jag inte spela för min pappa när ja gick i typ...3an i lågstadiet. Det var på diskett till PC :)

Postad 16 April 2008 - 14:31

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Det borde gå att hitta i nån billighetsback någonstans känns det ju som. Jag minns att jag kollade när en polare spelade det när det begav sig, aldrig lirat det själv dock.

Det är numera abandonware. Har faktiskt aldrig hittat det i någon billighetslåda, men även om jag gjort det så tvivlar jag lite på att jag uppskattat spelet lika mycket nu som jag antagligen hade gjort då.

Postad 16 April 2008 - 15:17

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
När jag var liten så var det i princip inte tal om att köpa spel. Hade amiga, ofh pc längre fram, naturligtvis inga egna pengar och mina föräldrar skulle ju aldrig betala så mycket pengar som ett spel kostade =)

Hade några sådana där spel som jag så gärna ville ha men som aldrig fick tag på:

Amiga (då var jag kanske 10-14 år)
* Nitro - skitkul bilspel, hade detta crackat men det kraschade på 3e banan
* Alien breed 2 - Hade demo på detta och tyckte det var grymt. Hade de gamla Alien Breed-spelen men tyckte detta var mycket coolare. Hittade ingen som hade det.

PC (detta var lite senare då man hade cd-rom och ljudkort, var kanske 14)
*Bermuda Syndrome - Hade demo på detta, tyckte det verkade riktigt nice men såg det aldrig i någon affär

Postad 16 April 2008 - 17:09

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hittade, för några år sedan, en remake (in progress) på Duke Nukem 3d i Unreal engine. Blev dock nedlagt.

Annars har man väl lirat allt som verkar intressant... Finns iofs några rpg till Dreamcast som verkar bra!

Postad 16 April 2008 - 18:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Zelda i HD =/

Postad 16 April 2008 - 18:35

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag kommer ihåg ett spel var demo jag spelade för många många år sedan. Det var ett sådant där spel som var gjort som det såg ut som det var ler figurer. Det enda jag kommer ihåg var att man spelade som några rymdvarelser som vad jag tror, krashade på något ställe och sen försökte ta sig därifrån. Nu var det så länge sedan jag spelade demot att jag har glömt bort vad spelet hete och har inte kunnat hittat det. Men spela det det skulle jag vilja :)

Postad 16 April 2008 - 20:44

adude
  • adude
  • Forumräv

• 654 inlägg
  • 0

Jag kommer ihåg ett spel var demo jag spelade för många många år sedan. Det var ett sådant där spel som var gjort som det såg ut som det var ler figurer. Det enda jag kommer ihåg var att man spelade som några rymdvarelser som vad jag tror, krashade på något ställe och sen försökte ta sig därifrån. Nu var det så länge sedan jag spelade demot att jag har glömt bort vad spelet hete och har inte kunnat hittat det. Men spela det det skulle jag vilja :)

det var inte neverhood? man gick å samla upp nå disketter som låg överallt & löste pussel?

Postad 16 April 2008 - 20:50

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Into the shadows: http://en.wikipedia....nto_the_Shadows

Grymt snyggt(på den tiden) 3d fightingspel som lades ner. Brukar köra demon på min gamla dator ibland :)

Postad 17 April 2008 - 06:37

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Zelda i HD =/

Zelda rules

Zelda: Source

Hoppas det projektet slutförs ambitiöst :P

Edit: Glöm det, verkar vara nedlagd.

Redigerat av Unregistered01e78752, 17 April 2008 - 06:39.

Postad 17 April 2008 - 13:33

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Kom precis på att det ju kom en hel uppsjö av RPGs till PC Engine som aldrig såg dagens ljus i västvärlden, många av dem fick ganska bra betyg i Japan.

http://www.youtube.c...h?v=UKXemBj9cv0 (ang. Zelda HD)
Fan att det inte var äkta, den ser ju sjukt bra ut. :P

Postad 17 April 2008 - 13:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Fan att det inte var äkta, den ser ju sjukt bra ut. :rolleyes:

Ärligt talat så skrattade jag mig igenom det mesta. Pinsamma skådespelare, Zelda är...40?

Men monstren var coola och jag hade självklart kollat :P

Postad 17 April 2008 - 14:11

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Ärligt talat så skrattade jag mig igenom det mesta. Pinsamma skådespelare, Zelda är...40?

Men monstren var coola och jag hade självklart kollat :P

Well för att vara en prank så känns det ju rätt hett, speciellt med tanke på att de gjort alla effekter och redigering på en hemdator.

Snäppet bättre än det här iaf:
http://www.youtube.c...h?v=jB89-9X6YS0

:rolleyes:

Postad 17 April 2008 - 15:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Snäppet bättre än det här iaf:
http://www.youtube.c...h?v=jB89-9X6YS0

:rolleyes: B)

Snacka om att följa OoT till pricka. Skrattade högt efter "courage" biten när han såg så töntig ut =/.

Men men. Nästa generation lär jag få mitt HD Zelda :P

Postad 18 April 2008 - 00:00

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag skulle helt klart gått på att den första var en riktig trailer om ni inte skrivit att de va fake. Helt klart imponerad om nån gjort den där på en hemdator.

Postad 18 April 2008 - 11:12

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

det var inte neverhood? man gick å samla upp nå disketter som låg överallt & löste pussel?

Inte Neverhood, men hade samma grafiska stil som Neverhood...

Postad 19 April 2008 - 21:35

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Vet ett spel som jag inte kunde spela. Hadde bara nes när jag var liten och alla "roliga" spel släpptes till amiga. Har dock ett spel i bakhuvudet som jag inte vet vad det heter eller något men bara som jag gärna skulle spela. Men vet ej om jag kan förklara det så någon förstår...

Man var en riddare och slogs mot monster. Men det fanns även andra dator styrda riddare i spelet. Kommer ihåg att det var ett blodigt spel och grafiken i det tror jag var väldigt bra för att vara från sin tid. Har även ett vagt minne att riddarna hadde olika färger t.ex. lilla och blå.

Kan inte komma ihåg någo mer än att min kusin brukade spela detta på sitt amiga medans man satt breve och tittade på.

Någon som har något förslag på vad det kan vara för spel?

Mvh Fredrik

Postad 19 April 2008 - 21:45

stock
  • stock
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vet ett spel som jag inte kunde spela. Hadde bara nes när jag var liten och alla "roliga" spel släpptes till amiga. Har dock ett spel i bakhuvudet som jag inte vet vad det heter eller något men bara som jag gärna skulle spela. Men vet ej om jag kan förklara det så någon förstår...

Man var en riddare och slogs mot monster. Men det fanns även andra dator styrda riddare i spelet. Kommer ihåg att det var ett blodigt spel och grafiken i det tror jag var väldigt bra för att vara från sin tid. Har även ett vagt minne att riddarna hadde olika färger t.ex. lilla och blå.

Kan inte komma ihåg någo mer än att min kusin brukade spela detta på sitt amiga medans man satt breve och tittade på.

Någon som har något förslag på vad det kan vara för spel?

Mvh Fredrik

Moonstone?

youtube

Postad 19 April 2008 - 21:54

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Moonstone?

youtube

Visst fasiken vad det detta spel. Ska se om man kan få tag i det idag och se om det är lika "häftigt" fortfarande.

Tack iallafall.

Mvh Fredrik

Postad 20 April 2008 - 00:21

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det brukar dyka upp ibland på e-bay, men det är väldigt eftertraktat så priserna brukar bli därefter.

Postad 16 May 2008 - 09:54

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag skulle väldigt gärna spela Grim Fandango, men jag tvivlar på att det kommer hända.

Postad 17 May 2008 - 18:17

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Grim Fandango brukar jag spela om lite då och då. Blir ju löjligt lätt när man vet exakt hur man ska göra, men banne mig om det inte blir roligare för varje gång man kör igenom det...

Postad 17 May 2008 - 18:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Grim Fandango

Har väl nästan legendarisk status..
Dock bara spelat 10 minuter av det men skulle det komma ut på xbox live eller PS3 skulle ja lätt köpa det

Postad 18 May 2008 - 08:24

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Jag skulle väldigt gärna spela Grim Fandango, men jag tvivlar på att det kommer hända.

Finns fortfarande ett ex...

Själv missade jag:
* Final Fantasy 6
* Skies of Arcadia
* Zelda - Ocarina of Time
* Mario 64
* Chronotrigger

För att nämna några, men med tanke på hur mycket nytt det kommer hela tiden som förmodligen står sig mycket bättre så tror jag inte att jag kommer lägga ner någon tid på att gå uppleva de gamla godingarna. De gör sig nog bäst om man spelar de när de faktiskt kom ut.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 18 May 2008 - 08:27.

Postad 18 May 2008 - 12:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

De gör sig nog bäst om man spelar de när de faktiskt kom ut.

Så är det ju tyärr. Ocarina of Time och Mario 64 när 3D var nytt är en helt annan grej mot att spela dem nu. 2D-spel med bra story bör gå bra dock. Skies of Arcadia kom ju till Dreamcast men jag spelade det på Gamecube och det gick mycket bra. En generation är inte så farligt, spelar även PS2 idag, men med hoppet ned till N64 och PS så försämras upplevelsen rätt grovt i många fall.

Sen är det ju egentligen som så att många av de spelen håller NDS-grafik klass. Om bara spelet är bra så kan man acceptera det iom att man ändå är van vid DS. Jag iaf.

Postad 19 May 2008 - 09:54

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
giftpia ;_;
gief in english damn you!

sen håller jag inte riktigt med om att spelen förlorar sin charm sisådär 10 år senare. åtminstone inte alla.
satte nyligen igång och spela majoras mask igen, och det är fortfarande underbart, och jag håller nog det som det absolut bästa zeldaspelet.

för övrigt, moonstone. så sjukt bra och blodigt. spelade det hos en kusin när jag var yngre, på hans amiga. fyfan va skoj det var. vid äldre dar så lyckades man på mer eller mindre tvivelaktiga vägar få tag på det och varvade det. lite småsvårt är det dock =D

Postad 19 May 2008 - 10:52

igel_son
  • igel_son
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Shenmue 3.
(1:an Dreamcast, 2:an till Dreamcast och Xbox)
Spelserien som troligtvis aldrig kommer få sin välförtjänta avslutning.
Fantastiska spel!

Postad 19 May 2008 - 11:05

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja tillägga alla de där spelen som släpptes till C64, Amiga, Vectrex och alla de andra "gamla klassiska" spelmaskinerna som jag är född för sent för att ha spelat. Även arkadmaskinerna. Jag vill också vara med i alla diskussioner om de gamla spelen som förändrade och formade spelmarknaden för alltid...

Postad 19 May 2008 - 22:06

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Så är det ju tyärr. Ocarina of Time och Mario 64 när 3D var nytt är en helt annan grej mot att spela dem nu. 2D-spel med bra story bör gå bra dock. Skies of Arcadia kom ju till Dreamcast men jag spelade det på Gamecube och det gick mycket bra. En generation är inte så farligt, spelar även PS2 idag, men med hoppet ned till N64 och PS så försämras upplevelsen rätt grovt i många fall.

Sen är det ju egentligen som så att många av de spelen håller NDS-grafik klass. Om bara spelet är bra så kan man acceptera det iom att man ändå är van vid DS. Jag iaf.

Spelar mest på min PS2 idag så grafiken är inte det viktigaste, däremot finns det gränser och jag fixar old school grafik (som t.ex. Final Fantasy Tactics, Gradius (PSP)) i 2D utan problem, men jag betydligt mindre förlåtande med 3D (FF7, Simon 3D etc. ser bara hemska ut).

Efter att ha spelar FF-tactics på PSP och älskat det har jag även skaffat mig Disgaea - Afternoon of Darkness. Den där grafiken gör sig jättebra på PSP. Vore schysst om jag på något sätt kunde spela gamla Playstation-spel på den. Har Final Fantasy 7, 8 & 9 i hyllan. Skulle inte sitta fel med FF 6, Chronotrigger samt Skies of Arcadia heller...

Redigerat av Unregisterede32cf070, 20 May 2008 - 19:44.

Postad 20 May 2008 - 20:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Spelar mest på min PS2 idag så grafiken är inte det viktigaste, däremot finns det gränser och jag fixar old school grafik (som t.ex. Final Fantasy Tactics, Gradius (PSP)) i 2D utan problem, men jag betydligt mindre förlåtande med 3D (FF7, Simon 3D etc. ser bara hemska ut).

Efter att ha spelar FF-tactics på PSP och älskat det har jag även skaffat mig Disgaea - Afternoon of Darkness. Den där grafiken gör sig jättebra på PSP. Vore schysst om jag på något sätt kunde spela gamla Playstation-spel på den. Har Final Fantasy 7, 8 & 9 i hyllan. Skulle inte sitta fel med FF 6, Chronotrigger samt Skies of Arcadia heller...

Jo, men sån 2D grafik som dessutom är gjord för en modern konsol som PSP är såklart inga problem. Jag spelar också PS2 som sagt och har precis som du mest problem med gammal 3D.

Du kan spela dina Playstationspel på PSPn för övrigt. Finns mycket information på nätet om hur man rippar sitt spel och lägger in.

Postad 21 May 2008 - 06:02

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Den tidiga 3D:n tycker jag såhär i efterhand är rätt hemsk, speciellt Playstations, med sina darrande polygoner som berodde på att man inte inkluderat perspektivkorrigering. Jag minns att jag läste en anonym insändare i Edge från någon som vart på Sonys första europeiska uppvisning inför spelutvecklare där denne rackade ner på det och en hel del annat. Och allt han kommenterat på stämde.

Nintendo 64:ans grafik var ju betydligt mer solidare men istället fick vi de där horribelt utsmetade texturerna.

Något som är läskigt är att jag som resident grafikpassionerad (istället för att använda nåt av de kända tillmälena) tycker att det är först den här generationen som 3D-grafiken börjar kännas någorlunda bra. Först nu som den känns helt stabil i grunden även om det fortfarande är långt kvar tills jag är nöjd. Det krävs fortfarande texturer för vissa saker som jag önskar gjordes med nurbs eller polygoner.

Förra generationen var ok, det finns några fåtal spel som är riktigt skarpa men de flesta gör sig bäst i rörelse så man inte reflekterar över hur de faktiskt ser ut nära. Morrowind och Omikron, the Nomad Soul är de första jag kommer att tänka på. De ser nästan ut som de kommer från någon förlorad generation mellan 5:e och 6:e generationen.

Det hjälper ju inte heller att tv-apparaterna blir större och att förra generationens spel och tidigare är gjorda för en annan tv-teknik.

Och för att bidra till ämnet så är Shenmue III högst upp på min lista också. Det finns också en lång lista med spel som jag önskar skulle få en remake med ny fin grafik.

Redigerat av DanielSchenström, 21 May 2008 - 06:04.

Postad 21 May 2008 - 08:39

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Något som är läskigt är att jag som resident grafikpassionerad (istället för att använda nåt av de kända tillmälena) tycker att det är först den här generationen som 3D-grafiken börjar kännas någorlunda bra.

Det är just det som är det stora problemet med 3D. Teknikens begränsningar sätter alldeles för stora spår, jag stör mig fortfarande på massa detaljer i dagens AAA-titlar.
Nästa generation tror jag kommer att bli den där jag äntligen inte har hang ups på grafiken.

2D å andra sidan, iaf när vi kommer in på nittiotalet och senare, handlar nästan bara om artwork. Hade skaparna tillräckligt mycket talang ser det fortfarande fantastiskt ut.

Postad 21 May 2008 - 09:01

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0

Det är just det som är det stora problemet med 3D. Teknikens begränsningar sätter alldeles för stora spår, jag stör mig fortfarande på massa detaljer i dagens AAA-titlar.
Nästa generation tror jag kommer att bli den där jag äntligen inte har hang ups på grafiken.

2D å andra sidan, iaf när vi kommer in på nittiotalet och senare, handlar nästan bara om artwork. Hade skaparna tillräckligt mycket talang ser det fortfarande fantastiskt ut.

Jag håller med om hang upsen. Min favorit är spriteelement som gräs och liknande som alltid roterar så att det är riktat mot kameran. Andra är repetitiva texturer som ofta syns på marken en bit bort i bilden (som i Oblivion), när övergången mellan olika upplösningar av texturer är tydlig och nära i bild (som i Halo 3).

Sen får man inte glömma överentusiastiskt användande av nya effekter. Gouraudshading och lensflares på PS1-ans tid, överdriven bloom från förra och nuvarande generationen och liknande.

Begränsningen med den äldre 2D-grafiken (inkluderande förra generationens) är väl egentligen med den grafiken att om man inte är en pixelgrafikdiggare att det fortfarande är hackigt och inte så mjukt som den högre upplösningen kan ge. Men 2Dgrafiken har åldrats långt mycket värdigare än 3D-diton.

Finns det nåt snyggt 2D-grafikspel till 360:n eller PS3:an, jag har faktiskt enormt dålig koll.

Postad 21 May 2008 - 11:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Finns det nåt snyggt 2D-grafikspel till 360:n eller PS3:an, jag har faktiskt enormt dålig koll.

Massor, men de flesta är på XBLA eller PSN. Bionic Commando och Prince of Persia remaksen t ex.

Postad 24 May 2008 - 13:33

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1306 inlägg
  • 0
Spelade nyss några 10-år gamla PS-spel i 3D på PSP och de såg förjävliga ut. Det betyder att de ser ännu sämre ut på TV. Mario 64 ser ju mycket bättre ut dock.

2D-spel kan man dock spela hur gamla de än är. Eller ja, från och med NES/SNES iaf.

Själv fick jag aldrig spela Ocarina of Time med Rumble Pak :(

Redigerat av Freezard, 24 May 2008 - 13:48.

Postad 24 May 2008 - 15:29

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Har nog spelat de flesta spel jag har velat med 2 undantag. Skulle gärna vilja spela Parasite Eve 1 då jag tyckte 2an var mycket bra. Men ettan gavs aldrig ut i Europa. Får väl vänta tills jag har chippat ps2an eller köpt Swapdisc. Och sen skulle jag vilja spela klart Black Crypt. Min version hade en bugg som gjorde att spelet la av efter 3e nivån i cryptan.

Postad 24 May 2008 - 15:59

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Har nog spelat de flesta spel jag har velat med 2 undantag. Skulle gärna vilja spela Parasite Eve 1 då jag tyckte 2an var mycket bra. Men ettan gavs aldrig ut i Europa. Får väl vänta tills jag har chippat ps2an eller köpt Swapdisc. Och sen skulle jag vilja spela klart Black Crypt. Min version hade en bugg som gjorde att spelet la av efter 3e nivån i cryptan.

Parasite Eve (1) är typ ett av de bästa spelen på PS(1) och ett av de bästa spelen jag någonsin spelat.
Tyvärr håller inte riktigt tekniken idag och spelet har relativt kasst replayvalue.

Men alltså stämningen i det öde New York under är så jäkla bra gjord. Man kan verkligen känna atmosfären (eller kunde rättare sagt, idag är man inte lika imponerad).

En sak är ju säker iaf, det är ljusår bättre än 2:an. Så gillade du tvåan starkt kommer du gå nuts om du lirar ettan. :(

Postad 24 May 2008 - 17:23

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Parasite Eve (1) är typ ett av de bästa spelen på PS(1) och ett av de bästa spelen jag någonsin spelat.
Tyvärr håller inte riktigt tekniken idag och spelet har relativt kasst replayvalue.

Men alltså stämningen i det öde New York under är så jäkla bra gjord. Man kan verkligen känna atmosfären (eller kunde rättare sagt, idag är man inte lika imponerad).

En sak är ju säker iaf, det är ljusår bättre än 2:an. Så gillade du tvåan starkt kommer du gå nuts om du lirar ettan. :(

Vad tycker du är bättre med 1:an då?

PE1 har lite fler ställen att besöka och en större "skräck-atmosfär". Men i övrigt? Vill minnas att kampsystemet var lite segare/sämre i 1:an.

Postad 24 May 2008 - 19:56

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1306 inlägg
  • 0
Spelade nyss PE för första gången... kan säga att tekniken är rätt föråldrad och tempot är extremt långsamt i striderna (som dyker upp random, ganska ofta). Själva spelet är ju väldigt segt så det hjälper inte att striderna också är det. Kontrollen är som de första RE-spelen, inget vidare alltså. Även om du spelade PE2 när det kom tror jag inte du skulle tycka om PE idag...

Postad 24 May 2008 - 21:58

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Det är inget snack om saken att Parasite Eve var och är ett väldigt välgjort spel. Klarar man av att se förbi den numera föråldrade looken så tror jag definitivt att det finns en schysst upplevelse att se fram emot.

Postad 27 May 2008 - 11:08

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Vad tycker du är bättre med 1:an då?

PE1 har lite fler ställen att besöka och en större "skräck-atmosfär". Men i övrigt? Vill minnas att kampsystemet var lite segare/sämre i 1:an.

Bättre story, bättre stämning, bättre musik, roligare locations, något större/mindre linjärt.

Alltså tvåan är också helt ok men ettans dystopiska stämning är bättre. Tycker jag iaf. :P

Fick f.ö. chansen att spela lite Dracula X på Super CD häromdagen.
Riktigt schysst spel (extremt mycket bättre än den stela SNES-versionen)
Det enda som riktigt stör är ju att man inte kan slå uppåt eller neråt med piskan, det gör att kontrollschemat känns extremt 8-bit på något sätt..

Redigerat av Unregistered92d7e447, 27 May 2008 - 11:11.

Postad 27 May 2008 - 21:18

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

...
Du kan spela dina Playstationspel på PSPn för övrigt. Finns mycket information på nätet om hur man rippar sitt spel och lägger in.

Har försökt lära mig hur man gör det, men hittar ingen pålitlig källa där det står tydligt. Har du tips på sidor får du gärna posta i den separata tråden jag gjort.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 27 May 2008 - 21:19.

Postad 07 September 2008 - 15:35

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

En sak är ju säker iaf, det är ljusår bättre än 2:an. Så gillade du tvåan starkt kommer du gå nuts om du lirar ettan. :)

Har nu börjat spela PE 1 och jag kan ju bara säga att jag tycker 2an är klart bättre. 1an är ju hur seg som helst och massor av ramdom encounters?? I ett äventyrs/horrorspel? Inte min bag iaf. Hatar random encounters. Och grafiken är ju sämre också.
Och fightingsystemet ger jag inte mycket för. Springa runt på en minimal yta och skjuta på fienderna. Inte stor chans att undvika attackerna. Helningen tar ju slut på nolltid. Ofta så fastnar man vid fienden och kommer inte lös och då är det ju autoträff för fienden.
Mycket tveksamt om jag spelar detta spelet till slutet.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 07 September 2008 - 15:40.

Postad 07 September 2008 - 16:29

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Visst fasiken vad det detta spel. Ska se om man kan få tag i det idag och se om det är lika "häftigt" fortfarande.

Tack iallafall.

Mvh Fredrik

Det är lika roligt =) Brukar köras om jag tar fram Amigan. Har lirat det på PC med vet jag.

Postad 09 September 2008 - 06:15

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1727 inlägg
  • 0
Någon som kommer ihåg vad ett pc-spel där man är en snubbe med brillor i ett stort hus och det kommer 2 utomjordingar? En är grön och en är lila.
Hade det i en vecka innan min bror avinstallerade det och har sån lust att veta vad det heter.
Har sett det på game några år efter men det var för dyrt för att köpa

Postad 09 September 2008 - 07:44

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

• 2254 inlägg
  • 0
maniac mansion? o.O

Postad 09 September 2008 - 07:52

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

maniac mansion? o.O

Låter helt klart som Maniac Mansion: Day of the Tentacle

http://en.wikipedia....of_the_Tentacle

Postad 09 September 2008 - 16:49

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Duke Nukem Forever borde snart klassas in på denna lista, alla ser fram emot de men de verkar aldrig komma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.