Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför så stor skillnad på pris?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 April 2008 - 09:23

Unregistered9f9cb5e3
  • Unregistered9f9cb5e3
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej!

Håller på och letar efter en coax-kabel som ska kopplas mellan DVD och förstärkare.

Hittade en Belkin 0.9m för 100:- medans jag hittade en från Monster som kostar 1195:-
Jag har förstått att Monster är ett väldigt bra märke, men Belkin är väl inte fy skam heller?
Varför är det så stor skillnad och den stora frågan, märker jag nån skillnad?

Har försökt läst mig till om jag ska köra optiskt istället, men den tråden liknade mest storm i sandlåda...

Jag är nybörjare ang. hembio-system, så är frågan dum så har ni förklaringen!? :)

edit: hittade lite fler trådar om detta...ska ögna genom dom. Men svara gärna ändå!

Redigerat av Unregistered9f9cb5e3, 21 April 2008 - 11:21.

Postad 26 April 2008 - 16:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag skulle köpa kabeln från Belkin, redan den lär fungera som den ska. Jag använder tio meter märkeslös koaxialkabel för överföring av ljud från digitalboxen till receivern. Det fungerar utmärkt.

I ett nötskal så beror ju kabelhärvan på att digitaltekniken ställt till det för de som vill meka med sina ljudsystem. De små förändringar man kunde göra på en vinylspelare kan man inte göra med digitalspelare, och skillnaderna i ljudkvalitet mellan enkla och avancerade produkter har blivit mindre. Då har de som vill meka med sina system hängt upp sig ännu mer på kablar istället, eftersom det är det enda "småplock" som finns kvar i kedjan när tonarmar, pickuper, skivmattor, viktpuckar och dämpfötter inte finns att skruva loss.

Monster vet som många andra kabeltillverkare att ta betalt, för det att köpa dyrt frigör ju endorfiner. Köpa dyrt känns helt enkelt roligare och mer spännande. För att täcka marknaden skapar de därför femtioelva produkter för exakt samma ändamål, där minsta tillägg i konstruktionen innebär ett rejält prispåslag. Men till skillnad från de flesta andra kabeltillverkare så vänder sig Monsters marknadsföring till stor del till vanliga användare och inte audiofiler. Därför anser audiofiler att Monster inte är lika bra som de fiiinarre märrkena.

Belkin däremot inriktar sig mer på att marknadsföra tjafslösa kablar för respektive ändamål. I mina ögon gör det Belkin mer seriösa.

Redigerat av Zacabeb, 26 April 2008 - 16:07.

Postad 19 May 2008 - 19:55

Unregistered9f9cb5e3
  • Unregistered9f9cb5e3
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Postad 20 May 2008 - 18:40

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag skulle köpa kabeln från Belkin, redan den lär fungera som den ska. Jag använder tio meter märkeslös koaxialkabel för överföring av ljud från digitalboxen till receivern. Det fungerar utmärkt.

I ett nötskal så beror ju kabelhärvan på att digitaltekniken ställt till det för de som vill meka med sina ljudsystem. De små förändringar man kunde göra på en vinylspelare kan man inte göra med digitalspelare, och skillnaderna i ljudkvalitet mellan enkla och avancerade produkter har blivit mindre. Då har de som vill meka med sina system hängt upp sig ännu mer på kablar istället, eftersom det är det enda "småplock" som finns kvar i kedjan när tonarmar, pickuper, skivmattor, viktpuckar och dämpfötter inte finns att skruva loss.

Monster vet som många andra kabeltillverkare att ta betalt, för det att köpa dyrt frigör ju endorfiner. Köpa dyrt känns helt enkelt roligare och mer spännande. För att täcka marknaden skapar de därför femtioelva produkter för exakt samma ändamål, där minsta tillägg i konstruktionen innebär ett rejält prispåslag. Men till skillnad från de flesta andra kabeltillverkare så vänder sig Monsters marknadsföring till stor del till vanliga användare och inte audiofiler. Därför anser audiofiler att Monster inte är lika bra som de fiiinarre märrkena.

Belkin däremot inriktar sig mer på att marknadsföra tjafslösa kablar för respektive ändamål. I mina ögon gör det Belkin mer seriösa.

Älskar dina bitska och klockrena svar Zacabeb :P Riktigt bra förklaring av prisnivåerna tycker jag. Hett tips är att hitta någon som kan köpa ut grejer från en affär till inköpspris (läs personal) då en del affärer, tex siba, har 200% påslag på sina sladdar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.