Tips på prisvärd sub till enbart musik sökes!
Postad 25 April 2008 - 14:51
Postad 25 April 2008 - 16:12
De enda jag hittat här i sverige, och på MinHembios forum, som har köpt denna verkar nöjda. Det var dock väldigt länge sedan dom köpte denna sub så det kanske finns bättre alternativ idag.
Jag fick precis svar från BK där dom sa att det totala priset (det är inkl frakt) hamnar på £336.50. Vilket i skrivande stund är några tjugingar under 4000 SEK.
Enligt många tester lämpar sig denna sub bäst till musik. Ilkas tester finns att läsa på fölande sidor:
XLS200 MK2
eller om du föredrar
XLS200-DF MK2
Redigerat av Krazz, 25 April 2008 - 16:14.
Postad 26 April 2008 - 07:25
Postad 26 April 2008 - 15:27
Eftersom det är Ilkka som testat alla subbar med samma referenser så tycker jag inte att XTZ håller samma mått. I alla fall inte om man ser till graferna. XTZ tycker jag passar bättre som en ren filmsub med högt tryck från 40 Hz och uppåt i registret.
Den slutgiltiga frågan, som vanligt, är vad man ska använda subben till och hur man vill att en sub ska låta.
Postad 26 April 2008 - 17:22
film sub från 40hz????????XTZ 99 W12 är också testad på www.hometheatershack.com.
Eftersom det är Ilkka som testat alla subbar med samma referenser så tycker jag inte att XTZ håller samma mått. I alla fall inte om man ser till graferna. XTZ tycker jag passar bättre som en ren filmsub med högt tryck från 40 Hz och uppåt i registret.
Den slutgiltiga frågan, som vanligt, är vad man ska använda subben till och hur man vill att en sub ska låta.
Postad 26 April 2008 - 18:22
Instämmer helt med x-12. Det här har du nog missförstått. Generellt går basen i musik mycket sällan riktigt lågt utan håller sig i de allra flesta fall över 40 Hz. Filmeffekter däremot går betydligt lägre, en bra filmsub bör åtminstone gå ned till 20 Hz. XTC 99 W12 är enligt Ilkkas mätningar i princip oduglig under ca 45 Hz (både vad gäller distorsion och ljudtryck) så om man nu skall placera subben i något fack så hör den hemma i musikfacket, inte film i alla fall.XTZ 99 W12 är också testad på www.hometheatershack.com.
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 26 April 2008 - 21:01.
Postad 26 April 2008 - 18:50
I vilket fall som helst tror inte jag att XTZ 99 W12 är en lika bra sub som XLS220 MK2 oavsett om det är musik eller film. Men det är ju min uppfattning utan att ha lyssnat på endera. Men iofs är ju XTZan 500+ kr billigare istället.
Redigerat av Krazz, 26 April 2008 - 18:53.
Postad 26 April 2008 - 18:53
Postad 26 April 2008 - 19:28
Måste bara fylla i att jag är ruskigt nöjd med min bk, sub. Riktigt mycket för pengarna. Har ej heller lyssnat på xtz eller liknande men tog en chansning på bk subben, och den var över förväntan..
Tycker du att den fungerar bäst till film eller musik? En minireview kanske?
Postad 26 April 2008 - 22:30
Postad 26 April 2008 - 23:45
Beställde en xls200df från bk idag. Rosewood kostade 20£ extra. Ändå hamnade det på 341,50£ inklusive frakt, vilket gör ca 4000 kronor. XTZ är tyvärr uteslutet för min del. Pianolacken som är enda finish kommer inte innanför dörrarna pga av lågt waf. Återkommer om fjorton dagar med lyssningsintryck. Hoppas jag blir nöjd annars är det detta forums fel:)
Ja jag vill gärna veta vad du tycker om den.
Postad 27 April 2008 - 08:21
Fungerar inte XLS200 MK2 bra till film eller varför har du två olika?
Postad 27 April 2008 - 11:32
Postad 29 April 2008 - 18:31
Postad 30 April 2008 - 08:09
Från Subben får man med en speakon kabel som man sätter i subben, special kontakt, utifrån den så får du tre lösa tunna kabar gul svart röd. Dessa har inga bananer utan är väldigt tunna ledare. Dessa tvinnar du med befintlig kabel om du kör utan bananer
, annars skruva dessa för sig och bananerna för sig.
Redigerat av Unregistered7ff3cfb6, 30 April 2008 - 08:12.
Postad 30 April 2008 - 20:23
Postad 01 May 2008 - 06:06
Postad 02 May 2008 - 22:50
Du driver ju inte Baselementet i din subbwoofer med din integrerade förstärkare. Subbens förstärkare kopierar bara signalen via högtalarkablarna.
Det där var för mig ganska otydligt. Om jag förstått saken rätt så passerar inte signalen subbens förstärkare bara för att man kör högnivå. Innebär detta då att subben först drar ner signalen till en, för subben, hanterbar nivå som den senare förstärker med subbens egna slutsteg? Om detta är fallet tycker jag det låter som att man borde förlora en del i kvalitet?! Alternativet är å andra sidan att antingen köra lågnivå, vilket enligt många är sämre till musik, eller att köra en passiv sub.
Har jag rätt eller fel?
Postad 02 May 2008 - 23:06
Det där var för mig ganska otydligt. Om jag förstått saken rätt så passerar inte signalen subbens förstärkare bara för att man kör högnivå. Innebär detta då att subben först drar ner signalen till en, för subben, hanterbar nivå som den senare förstärker med subbens egna slutsteg? Om detta är fallet tycker jag det låter som att man borde förlora en del i kvalitet?! Alternativet är å andra sidan att antingen köra lågnivå, vilket enligt många är sämre till musik, eller att köra en passiv sub.
Har jag rätt eller fel?
Impedansen på subens högnivåingång är så hög att lasten för föstärkaren blir obetydligt liten, även uteffekten.
Postad 03 May 2008 - 10:50
Impedansen på subens högnivåingång är så hög att lasten för föstärkaren blir obetydligt liten, även uteffekten.
Så med andra ord skulle jag kunna koppla subben på samma högnivåutgång som jag driver mina frontars bas (bi-ampade frontar) utan att det skulle dra ner effekten till mina frontars bas nämnvärt?
Om jag förstod rätt så tar subben (via högnivå) typ 10% (påhittat värde) av signalen och frontarna får resterande effekt som kommer från förstärkaren?
Postad 03 May 2008 - 10:56
Så med andra ord skulle jag kunna koppla subben på samma högnivåutgång som jag driver mina frontars bas (bi-ampade frontar) utan att det skulle dra ner effekten till mina frontars bas nämnvärt?
Om jag förstod rätt så tar subben (via högnivå) typ 10% (påhittat värde) av signalen och frontarna får resterande effekt som kommer från förstärkaren?
Effektförlusten är helt försumbar. Impedansen som förstärkaren "ser" är ju i praktiken den samma som utan suben inkopplad, och dina högtalares impedans är ju densamma som utan suben.
Postad 05 May 2008 - 19:44
Postad 14 May 2008 - 19:20
Jag har bestämt mig för en Monolith nu. Vilka tester jag än läser så verkar Monolith vara den som vinner. En mycket jämn motståndare verkar vara SVS PB10 men enligt de få personer som testat båda så tycker alla att Monolith är aningens mer prisvärd.
Jag måste vänta några veckor till för att fastställa det ekonomiska bara. :/
Tack så mycket, alla kunniga. Jag fattar nu. Min bkxls200df är på väg från England. Får den i nästa vecka, hoppas jag. Sedan återkommer jag med ett litet test för att se om de olika sätten att koppla gör skillnad (för mig) i praktiken också. Ska köra högnivå och lågnivå och både-och och jämföra.
Postad 18 May 2008 - 08:44
Postad 18 May 2008 - 10:52
Jo, storleken spelar nog roll. Jag har dragit den slutsatsen efter hur alla andra kommenterat och testat.
Som tur är behöver jag inte rätta mig efter någon WAF så vill jag har en Monolith så blir det en Monolith. Tyvärr har jag däremot grannar att rätta mig efter men det har inte varit några problem än så länge - det kanske blir ändringar på det nu! :/
Jag fortsätter att ivrigt vänta med dig. Och SJÄLVKLART förväntar jag mig tusentals bilder.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 filmer
84 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?