Lyssningsrunda
28 svar till detta ämne
Postad 19 May 2008 - 20:31
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Var på en lite lyssningsrunda på Hifi Klubben helsingborg. Är inte på jakt själv ännu men tänkte att det var lika bra att hänga på när en kompis ändå ska leta.
Som referens jämför jag mot min egna anläggning, Jamo E850 drivna av Marantz SR5600 och min brors Dali 8008 drivna av Nad T563.
Började med att dema B&W DM683 drivna av Denon 2808. Såg först ett filmklipp från Batman Begins på blu-ray, både jag och kompisen tyckte att rösterna lät burkiga och att hela upplevelsen var något instängd och tråkig, inget tryck alls.
Gick över till lite musiklyssnande, In Flames - Only for the week och In Flames - Satellites and Astronauts. Nu blev lyssningen än värre, basen var verkligen orkeslös krävdes ordentligt med volym för att ens märkas av ibland fick man en upplevelse av oumph men det var ytterstovanligt och lät mest klent. Diskanten var abnort skrikig, mellanregistret var okej men upplever mina Jamo betydligt mer detaljerade. Hade tänkt köra masterplan med men efter de två låtarna var det så man bara vill gråta av högtalarna, ett billigt skitsystem på Siba låter lika bra.
Åh ja, vi gick vidare och valde att dema ett par Dali Ikon 6 mot en Nad reciever (för å slippa både B&W och Denon). Samma låtar som innan demade vi plus Masterplan -When loves comes close. Nu började de hända något, diskanten lät detaljerad utan att vara jobbig och mellanregistret var något tillbakadraget men ändå riktigt detaljerat och skönt att lyssna på. Basen var härlig, den var snärtig och gick hyffsat djupt men skulle behöva lite hjälp av en subb för att klara de lite djupare delarna.
Tänkte ge Denonen en chans till så vi valde istället att lyssna på Dali Ikon 7 tillsammans med den. Basen gick något djupare än vad Ikon 6 gjorde men både diskant och mellanregister kändes grötigare. Även här blev diskanten lite för ljus för att man ska stå ut med det som en vardags högtalare.
Nästa gång tänkte vi lyssna på några stativare tillsammans med Cambridge och Nad. Tänkte eventuellt ge DM604 en chans. Tänkte passa på att höra ifall det finns någon i Falkenberg eller i Ängelholm/Helsingborgs regionen som har ett par PiP för demning, hör av er isådanafall. =)
Redigerat av Unregistered2c21b741, 19 May 2008 - 20:33.
Postad 19 May 2008 - 20:44
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Trevlig läsning
Mvh
Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 06:17
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
Jag lyssnar på samma typ av musik som ni och har även jag lyssnat på B&W, Dali med flera. Jag tycker ni ska provlyssna Heco Celan 700 som ligger i samma prisklass som B&W DM683:orna. Jag blev väldigt glatt överraskad av "Celanerna" vid min lyssningsrunda för en dryg månad sen.
Postad 20 May 2008 - 09:56
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Testa 683:orna med NAD eller framför allt Cambridge, Denon är för mörka i sitt ljud för att spela bra med 683.
Postad 20 May 2008 - 11:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Basfattigt, burkigt och med dålig diskant. Så brukar det låta när man har vant sig vid ljudet ur t ex JWS eller
liknande, drivna av en gammal 70-tals förstärkare med loudnessknappen intryckt.
Ikon 6 och 7 är förövrigt riktigt tunna och tråkiga i basen jämfört med 683.
Jamo E850 väljer jag att inte kommentera. Det blir nog bäst så.
Postad 20 May 2008 - 12:58
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
blev oxå lite konfunderad när du beskriver ikon 6 som bättre än 683 då jag hört mkt positivt om just 683 och betydligt mkt mer negativt om ikon 6 som jag själv lyssnat på och inte alls blev imponerad av, tunn vart ordet på den
Smaken är ju dock bekant som ..
Postad 20 May 2008 - 14:09
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag lyssnar på samma typ av musik som ni och har även jag lyssnat på B&W, Dali med flera. Jag tycker ni ska provlyssna Heco Celan 700 som ligger i samma prisklass som B&W DM683:orna. Jag blev väldigt glatt överraskad av "Celanerna" vid min lyssningsrunda för en dryg månad sen.
Blir till att dra sig ner till Lund för dessa. Hur uppfattade du ljudet från dem? Testa 683:orna med NAD eller framför allt Cambridge, Denon är för mörka i sitt ljud för att spela bra med 683.
Okej, blir förmodligen ett test där Ikon 6, B&W 683 (efterssom jag verkligen vill ge dem en chans till) & 604S3, Dali Ikon 2, Mentor 1 och B&W CM1 ställs ihop med Cambridge förstärkare. Blir nog tyvär inte tid över förens i Juni till detta. blev oxå lite konfunderad när du beskriver ikon 6 som bättre än 683 då jag hört mkt positivt om just 683 och betydligt mkt mer negativt om ikon 6 som jag själv lyssnat på och inte alls blev imponerad av, tunn vart ordet på den Smaken är ju dock bekant som ..
Ja alla tycker vi olika. Såhär en dag efter när man smält upplevelsen så känns Ikon 6 som lite tunn i de nedre registerna men iallafall betydligt bättre än 683 som jag hade hoppats mycket på. Basfattigt, burkigt och med dålig diskant. Så brukar det låta när man har vant sig vid ljudet ur t ex JWS eller liknande, drivna av en gammal 70-tals förstärkare med loudnessknappen intryckt.
Ikon 6 och 7 är förövrigt riktigt tunna och tråkiga i basen jämfört med 683.
Jamo E850 väljer jag att inte kommentera. Det blir nog bäst så.
Ägde förvisso JWS med en 90 tals Technics förstärkare på 90 talet, känns dock inte riktigt som jag har några direkta minnen längre av hur det lät mer än att man kunde poppa högt utan någon ljudkvalité. Jag blev grymt besviken när jag hörde 683. Senast jag var på lyssningsrunda (2 år sedan ca) så lyssnade jag på B&W DM601S3 tillsammans med en Denon 2106 och tyckte de lät grymt bra tillsammans för priset, var dock helt insnöad på att ha golvare och därför föll valet på Jamo E850 vilka i mina öron spöade Infinity Primus/Beta 40, Audio Pro Black Pearl, Dali 6006 & 8008. Alla är vi olika. Att ni tycker om B&W 683 accepterar jag fullständigt men att komma att säga att jag tycker fel är 6 årslekis fasoner.
Redigerat av Unregistered2c21b741, 20 May 2008 - 14:09.
Postad 20 May 2008 - 18:06
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Även om det är så att B&Ws nya 600-serie är väldigt mycket mer lättdriven än den gamla. Så skulle jag ändå vilja påstå att det inte är m.h.a. en 2808:a som man får ut det man kan få ut ur ett par 683:or.
Nästa gång prova med ren 2 kanalare för att konstatera vad högtalaren klarar att prestera.
Sedan är det ochså så att det finns väldigt många som faktiskt uppskattar återgivningen från Ikon-serien, och den är faktiskt något mer detaljerad i basåtergivningen om än inte lika djup, och tung som 683 (imo). Men den är väldigt relativt kräsen på placering och att rummet iallafall är någorlunda dämpat. (skral butik = för lite, ett "vanligt" vardagsrum med soffor, mattor och bokhyllor etc duger fint)
Jag tycker nog dessutom att man skall/bör hålla sig till att endast byta en del i taget när man gör granskande lyssningar och jämförelser.
Postad 20 May 2008 - 18:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ägde förvisso JWS med en 90 tals Technics förstärkare på 90 talet, känns dock inte riktigt som jag har några direkta minnen längre av hur det lät mer än att man kunde poppa högt utan någon ljudkvalité.
Nja, jag drog en liknelse med JWS eftersom jag tycker att de låter ungefär lika "bra" som E850. Men du är ju i uppgraderingstagen så det må vara förlåtet. Om du av någon anledning inte gillar ljudet i Denons hembioförstärkare, testa 683 ihop med deras 2-kanalare PMA- 2000AE, NAD C372 eller Cambridge 840, och såklart med fler skivor än en.
Postad 20 May 2008 - 18:54
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Var på en lite lyssningsrunda på Hifi Klubben helsingborg. Är inte på jakt själv ännu men tänkte att det var lika bra att hänga på när en kompis ändå ska leta.
Nja, jag drog en liknelse med JWS eftersom jag tycker att de låter ungefär lika "bra" som E850. Men du är ju i uppgraderingstagen så det må vara förlåtet.
Om du av någon anledning inte gillar ljudet i Denons hembioförstärkare, testa 683 ihop med deras 2-kanalare PMA- 2000AE, NAD C372 eller Cambridge 840, och såklart med fler skivor än en.
Hursomhelst så håller jag med här. Poängen jag hade med detta var ju att, även om man kanske i första hand är ute efter ett biosystem och av den anledningen kanske tittar på biomaskin + högtalare. Men jag anser nog att det kan vara trevligt att veta potentialen hos högtalaren först. (Därav börja med 2-kanalare, kanske flera olika) För att när man hittat lämpliga högtalare sedan hitta en lämplig bio-förstärkarlösning för att komma till målet. Lyssna då gärna på samma högtalare med en eller ett par uppsättningar elektronik för att avgöra hur dem påverkas av detta. Detta kan bli någon form av biostärkare + effektförstärkare/integrerad 2 kanalare eller en monsterreciever står ju fritt allt beroende på vilken målbild man har från början.
Postad 20 May 2008 - 21:19
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Även om det är så att B&Ws nya 600-serie är väldigt mycket mer lättdriven än den gamla. Så skulle jag ändå vilja påstå att det inte är m.h.a. en 2808:a som man får ut det man kan få ut ur ett par 683:or.
Nästa gång prova med ren 2 kanalare för att konstatera vad högtalaren klarar att prestera.
Sedan är det ochså så att det finns väldigt många som faktiskt uppskattar återgivningen från Ikon-serien, och den är faktiskt något mer detaljerad i basåtergivningen om än inte lika djup, och tung som 683 (imo). Men den är väldigt relativt kräsen på placering och att rummet iallafall är någorlunda dämpat. (skral butik = för lite, ett "vanligt" vardagsrum med soffor, mattor och bokhyllor etc duger fint)
Jag tycker nog dessutom att man skall/bör hålla sig till att endast byta en del i taget när man gör granskande lyssningar och jämförelser.
Nja, jag drog en liknelse med JWS eftersom jag tycker att de låter ungefär lika "bra" som E850. Men du är ju i uppgraderingstagen så det må vara förlåtet.
Om du av någon anledning inte gillar ljudet i Denons hembioförstärkare, testa 683 ihop med deras 2-kanalare PMA- 2000AE, NAD C372 eller Cambridge 840, och såklart med fler skivor än en.
Hursomhelst så håller jag med här.
Poängen jag hade med detta var ju att, även om man kanske i första hand är ute efter ett biosystem och av den anledningen kanske tittar på biomaskin + högtalare.
Men jag anser nog att det kan vara trevligt att veta potentialen hos högtalaren först. (Därav börja med 2-kanalare, kanske flera olika) För att när man hittat lämpliga högtalare sedan hitta en lämplig bio-förstärkarlösning för att komma till målet. Lyssna då gärna på samma högtalare med en eller ett par uppsättningar elektronik för att avgöra hur dem påverkas av detta. Detta kan bli någon form av biostärkare + effektförstärkare/integrerad 2 kanalare eller en monsterreciever står ju fritt allt beroende på vilken målbild man har från början.
Det är inte jag som är på jakt efter högtalare just nu utan det är en kompis. Hade själv tänkt vänta till hösten och då byta hela kitet, fast själv är jag mest på jakt efter stativare. Att börja lyssna på högtalaren med en två kanalare tycker jag känns lite dumt efterssom han tänkt köra på en reciever och inte kommer ha ekonomin till å köpa mer än reciever för ca 10k och frontar för 10-13k. Personligen är jag helt inne på din linje Loofy om man har pengarna till å lägga på en effektförstärkare. Ageve: I vilken liknelse låter de som ett par JWS? Minns att de inte var allt för länge sedan jag läste ett test mellan E855 mot ett par Kef för 9K där E855 vann. Till min musik passar ljudbilden i e850 bra vilket inte 683 tycks göra (åtminstånde inte med Denon). Men ska nästa gång pröva 683 och Ikon 6 med en Cambridge istället (antaligen 640R). Ikon 7 är totalt utestängda efterssom de inte kändes värda 3K extra.
Postad 20 May 2008 - 21:31
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
Vad olika man kan tycka om ljud.
Som jag upplevde B&W 683 och Dali Ikonena är stort sätt tvärtom vad du tycker.
Dali Ikonerna tycker jag var både bafattig och jobbig i diskanen, men de är ju vad jag tycker.
Men jag var inte imponerad av B&W:na heller, men dom lätt betydligt bättre i mina öron än Dalin.
De är väl tur att vi gillar olika ljudkaraktärer allihopa vad tråkigt om alla skulle ha likadana prylar hemma.
Du får ge dig ut på några fler lyssnings rundor, de finns ju en hel del trevliga prylar på marnaden.
Mvh Kennethi
Postad 20 May 2008 - 22:03
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Att börja lyssna på högtalaren med en två kanalare tycker jag känns lite dumt efterssom han tänkt köra på en reciever och inte kommer ha ekonomin till å köpa mer än reciever för ca 10k och frontar för 10-13k. Personligen är jag helt inne på din linje Loofy om man har pengarna till å lägga på en effektförstärkare.
Min poäng är... Att man absolut inte måste/bör? inhandla allt sammans på ett bräde! Det kan i många fall slå hårt mot ekonomin hehe. Poängen är alltså... Man letar upp högtalare genom att kolla respektives potential. Sedan kanske det slutar med att man går hem med en enklare reciever än vad som krävs för att få den målbild man själv vet finns i högtalarna. Att sedan i fas 2 ge sig ut på begagnatmarknaden efter lämpliga effektförstärkare som kan ge dig den upplevelsen du vet du har i anläggningen. Låt säga att man först slänger ut sina 20-25 på kanske frontar (ev center) och kanske en biostärk. Sedan året eller julen i det här fallet om man handlar mitt på sommarn  ... så kan det ju hända tomten kommer med ett hårt paket? Som i väldigt många fall inte behöver kosta mer än kanske 5000:-. Att jag skrev bör lite fräckt i första meningen syftar till att man kanske uppnår ett visst mått av mer nykänsla när man tar steget en bit fram i tiden. Men ska nästa gång pröva 683 och Ikon 6 med en Cambridge istället (antaligen 640R). Ikon 7 är totalt utestängda efterssom de inte kändes värda 3K extra.
Japp, att göra ett nytt test mellan kandidaterna tycker jag absoult du skall göra... Riktigt fairplay tyckte jag nog inte att det var vid första testet. Försök dock att vid testet ha kvar ditt öppna sinne. Detta är något som är mycket viktigt. Ofta kan det vara att man en gång har bestämt sig för en sak och "så är det" utan att man tar sig till och verkligen lyssnar - utan ambitioner så att säga. Hej! Vad olika man kan tycka om ljud. Som jag upplevde B&W 683 och Dali Ikonena är stort sätt tvärtom vad du tycker. Dali Ikonerna tycker jag var både bafattig och jobbig i diskanen, men de är ju vad jag tycker. Men jag var inte imponerad av B&W:na heller, men dom lätt betydligt bättre i mina öron än Dalin. De är väl tur att vi gillar olika ljudkaraktärer allihopa vad tråkigt om alla skulle ha likadana prylar hemma. Du får ge dig ut på några fler lyssnings rundor, de finns ju en hel del trevliga prylar på marnaden.
Mvh Kennethi
Det är helt riktigt att ljudet uppfattas ofantligt olika mellan individer. Dock skulle jag tro att man i viss mån glömmer bort en stor faktor till att man ofta upplever en större skillnad än vad man trodde var möjlig. Faktorn jag pratar om är rummet. Rummet påverkar vår upplevelse minst lika mycket som högtalaren gör. Till begreppet "Rummet" räknar jag oxå in hur högtalarna står placerade och hur vi själva står i förhållande till högtalarna vid lyssningen. Vad jag menar är att rummet kan spela den enes fördel och till den andras nackdel vilket gör att skillnaderna mellan upplevd "bra" och "sämre" ljudåtergivning ökar. Ett tips är att återigen.. Inte ge sig efter "första gången". //Loofy
Postad 20 May 2008 - 22:22
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Testa ett par 683:or med Cambridge Azur 740C & 740A om du skall till klubben och lyssna.
Postad 20 May 2008 - 22:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ang. förstärkarlast och 683: Impedans/faskurva är samma som för 804s. justerade bort olämpliga citat.//Loofy Ingen pajkastning nu tack.
Redigerat av Loofy, 20 May 2008 - 23:06.
Postad 21 May 2008 - 06:11
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
Blir till att dra sig ner till Lund för dessa. Hur uppfattade du ljudet från dem?
Ganska neutralt och med en diskant som inte blev jobbig att lyssna på. Om du provlyssnar dom så kolla hur diskanten är inställd. Det finns två lägen på högtalaren som väljs på baksidan. Det ena läget ger +2db i de högre registren.
Postad 21 May 2008 - 19:27
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Det är helt riktigt att ljudet uppfattas ofantligt olika mellan individer. Dock skulle jag tro att man i viss mån glömmer bort en stor faktor till att man ofta upplever en större skillnad än vad man trodde var möjlig. Faktorn jag pratar om är rummet. Rummet påverkar vår upplevelse minst lika mycket som högtalaren gör. Till begreppet "Rummet" räknar jag oxå in hur högtalarna står placerade och hur vi själva står i förhållande till högtalarna vid lyssningen.
Vad jag menar är att rummet kan spela den enes fördel och till den andras nackdel vilket gör att skillnaderna mellan upplevd "bra" och "sämre" ljudåtergivning ökar.
Ett tips är att återigen.. Inte ge sig efter "första gången".
De har du helt rätt i. Har själv fått erfara de när jag flyttade . Så de bästa är väl,om möjligt att låna hem högtalarna och lyssna på dom i den miljö dom ska spelas i och även testa olika placeringar. Trodde faktiskt inte akustiken hade sådan stor inverken på ljudet,som den har. Jag trodde till och med att jag hade kopplat fel eller att de hade hänt nått med prylarna när jag började spela dom i de nya hemmet. MVH Kennethi
Redigerat av Loofy, 21 May 2008 - 20:03.
Postad 21 May 2008 - 19:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Håller med om rummet.
Har t om hört 803D låta halvdant i ett kalt rum med parkett, inga mattor eller gardiner osv.
99% (en gissning) av de som köper högtalare kan inte utnyttja de fullt ut, men man kan ju komma en bra bit på
vägen med t ex en stor matta, stor tygsoffa, och om det krävs, extra absorbenter.
Men det finns ju rum som är nästan omöjliga med... och även rum som inte kräver något speciellt för att det ska låta
helt okej.
Postad 21 May 2008 - 21:57
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Ganska neutralt och med en diskant som inte blev jobbig att lyssna på.
Om du provlyssnar dom så kolla hur diskanten är inställd. Det finns två lägen på högtalaren som väljs på baksidan. Det ena läget ger +2db i de högre registren.
Låter otroligt intressant. Ska övertala kompisen att de är värda att lyssna på. =) Min poäng är... Att man absolut inte måste/bör? inhandla allt sammans på ett bräde! Det kan i många fall slå hårt mot ekonomin hehe. Poängen är alltså... Man letar upp högtalare genom att kolla respektives potential. Sedan kanske det slutar med att man går hem med en enklare reciever än vad som krävs för att få den målbild man själv vet finns i högtalarna. Att sedan i fas 2 ge sig ut på begagnatmarknaden efter lämpliga effektförstärkare som kan ge dig den upplevelsen du vet du har i anläggningen. Låt säga att man först slänger ut sina 20-25 på kanske frontar (ev center) och kanske en biostärk. Sedan året eller julen i det här fallet om man handlar mitt på sommarn ... så kan det ju hända tomten kommer med ett hårt paket? Som i väldigt många fall inte behöver kosta mer än kanske 5000:-. Att jag skrev bör lite fräckt i första meningen syftar till att man kanske uppnår ett visst mått av mer nykänsla när man tar steget en bit fram i tiden.
Tänker man så kan det vara ganska smart, men man kan ju även då försöka att få pröva t ex Denon med något Nad steg och högtalarna eller en Azur 640A tillsammans med Denonen och då veta att man kommer få riktigt bra ljud så fort man fått pengarna till att införskaffa en effektförstärkare. Japp, att göra ett nytt test mellan kandidaterna tycker jag absoult du skall göra... Riktigt fairplay tyckte jag nog inte att det var vid första testet. Försök dock att vid testet ha kvar ditt öppna sinne. Detta är något som är mycket viktigt. Ofta kan det vara att man en gång har bestämt sig för en sak och "så är det" utan att man tar sig till och verkligen lyssnar - utan ambitioner så att säga.
Det roliga var det att när jag kom in i butiken var jag ganska ljumm angående Dali och väldigt ambitiös inför B&W efterssom man hört att DM683 skulle vara något av ett underverk för priset. Att sen resultatet blev tvärtom är smått fantastiskt. =) Men ska definitivt ge dem en chans med Cambridgen. Kommer skumma över högtalarna i affären och är det sen att man väger mellan olika så lånar man hem dem å bedömer dem hur de presterar hemma. Det är helt riktigt att ljudet uppfattas ofantligt olika mellan individer. Dock skulle jag tro att man i viss mån glömmer bort en stor faktor till att man ofta upplever en större skillnad än vad man trodde var möjlig. Faktorn jag pratar om är rummet. Rummet påverkar vår upplevelse minst lika mycket som högtalaren gör. Till begreppet "Rummet" räknar jag oxå in hur högtalarna står placerade och hur vi själva står i förhållande till högtalarna vid lyssningen.
Vad jag menar är att rummet kan spela den enes fördel och till den andras nackdel vilket gör att skillnaderna mellan upplevd "bra" och "sämre" ljudåtergivning ökar.
Ett tips är att återigen.. Inte ge sig efter "första gången".
//Loofy
Mycket riktigt, tror dock ofta att det även beror på hur ens referenser sen tidigare är. Är man t ex van vid hur en sunkig mini stereo låter och sen får höra ordentliga högtalare för 10K så tror jag man upplever det mesta som bra medans om man är van vid redan bra högtalare så kan man mer nyansera hur det låter. Sen tror jag också att ens nuvarande anläggning spelar in, äger man t ex redan B&W är det stor chans att man bara tycker de låter bra och att inga andra högtalarmärken låter bättre trots att de egentligen gör det.
Postad 21 May 2008 - 22:09
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Givetvis kan man bygga upp hela den lämpliga kedjan på en gång, Problemet är dock att det sällan står riggat så här från början.
Dessutom kan det nämnas att en Nad C372 (integrerad 2-kanalare) i princip = en Nad T163 (2 kanals försteg) + Nad C272 (2 kanals effektförstärkare). Man får visserligen en Nad-förförstärkardel om man lyssnar med C372:an.. men man kan ju få ett litet hum hur resultatet med C272:an skulle kunna bli... Sedan i slutet får man givetvis testa sina kalkylerade setuper för att verifiera att det verkligen är det man vill ha.
Angående referenser så är det oxå precis som du säger. Jag menar det är ju likadant om det är en biofilm som är uppschåsad (stavning?) och lyft till skyarna av både vänner och bekanta samt div press. Motsvarar då inte filmen sina förväntningar - så blir det ju en sämre upplevelse av det hela.
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 21 May 2008 - 22:11.
Postad 21 May 2008 - 22:12
congolasse
-
congolasse
-
Användare
-
-
248 inlägg
utan att ha läst tråden rad till rad. Lyssna på Elac åxå, vansinnigt prisvärda högtalare. Om du aldrig tyckt att diskant är nåt att betala för kommer du att ändra uppfattning. Sjukt prisvärda
Postad 21 May 2008 - 22:22
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Givetvis kan man bygga upp hela den lämpliga kedjan på en gång, Problemet är dock att det sällan står riggat så här från början.
Dessutom kan det nämnas att en Nad C372 (integrerad 2-kanalare) i princip = en Nad T163 (2 kanals försteg) + Nad C272 (2 kanals effektförstärkare). Man får visserligen en Nad-förförstärkardel om man lyssnar med C372:an.. men man kan ju få ett litet hum hur resultatet med C272:an skulle kunna bli... Sedan i slutet får man givetvis testa sina kalkylerade setuper för att verifiera att det verkligen är det man vill ha.
Angående referenser så är det oxå precis som du säger. Jag menar det är ju likadant om det är en biofilm som är uppschåsad (stavning?) och lyft till skyarna av både vänner och bekanta samt div press. Motsvarar då inte filmen sina förväntningar - så blir det ju en sämre upplevelse av det hela.
//Loofy
Mycket sant och köper man grejerna efterhand så har man chansen att kanske förbättra upplevelsen ännu ett steg genom att satsa på en annan effektförstärare än den man från början tänkte sig efterssom den låter än bättre. utan att ha läst tråden rad till rad. Lyssna på Elac åxå, vansinnigt prisvärda högtalare. Om du aldrig tyckt att diskant är nåt att betala för kommer du att ändra uppfattning. Sjukt prisvärda
Fast diskant är det främsta jag kommer betala för när jag köper högtalare själv till hösten, vill verkligen inte ha en diskant som skriker mig i öronen utan en ljuv som smeker mina örsnibbar. =) Ska definivt ha Elac i åtanke med, bara de finns på vettigt ställe i närheten.
Postad 21 May 2008 - 22:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve: I vilken liknelse låter de som ett par JWS? Minns att de inte var allt för länge sedan jag läste ett test mellan E855 mot ett par Kef för 9K där E855 vann.
Sameness. All musik får samma "klang" med E850, men det gäller även många andra riktigt billiga golvare som den ju faktiskt är. Så jag tänker inte ge mig på någon sågning eftersom jämförelsen med 683 är orättvis. När man är van vid billiga högtalare som t ex Jamos lägre serier (har själv ett par D830 så jag vet att även Jamo kan om de vill, visserligen en Seaskonstruktion men ändå) så är det lätt att man får helt felaktiga referenser för hur ljud ska låta. När jag var yngre kunde jag t ex inte förstå hur någon kunde köpa en förstärkare utan loudness. Även med loudness igång så ökades diskant och bas på lite för att få extra krispigt ljud.
Postad 22 May 2008 - 07:25
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Sameness.
All musik får samma "klang" med E850, men det gäller även många andra riktigt billiga golvare som den ju faktiskt är. Så jag tänker inte ge mig på någon sågning eftersom jämförelsen med 683 är orättvis.
När man är van vid billiga högtalare som t ex Jamos lägre serier (har själv ett par D830 så jag vet att även Jamo kan om de vill, visserligen en Seaskonstruktion men ändå) så är det lätt att man får helt felaktiga referenser för hur ljud ska låta. När jag var yngre kunde jag t ex inte förstå hur någon kunde köpa en förstärkare utan loudness. Även med loudness igång så ökades diskant och bas på lite för att få extra krispigt ljud.
6000kr anser inte jag vara inom klassen "riktigt billiga" men att dra en liknelse mot JWS är än mer orättvist då JWS är mer BAAAAS med en skrikare istället för diskant och ett obefintligt mellanregister. Anledningen till att jag själv ska byta upp mig till hösten är för att jag tycker att diskanten är för ojämn och skrigig trots min Marantz. Kan personligen inte se att "all musik låter likadant" efterssom mina Jamo är extremt känsliga på vad man matar dem med för musik, sätter man i t ex In flames A sense of purpose så tycker jag nästan att högtalarna förstör musiken jämfört mot andra medans om man sätter i valfri Masterplan skiva så lyser högtalarna genast upp å gör musiken underbar, dvs mixningen på skivan är A och O. Usch, har aldrig gillat loudness. Kommer ihåg när jag som 12 åring kom hem till en kompis som satt å sa att hans loudness knapp gjorde ljuden såååå mycket bättre, fyfasen va hemskt det lät. Gissa högtalar märket han hade.. just det ni gissade rätt JWS =)
Postad 22 May 2008 - 09:30
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
6000kr anser inte jag vara inom klassen "riktigt billiga" men att dra en liknelse mot JWS är än mer orättvist
Nja 4000kr var prislappen på de jag lyssnade på, men det var 1-2 år sen. Yep, kanske lite taskig jämförelse med JWS, men man får ju hålla trådens anda uppe Nejdå, jag tvingar inte dig att gilla B&W, men Jamos bästa serie hittills (enligt mig) är/var concert 8, eller d830/870 som de senare kallades. Ljudet de presterar är betydligt mer likt b&w än de billigare modellerna. Stativarna jag har (D830) i vardagsrummet, kostade 17000kr nya.
Postad 22 May 2008 - 14:07
Unregistered2c21b741
-
Unregistered2c21b741
-
Användare
-
-
237 inlägg
Nja 4000kr var prislappen på de jag lyssnade på, men det var 1-2 år sen.
Nejdå, jag tvingar inte dig att gilla B&W, men Jamos bästa serie hittills (enligt mig) är/var concert 8, eller d830/870 som de senare kallades. Ljudet de presterar är betydligt mer likt b&w än de billigare modellerna. Stativarna jag har (D830) i vardagsrummet, kostade 17000kr nya.
Okej. De låg på ca 6-7000kr när jag köpte mina för ca 2,5 år sedan. Köpte dock mina beggade. D830 har jag aldrig fått chansen att lyssna på tyvär. Yep, kanske lite taskig jämförelse med JWS, men man får ju hålla trådens anda uppe 
Gissar på att du syftar på min liknelse mot siba paket? =) Ursäktar mig men var så fruktansvärt besviken då.
Postad 22 May 2008 - 19:22
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
När man är van vid billiga högtalare som t ex Jamos lägre serier (har själv ett par D830 så jag vet att även Jamo kan om de vill, visserligen en Seaskonstruktion men ändå) så är det lätt att man får helt felaktiga referenser för hur ljud ska låta. När jag var yngre kunde jag t ex inte förstå hur någon kunde köpa en förstärkare utan loudness. Även med loudness igång så ökades diskant och bas på lite för att få extra krispigt ljud.
Vem är du att säga vad som är felaktigt inom ljud? Så länge den som lyssnar tycker det låter bra, så är det fullt tillräckligt. Låter kanske lite kaxig när jag skriver sådär, det jag menar är bara att ljud är individuellt. Det känns som det du försöker förmedla är att racka ner på de som lyssnar på JWS högtalare och sånna personer borde skämmas för sin dåliga smak..
Postad 22 May 2008 - 19:32
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag tycker att Jamo E850 är en väldigt bra högtalare, framförallt prisvärd så in i bomben
Jag har själv ägt ett par som numera huserar hos min bror sedan jag gick vidare inom samma märke.
(gick via D590 till D870 nu  , som tidigare sagts, Jamo kan när dom vill  )
Nåja, åter till E850. Dom spelar riktigt engagerande med en väldigt överaskande bra bas enligt mig.
Även diskanten är trevlig att lyssna på, framförallt så är den inte påfrestande alls.
Att jämföra dom med jws skulle aldrig falla mig in, dom är mycket bättre än så
Ska du verkligen uppleva någon skillnad så tycker jag du ska söka dig till begagnatmarknaden och
leta i prisklassen runt 10000, oj vilka roliga fynd det finns där
Redigerat av snowspace, 22 May 2008 - 19:32.
Postad 23 May 2008 - 13:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vem är du att säga vad som är felaktigt inom ljud? Så länge den som lyssnar tycker det låter bra, så är det fullt tillräckligt.
Låter kanske lite kaxig när jag skriver sådär, det jag menar är bara att ljud är individuellt. Det känns som det du försöker förmedla är att racka ner på de som lyssnar på JWS högtalare och sånna personer borde skämmas för sin dåliga smak..
Jag har haft ett par JWS, liksom de flesta andra hade när de var runt 15 år. Redan då reagerade jag på att all musik lät likadant, och även om "punchen" i basen var ok så fanns det inget djup. Skivan Michael Jacksson - Bad lät t ex väldigt tunn och trist, så då fick loudnessknappen tryckas in för att kompensera. Använder man en sådan högtalare som referens, så blir en jämförelse med dyrare/bättre högtalare felaktig. Kan du förklara vad som är konstigt med det? Jag har själv ägt ett par som numera huserar hos min bror sedan jag gick vidare inom samma märke. (gick via D590 till D870 nu , som tidigare sagts, Jamo kan när dom vill )
Man blir ju mer och mer kräsen med tiden. Om du t ex skulle ställa ett par E850 intill D870 som du har nu, så är risken stor att du hade reagerat mer över hur mycket sämre de är. Har själv upplevt samma sak med både högtalare, förstärkare och CD-spelare som man tyckte var helt ok innan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|