Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Äntligen HTPC!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2008 - 14:17

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har äntligen fått arslet ur vagnen och ska bygga en HTPC, och jag skulle behöva er hjälp med lite av anskaffandet av matrial. Jag har två förfrågningar, ena gäller chassi och den andra grafikkort. Jag har redan många av komponenterna från en server och vill att helheten ska bli så bra som möjligt.

För att ni ska kunna göra en korrekt bedömning så slänger jag in så mycket fakta som mänskligt möjligt:

Systemet:
- AMD Athlon XP 2500+
- MSI KT4 Ultra Socket A AGP
- 512MB ADDA DDR400 (körs i DDR333)
- ATI Radeon 9200SE 64MB
- 2x80GB Seagate Spinpoint 7200.7 S-ATA
- Intel 1000/100/10 Mbit/s Nätverkskort, PCI

TVn:
- Panasonic TH-42PX71EA 42"

Storlek på Chassit:
- 51x16x45 cm (BxHxD)

Krav:
1: Spela Film (Xvid), Serier (Xvid), Musik (Mp3).
2: Spela Film (H.264), Serier (H.264)
3: Spela Spel (FIFA/PES, RTS)

Budget: ~2000
Om det är något jag behöver tillägga så säg till!

Det jag behöver er hjälp med är alltså att hitta ett passande chassi som passar in i TV-bänken och ryms i min budget tillsammans med ett nytt grafikkort som klarar att spela upp HD-matrial och dylikt. Är inte så insatt i själva HDTV-hypen men antar att detta är framtiden så lika bra att haka på.

Tack på förhand.

// Johan

Postad 03 May 2008 - 16:52

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Vill du spela HD-material så kan det mycket väl va så att dina delar inte pallar det. De verkar ha en hel del år på nacken :blink:
Så jag förstår inte riktigt din fråga, vill du ha ett chassi för max 2000? eller ska det va mer saker till?

Antec Fusion eller Omaura TF5 är väl bra chassin,
https://www.prisjakt...kt.php?p=195246
https://www.prisjakt...kt.php?p=244529

Edit: läste igen. Du vill ha grafikkort också. Då tror jag att du behöver ny CPU också, för den är nog för långsam. Och behöver du ny CPU behöver du nytt moderkort samt nya minnen. Mitt tips är att du provar med de saker du har just nu, och kör på det tills du fixat fetare budget. Köp ett chassi nu. Och helt nya delar sen. Spara till en billig men schysst AMD processor samt ett moderkort med inbyggt grafikkort med 780g chipset. Samt tillhörande minnen.

När det gäller HTPC så måste man tänka till innan. Man kan inte bara välja chassi efter vad som är snyggast, man måste anpassa efter sina behov (+ framtida behov) samt se till att ens delar passar i det chassit. Tänk på att välja komponenter med stor omsorg eftersom du vill att den ska va så tyst som möjligt (ingen vill ha surr i vardagsrummet). Sen måste du vara beredd på att mecka en hel del med drivrutiner, mjukvara samt hårdvara för att få till allt så som du vill att det ska va. Så om du inte ens har koll på vad HD-tv är så skulle jag ärligt talat rekommendera att köpa en färdigbyggd och färdiginstallerad HTPC, eller skita i det. Köpa en Bluerayspelare istället. Vad ska du göra när frugan ringer och undrar varför hon inte kan kolla på tv? Om du inte kan fixa det direkt kommer hon bli skitsur :D

HTPC har verkligen potential, men det är också rätt krävande av användaren innan man fått till allt. Det är verkligen inget impulsköp.

Eller så köper du en Popcorn Hour. Kan va värt att kolla upp iallafall. Sök nätet eller på det här forumet efter Popcorn Hour.

Redigerat av kusling, 03 May 2008 - 17:03.

Postad 03 May 2008 - 18:02

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret Kusling.

Jag söker chassi och grafikkort för 2000kr.
Min prio 1 är chassit, då jag främst kollar på filmer och serier i Xvid som nuvarande systemet klarar av. HD är jag inte insatt i (vilket inte betyder att jag är totalt ovetandes), då jag ännu inte är så kinkig med kvalitén på filmer/serier men jag har insett att om man ska ha en HTPC så borde den även vara byggd för att i framtiden klara av HD (med en del uppgraderingar).

Prio 2 är grafikkort som kan decoda HD-matrial. Jag har läst runt lite om ATi-kort med inbyggd decoder som lyfter bort mycket stress från CPUn, jag hade tänkt mig något i den genren.

Tillbaka till Chassit. Jag tackar för förslagen men chassit måste vara byggt för ATX-standarden.
Det är lite klurigt att hitta rätt chassi, givetvis söker jag efter ett gediget och välbyggt chassi och inget Deltaco-skit som darrar sönder efter installation. Det jag dras med är att jag vill ha 2 platser för intern HDD (alternativt 2 5.25" platser då jag kan modda en av dom till HDD-hållare) samt mina tidigare nämnda dimensioner där höjden ställer till det.

Det ska nämnas att jag inte är okompetent gällande datorer, jag har byggt och konfigurerat min WS likväl som min server så konfiguration och installation skrämmer mig inte. Mina kunskaper kring grafikkort (eller HTPC-chassin) är något föråldrade och om nån hade tips på någon av dessa som passar mina behov så skulle det vara toppen.

Och Ang. frugan så blir jag glad om hon ringer, så kan jag fixa en första date.. :blink:

// Harti

Postad 03 May 2008 - 19:43

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
köp en mediaspelare instället för dem pengarna. kostar ca 3000kr. då kan du spela upp alla filer+liten och tyst låda. då kan du fortfarande ha din dator för surf o dyl.

Postad 03 May 2008 - 22:02

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

köp en mediaspelare instället för dem pengarna. kostar ca 3000kr. då kan du spela upp alla filer+liten och tyst låda. då kan du fortfarande ha din dator för surf o dyl.

Tack för tipset, men jag är inte intresserad av en mediaspelare. Tanken är att jag så småningom ska uppgradera HTPCn och jag vill även använda den till annat än att bara spela upp filer, nämnvis surfa och lira spel.

Postad 03 May 2008 - 22:17

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Kan det vara något tro? Ett bra chassi med flera 3,5" platser och det ingår fjärr vilket annars ju brukar kosta några hundralappar. Och tar ATX. Antar att du har nätagg från din gamla burk.

Redigerat av mcfreak, 03 May 2008 - 22:19.

Postad 03 May 2008 - 22:37

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Kan det vara något tro? Ett bra chassi med flera 3,5" platser och det ingår fjärr vilket annars ju brukar kosta några hundralappar. Och tar ATX. Antar att du har nätagg från din gamla burk.

Tackar, det ser ut som ett mycket bra chassi. Inom måtten men ändå mycket utrymme innuti. 120mm fläkten är även den positiv, då chanserna ökar att temperaturen håller sig lagom med sänkt spänning på 60mm fläkten.
Enda bekymmret är priset, som är en aning högre än vad jag beräknat. Men det kan det vara värt med medföljande fjärrkontroll. Smakar det så kostar det.

Jag har även kollat lite på Silverstone LC10.

Även detta ryms i TV-bänken och ser bra ut, samt kan hålla flera Hårddiskar. Det tråkiga är fläktplatserna som är 80 respektiva 60mm samt att det givetvis inte har lika många effekter som Thermeltake's variant. Men det är en aning billigare..

Någon som har tidigare erfarenhet från dessa chassin, eller vet andra som skulle kunna passa?

Postad 04 May 2008 - 02:06

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan HDTV och "vanlig" tv är att vanlig TV har 480 eller 576 horisontala linjer (beroende på format) medan HDTV antingen har 720 eller 1080. Sen är vanlig tv interlaced vilket betyder att bara varannan linje överförs vid varje ny bild. Alltså bild 1: linje 1,3,5,7.... och sen bild 2: linje 2,4,6... Dvs halva bandbredden. Progressive är alla linjer vid varje bild.

Vanlig tv är alltså 480i och HDTV är 720p eller 1080p. Vissa i USA använder dock 1080i istället för 720p för de gillar stora siffror, dock har båda dessa samma bandbredd. SVT och i stort sett hela europa föredrar 720p framför 1080i eftersom progressive är bättre vid snabba rörelser.

En lite lättare förklaring: tänk en dator med 640x480 pixlar upplösning jämfört med 1920×1080

Vanlig svensk digital-tv som sänds i marknätet är inte HDTV.

Vad detta betyder för en konsument är att man behöver 4ggr så snabb CPU för avkodning av 1080p som vid 480i. Din CPU är alltså för långsam :lol:
Visst ett rejält grafikkort kan snabba upp det hela rejält, men personligen tycker jag det känns lite onödigt att köpa feting feting grafikkortet om man bara har AGP-port på moderkortet samt mycket begränsad budget. Spar istället pengarna och satsa på nytt moderkort, ny CPU och nya minnen. Det behöver inte bli så dyrt om du tar en billig AMD och ett moderkort med inbyggt grafikkort av typen AMD 780g (vilket presterar fett bra) samt minnen som är anpassade efter behovet (slösa ej pengar på übersnabba minnen). Då slipper du också köpa grafikkort samt att datorn drar mindre ström och avger mindre värme. Vill man uppgradera för att kunna spela så kan man köpa fett grafikkort av typen PCI-express senare. Om du istället börjar i andra änden och köper grafikkort först blir det väldigt krångligt att uppgradera CPU eftersom moderkort med AGP är typ ute. Moderkort med AMD 780g chipset har dessutom Hybrid Crossfire vilket gör att det kan samarbeta med ett grafikkort (som har samma funktion) och på så sätt öka prestandan. Dock verkar AMD ha en del jobb kvar när det gäller drivrutiner för detta, men på pappret låter det som det mest ultimata som hänt PC sen dualcore CPU.

Men du kan ju alltid börja med ett chassi och sen spara lite pengar :)
Chassi har jag ärligt talat fett dålig koll på, det jag kör med är bland de dyraste man kan hitta och heter HFX mini. Att det är så dyrt beror på att man kyler CPU och grafikkort passivt med stora kylflänsar på utsidan av chassit så det blir typ helt tyst. Sen är det även det snyggaste man kan hitta :P

bilder: http://www.tystpc.nu...opic.php?t=1313
tillverkaren: http://www.mcubed-te...glish/index.htm
det finns i svenska butiker, sök på hfx på prisjakt.

Men jag har hört väldigt många som säger att Antec Fusion är ett riktigt nice chassi, dessutom rätt billigt.

edit: till en början kan hdtv verka onödigt. Men har du en LCD-tv (eller vad som helst som inte är en gammal sunkig liten CRT) så kommer du inte vilja gå tillbaka till vanlig tv efter du provat HD. En fördel med HTPC är att den skalar upp "gammal-TV" på ett bra sätt, vilket kan göra förbättringen till synes mindre än vad den egentligen är.

Och jag ber om ursäkt om mitt första inlägg va lite nedvärderande, men det är bättre att ta det lättare än nödvändigt istället för svårare än nödvändigt när det gäller datorer ;)

Redigerat av kusling, 04 May 2008 - 02:36.

Postad 04 May 2008 - 11:37

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack kusling för ett fylligt och informativt inlägg.

Som jag förstår det är nuvarande system alldeles för utdaterat för att kunna leverera HDTV ordentligt. Min tanke är därför att till en början köpa chassi, det kommer jag behöva oavsett vilket system jag har i den, och sedan köpa ett AGP-kort som kan decoda HD-format.

AGP? Gammal teknik. MEN, min plan är att vid uppgradering av min WS (som inte ligger allt för långt fram) så flyttar jag över moderkortet/processor/minnen från det till HTPCn. Jag har nämligen ett Asrock 939dual-SATA2 (grymt budget-överklock-bord när det begav sig) som kan köra med både PCI-express samt AGP. Det gör att jag förlänger livstiden rejält då jag kan uppgradera från AGP-grafikkortet (som jag inte köpt än) till ett PCI-e i framtiden. Processorn oroar jag mig inte så mycket för, det är en Opteron 144@FX55 och vid en uppgradering av WSen så kommer jag ha mer DDR-minnen över än jag kan stoppa i.

Så med den planen har jag inom några månader A: en uppgraderad WS, B: en hyffsad HTPC. Fram tills dess så vill jag kan jag gärna köra på det jag har, även om 1080p inte skulle fungera.

Mina tankar kräver dock en rätt välventilerad låda, och även om jag är tempted så är HFX lösningen för dyr för mig.
Det ska sägas att en låda som Antec Fusion eller Ovanstående Thermeltake variant räcker gott och väl för att kyla mitt system.

Det är ingen fara kusling, jag vet precis hur det är :).

EDIT: Efter närmare eftersökningar måste Antec Fusion strykas från listan på möjliga chassin, då det inte är kompatibelt med ATX-standarden.

// Harti

Redigerat av Harti, 04 May 2008 - 12:32.

Postad 04 May 2008 - 12:49

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Har du kollat Omaura TF11 eller någon av OrigenAE lådorna? jag vet inte pris på dem, men sök på prisjakt. Rätt snygga är de iallafall :)
Sen har väl silverstone en uppsjö av olika lådor.

Postad 04 May 2008 - 19:06

Unregistered270f2d4f
  • Unregistered270f2d4f
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Om HD är ett måste... så släng allt utom diskarna

och 2 gb 800mhz ~450kr
summa ~2500kr

men om SD duger... kan dessutom funka med HD oxo. Om du har tur..

och 1 gb 800mhz ~250kr
~1700kr

Postad 04 May 2008 - 19:48

Harti
  • Harti
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack Sta, men jag är inte ute efter nya systemkomponenter utöver grafikkort.
Prio 1 är fortfarande chassi så ska jag prova det nuvarande systemet och se hur det håller.

@Kusling: Jag har kollat mycket på Silverstones chassin men det är bara LC10 som matchar mina beskrivningar.
Jag har sökt igenom allt som finns på prisjakt, och det kommer ner till ett fåtal lådor som är inom min prisklass.
Det jag gärna vill ha är tips om chassin som inte finns på prisjakt (då jag har scannat allt i princip). Eller mer info/rekommendationer om chassin som vi nämnt tidigare i tråden ( Silverstone LC10 samt Thermaltake DH101)

Postad 05 May 2008 - 23:31

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Även om jag sitter på lika gamla delar som du i min htpc så måste jag nog hålla med om att jag skulle spara lite och köpa nya modernare grejer redan från början för prisdiffen hade inte varit så stor i slutändan iaf. Dock så har jag haft jädrans kul och lärt mig ofantligt mkt på vägen så som första htpc funkar min perfekt till allt inkl. HD.

Sen så har det hänt otroligt mycket, och gör det fortfarande på htpc-marknaden och jag tror att det framåt hösten eller vintern kommer finnas riktigt roliga komponenter och chassin att bygga nytt i för mig.

Redigerat av Dr. Troll, 05 May 2008 - 23:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.