Postad 01 May 2008 - 21:22
Postad 01 May 2008 - 21:38
Om du har chassi med sågade hål för utblås kan de ofta ge upphov till vinande och dåligt luftflöde. Det kan då hjälpa att såga upp plåten till ett helt runt hål. Det både ökar luftflödet och minskar ljudet.
Har du gjort allt det och inte är nöjd får du bita ihop och köpa nya fläktar.
Postad 02 May 2008 - 17:52
Lycka till!
Postad 02 May 2008 - 18:21
Om du skall bygga en dator så kan du göra en sådan som jag har, den är knäpptyst..
45w amd 4850e processor
samsungs 750 gb hårddisk
2 nacuta fläktar
shyte mini ninja
samt antec fusion låda - tror faktiskt den tar död på allt ljud som mot förmodan dom andra delarna för..
Stört nöjd med den, tack till mascot för denna setup förövrigt!
Postad 03 May 2008 - 01:46
sök på HFX mini eller HFX classic, de finns i svenska butiker med. Lite dyra är dem dock, men vill man ha det tyst så
vill man ha tysta hårddiskar så tror jag Western Digital Green Power (GP) är de tystaste.
andra bra tips finns säkert på http://www.silentpcreview.com/
Redigerat av kusling, 03 May 2008 - 01:48.
Postad 03 May 2008 - 10:55
Mvh Sekely
Postad 03 May 2008 - 11:15
För min egen del så är jag inte nån tysthetsfreak eller expert, men jag stör mig mer på högfrekventa ljud än lågfrekventa. En 120 mm Noctua i mitt senaste chassie gjorde mig nöjd... Den låter, men mkt mkt "dovare" än fläkten som satt i. Och den låter mindre såklart
Postad 03 May 2008 - 11:32
Ett annat billigt tips som jag testat och som funkar kanon är att smörja fläktarna med lite symaskinsolja. Tror inte vilken olja som helst funkar dock. Den måste vara tunn för att tränga in till kullagren.
Postad 03 May 2008 - 11:54
ta reda på vilken del som låter mest, dvs plocka ut dem ur lådan och sätt örat emot dem.Tack för alla svar men jag har en ny dator. Tycker den är hyffsat tyst men vill ha den ännu tystare.
Mvh Sekely
Är det hårddisken/hårddiskarna: köp nya eller sätt in dem i en s.k silent box: http://www.mcubed-st...;products_id=96
är det grafikkortet eller CPU-fläkten så får du byta fläkt helt enkelt. Det finns mängder av bra kylanordningar, du får helt enkelt leta lite.
Är det nätagget så kolla om det går att byta fläkt i det. Ibland sätter dem i billigaste junk-junk-fläkten. Går det inte att byta av nån anledning så får du köpa nytt nätagg. Vissa kyls passivt tom.
Har man passivt kylda komponenter är chassifläktar ett måste. Det finns väldigt tysta såna och man kan dessutom ha dem kontrollerade med diverse sensorer och controllers. Se till att hålla koll på så det blir bra luftgenomströmning i lådan isåfall, dvs har du två fläktar på olika platser så ska den ena blåsa in och den andra ut. Byt ut gamla breda tjocka IDE-kablar mot mindre rundare så de inte blockerar. Har du en pentium 4 så ska du helt enkelt byta CPU för den genererar alldeles för mycket värme.
Vill man ha en tyst dator är det bättre att planera innan man köper saker än efter, tänk på det nästa gång
Postad 04 May 2008 - 11:39
Vill man ha en tyst dator är det bättre att planera innan man köper saker än efter, tänk på det nästa gång
Jag tänkte faktiskt på det lite men trodde de skulle låta mindre. Egentligen stör jag mig inte på det men för film skulle det vara trevligare då man ibland inte kan spela lika högt.
Tack för alla svar
Mvh Sekely
Postad 04 May 2008 - 13:01
Här nedan följer några av mina.
1. Tystare fläktar.
Satsa på ADDA eller PAPST. Och storleken ÄR viktig, 120mm fläktar är alltid att föredra då man kan sänka hastigheten och fortfarande få mer luftflöde.
Budget: Sänk spänningen på dina nuvarande fläktar för att sänka hastigheten och därmed endel av ljudet.
Det går att göra med mjukvara: SpeedFan (om du har 3pins fläktar och moderkortet stödjer det) eller manuellt (kräver fingerfärdighet och kunskap)
2. GO Passiv.
Har du en bra luftgenomströmning i din låda så kan många komponenter kylas passivt, även CPU.
Budget: Sänk spänningen på din CPU, så utvecklar den mindre värme och kan kylas passivt. (Inget jag rekommenderar för en novis)
3. Tysta Hårddiskar.
Enklast är om du har erkänt tysta hårddiskar från scratch (Samsung och Seagate gör tysta diskar) men annars finns olika lösningar, T.ex silent box som nämnts tidigare i tråden, eller hårddiskupphängningar av olika slag.
Budget: Gör din egen hårddiskupphängning, resårband kan man köpa billigt på en tygaffär och med rätt upphängning tar man bort mycket av den resonans som annars kan skapas i chassit.
4. Klipp upp chassit!
För att minska susande ljud från fläktar vid inblås/utblås är ett enkelt knep att klippa bort fläktgallren. Det kan göra stor skillnad och ökar både luftgenomströmningen samt minskar ljud. Fläktgallren klipps enklast bort med ett multiverktyg t.ex Dremel men det funkar också manuellt.
5. Ljuddämpning.
Så du har provat allt annat, får fortfarande för höga ljud från datorn?
Då är ljuddämpning nästa steg. Det finns många olika kommersiella alternativ i olika storlekar och även sådana anpassade efter speciella chassin. Ljuddämpning för att ljudet blir lägre och dovare, vilket bidrar till ett behagligare ljud.
Budget: Liggunderlag (typ: http://clasohlson.se...px?id=21963883) fungerar också som ljuddämpning, inte lika bra som kommersiella alternativ men betydligt billigare.
Mina tips ovan kräver lite av användaren. Och jag rekommenderar dom inte till någon som är novis med datorer.
// Harti
Redigerat av Harti, 04 May 2008 - 13:04.
Postad 04 May 2008 - 14:24
Steg 1 var att flytta över grejorna, nöjde mig dock med ett grafikkort. När grejorna var på plats testade jag vilka fläktar som lät mest genom att helt enkelt stoppa dem en och en med fingret. Största bovarna var den lilla på modekortet och grafikkortet (blev inte tillräckligt tyst genom att sätta ner fläkthastigheten till minimum). Kylfläns köptes för 70:- till moderkortet samt samt fläktlöst grafikkort (kändes bättre än att fippla med att byta kylning) för fyra hundra.
In med grejorna och testa igen. Nu var det chassifläktarna som bråkade mest. Klippte bort gallren för att minska ljud och öka flöde samt köpte en fanmate för ytterligare 70:-. Kopplade in alla tre chassifläktarna till fanmate:n och satte den på nästan minimum. Nu vart det nästan helt tyst från fläktarna, processorfläkten (original) lät för lite för att bytas. När jag satte fingret på flänsen till moderkortet upptäckte jag att den var för varm att ta på, och så vågade jag inte ha det. Jag satte in en gammal 120mm fläkt från sonatachassiet och satte den på lägsta hastigheten. Den fläkten sitter bara i lådan och vispar runt luften riktat mot de passiva delarna. Med den extra fläkten var temperaturen under kontroll igen.
Ihop med grejorna och testa igen... Nu vart det diskarna (som jag anade från början). Öppnade lådan och monterade om dem hängande i buntband. Blev betydligt bättre.
Nu är resultatet att man hör ett mycket svagt susande från bänken om det är tyst i rummet. Slår man på projektorn överröstar den totalt. När den bootar och använder disken intensivt så kan man ana disken även med projektorn på, vilket skulle vara nästa punkt för förbättring (som inte känns motiverad i nuläget).
Postad 04 May 2008 - 15:44

Jag har nu kollat vad det är som låter. Och det är 12cm fläkten på fronten och fläkten i processorkylen. Lådan jag har är en sådan som är på bilden och även processorkylen. Första problemt är att jag inte vet hur jag ska öppna fronten så att jag kan lossa på fläkten fram andra är processorn. Jag har en stor fläkt på sidan, 25cm den är tyst, är den tillräckligt bra för att kyla flänsarna på processorn? Om man kopplar loss kylen i processorn? Jag tror Preocessorkylen gör det mesta av ljudet ändå.
Redigerat av Sekely, 04 May 2008 - 15:57.
Postad 04 May 2008 - 20:50
Postad 05 May 2008 - 12:16
Tar du bort cpu kylaren så kommer ju datorn inte fungera eftersom den blir överhettad
Jag tar ju bara bort fläkten i kylaren och låter en annan större tystare fläkt sköta det jobbet.
Och ja chassit är dåligt men cpu kylarn fungerar riktigt bra. jag hittar inte så många som enligt specifikationer är tystare.
Postad 05 May 2008 - 15:11
Redigerat av mcfreak, 05 May 2008 - 15:12.
Postad 06 May 2008 - 12:59
Jag testade fläkten som följde med processorn när jag köpte den. den var betydligt tystare, men hur bra är den?
Jag ska köpa gummi för att få bort lite vibrationer och en vibrations box eller va man ska kalla det till hårdisken så jag får den nästan helt tyst och kyler bättre. och även ett damfilter. även ifall jag inte har en dampartikel i datorn va ja kan se. har haft den länge nu och den har klarat sig bra från de.
Sen med. kylen på fronten ser inte jag gör någon nytta. kan man ta bort den helt. Jag har ju en stor 25cm fläkt som går rakt på processorn och hela moderkortet. klarar man sig utan den?
Redigerat av Sekely, 06 May 2008 - 13:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 filmer
11 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?