Infocus IN76 eller Optoma Hd73 (75)
21 svar till detta ämne
Postad 11 maj 2008 - 12:38
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej
Hade tänkt köpa en prolle till biorummet som jag skall bygga i garaget, de projektorerna jag siktat in mig på är Infocus in76 samt Optoma Hd73 (alt 75:an)
Rummet kommer bli ca 4.5 meter långt och 3 meter brett, så projektions avståndet blir då runt 4-4.5, det kvittar hur stor bild det blir (70"-120")
men jag vill ha en så skarp bild som möjligt då jag inte var nöjd då jag hade en panna pt-ae 300, men det kanske har hänt mycket nu??
Kan tillägga att jag kollat endast på Infocusen, fick då en dålig demo i ett halvljust rum, såg inga RBE effekter.
Men däremot så hade jag lite problem med det vita som jag tyckte var så ljust så det stack i ögonenen??
Kan ni hjälpa mig att välja..
budgeten ligger på max 15, gärna under 10
Postad 11 maj 2008 - 12:56
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Vad det gäller Optoma, så skynda dig att ev. lägga beslag på de sista HD73 som nu säljs, sedan utgår denna förmodligen, och 720p i DC3-chip kategorin. Tillverkarna satsar framgent mer på Full-HD, så steget från HD75 kommer bli HD800X. Dock är HD73 ännu lite ljussvagare än HD75, men än högre kontrast och bättre bildbehandling (Faroudja DCDi) än både HD65 och HD75. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 11 maj 2008 - 15:24
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har du en Hd73 själv Fredrik?, har läst Hd73 tråden och kollat på denna reviewn--> HD73tycker den verkar vara "lugn" och "behaglig" att se på, jag vet att man inte skall gå efter screenshots, men jag har endast kollat på screenshot från samma källa projectorreviews.com med samma duk o kamera! (borde ju ge ett hum om bilden iallafall?) Får väl tillägga att jag nästan uteslutande kommer att köra Dvd då jag har ett gediget bibliotek (att byta ut blir för dyrt  )
Postad 11 maj 2008 - 15:58
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Det var ett tag sedan denna var uppe.  Dock är det i dagsläget absolut Optomas bästa 720p (HD Ready) maskin, om du kan leva med lite mindre ljus (m a o borde vara OK om du har för avsikt att mest köra denna främst i en ljuskontrollerad miljö), vilket är det enda egentliga negativa som redaktör Feierman på ProjectorReviews.com också kommer fram till i sin test. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 11 maj 2008 - 16:46
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag tror att jag kommer kunna mörklägga totalt (rullgardiner i skenor för att minimera ljusinsläpp). Men går det inte att kolla alls med belysning?
Tycker du Hd75:an är ett bättre köp?, eller 800x som du nämde!
kanske inte är så kul att lira ps3 spel i totalt mörker
tack för snabba svar förövrigt!
//Tobbe
Postad 11 maj 2008 - 16:51
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
HD73 har klös nog att köra i ett inte alltför ljust rum med, men dess färdigheter kommer främst fram med en mörk "kanvas" som underlag; kontrast, svärta, djup.. Av de tre du nämner, så hade jag nog valt HD73, såvida du inte är helt inställd på att bara köpa Full-HD material, men, som du själv säger, så har du ju en hel del vanliga DVD filmer i arkivet. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 11 maj 2008 - 16:56
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Skall bolla tankarna som du gav mig och bestämma mig (fort så den inte tar slut  )
återigen tack för info!
Edit:
När du skriver "kanvas" så antar jag att du menar duk då?, En grå duk är att föredra för hd73:an, eller?
Tänkte köra mdf med färg, med tanke på installationsproblem med dlp projektorer (offset osv) så sätter jag först upp den i taket och bygger duken (skivan) därefter..
borde bli enklaste lösningen, eller hur?
Redigerat av Unregistered2e9f31cc, 11 maj 2008 - 17:02.
Postad 11 maj 2008 - 17:25
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Med "kanvas" menar jag i detta fall bildens bas ur ett lite mer konstnärligt perspektiv, men ja, rent praktiskt, så avser jag projektionsytan/duken. Håll dig ifrån konv. gråduk till denna, såvida du inte skall ner emot 170 cm breda bildytor. Euroscreen ReAct kan vara ett alternativ, om du hyfsat vill tukta ev. ströljus eller reflexer, men annars håll dig till en bra vanlig mattvit typ till denna proj. Har inte jämfört färger mot trad. dukar så mycket, så kan inte uttala mig mer än ur ett rent dukperspektiv.  När det gäller den eviga frågan vad som skall sättas upp först; duk eller proj., så är det ju nästan lite som hönan och ägget.  Fast det hela kommer ju an på vilken parameter du kan kompromissa på mest; dukens eller projens. placering ur ett 3D perspektiv. Fast oftast vill man ju ha sin bild på ett visst ställe, mer än kanske just projektorn. Fast åter igen, det är högst individuellt, och faktorer som t ex takhöjd kan ju ställa till det. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 maj 2008 - 17:25.
Postad 11 maj 2008 - 19:30
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
kom och tänka på en sak till...
Om denna projektorn troligtvis kommer att utgå, hur är det då med lampa och sådant? (om säg 2 år)?
Postad 12 maj 2008 - 07:30
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Har under mina drygt 10 år i projektorbranschen aldrig varit med om att en lampa utgår för en projektor. Dock är det troligare att du inom säg 3-5 år förmodligen köper en ny projektor istället för en ny lampa. Inom 3-5 år skall det absolut inte vara problem med tillgång, såvida du inte valt något obskyrt projektormärke som kanske går i konkurs och struntar i ansvaret gentemot sina efterlevande kunder.  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 12 maj 2008 - 08:33
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Oroa dig inte för ljusstyrkan på HD73an, den är absolut inte så "klen" som man kan tro när manbara jämför siffror.
Både HD73 och IN76 är harmoniska projektorer. IN76an är nog något bättre "out of the box" och lättare att få "korrekt". IN76 saknar dock DC3 och har en till viss del klenare bildbehandling än HD73(gäller interlace-signaler) vilket gör att exempelvis sport på tv gör sig bätte.
Optoman är dessutom tystare och mindre och har en mer tilltagen offset vilket är bra för en del och sämre för andra(oftast de som vill ha jättestora bilder). Jag valde mellan just dessa två projektorer och lät valet falla på optoman då denna arbetar bättre med vanliga tv-signaler från en digitalbox och passade mig bra vad det gäller kastlängd och offset.
Första tiden led jag av ett visst lampflimmer när lampan gick i low-power (nästan jämt), ett problem som verkar ha tynat ut. Har dock en kompis som dras med detta trots ett antal hundra timmar på lampan. Fredrik kanske vet mer om detta fenomen och huruvida det är nån slags inkörning på lampan.
Har själv sålt projektorer i många år och inte heller stött på nogot problem med utgående modeller. Lägg alltså ingen vikt vid den aspekten.
Kör för övrigt på en 160x90 euroscreenduk. Hade en projekta movieboard men den reflekterade lite för "vasst" varför jag klädde om den med eurscreens standardmaterial.
Redigerat av nobba, 12 maj 2008 - 08:36.
Postad 12 maj 2008 - 09:34
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej nobba
Kul att du valt mellan dessa 2 en gång i tiden, på vilket avstånd projicerar du 160 x 90?. Är faktiskt oxå inne på optoman just för kastlängder och offset!
Postad 12 maj 2008 - 10:04
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Kring 3 meter, kolla http://www.projector...culator-pro.htm för mer info. 90 cm ger ca 30 cm offset vilket medger takmontering under någolunda ordnade former.
Postad 12 maj 2008 - 11:12
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
varfor sikta in sig pa IN 76 nar du kan fa IN 78 for samma pengar. Den har DC3-chipet
Postad 12 maj 2008 - 11:43
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Helt rätt, IN76 bör inte vara aktuell så länge den inte kostar mindre än IN78. DC2/DC3-aspekten försvinner då medan de övriga skillnaderna består.
Postad 13 maj 2008 - 14:28
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Suck
Detta känns ju rent ut sagt hopplöst, beslutsångest är ju bara för namnet!
2 nya kandidater (som kanske inte konkurrerar?)
Epson Tw-700 som man läst mycket gott om
Panasonic pt ax200 även den verkar kompetent
Jag har som sagt inga problem med dlp, men man vet inte hur tjejen, kompisar osv reagerar!..
Är någon av dessa 2 i samma klass bildmässigt som de 2 dlp modellerna? (numera in78 o hd73). Har tyvärr inte möjligheter att åka omkring och kika så jag rättar mig efter era erfarenheter (duger gott åt mig)
Om jag skall vara ärlig så är prio nummer ett en lätt installation, har varken tid eller tålamod (mer tålamod) att böka med att installera den = då kanske LCD är bättre med tanke på lensshift osv. Har läst nästan alla nya trådar om alla projektorer och vet inte mer än då jag började
Sitter och trycker på köpknappen, men blir tokig då jag inte kan bestämma mig.
eders Tobbe
Postad 13 maj 2008 - 14:36
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Om jag får tala för Optoma HD73 och Epson TW700, så har TW700 allt det inte HD73 har, och vice versa. Ett småtypiskt LCD > < DLP scenario.  Kan du få in en HD73 där den skall sitta, så hade jag valt den ur ett rent bildperspektiv. Har du begränsade möjligheter vad gäller att kunna finna rätt projplacering för att träffa din bild rätt, så har du det förmodligen lättare med Epson TW700; både vad gäller kastavstånd ocn möjligheten med lensshift. Sedan en poäng till för TW700; när du hottar upp den i Dynamic läget och öppnar iris, så är den klart mer potent än HD73 om du tänker dig fotbolls EM i sommar på storbild i ljusare miljö, och när solen står på utomhus. Sedan är ju regnbågsfaktorn en till att kanske ta hänsyn till, men kan inte kommentera denna, då jag själv är helt immun mot detta. Sedan har ju Epson en väldigt bra lampgaranti; 3 år/1700 timmar, där HD73 har 6 mån/1000 timmar. Båda har 3 års maskingaranti. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 maj 2008 - 14:39.
Postad 13 maj 2008 - 19:59
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Sedan en poäng till för TW700; när du hottar upp den i Dynamic läget och öppnar iris, så är den klart mer potent än HD73 om du tänker dig fotbolls EM i sommar på storbild i ljusare miljö, och när solen står på utomhus.
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Men gör den jobbet med "vanlig" Tv-signal(576i från en digitalbox) lika bra?
Postad 14 maj 2008 - 06:36
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Vad jag kan minnas så gör de ett lika bra jobb på vanlig TV signal, som jag kan minnas att kanalerna kan se olika ut beroende på program, utsändning, etc. Jag skulle nog aldrig köpa en projektor/display baserat på främst hur den hanterar "TV bild". Mina grundkriterier skulle vara att analysera bilden med en bra DVD signal, analog som digital, interlaced som progressiv. Den som gör bäst jobb med en bra interlaced signal (alltså har en bra bildbehandling ombord), förväntar jag mig också gör det samma med en dålig dito, t ex TV signal som EUROSPORT (som för övrigt har HD premiär 25 maj 2008!  ). /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 14 maj 2008 - 18:07
Unregistered2e9f31cc
-
Unregistered2e9f31cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ok..
Tummen ur!
Beställde en optoma hd73 med fäste och DVE på bluray (nåt att pilla med)
rummet är tyvärr långt från färdigt, men nu har jag ett mål att jobba för, tänkte på det du sa fredrik om att den kanske tar slut så jag beställde nu för att slippa hamna i samma kval om ett par månader!
Ni skall ha många tack för hjälpen.
mvh Tobbe
Postad 14 maj 2008 - 19:12
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Grattis till ett bra val!  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 15 maj 2008 - 16:19
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Välkommen till Hd73 klubben:) hoppas du blir nöjd,ska tillägga att flimmret ja får endast uppstår med vit bakrund på htpcn å att det minskar å försvinner efter en stund men vet som sagt inte riktigt vad flimmret kan bero på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|