Det är absolut inte självklart hur man bör placera bakhögtalare och vilket resultat olika placeringar ger. Det är därför som rådet att prova sej fram så ofta dyker upp.
Det finns dock lite olika karaktärsdrag i ljudet som man känner igen i samband med olika placeringar.
Rent generellt så ger det ett mindre högtalarorienterat ljud om man riktar sina "surrar" från lyssningspositionen och mot någon reflekterande yta. Ett mindre högtalarorienterat ljud brukar väldigt många tycka bättre om när det handlar just om surround-ljud, därav att Dipoler har blivit så populära i dessa sammanhang.
Fördelen med att ha högtalarna riktade mot lyssnings-positionen brukar handla om lite jämnare frekvensgång (färre och mindre toppar och svackor i högtalarnas frekvensomfång) och ibland så ger också högtalare som är riktade mot lyssnaren en ljudbild med lite bättre skärpa.
Det som gör det hela så mycket svårare är att ovan-nämnda generaliseringar är i allra högsta grad beroende av vilka högtalare det är vi pratar om. Det kan nämligen mycket väl vara så att frekvensgången redan från början är så "svajig" så att det inte stör nämnvärt att rikta högtalarna bort från lyssnaren och har inte högtalaren redan från början någon utpräglad förmåga att måla upp en skarp ljudbild, så försvinner förtjänsten med att rikta högtalarna mot lyssnaren väldigt fort och då återstår bara nackdelarna med ett mer högtalar-orienterat ljud.
Hur pass högtalarorienterat ljudet ifrån ett par högtalare är, varierar också kraftigt mellan olika högtalare.
Jga har aldrig provlyssnat dessa små surrar så jag kan inte ge några riktigt konkreta råd om vilket placerings-alternativ som skulle kunna vara bäst, men av det jag har förstått så är en av de stora fördelarna med dessa små högtalare just att ljudet ifrån dom är väldigt lite "högtalarorienterat" (d.v.s. det är väldigt svårt att höra var högtalarna är någonstans). Något som kanske talar för en takmontering av högtalarna...
Tyvärr så är det så att stora ytor som finns väldigt nära högtalare, i hög grad påverkar ljudet ifrån högtalarna också. Ju fler och ju större ytor och ju närmare högtalarna dessa är, desto större påverkan.
Idealet är ju att placera högtalare helt fritt från större angränsande ytor, alla högtalare behöver rejält med luft omkring sej. Inte för att frekvensgången ska förbättras, utan för att högtalarna själva ska "försvinna" ur ljudbilden och för att ljudet ska kännas som om det mer eller mindre "svävar" i luften.
Jag antar att du hade tänkt hänga dom i taket ovanför din soffa som står med ryggen mot bakväggen, vilket innebär att högtalarna hänger på en STOR helt slät och reflekterande yta och dessutom hänger väldigt nära bakväggen (det kan ju inte handla om mer än några decimeter ifrån bakväggen). Detta betyder att deras förmåga att försvinna ur ljudbilden och förmågan att måla upp 3-dimensionellt ljudscenario, allvarligt försämras. Klangen ifrån högtalarna skulle faktiskt kunna tjäna lite på en sådan montering (basen brukar förstärkas lite av en hörnplacering), men i övrigt så lär dessa stora ytorna (taket och bakväggen) göra så att ljudet blir mer högtalar-orienterat, vilket i praktiken kommer att upplevas som att hela ljudbilden ifrån surrarna hörbart hamnar strax under innertaket!
Om det är överflygande helikoptrar som panoreras till surrarna så lär det funka extremt bra med en sådan montering, men om det handlar om bilar som ska panoreras till/från surrarna så är risken att det kommer att låta väldigt knasigt med högtalarna hängande i taket.
I ett sådant scenario ger faktiskt uppåt-riktade högtalare ett väsentligt bättre resultat, eftersom lyssnare får höra både det reflekterade ljudet ifrån taket OCH högtalarnas direkt-ljud, vilket skapar ett lite mer "balanserat" ljud som inte nödvändigtvis låter som om det kommer uppifrån alltid utan lite mer diffust.
Jag tror dessutom att det kan finnas en EXTREMT stor förtjänst i att labba lite med hur högt upp högtalarna ska placeras när man riktar dom uppåt. Det är inte alls självklart att det ger bäst resultat om man placerar dom i golvhöjd för att sen rikta dom uppåt.
Jag experimenterade för några år sedan med en omnipolär högtalar-konstruktion och i denna konstruktion hängde jag elementen drygt 120cm över golvet, riktade uppåt. Högtalarna placerades väldigt nära soffans sidor och resultatet var makalöst!
Sittande alldeles intill en av dessa experimentella surrar betydde att man mitt huvud befann sej bara några decimeter ifrån elementet, men samtidigt flera decimeter under elementet, vilket innebar att ljudet ifrån motstående högtalare hördes lite tydligare. Gissningsvis p.g.a. att vinkeln mellan motstående högtalares element och mina öron blev flackare till skillnad ifrån högtalaren jag satt närmast med väldigt brant vinkel (inte fullt lodrätt under elementet men nästan).
Detta ledde till en riktigt trevlig överaskning!
Oavsett var jag satt i min soffa så hängde ljudbilden kvar med sitt centrum i mitten av soffan. Detta istället för att hela ljudbilden flyttar med när man flyttar sej i soffan.
Efter detta så fortsatte mitt experiment med diverse linser, filter och liknande, men jag tror att den primära orsaken till denna effektiva och funktionella surround-upplevelse bestod i att högtalarna spelade uppåt och att valet av höjd på elementet råkade vara ovanligt lyckat...
Det blev ett ganska långt inlägg, men förhoppningsvis så kanske det innehåller lite saker värda att fundera på.
Mitt råd till dej blir dock ungefär som jag inledde inlägget...
...Testa...
Ta hem ett par kompisar och låt dom agera högtalar-stativ och sen kör du några scener som använder bakkanalerna ovanligt mycket och låter dina polare hålla högtalarna i lite olika höjder och olika vinklar...
När du själv tycker att du börjar få grepp om hur ljudet blir med högtalarna i olika positioner och vinklar så är det dags att plocka fram skruvdragaren och montera upp dom...
Det kan aldrig bli "fel" om man själv testar sej fram till den lösning man själv föredrar, men det kan bli "otroligt" fel om man istället följer någon annan persons råd om placering...
Vi är ju alla olika, med olika förutsättningar, rum, intresse och framförallt smak och prioriteringar...