Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konverteringstid mkv2vob

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 May 2008 - 07:20

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Två till synes lika .mkv filer (iaf till Mb sett) tar väldigt olika lång tid att konvertera till .vob
Jag använder samma inställning i programmet så det är inte det.
Den ena gick på 15 minuter, den andra håller fortfarande på - ett halv dygn senare. Har hänt fler gånger att det tar så lång tid.

I övrigt är filerna lika, bild å ljudformat etc.

Kanske fel forum iofs......

Postad 20 May 2008 - 13:26

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Två till synes lika .mkv filer (iaf till Mb sett) tar väldigt olika lång tid att konvertera till .vob
Jag använder samma inställning i programmet så det är inte det.
Den ena gick på 15 minuter, den andra håller fortfarande på - ett halv dygn senare. Har hänt fler gånger att det tar så lång tid.

I övrigt är filerna lika, bild å ljudformat etc.

Kanske fel forum iofs......

Beror på om filen måste transcodas eller ej. Om du har transcoding på automatic så avgör programmet själv vilket som är nödvändigt.

720p-filer behöver nästan aldrig transcodas. Dock så behövs det om man bränner in subtitles.
1080p-filer behöver oftast transodas...

Se till att du har inställt på codec MPEG-2 så går transcodingen snabbare, brukar ta 1-2 timmar max. (filen blir lite större men det är det ju värt)

Postad 20 May 2008 - 13:40

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Blir det inte sämre kvalitét av att transcoda med mpeg2 istället för x264?
Undrar också om och hur mycket man tappar i kvalité av att transcoda och streama från tex ps3 jämfört med om man skulle köra mkv-filen direkt från datorn? Har inte riktigt fått klarhet i det där...

Postad 20 May 2008 - 14:00

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
JAG upplever ingen skillnad med streamad / direktkörd men det är som sagt högst personligt. Det är oxå därför jag streamar för då slipper jag släpa fram datorn till TVn.

Filerna är 720p så det borde inte vara olika pga av det.

Postad 20 May 2008 - 15:26

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Blir det inte sämre kvalitét av att transcoda med mpeg2 istället för x264?
Undrar också om och hur mycket man tappar i kvalité av att transcoda och streama från tex ps3 jämfört med om man skulle köra mkv-filen direkt från datorn? Har inte riktigt fått klarhet i det där...

Mpeg-2 innebär bara sämre komprimering, dvs att filen blir större. Kvalitén är densamma...

Vid transcoding förlorar du i teorin kvalitet, därför är det bättre när du bara kan packa om med mkv2vob (då det bara tar en kvart, som fungerar med de flesta i 720p)
Dock märker inte jag någon försämrad kvalitet i transcodat material heller... ibland får jag lite "buggar" i filmen när jag har transcodat den men det är det enda jag märker av. De brukar inte hända så ofta att det stör alltför mycket...

Postad 20 May 2008 - 16:16

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Är du säker schjak?
Hittade guiden där jag hade läst om kvalitetsskillnaden på transcoding:

"The Transcoding Codec is an important setting as it defines the output quality and encoding speed. MPEG-2 is fast, but produces rather rought results at these bitrates for high definition content. x264 is the slowest, but should produce best quality. XviD (MPEG-4) should be somewhere in between these options in terms of quality and speed. "

Har dock inte orkat kolla själv om det är någon skillnad ännu...

Hela guiden finns här för de som är intresserade:
http://www.bitburner...g-mkv2vob/4022/

Postad 23 May 2008 - 06:48

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Är du säker schjak?
Hittade guiden där jag hade läst om kvalitetsskillnaden på transcoding:

"The Transcoding Codec is an important setting as it defines the output quality and encoding speed. MPEG-2 is fast, but produces rather rought results at these bitrates for high definition content. x264 is the slowest, but should produce best quality. XviD (MPEG-4) should be somewhere in between these options in terms of quality and speed. "

Har dock inte orkat kolla själv om det är någon skillnad ännu...

Hela guiden finns här för de som är intresserade:
http://www.bitburner...g-mkv2vob/4022/

Alltså, förutsatt att filen är lika stor så är kvaliten såklart sämre i MPEG-2 än i x264...
MPEG-2 kräver en högre bitrate för att bli bra.

Men när du slänger in en x264 på transcoding i mkv2vob så hoppas jag (och tror) att den inte komprimerar filen lika kraftigt om man väljer MPEG2 som om man väljer x264 för detta skulle innebära att den slänger bort mycket data.
Något sämre kvalitet kan det kanske bli med mpeg-2, det får man jämföra och se själv. Men i teorin så går det att uppnå i princip samma kvalitet sålänge man låter filstorleken gå upp...

om du vill kan du ju testa att komprimera samma film med båda teknikerna och se hur stor skillnaden är i storlek... ju större desto bättre kvalitet =) Det är dock viktigt att du använder exakt samma film och inte bara två lika stora filmer för då är det inte en rättvis jämförelse...

Postad 05 October 2008 - 10:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag upplever samma sak.. det tar verkligen evigheter att konvertera; och alla jag testat transcodas.

Använder jag TSmuxer tar det 4-8 minuter att göra om till 4.1 medan med mkv2vob tar flera flera timmar. Tar säkert 2 timmar för en 720p och kanske 5-6 timmar för en 1080p.

Några tips?

edit: inlägget skapades 11:48 då jag startade en 4GB stor 720pfilm som tydligen var tvungen att transcodas. Nu är den på muxing-stadiet och ligger på knappa 50% där.. ok kanske 55% nu; den progressen verkar ju i alla fall öka någorlunda. Men att måsta planera en helg för att få sen film på söndagkväll liksom :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 05 October 2008 - 12:34.

Postad 06 October 2008 - 07:21

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har bytt från mkv2vob till Gotsent. Går fortare.

Postad 06 October 2008 - 19:07

tomas_we
  • tomas_we
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
TsMuxer är ju väldigt snabb med att muxa.

Men hur får man in text (srt-fil) i filmen med TsMuxer???

Postad 06 October 2008 - 19:56

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Har precis hittat mkv2vob...., Om man ska ha med text, måsten den då "brännas" med i processen?
Finns ju lite rutor att klicka i. Hur ska det stå?

Postad 07 October 2008 - 00:04

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Se till att .srt och .mkv har samma namn och att de ligger i samma mapp. Bocka i "Load Subtitles from SRT". Oftast finns engelsk text i mkv filen och om man väljer att använda den istället så går konverteringen snabbare. Bocka i "Always Encode Subtitles" för att den ska visas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.