Skillnaden mellan HDTV och "vanlig" tv är att vanlig TV har 480 eller 576 horisontala linjer (beroende på format) medan HDTV antingen har 720 eller 1080. Sen är vanlig tv interlaced vilket betyder att bara varannan linje överförs vid varje ny bild. Alltså bild 1: linje 1,3,5,7.... och sen bild 2: linje 2,4,6... Dvs halva bandbredden. Progressive är alla linjer vid varje bild.
Vanlig tv är alltså 480i och HDTV är 720p eller 1080p. Vissa i USA använder dock 1080i istället för 720p för de gillar stora siffror, dock har båda dessa samma bandbredd. SVT och i stort sett hela europa föredrar 720p framför 1080i eftersom progressive är bättre vid snabba rörelser.
En lite lättare förklaring: tänk en dator med 640x480 pixlar upplösning jämfört med 1920×1080
Vanlig svensk digital-tv som sänds i marknätet är inte HDTV.
Vad detta betyder för en konsument är att man behöver 4ggr så snabb CPU för avkodning av 1080p som vid 480i. Din CPU är alltså för långsam

Visst ett rejält grafikkort kan snabba upp det hela rejält, men personligen tycker jag det känns lite onödigt att köpa feting feting grafikkortet om man bara har AGP-port på moderkortet samt mycket begränsad budget. Spar istället pengarna och satsa på nytt moderkort, ny CPU och nya minnen. Det behöver inte bli så dyrt om du tar en billig AMD och ett moderkort med inbyggt grafikkort av typen AMD 780g (vilket presterar fett bra) samt minnen som är anpassade efter behovet (slösa ej pengar på übersnabba minnen). Då slipper du också köpa grafikkort samt att datorn drar mindre ström och avger mindre värme. Vill man uppgradera för att kunna spela så kan man köpa fett grafikkort av typen PCI-express senare. Om du istället börjar i andra änden och köper grafikkort först blir det väldigt krångligt att uppgradera CPU eftersom moderkort med AGP är typ ute. Moderkort med AMD 780g chipset har dessutom Hybrid Crossfire vilket gör att det kan samarbeta med ett grafikkort (som har samma funktion) och på så sätt öka prestandan. Dock verkar AMD ha en del jobb kvar när det gäller drivrutiner för detta, men på pappret låter det som det mest ultimata som hänt PC sen dualcore CPU.
Men du kan ju alltid börja med ett chassi och sen spara lite pengar

Chassi har jag ärligt talat fett dålig koll på, det jag kör med är bland de dyraste man kan hitta och heter HFX mini. Att det är så dyrt beror på att man kyler CPU och grafikkort passivt med stora kylflänsar på utsidan av chassit så det blir typ helt tyst. Sen är det även det snyggaste man kan hitta
bilder:
http://www.tystpc.nu...opic.php?t=1313tillverkaren:
http://www.mcubed-te...glish/index.htmdet finns i svenska butiker, sök på hfx på prisjakt.
Men jag har hört väldigt många som säger att Antec Fusion är ett riktigt nice chassi, dessutom rätt billigt.
edit: till en början kan hdtv verka onödigt. Men har du en LCD-tv (eller vad som helst som inte är en gammal sunkig liten CRT) så kommer du inte vilja gå tillbaka till vanlig tv efter du provat HD. En fördel med HTPC är att den skalar upp "gammal-TV" på ett bra sätt, vilket kan göra förbättringen till synes mindre än vad den egentligen är.
Och jag ber om ursäkt om mitt första inlägg va lite nedvärderande, men det är bättre att ta det lättare än nödvändigt istället för svårare än nödvändigt när det gäller datorer
Redigerat av kusling, 04 May 2008 - 02:36.