Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Baslåda till bastun

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2008 - 11:42

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har en 12" bas som jag tänkt bygga låda till och ha under bastulavarna (under där man sitter alltså).

Endast elementet och porten kommer synas genom hålet från rummet brevid, längs med golvet.

Rummet är bara ca: 3,5kvm stort.

Värdena är följande:

SPL: 95dB
Vas: 223L
FS: 28hz
QTS:0,28

Har tyvärr inte fler värden just nu men ska försöka googla efter fler parametrar...
Kanske någon som redan har dessa?

Ska driva denna bas med ett Zachry D-250. :)

Redigerat av dB_Smeden, 12 May 2008 - 12:32.

Postad 12 May 2008 - 11:45

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Kul med dunkadunk i bastun, men hur varmt klarar baselementet att ha det???

Postad 12 May 2008 - 11:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
framför allt, hur fuktigt ?

Inte så bra om det är papper membran + att jag skulle ha kört slutet om jag ska i en bastu och inte portat då det inte är så bra för basen att ha em massa fukt och sådan värme vi dessa känsliga delar.
det bässta vore om det va en bas med plast ellement i en sluten låda med steget utanför basstun så att den inte slårifrån, jag tror att överhettnings skyddet kan gå i om du har det i basstun :)

Postad 12 May 2008 - 12:31

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

framför allt, hur fuktigt ?

Inte så bra om det är papper membran + att jag skulle ha kört slutet om jag ska i en bastu och inte portat då det inte är så bra för basen att ha em massa fukt och sådan värme vi dessa känsliga delar.
det bässta vore om det va en bas med plast ellement i en sluten låda med steget utanför basstun så att den inte slårifrån, jag tror att överhettnings skyddet kan gå i om du har det i basstun :)

Det är ju ett bil-element så lite mer fukt tål det ju men ändå inte sådär galet mycket fukt.
Slutsteget ska jag ha i ett annat rum.
Väljer att sätta lådan längst ner vid golvet där det inte är så varmt eller fuktigt. Värmen och fukten stiger väldigt snabbt.
Har haft en hemmabiobas där några månader och det fungerade kanonbra men kände att det kanske inte är så bra att ha slutsteg i samma rum där man handskas med vatten :P

Själva baslådan kommer vara i garaget (rummet intill) och vill att basen och porten ska spela genom ett hål i väggen.

Just nu har jag 2st 6x9" Jensen som spelar i små basreflexlådor och bara hårdbas kan man säga... B)
Man saknar djupbas...

Postad 12 May 2008 - 13:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, men är det pappers ellement på den basen ??

Basen baksida får inte vara kall om fronten är varm, då kommer det att billdas en massa kondens som kommer att vara skadligt för basen och om det är papper lösa upp konen helt.
det spelar ingen roll om det är en bilbas, fuktigheten i en basstu kan bli 100%, sällan det är så högt i en bil, och med den tempen runt 60-90*C så är det extra illa för basen, men är det plast ellement så är det ganska lungt i alla fall.

Postad 12 May 2008 - 14:13

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

ok, men är det pappers ellement på den basen ??

Basen baksida får inte vara kall om fronten är varm, då kommer det att billdas en massa kondens som kommer att vara skadligt för basen och om det är papper lösa upp konen helt.
det spelar ingen roll om det är en bilbas, fuktigheten i en basstu kan bli 100%, sällan det är så högt i en bil, och med den tempen runt 60-90*C så är det extra illa för basen, men är det plast ellement så är det ganska lungt i alla fall.

Pappers-membran är det säkerligen men den är lite behandlad eftersom det är en bilbas.
Bilbasar är ju gjorda för att just tåla den kondens som kommer över en natt ifall det varit minusgrader och om man sen värmer bilen så blir det oftast kondens. Mer eller mindre.
100% fuktighet kan det bli i en bastu men det är nästan två meter upp och sen försvinner det mesta ut ur ventilerna som sitter högst upp.
Fukten kommer det inte vara någon fara med längst ner på golvet. Det blir inte mer fukt där än en natt i bagaget på en bil... haha... det där kan ju tolkas! :) Men jag menar nattens frost eller dylikt!

Postad 12 May 2008 - 14:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo det kan det, om man vill :P

Jaja, kör som du tror blir bässt, sitter på jobbet och kan inte beräkna någon seriös låda åt dig, men det fattas en massa parametrer, eller dom kanske inte finns :)
I sådana fall så kan du nässtan lika gärna räkna med villket program som hällst och få samma resultat ändå.

Postad 12 May 2008 - 14:42

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Haha, jo det kan det, om man vill B)

Jaja, kör som du tror blir bässt, sitter på jobbet och kan inte beräkna någon seriös låda åt dig, men det fattas en massa parametrer, eller dom kanske inte finns :P
I sådana fall så kan du nässtan lika gärna räkna med villket program som hällst och få samma resultat ändå.

Ska se om jag kan hitta parametrarna...
Kan väl inte behövas så stor låda för att kunna spela lågbas i så litet utrymme?
Det är ju trots allt bara 3,5kvm :)

60liter och portat ska det vara om man har den i bilen tydligen. Spelade bra då.
Kanske funkar med samma låda i bastun?

Postad 12 May 2008 - 15:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Kanske funkar med samma låda i bastun?

There's only one way to find out!

Postad 12 May 2008 - 15:29

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

There's only one way to find out!

Japp... såga ett onödigt stort hål i väggen eventuellt :)

Postad 13 May 2008 - 01:11

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Coatad pressad papper är konen av (har två sådana basar liggandes)

Beroende på musiksmak och bassmak så följer ngr förslag som funkade i bil
Slutet: 25l ger rätt hög avstämmning men ack så detajerad bas. Inget dämpull för snabbare respons och MKT för lite djupare bas.
35l ger djupare bas, dock inte lika detaljerad. Samma sak där med dämpullen.

Portat: 48l med en port på 4" och 18cm lång. Avstämning runt 45-50 om jag inte missninner mig helt (var ju trots allt tio år sedan jag använde den serien)

Dessa förslag funkade klockrent i en 245:a.

Postad 13 May 2008 - 06:42

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Coatad pressad papper är konen av (har två sådana basar liggandes)

Beroende på musiksmak och bassmak så följer ngr förslag som funkade i bil
Slutet: 25l ger rätt hög avstämmning men ack så detajerad bas. Inget dämpull för snabbare respons och MKT för lite djupare bas.
35l ger djupare bas, dock inte lika detaljerad. Samma sak där med dämpullen.

Portat: 48l med en port på 4" och 18cm lång. Avstämning runt 45-50 om jag inte missninner mig helt (var ju trots allt tio år sedan jag använde den serien)

Dessa förslag funkade klockrent i en 245:a.

Tackar vi för! :)

Kanske jag borde prova min låda som jag redan har då... kanske kan modifiera den lite...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.