Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken version av Windows XP?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2008 - 12:42

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Mina föräldrar har en dator med några år på nacken som jag har fått i uppdrag att rusta upp och göra duglig för surfande, email och fotohantering etc. Vlken version av Windows XP ska jag köpa och vart hittar jag en sådan billig nuförtiden? Sökte runt lite på prisjakt men det fanns sjutio-elva olika OEM-versioner av XP Home Edition och en del av butikerna verkade inte vilja sälja det obundlat etc.

Någon som har koll på Win XP-marknaden?

Postad 15 May 2008 - 16:50

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar alltid Pro, mest för att det är vad jag jobbar med och man slipper begränsningar (har inte koll på allt som är bortskalat i Home). Det sklijer dock i pris, från ca 800 till närmare 1200 för Pro.

Om du köper innan sommaren (10 juni "dör" XP officiellt) bör du inte ha problem att hitta leverantörer, kolla på prisjakt.nu!

EDIT: OEM är för nybyggen, men Dustin mfl säljer dessa separat, det är upp till kunden att följa ev. amerikanska/svenska villkor.

Redigerat av maxxess, 15 May 2008 - 16:52.

Postad 15 May 2008 - 19:44

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Om du köper innan sommaren (10 juni "dör" XP officiellt) bör du inte ha problem att hitta leverantörer, kolla på prisjakt.nu!

Tänkte bara komma in på ett hörn.

Microsoft har väl backat?
Xp kommer forsätta säljas.

Redigerat av Unregistered0354d681, 15 May 2008 - 19:44.

Postad 15 May 2008 - 20:31

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Såvitt jag vet kommer XP att sluta säljas den 10 juni, om någon påminner mig så är det enkelt kollat på evis MSDNAA (gratis för studenter) efter den 10:e eller däromkring.

Det som är bestämt är att XP/embedded kommer att licencieras fortf i t.ex. handenheter/MID-burkar eller inbäddat i system såsom t.ex feta SAN-SP (exvis populära CX3 från EMC).

Vissa OEM som exvis Dell har hittat ett kryphål som gör att de kan sälja Vista genom att göra en sk. downgrade på kundens begäran till XP (något som många storkunder med Select/SA gjort/gör redan). Som retailprodukt för vanliga dödliga skall dock XP försvinna såvitt jag vet.

Såvitt jag vet alltså :) Hur som helst; för hemmaprodukter så kommer nog hårdvarustöd ha fokus på Vista för många tillverkare, speciellt då det gäller x64.

Redigerat av maxxess, 16 May 2008 - 05:38.

Postad 16 May 2008 - 13:45

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
JoJo, jag tycker du ska ta en titt på Ubuntu innan du köper något Windows. Det är ett Linuxbaserat OS som faktiskt är begripligt. Du kan t.o.m. få den senaste versionen hemskickad helt gratis (fick mitt eget exemplar häromdan) genom att bli medlem på Ubuntu.com och skicka en förfrågan. Går jättefort att installera, och bl.a. webbläsare, e-postklient och chattprogram ligger där från början.

Nackdelen är ju att man inte kan få tag i lika många program till Ubuntu, men jag tycker absolut du ska prova!

Postad 16 May 2008 - 13:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

JoJo, jag tycker du ska ta en titt på Ubuntu innan du köper något Windows. Det är ett Linuxbaserat OS som faktiskt är begripligt. Du kan t.o.m. få den senaste versionen hemskickad helt gratis (fick mitt eget exemplar häromdan) genom att bli medlem på Ubuntu.com och skicka en förfrågan. Går jättefort att installera, och bl.a. webbläsare, e-postklient och chattprogram ligger där från början.

Nackdelen är ju att man inte kan få tag i lika många program till Ubuntu, men jag tycker absolut du ska prova!

sen är väl mestadelen på engelska sen är väl forfarande dom linux baserade systemen för systemutveklare och programerare så är det med unbutu också

Redigerat av Unregistered1022, 16 May 2008 - 13:51.

Postad 16 May 2008 - 14:52

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

sen är väl mestadelen på engelska sen är väl forfarande dom linux baserade systemen för systemutveklare och programerare så är det med unbutu också

Svårt också att få tillbehör att fungera för normalanvändaren.Försökte med en trådlöst nätverkmodul i 5 timmar. Blev till att köra xp igen..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.