Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken vägg blir bäst som fond-vägg?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2008 - 16:09

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Tjenare,

Sitter just nu med ett vardagsrum med helt vita väggar. På bakre väggen sitter det en projektor och nedanför denna står en soffa. På motsatta väggen sitter en ramspänd duk.

Jag funderar på att göra en fondvägg med någon mörk färg/tapet, dels av rent estetiska skäl men även för att få ner nivån på reflekterande ljus från projektorn. Frågan är nu vilken vägg som är bäst att ha som fondvägg om man endbart tänker på ljuset. Tittar man i galleriet här på minhembio.com så verkar det som att de flesta har duk-väggen som fondvägg och det är kanske snyggast så, men borde det inte vara den bakre väggen (där projjen sitter) som reflekterar mest ljus? Alltså ljuset går från projjen till duken och reflekteras tillbaka till den bakre väggen som då lyses upp? Väggen duken sitter på borde väl inte beröras så mycket eftersom det direkta ljuset från projjen begränsas till dukens yta?

Vad tror ni?

Postad 07 May 2008 - 16:45

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Om du nu sitter på soffan och ser mot duken så borde väl inte det reflekterande ljuset på bakväggen störa dig ?
Sedan tror jag inte att så mycket av ljuset reflekteras bakåt att man störs.
Däremot blir jag störd om väggen med duken är för ljus, där vill jag helst ha en färg som "äter" upp spillljus.
Vad tror du om det ?

Postad 07 May 2008 - 17:11

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Stör man sig rent allmänt av att ha en mönstrad, mörkare fondtapet på väggen där duken sitter? Eller är en helfärgad tapet att föredra?

Redigerat av belzebubb, 07 May 2008 - 17:12.

Postad 07 May 2008 - 17:14

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Reflektioner från väggen jag har bakom mig stör mig inte alls eftersom jag inte tittar mot den väggen precis som du säger. Det jag syftar på är mer reflektioner som gör rummet ljusare i allmänhet vilket i sin tur försämrar bilden på duken om förstår vad jag menar.
Även om jag mörklägger så att det inte kommer in något ljus alls i rummet (från t.ex fönster etc.) så blir det rätt ljust i rummet ändå när projektorn är igång pga av alla vita väggar. Men det ligger nog mycket i att det för ögat är bäst om duk-väggen blir fondvägg.

Postad 07 May 2008 - 17:27

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Gibbah, jag förstår och dessutom glömde jag att du har vita väggar runt om men oandra sidan om man nu inte skall måla alla väggar så känns det som att duk väggen borde vara mörkare/fondvägg.

Belze, jag tror att en omönstrad är bättre, fast det beror på den mönstrade tapeten också, är det säg : vit bakgrund med bruna mönster så kommer den nog att störa mer än en med mörkgrå bakgrund och svarta mönster.

Men det är så individuellt, för vad som stör mig kanske inte stör dig osv, vill du ha mönstrat så finns det säkert nåt som ser fint ut men ändå inte sticker ut.

Postad 07 May 2008 - 21:15

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Så länge inte tapeten är så pass mönstrad så att (ifall den är typ svart/vit) de ljusa partierna i tapeten syns/förstärks när projen är igång.

Postad 07 May 2008 - 22:02

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Testade lite ikväll och kollade in vilken vägg som är ljusast när projjen är igång, och det visade sig vara den bakre väggen (där projjen sitter). Så jag tror man borde tjäna mest på att göra den mörkare om man ska få bort så mycket ljus i rummet som möjligt, även om det kanske är mer naturligt att ha duk-väggen som fond-vägg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.