Postad 13 May 2008 - 18:04
Postad 13 May 2008 - 18:07
Det är faktikst lite dåligt att inte utnyttja kraften i PS3an, kanske beror detta pga att man inte ska behöva göra två olika spel för både PS3 och Xbox 360. Men det överlåter jag till någon annan.
Postad 13 May 2008 - 18:13
kör komponentkabel kan väl inte spela nån roll om jag ändrar till HMDI??
Postad 13 May 2008 - 18:18
Postad 13 May 2008 - 18:23
Rent testermässigt har 360 bättre framerate men sen är frågan hur mycket man känner av det.
Postad 13 May 2008 - 18:31
http://www.fz.se/for...ead.fz?id=36621
Postad 13 May 2008 - 18:35
Postad 13 May 2008 - 18:39
Postad 13 May 2008 - 18:41
Tycker spelet funkar utmärkt på min Sony 40" och PS3. Fast lite framedrop får man tåla i tunga stunder
Hoppas nästa blir PS3-exklusiv så slipper vi dras med lillebrodern 360 (prestandamässigt)
Jo det är därför PS3 versionen dras med sämre framerate, ingen AA och lägre upplösning......för att den är prestandardmässigt bättre. Snälla skippa sådan kommentar utan veta fakta.
Postad 13 May 2008 - 18:43
Postad 13 May 2008 - 18:46
Hackar och har sig gör det på båda versionerna. Den som säger att den ena eller andra är mycket bättre än den andra måste, som jag ser det, se vad den vill.
Postad 13 May 2008 - 18:52
Vad får du allt det du säger ifrån Palminio? Du och jag vet att PS3 har större potential att skapa mirakel. 360 har nått toppen. 560 lurar runt hörnet
Du fantiserar om att den kommit till toppen, inget annat. Jag vet dock att RSX i PS3 absolut inte är på någon punkt direkt överlägsen Xenos utan i bästa fall lika men olika småstyrkor. CELLs roll i det hela orkar jag inte prata om, men som sagt står jag fast vid att GPUn fortfarande sätter ribban.
Men du kanske har någon bra förklaring hur spelet kan ha sämre framerate, lägre upplösning och ingen AA.
Sen trodde jag bara religösafanatiker trodde på mirakel. Men tydligen finns det kulter som tror på Mirakel inom både Nintendo, Sony och Microsoft.
Så du kan slakta får eller vad ni nu gör på era möten och hoppas på att PS3 skapar mirakel.
Fram tills då får du väl köra på med "Men man har inte nått upp till nivån" "de klarar inte av att utveckla till den" "CELL är gjort av utomjordningar så det tar en stund att förstå språket" osv.
360 är inte på toppen och inte PS3 heller. Men RSX och Xenos är redan råkraftsmaxade, resten är bar hur duktiga utvecklarna är med kodningen och nästa Xbox kommer 2011
Redigerat av PalmiNio, 13 May 2008 - 18:53.
Postad 13 May 2008 - 19:02
Hmm och ändå är "lillebrorsan" bättre på i stort sett alla spel som kommer till dom bådaTycker spelet funkar utmärkt på min Sony 40" och PS3. Fast lite framedrop får man tåla i tunga stunder
Hoppas nästa blir PS3-exklusiv så slipper vi dras med lillebrodern 360 (prestandamässigt)
Ps3 är bättre på papper men det vet vi ju hur det har gott dom tidigare gångerna när Sony sagt och lovat för mycket.Vad får du allt det du säger ifrån Palminio? Du och jag vet att PS3 har större potential att skapa mirakel. 360 har nått toppen. 560 lurar runt hörnet
360 har inte nått sin topp än på länge.
Postad 13 May 2008 - 19:25
och hjälper det om jag byter från komponent utgång till HDMI???
Postad 13 May 2008 - 20:45
Postad 13 May 2008 - 23:01
Postad 14 May 2008 - 06:34
Megax, va det du som spöa mig i free-mode multiplayer igår haha ?
Tycker jag känner igen ditt namn. Du var blå färg och körde free mode.
Måst lära mig sikta bättre haha.
Postad 14 May 2008 - 07:30
kej jag har en 60gigare fick min när den släpptes
Lite OT men.
Megax, va det du som spöa mig i free-mode multiplayer igår haha ?
Tycker jag känner igen ditt namn. Du var blå färg och körde free mode.
Måst lära mig sikta bättre haha.
haha neee tyvär så var det inte jag inte testat och spelat MP än ska göra det nu på morgonen så d måste vart nån annan
Postad 14 May 2008 - 08:26
Har själv kört GTA IV på min 60GB PS3, utan några lockups, eller problem med större framedrops, bara lite bökigt när spelet just startat, men sen är det inga problem.
Postad 14 May 2008 - 08:50
Postad 14 May 2008 - 09:00
En häftig grej jag var med om i förrgår. Jag hade precis slagit rekordet i Cube3D, helt plöstligt så var det säkert 100 personer strax utanför affären där jag slog rekordet. Vet inte om det ska vara så, men häftigt var det iaf, tidigare har man sex max 6-7 personer på samma ställe. Blev faktiskt imponerad över att spelet inte hackade någonting trots att det var så mycket folk på gatorna.
Postad 14 May 2008 - 11:59
Angående frameraten så har jag för mig kotaku länkade till en test där det kom fram att det skiljde sig 1 eller 2 frames mellan konsollerna, men att PS3:an i vissa lägen kunde droppa lite mer frames.
Kotaku hävdade att 360:n hade bättre framerate än, andra hävdade att PS3:an hade bättre framerate. PalmNio väljer att enbart tro på kotaku och ignorera de andra. Jag drar slutsatsen att det inte finns några belägg för att frameraten är bättre på varken den ena eller den andra.
Postad 14 May 2008 - 12:19
Inte för att jag bryr mig för egen del, då min version inte har några problem jag märker av men jag är tveksam till att enbart Kotaku hävdar det ena och alla andra hävdar det andra. Således lär det finnas fler källor som Palminio härledit sin slutsats ifrån.Kotaku hävdade att 360:n hade bättre framerate än, andra hävdade att PS3:an hade bättre framerate. PalmNio väljer att enbart tro på kotaku och ignorera de andra. Jag drar slutsatsen att det inte finns några belägg för att frameraten är bättre på varken den ena eller den andra.
Jag vet bl a att Eurogamer talar för 360s fördel:
So far, aside from the different visual approaches, there's not much to tell the two games apart. But the one difference I couldn't help but notice was the sense that as well as possessing a higher resolution, the Xbox 360 version of GTA IV runs noticeably smoother than the PlayStation 3 code.
http://www.eurogamer...c...7829&page=4
Och deras test är antagligen det mest ambitiösa av alla. Ja, de har t o m videobevis.
Postad 14 May 2008 - 12:50
Postad 14 May 2008 - 13:07
Inte för att jag bryr mig för egen del, då min version inte har några problem jag märker av men jag är tveksam till att enbart Kotaku hävdar det ena och alla andra hävdar det andra. Således lär det finnas fler källor som Palminio härledit sin slutsats ifrån.
Han brukar referera till just kotaku, men det spelar inte så stor roll. Min poäng var att det finns källor som säger att det är bättre på den ena eller den andra, och därför anser i alla fall jag inte att det är bevisat att det är bättre framerate på nån av konsollerna.
Postad 14 May 2008 - 13:20
Har inte märkt av dålig framerate en enda gång på min 360 iaf. Funkar perfekt. Har inte hängt sig en enda gång heller.
Apropå detta. Mitt GTA IV på 360 har hängt sig åtskilliga gånger mellan multiplayer sessions, dvs när det är svart bild och det står Loading... nere i hörnet. Ofta händer det i samband med att något jobbigt ljud är i bakgrunden, vet inte om det är relaterat dock. Ljudet kan vara t ex. någon jetmotor eller byggnad som piper eller låter högt. Senast gisasde jag mig till 3 ggr irad att det skulle hänga sig eftersom jag hörde nåt av de ljuden i bakgrunden fast omgången tagit slut. Följd frågan är då om det finns någon slags reklamtionsrätt eller liknande i sånna här fall, svårt att bevisa och argumentera för att ens kopia helt utan repor eller dylikt hänger sig ibland (för ofta) och att det enbart är det spelet som gör det. Ingen annan som har liknande problem eller? Spelar på 360n som sagt.
Postad 14 May 2008 - 14:36
Tänkte starta om boxen, men då ringde telefonen så jag satt å talade lite i den istället och efter drygt en minut kanske så hoppade spelet igång! Då hade alla utom jag och två till spelare lämnat gamet så det fick mig att tro att detta var nån sorts connection-prutt-timeout-bug-problem.
Postad 14 May 2008 - 14:41
Kotaku hävdade att 360:n hade bättre framerate än, andra hävdade att PS3:an hade bättre framerate. PalmNio väljer att enbart tro på kotaku och ignorera de andra. Jag drar slutsatsen att det inte finns några belägg för att frameraten är bättre på varken den ena eller den andra.
Kom med i matchen tack. Jag lutar mig INTE på kotaku, gjorde det innan och menade på att olika säger olik. Så när jag drog upp kotaku var det mest för att visa att olika recensioner säger olika men sa ALDRIG att de var bättre.
Vad jag lutar mig på i mitt uttalande är helt på det Eurogamer skriver som Zoiler länkar till. Har redan postat detta i en annan tråd om jst grafiken i 360 vs PS3.
Detta är den ENDA grundligga undersökningen som gjorts där man inte går på känsla utan har verktyg bakom för att stödja med fakta. Deras maskiner har som sagt gjort sitt och resultatet är tveklöst att overall är det bättre Framerate på 360. Det är en sak att bara titta och gissa på hur man själv upplevt det så som kotaku, ign, gamespot m.m. gör men Eurogamer gör alltså en riktigt teknisk undersökning.
Alltså, bättre upplösning - mer AA - Bättre framerate
Att sen fortfarande PS3 versionen ser bättre ut är en grymt personlig åsikt, jag skriver bara vad den tekniska faktan är bakom. Jag själv gillar PS3 versionen bättre.
Punkt slut.
Redigerat av PalmiNio, 14 May 2008 - 14:48.
Postad 14 May 2008 - 14:47
"For GTA IV, I performed six tests on a varied amount of material. All of the game's cut-scenes are based on the same engine as the gameplay, so a variety of them were chosen, both indoors and outdoors, and of varying lengths. As the cut-scenes are rendering identical scenes on the fly, it's the best test I could come up with. In all cases, the respective 3D engines will be dealing with 100 percent identical source material."
Test One: Game Intro
360: 31.627fps
PS3: 26.504fps
See it on EGTV.
Test Two: Clean Getaway
360: 28.624fps
PS3: 23.989fps
See it on EGTV.
Test Three: Final Destination
360: 35.662fps
PS3: 29.523fps
See it on EGTV.
Test Four: Station Face-Off
360: 26.015fps
PS3: 25.803fps
See it on EGTV.
Test Five: Rigged to Blow
360: 26.507fps
PS3: 23.781fps
See it on EGTV.
Test Six: Ivan the Not So Terrible
360: 33.713fps
PS3: 28.313fps
See it on EGTV.
"The bottom line is that no matter what material I put through the detector, 360 came ahead in all tests, sometimes dramatically so."
So ja det är med bra bevis fastställt att 360 har bättre framerate. Men som jag sa och som Eurogamer också säger så är det nog inget som man märker under spelets gång om man hade kört igenom båda kopiorna
Postad 14 May 2008 - 14:47
Eurogamer har ju gjort det riktigt grundligt, som oftast. Svårt att motsäga dem med de undersökningarna och bevisen de lägger fram. De flesta andra sidorna, om inte alla, går på känsla, vilket också är varför det finns så många olika bud. Att titta på skärmen och gissa är ingen exakt vetenskap.Min poäng var att det finns källor som säger att det är bättre på den ena eller den andra, och därför anser i alla fall jag inte att det är bevisat att det är bättre framerate på nån av konsollerna.
Edit: Det handlar ju som synes om 5-6 frames per sekund som max. Inte så konstigt att man inte uppfattar det med konsensus med blotta ögat.
Redigerat av Zoiler, 14 May 2008 - 14:49.
Postad 14 May 2008 - 14:54
Postad 14 May 2008 - 15:03
Saxat från Eurogramer:
"For GTA IV, I performed six tests on a varied amount of material. All of the game's cut-scenes are based on the same engine as the gameplay, so a variety of them were chosen, both indoors and outdoors, and of varying lengths. As the cut-scenes are rendering identical scenes on the fly, it's the best test I could come up with. In all cases, the respective 3D engines will be dealing with 100 percent identical source material."
Test One: Game Intro
360: 31.627fps
PS3: 26.504fps
See it on EGTV.
Test Two: Clean Getaway
360: 28.624fps
PS3: 23.989fps
See it on EGTV.
Test Three: Final Destination
360: 35.662fps
PS3: 29.523fps
See it on EGTV.
Test Four: Station Face-Off
360: 26.015fps
PS3: 25.803fps
See it on EGTV.
Test Five: Rigged to Blow
360: 26.507fps
PS3: 23.781fps
See it on EGTV.
Test Six: Ivan the Not So Terrible
360: 33.713fps
PS3: 28.313fps
See it on EGTV.
"The bottom line is that no matter what material I put through the detector, 360 came ahead in all tests, sometimes dramatically so."
So ja det är med bra bevis fastställt att 360 har bättre framerate. Men som jag sa och som Eurogamer också säger så är det nog inget som man märker under spelets gång om man hade kört igenom båda kopiorna
Skulle vilja komentera att iom att ps3 ligger vad jag kan se på dessa siffror oftast ligger under 30fps och bra under med för den delen, så tror jag att det skänns skillnad på framen, då under 30fps brukar vara en regel vad människan uppfattar som dåligt flyt (lagg)
Postad 14 May 2008 - 15:30
Postad 14 May 2008 - 15:39
Det man kan konstatera är i alla fall att cut-scenes flyter bättre på 360:n. Dock så använder cut-scenes av all kod som sen exekveras när man spelar, som t.ex. AI för trafik och fotgängare osv som drar CPU-kraft, så resultaten är inte helt överförbara på gameplay.
Misstänkte att du skulle ta upp det. Problemet är att det är överförbart till stor del ändå dock kan du inte med rättvisa jämföra det då en plats vid en tid är aldrig lika i spelet. Dessutom är cutscenen gjorda i levande miljö så vanlig kod körs samtidigt ändå. Kör du samma cutscene flera gånger så kan man se nytt folk, ny form av explosion, nya fordon osv - beroende när hur och var.
Som artikelns själv säger är detta alltså medeltal och det är under jobbiga scener som PS3 dippar hårt vilket drar ner medel men normalt ligger de på samma. Så även om avarage är under 30 så kan det vara att 90% av tiden så är den över 30 ändå.
Vad jag vill komma till är att beviset är som det är men teori betyder inte praktik så även om PS3 i teorin ska vara sämre i GTA IV så behöver inte detta påverka upplevelsen utan tom upplevs det bättre på PS3 då filterna är bättre mot vad de kör på 360.
Dessutom, Eurogamer har absolut längts och bäst erfarenhet inom just detta. Deras serie om att jämföra PS3 vs 360 har alltid varit backad av bra bevisning. Nu på senare tid tar de även hjälp av känd expertis utifrån så som "Quaz51" från Beyond3D forum ( killen som lever på att räkna ut upplösning).
"How accurate can the tests be bearing in mind changes in lighting, weather, traffic, people etc?
The whole point of multiple tests is to produce an average, an overall trend if you will. The captures were taken with the same weather conditions and at the same time of day on both consoles. The only variable would be people and cars on the streets in the outdoor scenes. For a truly 1:1 comparison, Test1 is of the entire intro sequence which should be identical on both machines. Test3 is indoors and again should be like-for-like."
Så scenerna är fortfarande CPU påverkade då Rockstars scener är bara fasta script med fast kameror men resten av världen tuggar på som vanligt. Det är alltså inte som många cutscens i andra spel där du har en helt fast scen som bara körs i samma grafikmotor.
Redigerat av PalmiNio, 14 May 2008 - 15:50.
Postad 14 May 2008 - 16:33
Apropå detta. Mitt GTA IV på 360 har hängt sig åtskilliga gånger mellan multiplayer sessions, dvs när det är svart bild och det står Loading... nere i hörnet. Ofta händer det i samband med att något jobbigt ljud är i bakgrunden, vet inte om det är relaterat dock. Ljudet kan vara t ex. någon jetmotor eller byggnad som piper eller låter högt. Senast gisasde jag mig till 3 ggr irad att det skulle hänga sig eftersom jag hörde nåt av de ljuden i bakgrunden fast omgången tagit slut. Följd frågan är då om det finns någon slags reklamtionsrätt eller liknande i sånna här fall, svårt att bevisa och argumentera för att ens kopia helt utan repor eller dylikt hänger sig ibland (för ofta) och att det enbart är det spelet som gör det. Ingen annan som har liknande problem eller? Spelar på 360n som sagt.
Har inte provat multiplayer än. Det får bli efter jag klarat singleplayer vilket kommer dröja ett par veckor till iaf. Spelar inte så ofta längre
Postad 14 May 2008 - 18:28
Skulle va kul om eurogamer kunde köra ett test med 1080p också så man fick redan på om man bara inbillar sig =)
Postad 14 May 2008 - 19:08
Alltid spännande det här med framerate. En kan tycka att ett spel flyter perfekt medans någon annan tycker att samma spel hackar bedrövligt. Sjävl är jag otroligt kräsen vad det gäller framerate och tycker GTA IV är riktigt jobbigt pga frameraten. Har ställt om PS3:an att tvinga ut 1080p och tycker faktiskt det flyter bättre med det men ändå inte i närheten av bra. Men pröva det ni som har problem. Låter ju helt sjukt att det skulle funka men ändå =)
Skulle va kul om eurogamer kunde köra ett test med 1080p också så man fick redan på om man bara inbillar sig =)
Du inbillar dig
1080p är en uppskalning bara så de tar bara det som redan har ritats och skalar upp den. Alltså kan du inte få någon positiv effekt på frameraten.
Exakt samma sker på 360 vid 1080p fast där har de en extern scaler som gör det medan PS3 använder CELL till det.
Postad 14 May 2008 - 20:49
Har läst om fler som upplevt denna skillnad, men det är väl för att man vill det så mycke
Redigerat av Unregistered883bce2a, 14 May 2008 - 20:50.
Postad 14 May 2008 - 20:55
då ska jag fortsätta inbilla mig
Har läst om fler som upplevt denna skillnad, men det är väl för att man vill det så mycke
Kallar det "måste vara bättre"-syndromen. Att eftersom 1080p är större 720p så vill man inbilla sig att det ska vara bättre
Skämt åt sido. Viktigast är att du gillar upplevelsen.
Postad 14 May 2008 - 21:06
palminio jobbar du på micro$oft eller eftersom du är så säker på 2011?
Postad 14 May 2008 - 21:11
http://digg.com/gami...n_2011_2012_EGMpalminio jobbar du på micro$oft eller eftersom du är så säker på 2011?
Postad 14 May 2008 - 21:21
har inte haft nå märkbara framerate problem eller frysningar på min 60gb ps3. men kan säkert stämma att 360 är bättre.
palminio jobbar du på micro$oft eller eftersom du är så säker på 2011?
I wish, ne har några år kvar på plugget för det.
2011 är väl knappast en vild gissning. 360 släpptes i november 2005. Skulle nästa släppas samma tid 2011 så är det 6 år mellan vilket absolut ligger i linje vad som kan anses vara normalt.
Jag tycker övergången mellan PS2 till PS3 är kanske marknadens bästa. PS2 kom 2000 och PS3 2006 och man kunde ändå bära upp förluster som PS3 dragits med genom en fortsatt kassako i PS2. Detta har absolut inte MS lyckats med i Xbox.
Har jag rätt? Vetefan. Men vi lär se redan 2010 för mer konkreta rykten kommer bränna ca 1 år innan launch.
Hårdvaran har jag noll koll, kan bara önska.
Postad 14 May 2008 - 21:35
länk
Postad 14 May 2008 - 21:48
sista som sades är väl att dom ska ha 7 årig cykel på sina konsoller. Enligt nån intervju med Shane Kim.
länk
Jupp men det betyder inte att de inte kan lansera en ny samtidigt. PS2s cykel är knappast över och 8 år har snart gått.
7 år känns lite kort, det betyder att de dödar 360 rätt snabbt efter att den nya kommit. 7 år känns som minimum.
Postad 15 May 2008 - 08:34
7 år känns lite kort, det betyder att de dödar 360 rätt snabbt efter att den nya kommit. 7 år känns som minimum.
Vi får hoppas att MS inte kör samma taktik med Xbox 360 som man gjorde med Xbox.
Postad 15 May 2008 - 12:56
Xbox varade ju 4 år så det blir lite längreVi får hoppas att MS inte kör samma taktik med Xbox 360 som man gjorde med Xbox.
Själv hoppas jag de dödar 360n snabbt (2011-2012 är fine by me) så jag kan köpa en ny fin konsol med GFX Deluxe.
Postad 15 May 2008 - 13:17
Framerate = 30+ = vsync, + fps limit till 30 fps.
Framerate = 20-30 = vsync mha triple buffering.
Framerate = -20 = ingen vsync.
(Inte helt ovanlig lösning på moderna TV-spel)
I vilket fall: jag tycker det flyter helt ok på 360. Jag skulel inte säga att det är perfekt eller ens jättebra men så pass ok att man aldrig tänker på det. (Det är ju dock långt ifrån jämna 30, eller ännu hellre 60, fps med vsync)
1080p är en uppskalning bara så de tar bara det som redan har ritats och skalar upp den. Alltså kan du inte få någon positiv effekt på frameraten.
Mjae, på en del spel renderar PS3an i 960x540, 960x1080 eller 1920x540 för att sedan skala upp det till 1920x1080 om man tar bort allt annat än 1080p-stöd i xmb. I de spelen stängs ofta AA av när man väljer 1080p.
Utan AA flyter det ofta bättre ut, dock ser det ju sämre ut (dels pga bristen av AA men också för att PS3ans uppskalning av PS3-spel suger).
Edit: Doh, insåg precis att det var just GTA vi diskuterade, det renderas i 1152x640, skulle förmoda att det är samma upplösning när man kör 1080p i grunden men det utesluter iofs inte att de stänger av något post processing filter eller liknande (ps3ans hårdvaruscaler verkar ju inte lira med en del saker så bra, förmodligen för att vissa postprocessing/aa saker appliceras efter att bilden lämnat framebuffern medan skalningen måste appliceras när bilden är i framebuffern)
Redigerat av Unregistered92d7e447, 15 May 2008 - 13:23.
Postad 16 May 2008 - 13:38
Vi får hoppas att MS inte kör samma taktik med Xbox 360 som man gjorde med Xbox.
Knappast. XBox:en var en enda stor förlustaffär för MS vilket 360:n inte är.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
35 bilder
419 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?