Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpa frontväggen med Audiovector

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2008 - 17:09

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Ska man eller ska man inte dämpa frontväggen om man har ett par Audiovector M3 Sig.? Har läst att man inte ska det, men klart står att NÅNTING måste göras eftersom vissa av mina favoritskivor är helt olyssningsbara i det här rummet. Det är en betongvägg, klädd med nålfiltsmatta.

Postad 23 May 2008 - 13:27

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
enda jag har hört är att AV ska vara byggda för att slippa dämpa och ställa till rummet så mycket.

Själv byggde jag på längden i ett rektangulärt rum nu när jag flyttade, och blev aldrig nöjd. Sen började tjejen flytta in och jag fick skifta till bredden istället. Plötsligt lät det hur bra som helst.

Postad 23 May 2008 - 20:04

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag känner tyvärr igen mig i det där, är dom nyligen inköpta? Om man är van vid högtalare med lite varmare o gosigare ljud så kan en omställning ta tid. Själv köpte jag ett par Audiovector mi3 super i höstas, och har fortfarande problem med att lyssna på hårdrocksplattor på hög volym, med skräniga gitarrer och häftiga cymbalsslag. Frågan är om jag någonsin vänjer mig.. Kan man klä ett par akustikplattor snyggt så kan man ju se om det hjälper. Har inte provat detta själv ännu men en flytt är för mig nära förestående, och då hoppas jag få ett bättre akustiskt rum än det jag har nu. Sitter själv nu i ett rum med både betongväggar o betongtak.

En sak som hjälper är att skaffa en riktigt stor tjock matta och hyfsat stora men snygga gardiner. Prova sen med några snygga akustikplattor för att se om det hjälper. Vet ej dock om dom skall vara på framväggen eller bakvägg, får prova dig fram.

För mig är det nog så att om det inte hjälper med ovanstående kommer jag köpa nytt om ett par år. Hårdrock skall man aldrig behöva klara sig utan. :)

mvh

Redigerat av Soundstage, 23 May 2008 - 20:09.

Postad 23 May 2008 - 20:28

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
De är visserligen mina första Audiovector, men detta är inget "jag gillar inte karaktären"-problem, utan det handlar om jättetydliga, nästintill öronbedövande missljud, och det låter precis lika illa till all sorts musik. Det är inte cymbalslag och liknande som jag sitter och stör mig på, utan det är vid exempelvis stråkar, synthar, sång och långa gitarrnoter som rummet liksom "sjunger med" och man bara vill hålla för öronen.

Jag har testat att bygga fyra st absorbenter av markskivor och har ställt en bakom varje högtalare, och en vid varje förstareflex men det gjorde inte mycket skillnad för dessa problem. Om de jobbiga resonanserna uppstår kan jag experimentera genom att kupa händerna bakom respektive framför öronen, om jag sätter händerna bakom öronen försvinner en del av missljudet, men sätter jag dem framför så blir det ännu värre, så det verkar som att det mesta av problemet kommer bakifrån lyssningspositionen. En stor tjock ryamatta som täcker hela vägen från högtalarna til llyssningsposition har jag redan, och rummet har inga fönster.

Det är bara 210cm till tak här inne, det kanske är en del av problemet?

Redigerat av Unregistered7d60ed9f, 23 May 2008 - 20:33.

Postad 24 May 2008 - 06:18

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Jag var lite tveksam nu efter flytten också, var nästan sugen på att byta ut dom. Lyckades inte på något sätt att få till ljudet riktigt.

Men utan att göra nåt mer än att vända rummet blev det perfekt (ja, utifrån mina referenser) i förhållande till vad det kan bli nu.

2,10 i takhöjd är ju rätt lite snarare, jag har 2:40 eller 2:50. Nya sambons grova matta och soffa gjorde nog sitt :)

Postad 24 May 2008 - 11:49

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det låter ju inte så bra.. kan ju kanske vara elektroniken också..?

Postad 24 May 2008 - 23:45

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Upplever du det som värst när det är många olika intrument som spelar samtidigt eller är det även när det bara är ett instrument som spelar? Om blir jobbigt att lyssna när det är många instrument samtidigt så låter det som att det kan vara reflexen snett framför högtalaren som spelar in. För att testa detta (alltså bara testa detta, du kan ju inte bo så där) är att sätta exempelvis äggkartonger eller något annat som diffuserar ljudet bra och lyssna om det blir bättre. För kan du sprida ut första reflexen på ett bra sätt då kommer dina öron att uppfatta ljudet som mer distinkt vid stora crescendon, du kommer att få mer luft mellan instrumenten och din hjärna får lättare att skilja ut instrumenten och ljudet uppfattas som mycket mindre vasst. Det är i alla fall min erfarenhet.

Postad 25 May 2008 - 12:32

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Kan ju ta detta som exempel, denna låten blir helt olyssningsbar: http://youtube.com/watch?v=YX2tyAxi7cI
Nu är det visserligen dåligt ljud på den här skivan från början, men när jag spelar denna låten på medel till hög volym så går det knappt att vara i rummet.

Postad 25 May 2008 - 12:36

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Upplever du det som värst när det är många olika intrument som spelar samtidigt eller är det även när det bara är ett instrument som spelar? Om blir jobbigt att lyssna när det är många instrument samtidigt så låter det som att det kan vara reflexen snett framför högtalaren som spelar in. För att testa detta (alltså bara testa detta, du kan ju inte bo så där) är att sätta exempelvis äggkartonger eller något annat som diffuserar ljudet bra och lyssna om det blir bättre. För kan du sprida ut första reflexen på ett bra sätt då kommer dina öron att uppfatta ljudet som mer distinkt vid stora crescendon, du kommer att få mer luft mellan instrumenten och din hjärna får lättare att skilja ut instrumenten och ljudet uppfattas som mycket mindre vasst. Det är i alla fall min erfarenhet.

Fixa första reflexen, några bredbands basabsorbenter, det gör äckligt stor skillnad om man fixar akustiken

Thomas

Postad 25 May 2008 - 14:47

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Skriver under på det!

Postad 25 May 2008 - 14:57

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Har ställt ett par absorbenter vid förstareflexerna på höger och vänster sida och det gjorde inte direkt någon skillnad. Det är även lite krångel, för första reflexen på höger sida är precis vid dörren. Men jag ska testa med diffusion istället då eller?

Edit: Helt verkningslösa är de inte, gör faktiskt skillnad på vissa skivor, men det är inte tillräckligt bra om vi säger så

Redigerat av Unregistered7d60ed9f, 25 May 2008 - 16:25.

Postad 25 May 2008 - 16:43

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ska man eller ska man inte dämpa frontväggen om man har ett par Audiovector M3 Sig.? Har läst att man inte ska det, men klart står att NÅNTING måste göras eftersom vissa av mina favoritskivor är helt olyssningsbara i det här rummet. Det är en betongvägg, klädd med nålfiltsmatta.

Hejsan. Kan du skriva upp några av dom skivor som låter illa?
Själv så har jag dämpat bakom mina högtalare och heltäckningsmatta och det är ett klart lyft hos mig.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 26 May 2008 - 15:28

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Hejsan. Kan du skriva upp några av dom skivor som låter illa?
Själv så har jag dämpat bakom mina högtalare och heltäckningsmatta och det är ett klart lyft hos mig.

Mvh
Ljudkvalite

Skivor med lite sämre ljud t ex Keeper of the Seven Keys med Helloween blir väldigt jobbiga, både röster och gitarrer, men man sitter även och har ont i öronen efter att ha lyssnat på t ex Metallicas black album eller Blind Guardian - A Night At The Opera. Några av problemen har försvunnit sen jag började fippla med absorbenter, men det är fortfarande vasst, påträngande och spretigt. Känns som att det inte finns någon kontroll överhuvudtaget, skulle bli ytterst förvånad om det enbart var högtalarnas fel.

Postad 26 May 2008 - 16:03

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Jag hade Audiovector Mi3 förut i en betongbunker och det var olidligt. Audiovector har enligt mig en grundklang som är ljus och tunn med för mycket övre register och kan lätt bli påträngande. Sen om man har hårda väggar, golv och tak kan det inte sluta bra. Jag vart aldrig nöjd med den kombon rum/högtalare och sålde högtalarna. Och flyttade förövrigt en tid senare med :)

Men prova iaf att dämpa bakom lyssnarplatsen i öronhöjd så du dämpar dom reflexerna. Lugnade ner ljudet väldigt mycket hemma hos mig och det blev mer fokus.

Postad 25 January 2012 - 07:38

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
tipsar om att absorbenter i taket och rekommenderar det starkt, be en kompis stå på en stol med en liten spegel i handen, säg åt honom/henne att hålla spegeln mot taket och flytta spegeln tills du kan se högtalaren i spegeln, upp med absorbenter på dom ställena och förvånas över hur mycket renare mjukare och behagligare ljud ni får :P Montera absorbenterna så att de har ca 5 cm eller eventuellt ännu längre ner från taket, luftspalten gör att absorbenten verkar ner i lägre frekvenser effektivare.

Spegeltricket kan givetvis användas för att hitta första väggreflexen också =)

Mvh / Razorblade

Ps: Det finns inga högtalare som låter optimalt i ett akustiskt obehandlat rum, Ds.

Postad 28 January 2012 - 13:34

Unregistered004600e4
  • Unregistered004600e4
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Om man upplever Audiovector M3/Mi3 som påfrestande i rummet, så kan man också täcka för diskantreflexporten på baksidan.
Då försvinner den bakåtstrålande diskanten, och högtalaren får då en karaktär som är mer lättlyssnad.

Har både M3 och M3 Signature hemma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.