SPOILER-varning!
Håller på att spela igenom Halo (det första alltså) som jag inte fastnat för tidigare, men som ändå verkar vara ett okej FPS. Man kan bara ha två vapen samtidigt, snabbknapp för att slänga iväg granater, snabbknapp för närstridsattack (även om den är svåranvänd, bara användbar bakifrån eller mot krokodilerna med bärbara sköldar) och hyfsade fordon med bra framkomlighet i banorna. Många små bitar som tillsammans blir rätt kul.
Dock är det oerhört frustrerande att det i princip enbart handlar om att meja ned antingen gäng efter gäng av Covenant eller Flood. Vad det gäller Covenant är de en okej fiende, de agerar lite olika beroende på situationerna och jämfört med många andra FPS gillar jag dem ganska starkt. Som fiender. När det kommer till Flood dock är det enbart och enbart frustrerande. Första gången jag slogs mot dem var i rummet där man blir stormad från alla håll och kanter, och varje skärmytsling sedan dess har varit närmast exakt likadan. Antingen rör de sig långsamt fram mot mig och suger upp kulor som om det vore godis, så in i h-vete sega att döda, eller så hoppar de fram mot mig (och i alla dessa lägen är närstridsattacken fullkomligt värdelös). Det blir uteslutande till att använda hagelgeväret mot de parasiter som tagit över en kropp - och här är min pet peeve: inte nog med att man än en gång måste slåss mot en form av parasiter (Metroid, Half-Life... etc) utan efter att man skjutit ned dem finns det också en risk att de vaknar till liv igen ibland och tadaa! - zombies! Hela grejen med Flood känns spelmässigt frustrerande, utdraget och inte det minsta belönande. De är en okej del i spelets berättelse, men hela "Body Snatchers" eller "Puppet Masters"-scenariot känns fruktansvärt föråldrat och uttjatat. Det kanske bara är jag?
Så Flood är ett störmoment, men det som nog är än värre är problemet med backtracking. När jag efter ett gäng rätt kul strider bl.a. med stridsvagnen kommit till kontrollcentrat för Halo, uppstod en del moment där jag var tvungen att slå mig ut exakt samma väg som jag kommit in - igen - där dessutom nya Covenant hoppat in (eller Flood (eller båda)).
Flood och backtracking - finns det kvar i Halo 3? Har läst och kollat på en del reviews, men de säger inte så mycket. Några nämner problemet med backtracking, men det är mest snack om Covenant - så jag hoppas.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
80 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?