1 eller 2 subbar?
15 svar till detta ämne
Postad 24 April 2008 - 19:38
Unregistered86672a6e
-
Unregistered86672a6e
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har en velodyne dd-15 och undrar om ett par billigare subbar hade gett mig bättre bas än en dyr subb.
Är det någon som har tagit det steget och kan informera mig om hur det blev sedan.
Mitt rum är på ca 50 kvadrat,och jag skulle vilja veta om 2 mindre subbar(tex 12-tummare) ger mer punch i midbasområdet än en stor subb.På malmömässan förra hösten körde många med 2 subbar och midbasen var väldigt imponerande i demorummen.
Någon som kan dela mig sig utav egna erfarenheter?
Postad 24 April 2008 - 19:47
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Jag kommer att göra det. Just nu så kör jag ett horn 15'' Zachry, kolla mitt album för mer info. Ska ta och bygga två st. Peerless basar 10'' med 105 l låda. Jag hoppas att det blir mer vällljud en mitt horn jag har idag.
Redigerat av Mini_Moto, 26 April 2008 - 23:26.
Postad 27 April 2008 - 00:31
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har testat med både 1, 2 och 4 subbar och fler är bättre. Det finns INGEN som helst tvekan om saken. Lite intressant läsning här: http://www.sonicdesi...e/subplace.htmlOch som ett direkt svar på din fråga: Ja, jag kan nästan svära på att det går att få till det med 2 "billigare" subbar än 1 st dyrare. Sen citerar jag lite från Ingvar Öhmans manifest (jag har själv 4 st profundus X). – Hur många basmoduler skall man ha, egentligen? –
Många tror att antal basmoduler är en fråga om ljudtryck. Inget kunde vara felaktigare. Det handlar uteslutande om artikulation. Att man får ökade ljudtrycksresurser på köpet kan dock utnyttjas till att selektera ett system med mindre moduler.
För varje kvalificerad installation rekommenderar jag att man börjar med att använda minst 2 stycken moduler. Detta oavsett ens krav om ljudtrycksresurser. Skälet till att använda dubbla moduler är nämligen att en solomodul, oavsett hur kapabel den är, av rumsakustiska orsaker inte kan prestera en lika högvärdig ljudkvalitet som två moduler.
En ensam hörnplacerad basmodul spelar nämligen maximalt effektivt bara på lyssningsrummets alla fula resonanser, varmed alla musikaliska konturer suddas ut, artikulationen blir dålig, alldeles i onödan. Eller också får modulen svårt att generera bas alls (placerad mitt i rummet i en eller flera dimensioner). Rent psykoakustiskt brukar ståendevågen mellan höger och vänster sidovägg vara den otrevligaste.
Använder man däremot två (eller flera) moduler kan man eliminera betydande rumsakustiska problembeteenden, och hörnplaceringar blir både möjliga och lämpliga utan ljudkvalitetskompromisser. Lite förenklat kan man säga, att dubbla basmoduler har ungefär samma förmåga att spela artikulerat i basområdet, som ett par kvalificerade fullregistersystem.
Minst två
Av dessa orsaker utgår jag i våra systembeskrivningar från användning av dubbla moduler, placerade höger och vänster fram (symmetriskt i förhållande till huvud-/toppsystemen). Även om ljudtryckskapaciteten från en ensam modul räcker väl till så rekommenderar jag av rumsakustiska skäl att man hellre använder två mindre basmoduler. På samma sätt är två stora moduler i regel sämre än fyra mindre.
Ett basmodulsystem som använder två stycken x-moduler kallas ProfundusX-2, ett som använder 4 stycken Z-moduler heter ProfundusZ-4, och så vidare. En ensam modul kan man inte köpa alls. Jag vägrar sälja system som inte kommer att uppfylla rimliga ljudkvalitetskrav. Den som nöjer sig med mindre har tillräckligt mycket skräp att välja mellan på marknaden redan.
Man kan kanske tycka att det borde gå att börja med att anskaffa en solomodul för att sedan bygga vidare med en eller flera ytterligare, men jag tycker att det blir så dålig startkvalitet att det inte är värt besväret. Dessutom förlorar man ju möjligheten att skaffa perfekta parvisa fanermatchningar om basmodulerna anskaffas en i taget.
Samtliga Ino-basmoduler kan användas i valfritt antal från två och uppåt. Vanligaste konfigurationerna är 2 eller 4 moduler i ett lyssningssystem, men, ehuru vinsten artikulationsmässigt med att använda fler än fyra moduler är måttlig, kan även 6, 8 eller 10 moduler med fördel användas i krävande sammanhang – detta oavsett om man matar dem med stereo- eller monosignal.
Helst fyra
Jag brukar rekommendera att man bestämmer sig för hur stort system (ljudtrycksmässigt) man kan tänka sig att man vill ha när allt är ”färdigbyggt”, och anpassa en eventuell delbeställning så att basmodulerna, när allt är komplett, blir minst fyra till antalet.
Det är alltså i princip bättre att skaffa fyra Prof.X-moduler än två Prof.Y-moduler. Tycker man att ljudtrycket inte riktigt räcker (två ProfundusY spelar ju lite starkare än fyra ProfundusX) så kan man alltid gå upp till sex stycken X-moduler.
Inga regler utan undantag dock, det finns fall då det kan vara rimligt att nöja sig med två moduler.
Jätteantal då?
Det finns inga egentliga ljudkvalitetshinder mot att använda exempelvis tio ProfundusX, men många (inklusive jag själv) tycker att det i många fall är mera praktiskt att då använda fyra Prof.Y.
Tumregeln är alltså: Välj den storlek på bas-modulerna som gör att antalet fyra stycken blir ett lagom stort system för dig. Känner du sedan att du vill ha mer, så går det alltid att komplettera med fler!
Postad 27 April 2008 - 01:03
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Instämmer till fullo med att fler är bättre, distorsionen minskar och du får en jämnare basåtergivning i hela rummet. Men ditt rum är VÄLDIGT STORT och det får man inte glömma i sammanhanget. Att satsa på t.ex. två 12:or tror jag är bortkastade pengar om du är ute efter mer ljudtryck. Själv har jag öppen planlösning ned till undervåningen med en total yta på ca 65 m3, problemet löstes med 2 st DD-15. Med dessa två gossar kan jag mer eller mindre faktiskt få huset att skaka så nog det finns ljudtryck i överflöd om man så önskar. Mitt tips är att du utökar antalet subbar men jag avråder ifrån att gå ner i storlek. Det blir såklart dyrare men du kastar i alla fall inte bort pengarna i sjön...
MVH
Jonsod
Postad 27 April 2008 - 14:17
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Instämmer till fullo med att fler är bättre, distorsionen minskar och du får en jämnare basåtergivning i hela rummet. Men ditt rum är VÄLDIGT STORT och det får man inte glömma i sammanhanget. Att satsa på t.ex. två 12:or tror jag är bortkastade pengar om du är ute efter mer ljudtryck. Själv har jag öppen planlösning ned till undervåningen med en total yta på ca 65 m3, problemet löstes med 2 st DD-15. Med dessa två gossar kan jag mer eller mindre faktiskt få huset att skaka så nog det finns ljudtryck i överflöd om man så önskar. Mitt tips är att du utökar antalet subbar men jag avråder ifrån att gå ner i storlek. Det blir såklart dyrare men du kastar i alla fall inte bort pengarna i sjön...
MVH Jonsod
beror på vilken tillverkare det är så går det bra med ett par 12or också 2st profundus y skulle räcka mycket långt
Postad 27 April 2008 - 16:08
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
beror på vilken tillverkare det är så går det bra med ett par 12or också 2st profundus y skulle räcka mycket långt
Kan hända att det finns enstaka som kan trycka på rejält, men det är också välkänt att ju mindre element desto mer distorsion vid höga spl. MVH Jonsod
Postad 27 April 2008 - 16:09
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Kan hända att det finns enstaka som kan trycka på rejält, men det är också välkänt att ju mindre element desto mer distorsion vid höga spl.
MVH Jonsod
tror inte att dom som jag rekomenderade skulle dista något större då dom har en bra artikulerad bas
Postad 28 April 2008 - 15:18
Unregistered86672a6e
-
Unregistered86672a6e
-
Rookie
-
3 inlägg
Om jag förstår er rätt så ger 2 st 12-or av samma märke som min 15-tummare mer och bättre bas,eller...?
Egentligen så borde det stämma för då är det ju 24 tum sammanlagt som flyttar luft,elller kan man räkna på det viset?
Redigerat av Unregistered86672a6e, 28 April 2008 - 15:21.
Postad 28 April 2008 - 15:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Om jag förstår er rätt så ger 2 st 12-or av samma bas som min 15-tummare mer och bättre bas,eller...?
12 st 12" har mycket större area än en 15" så det borde gå att spela både högre och det borde låta bättre. Om vi räknar på att dom har ungefär samma slaglängd då.
Postad 28 April 2008 - 15:34
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Om jag förstår er rätt så ger 2 st 12-or av samma märke som min 15-tummare mer och bättre bas,eller...? Egentligen så borde det stämma för då är det ju 24 tum sammanlagt som flyttar luft,elller kan man räkna på det viset?
Ja, det beror ju på vilka två 12:or du menar. Men teoretiskt så kan två 12:or leverera mer bas än en 15-tummare. Du kommer också få en jämnare basåtergivning i rummet. Men om distorsionen minskar det vete katten (eftersom den minskar med ökat antal subar men samtidigt ökar med mindre element) men det är möjligt. Sen är i alla fall jag skeptisk till om du får så speciellt mycket mer bastryck (spl) med två 12:or jämfört med nu. Ditt rum är som sagt mycket stort och den DD-15 som du redan äger är en tung basförmedlare. Det finns inte många subbar på marknaden som kan knäcka den vad gäller prestanda. Men två är i vilket fall mycket bättre än en - just för att du får en jämnare återgivning i rummet, som någon sa ovan så är fyra ännu bättre och då av samma anledning - dvs ännu jämnare basåtergivning. MVH Jonsod Edit: Missade att du skrev av samma märke. Då är mitt svar ja, två 12:or ger mer bas än en 15-tummare. Men om det i dina öron räcker till är jag som sagt tveksam till. Velodyne själva rekommenderar t.ex. minst två 15-tummare för din area (volym: 50m3 samt 2,4 m höjd = ca 5400 cf) om man väljer alternativet två subwoofers. Länk: Velodyne Subwoofer selection wizard
Redigerat av jonsod76, 28 April 2008 - 16:00.
Postad 28 April 2008 - 16:23
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Om jag förstår er rätt så ger 2 st 12-or av samma märke som min 15-tummare mer och bättre bas,eller...? Egentligen så borde det stämma för då är det ju 24 tum sammanlagt som flyttar luft,elller kan man räkna på det viset?
Tyvärr är det inte så lätt att jämföra arean. En 15 tum har en area på 0,11 kvm och en 12 tum har 0,07 kvm. Alltså har 2st 12 tum en större sammanlagd area än 1st 15 tum, men det skiljer inte så värst mycket. /Heron
Postad 05 May 2008 - 10:13
Unregistered86672a6e
-
Unregistered86672a6e
-
Rookie
-
3 inlägg
Var kan man läsa om dessa profundus eller svs för den delen???
Redigerat av Unregistered86672a6e, 05 May 2008 - 10:14.
Postad 05 May 2008 - 11:22
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
SVS hittar du på Lsound. Du kan även kika på denna sida (där det finns mer än bara svs) http://www.hometheat...ubwoofer-tests/.
Postad 05 May 2008 - 11:53
LSound - Thomas
-
LSound - Thomas
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Presis når det kommer til midbass vil to små subwoofere typisk kunne levere høyere lydtrykk enn en stor, OM de små vel og merke er av ca samme kvalitet som den store. I den aller dypeste bassen, hvor man finner mange av de imponerende effektene i film vil fremdeles en stor kunne mere enn to små.
Jeg har selv forsøkt det på kroppen da jeg har byttet ut en PB12-Plus med 2 SB12-Plus, og hva 'roomshake' og trykk i film angår kan de to ikke det samme som den ene PB12'en kunne alene.
Postad 05 May 2008 - 12:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Skicka ett pm med ditt mail så ska du få lite läsning om dom
Postad 09 May 2008 - 00:44
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
jag hade en kort period i min gamla lägenhet när jag använda dubbla basar https://www.minhembi...c_id=177922.jpgAudio Pro Sub Eveidence MkI & MkII, lät helt annorlunda jämfört med bara en. svårt att riktigt beskriva hur det lät men jag citerar mig själv från albumet; " testade lite olika låtar från datorn för att se om det blev nån skillnad, och det måste jag verkligen säga att det blev! mer tryck i djupet och en märklig stereokänsla i basen som inte alls fanns där tidigare, haha ! "
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|