Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Smart Cardsplitter"

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2008 - 16:13

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Smart Cardsplitter - glöm Tvillingkort!

Andra generationens trådlösa kortdelare
Glöm allt om tvilling- och trillingkort. Ta kontrollen själv! Betala för ett abbonemang men titta på dina kanaler i tre tv-apparater i olika rum.
Ditt abbonemangskort delas trådlöst mellan de tre klienterna som passar direkt i kortläsaren på din tv-mottagare.
Fungerar både till satellit-, kabel- och marksänd TV.

Enklare och smartare
De cardsplitters som funnits fram till nu (t.ex SmartWi) har krävt extern strömförsörjning samt en s.k masterbox. Med Smart Cardsplitter placerar du ditt abbonemangskort i korthållaren på någon av de tre klientkorten som i sin tur passar i kortläsaren på digitalmottagaren. Klart! Enklare än så blir det inte.

Specifikation
Trådlös card splitter
Dimension: 140 x 55 x 5 mm
Detta standard paket innehåller: 3 klienter, användar guide, Update board,USB and RS232 kabel
Fungerar till Irdeto, Viaccess, Seca(Mediaguard),Conax och Cryptowork krypteringssystem.

Kort specifikation
Följer ISO 7816 standarden
Auto detect clock speed.
Trådlös räckvidd minimum 15 meter.
Inbyggd antenn för trådlös kommunikation.
Extremt snabb master slave communikation (>30 Kbytes/s)
Autostart efter att ström brutits

Postad bild

Någon som har erfarenheter, rykten eller annat om den här?

Teknikcompaniets splitter är tydligen en klon av en annan (enligt originalets tillverkare) och SmartWi känner säkert redan de flesta till - men denna har jag inte sett förut.

http://www.teknikimporten.se

Redigerat av LiMiT, 11 June 2008 - 16:13.

Postad 11 June 2008 - 19:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Ingen dum idé, men jämfört med smartwi så verkar den inte gå att uppdatera på något sätt ?

Edit: sorry, missade "Update board,USB and RS232 kabel"

Om det fanns några garantier att den fungerade med alla boxar/cams på marknaden så skulle det vara intressant - men utan hemsida med rapporter från användare känns det väldigt osäkert.

Redigerat av Pulver, 11 June 2008 - 19:31.

Postad 12 July 2008 - 11:07

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Inte någon som hört något nytt om denna produkt?

Det står ju i informationen att den ska vara kompatibel med Viaccess, Conax etc. etc. så den borde ju fungera med samma som SmartWi gör, eller tänker jag fel?

Postad 12 July 2008 - 11:26

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Jag har haft en kort kontakt med teknikimporten där jag frågade om deras cardsplitters och svaret jag fick var att deras Wireless Cardsplitter (org) fungerade bättre än deras Smart Cardsplitter

Men Wireless Cardsplitter (org) fungerade exempelvis inte med Humax CXHD-1000C (ComHems HDTV-box) - där Smartwi faktiskt fungerar.

Man kan alltså inte riktigt veta vilka boxar/cams de är kompatibla med även om de uppger att Viaccess och Conax fungerar.

En inte alltför vild gissning är dock att Smartwi har bättre kompatibilitet än ovanstående lösningar.

Postad 12 July 2008 - 14:36

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

En inte alltför vild gissning är dock att Smartwi har bättre kompatibilitet än ovanstående lösningar.

Håller med. Vet någon om de utvecklar mjukvaran/firmware själva till de produkterna de säljer eller kränger de bara grejerna?

Postad 14 July 2008 - 18:43

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Teknikimporten utvecklar ingen mjukvara till någon Cardsplitter. De är "bara" återförsäljare. Wireless Cardsplitter orginal (CSPRO-64 v3) är den Cardsplitter som Future Cardsplitter har kopierat rätt av. (se www.cardsplitter.com) . Mjukvaran och hårdvaran har utvecklats vidare sedan den kopierades och denna har inte den kinesiska firma som tillverkar till Future cardsplitter tillgång till så deras produkt har nog stannat i utveckling. Killen som utvecklar Wireless cardsplitter menar att han är väldigt nära en lösning med NDS också. Om kompabiliteten skulle vara sämre än Smart Wii vet jag inget om.
Däremot är enligt min mening CSPRO-64 den bästa splittern just nu.

Postad 17 July 2008 - 08:34

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Varför postar du en länk som inte ger någon relevant information om ditt påstående, utan bara går till en reklamsajt som försöker öppna ett otal popup's?

Postad 17 July 2008 - 10:30

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Domänen cardsplitter.com verkar blivit övertagen av "hijackers"

Denna information fanns tidigare på sidan:

There is no "Future CardSplitter" brand as advertised from Teknikcompaniete website.
This company sells forged CardSplitter™ v3 wireless CSPRO-64 units.
Do not buy from them, they can not support you because they don't understand the codes they got from Chinese-Copy-Company.

Postad 17 July 2008 - 17:45

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kan också verifiera att länken som postats 'var' rätt. Tyvärr verkar det också som att Pulver har rätt - den är 'kapad' eller omdirigerad till något som förmodligen inte har med kortdelning alls att göra.

@gummikungen - Har du ytterligare info om Wireless cardsplitter? Har 'den' någon webbsajt förutom den svenska ÅF's?

Redigerat av LiMiT, 17 July 2008 - 17:46.

Postad 20 July 2008 - 08:47

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Nu verkar www.cardsplitter.com vara uppe igen.

Postad 20 July 2008 - 13:33

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jepp, det är den. Ganska intressant läsning i mailkonversationen mellan Teknikcompaniet och CSPRO-tillverkaren. Om han skulle till att ändra i firmware så den inte funkar på kloner (om det går) så är Future-kunderna ganska rökta, verkar det som...

Postad 23 July 2008 - 14:15

illebro
  • illebro
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
intressant artikel angående denna cardsplitter:
www.tele-satellite.com/TELE-satellite-0807/sve/cardsplitter.pdf

Postad 31 July 2008 - 13:26

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Kan också verifiera att länken som postats 'var' rätt. Tyvärr verkar det också som att Pulver har rätt - den är 'kapad' eller omdirigerad till något som förmodligen inte har med kortdelning alls att göra.

@gummikungen - Har du ytterligare info om Wireless cardsplitter? Har 'den' någon webbsajt förutom den svenska ÅF's?

Någon svenska sajt förutom teknikimporten.se finns ej. Däremot är det officiella forumet levande igen. http://www.cardsplit...t/mbb/index.php

Tydligen har siten blivit övertagen ett antal ggr av reklamspannare. Såg förresten att futureino.se (Future Cardsplitter) har försökt att kontra nu när rykten går om deras kopiering. På deras första sida står
"VIKTIG INFORMATION
Det florerar en till utseendet liknande cardsplitter som vår produkt på nätet från en
tillverkare i Thailand, och som säljs i Sverige av Teknikimporten.
Vi har inget med denna produkt att göra och ansvarar inte vare sig för
Garantier/Reparationer/Support eller programvara.
Produkten är handlödd (väldigt skiftande kvalité) och har GRÖNT laminat.
Kallas CSV3
. "

Inga lögner där men om man inte känner till historien kan man tolka det som om det är Teknikimporten.se som säljer kopian.

Postad 01 August 2008 - 14:22

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Inga lögner där men om man inte känner till historien kan man tolka det som om det är Teknikimporten.se som säljer kopian.

Tyvärr ganska lätt att feltolka, precis som du säger...

Postad 04 August 2008 - 18:41

Rikardc
  • Rikardc
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Här förklaras det på futureinos forum om denna tråden:
http://www.supportca...opic.php?id=474

Postad 06 August 2008 - 17:17

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Intressant! Här står verkligen ord mot ord. Det pågår en kapplöpning om vem som kommit först med ny mjuk och hårdvara. Jag kan inte säga att jag litar på Future Cardsplitter då de på sin sida skrivit om "den Thailändska kopian" då de själva har tagit den och skickat till ett företag i Kina för att göra en 100% kopia av den. Jag förstår inte heller vad de menar i inlägget på deras forum om " -att de inte tar något ansvar för denna produkt" (syftat till CSPRO-64). Nej, varför skulle de det? Det är ju inte deras produkt. Det där lät som en riktigt korkad kommentar. Skall bli intressant att följa fortsättningen.

Postad 06 August 2008 - 20:50

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Heh... Jag köpte en CSPRO (från Thailand) innan 'Future Innovations' fanns - dock fanns Teknikcompaniet med sin version av densamma.

Thailändaren kodar själv eller känner någon som kan (jag förutsätter att det är han själv eller de om de är flera) eftersom han bad mig skicka en CA-modul av ett specifikt märke som inte lirade med CSPRO. Allt gick smidigt och fort samt att jag fick ersättning för att jag skickade modulen. Och ja, CA-modulen fungerar fint...

Postad 06 August 2008 - 21:19

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Men vilken av dessa är bäst? och är den bästa av dessa två bättre än SmartWi?

Postad 07 August 2008 - 08:25

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Som ni förstått på mitt resonemang så är jag väldigt förtjust i CSPRO-64. Jag köpte av teknikimporten.se och har fått bra support av dem. Vilken som är bäst vet jag inte men jag tror att uppdateringar kommer från Thailändaren medans jag tvivlar starkt att någon sådan kunskap finns hos Future.
Smart Wii har jag ingen erfarenhet av.

Postad 07 August 2008 - 18:51

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jag har båda och kör med SmartWi. Nu när SmartWi har fått ordning på sina grejer (funkar problemfritt hos mig i alla fall) så har jag i alla fall inga tankar på att byta.

Postad 07 August 2008 - 20:41

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag har båda och kör med SmartWi. Nu när SmartWi har fått ordning på sina grejer (funkar problemfritt hos mig i alla fall) så har jag i alla fall inga tankar på att byta.

Vilken Firmware anväder du?

Postad 11 August 2008 - 13:24

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Thailändaren svarade på denna "förklaring" från Future. Svaren låg uppe under gårdagen. Idag har Future raderat hela tråden. Ger mig ändå större anledning att tvivla på deras kunskaper. Nörjar mer och mer tro de är några skojare som kör så länge det går. Men det kommer väl tiden utvisa när det blir dax för en uppdatering.

Postad 11 August 2008 - 14:07

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Vilken Firmware anväder du?

V2.43 Beta8 mot comhem.

Postad 11 August 2008 - 17:38

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej.
Fattar inte vad det är ni diskuterar? Gummikungen tex. Jag tycker själv att Future verkar mycket seriösare som står upp med sina namn och verkar i sverige.Service mm är mycket värt. Dom säljer genom Deltaco som är ett av Scandinaviens största elektronik grossister.
Tror att dom säger som det är. Verkar det inte lite konstigt att en tysk bosatt i thailand skulle kunna utveckla en cs för svenskt bruk.Tänk lite själv!!
Tysken(Efren) har ett inte alls bra ryckte om sig någonstans om ni varit med ett tag och kollat eng och grekiska forum tex.
Om det nu är som han säger varför finns det inte en enda Tysk web shop tex som säljer cs3?
Och vad ska du med en updat till?? Till vad? Läste också Efrens svar och jag tycker mest det va bastards mm och fruktansvärt barnsligt skrivet. Sen är det ju så här att redigera ett mail och lägga ut det på nätet.Vilken trovärdighet har det? Är ju bara att skriva ihop nått själv. Går aldrig att säkerhets ställa vart och när mailet skrevs om det nu har skrivits irl.
Jag har själv köpt från thailand och det var bara krångel med dyra returer och svårt att få svar likaså när jag ringde svarade nån thai som inte kunde eng. Inte speciellt seriöst alls.

Postad 11 August 2008 - 21:08

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Verkar det inte lite konstigt att en tysk bosatt i thailand skulle kunna utveckla en cs för svenskt bruk.Tänk lite själv!!

Innan du börjar ösa ur dig spydigheter tycker jag att du skall tänka lite själv. Det är en smartcardläsare som stöder olika krypteringar som är trådlös. Tror du Sverige har ett format på Viaccess/Conax/whatever och andra länder ett annat?

Jag har själv köpt från thailand och det var bara krångel med dyra returer och svårt att få svar likaså när jag ringde svarade nån thai som inte kunde eng. Inte speciellt seriöst alls.

Har också gjort samma sak - skillnaden var väl att jag fick grejer som fungerade eller också förstod jag instruktionerna som fanns för produkten, vilket gjorde att jag inte behövde skicka tillbaka några grejer eller snacka thai. Skickade också ner en CA-modul som inte fungerade med splittern och fick tillbaka den (med kompensation) efter ungefär en vecka och laddade den firmware som släpptes under tiden modulen var utlånad varpå CA-modulen fungerade med CSPRO. Varför fungerade inte den modulen direkt om Future är hjärnorna bakom produkten? Man ser väl till att täcka upp den inhemska marknaden först (kompatibilitetsmässigt) eller?

Som sagt, när jag köpte min thaisplitter så fanns inte Future - men underligare saker har ju hänt än att någon svensk sitter i en källare och löder ihop cardsplitters för export till en webbutik i Thailand (utan att sälja den själv i Sverige)?

Bifogad fil  cspro.jpg   143.15K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av LiMiT, 12 August 2008 - 10:23.

Postad 12 August 2008 - 10:30

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Teknikimporten kränger CSPRO nu också och benämner den som "OBS! Originalet! Leverantör Decibit"

http://www.teknikimp...19003&cat_id=34

Tycker det verkar odiskutabelt vem som 'var först' när det gäller CSPRO...

Redigerat av LiMiT, 12 August 2008 - 10:31.

Postad 12 August 2008 - 12:42

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej igen.
Vet inte hur mycket kunskap som Limit sitter inne på men när det gäller olika motagare finns det ett antal olika atr svar både i baud rate och data flöde inom samma system. Man måste alltså anpassa programvaran till olika motagare i cardsplittern genom att logga trafiken mellen kort och cas mod. När det gäller cas så fungerar cspro i alla moduler utom ett antal Kina kopior.
Undrar vad det var för cas du skickade ner? Viacces eller vad? Ver# ?

Redigerat av digitalolle, 12 August 2008 - 12:44.

Postad 12 August 2008 - 19:33

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Du har alldeles rätt gällande ATR/baudrate/timings/m.m - jag reagerade bara på påståendet att om man inte var bosatt i Sverige så kunde man inte fixa en trådlös CS som fungerade här (oavsett CAS).

Modulen jag skickade ner var en 3son, Viaccess P/N 904673 v1.0.

Redigerat av LiMiT, 12 August 2008 - 19:34.

Postad 12 August 2008 - 22:12

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ok.3son kan man verkligen kalla kopia av allt dom säljer. Det är riktigt dåligt Kina skräp verkligen.

Dom påstår att dera cam är Boxer godkönd tom.hehe!!! Vilket den inte är!!
Dom har bara kopat billiga fta boxar till marknät och sat me.

Köper man 500 st kan man få sin loggo på... Kopiering är vardags mat som sagt. Så att någon kopierar elektronik är ju inte
något konstigt eller unikt alls.
Har beställt en Future wc från Deltaco .Ska kolla igenom den och testa .Har orginalet att ha som referens. Ska mäta utefekt och kolla programering och komponent val. Är allt samma så är det en kopia. Vilket jag inte skulle tycka va konstigt alls.
Lite märklig att Efren inte har patent? Om han nu är själv om att utveckla csv pro. Finns ett antal polska både tråd bundna och tråd lösa cs som är ganska ok med .Billiga är dom i vilket fall.
Du kan få länken till fabriken som kopierar Smartwi . Dom säljer i 500 pack.

Postad 12 August 2008 - 22:43

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Tack, men nej tack. Räcker med en CS :blink:

Patent kostar väl en massa pengar antar jag och kopiering är väl något man då får räkna med - i och för sig har Kina inte brytt sig värst om patent eller © tidigare...

Postad 13 August 2008 - 07:37

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
@digitalolle - bra att du köpt en Future wc. Kan du inte posta dina reflektioner här när du jämfört CSPRO och Future? Ovasett om det har av betydelse eller ej om den är kopierad så tycker i alla fall jag det skulle vara intressant att veta. Ljuger killarna på Future eller ej?

Postad 14 August 2008 - 17:03

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Han kunde ha skyddat varumärket (cardsplitter) i stället vilket kostar mycket mindre.
Om det nu är som han påstår sp verkar det konstigt att detta inte är gjort.

Fick hem mina future cs från deltaco i dag och jag har börjat att titta på komponenter och cad av modulerna och jag ser vissa skillnader i komponet val med org. Bla sitter det ett par kondingar mer och vdo n som styr sändar steget är inte samma som Efrens. Sen är det en stor skillnad i kvalite på lödningarna och cad av kort. Fcs ser mer ut att vara org på den punkten.Det finns ju som sagt mycket fluss rester och tenn på Efrens version. Ser ut som ett hobby kort av någon hemma pulare faktiskt gämnfört med Fcs.
Ska testa med att programera med org loaden och se om det är samma progvara.

Han kunde ha skyddat varumärket (cardsplitter) i stället vilket kostar mycket mindre.
Om det nu är som han påstår sp verkar det konstigt att detta inte är gjort.

Fick hem mina future cs från deltaco i dag och jag har börjat att titta på komponenter och cad av modulerna och jag ser vissa skillnader i komponet val med org. Bla sitter det ett par kondingar mer och vdo n som styr sändar steget är inte samma som Efrens. Sen är det en stor skillnad i kvalite på lödningarna och cad av kort. Fcs ser mer ut att vara org på den punkten.Det finns ju som sagt mycket fluss rester och tenn på Efrens version. Ser ut som ett hobby kort av någon hemma pulare faktiskt gämnfört med Fcs.
Ska testa med att programera med org loaden och se om det är samma progvara.

Det här inlägget har ändrats av digitalolle Idag, 18:02

Redigerat av digitalolle, 14 August 2008 - 17:02.

Postad 14 August 2008 - 19:33

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för info digitalolle. Hur gammal är din CSPRO-64? Kan den vara från den tiden som splittern fortfarande var under utveckling? Min CSPRO-64 är inte handlödd vad jag kan se.

Postad 14 August 2008 - 20:24

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Min cs64 är köpt i vintras från spanien och den är hand lödd. Kontigt att Efren inte tillverkar dom i fabrik men det blir nog billigare att låta en thai löda!! Dom tjänar inte mer en ca 1000 mån där nere. Sen fattar jag inte hur han kan skylla på att den är under utvecklig. Han säger ju att han sålt den i 3-4 år ? Program varan ok men hårdvaran?
Tror ärligt talat att han säljer väldigt lite av den och tillverkar den efter beställning därför är den hand lödd.
Tydligen säljer han den in the box packet (baklänges engelska hehe) nu mera men det var inte förens Future avslutade sitt samarbete med honom som han började med detta likaså föjde ingen sträm adapter eller antenner med heller.Nu mera en vit kartong. Hur ska man kunna sälja en sån produkt i affär?
Inte proffsigt alls tycker jag om han nu har sålt den så länge. I mångt och mycket är Efren en märklig man. Jag är inte alls säker på att han heter vad han utger sig för att heta heller. Jag har en del kontakter utomlands som säger att hans namn är ett helt annat. Skum kille som sagt. Han står ju inte upp för sin produkt precis.Inget ansikte eller riktigt namn bakom. Bara en massa hysh hysh och anonymiteter och påhopp på future som iaf har namn och finns på riktigt. Försök att hitta vem som står bakom allt om du har lust. Jag gav upp för länge sen så jag handlar mina hos Deltaco för att vara på den säkra sidan. Man kan inte göra affärer med någon som man inte vet vem eller var personen är anser jag.Eller vad tycker ni andra?

Postad 15 August 2008 - 08:11

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Inte meningen du skall göra affärer med honom. Lämna det till dem som kan. Nämligen återförsäljare. Handla av en svensk återförsäljare istället. Då är det dem du har kontakt med och det är dem som står för kvalitet, leveranser, garanti mm. Så fungerade det för mig iaf och jag är jättenöjd.

Postad 15 August 2008 - 13:08

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Om det är kopior som Future kränger så är det väl i så fall från en kinesisk firma som har hela rasket - kretskortstillverkning, lödning och hela rasket? Teknikcompaniet köpte från 'Efren' senast i Februari i år, om informationen (något partisk info, men ändå) från 'Efren' stämmer.

Postad 17 August 2008 - 13:44

gustis
  • gustis
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
:( Hej!
Nu har vi tyskar, thailändare, kineser o kanske en svensk i källaren.
Ett par tre varianter på cardsplitter + några kopior.
Kan ingen av er bena ut för och nackdelar med de olika korten var man handlar och vad de kostar.
Jag står i begrepp att handla och trodde bara att det fans SmartWi på marknaden så jag skulle gärna få del av er erfarenhet

Hej hej från Gustis

Redigerat av gustis, 17 August 2008 - 13:46.

Postad 17 August 2008 - 14:37

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jag hade köpt SmartWi.

Postad 18 August 2008 - 09:45

gummikungen
  • gummikungen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
CSPRO har väl bättre räckvidd ?? samt att den går att gör trådbunden om man skulle vilja.

Postad 18 August 2008 - 14:58

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har testat lite och det ser faktiskt ut som att Futures version är den stabliaste av dom.
Som sagt Efren skriver 500 m men det finns ingen chans att få den till att gå längre än ca 20 meter fri sikt.
Han har en som han lovar 500 m -2000 m på med. En omöjlighet anser jag och dess utom olaglig i hela EU pga sändar effekten.
Tror inte det finns någon som vill riskera att åka dit av Post och Tele styrelsen genom att marknadsföra en sån.

Futures version kommer faktiskt upp till nästan 100 m fri sikt och det är detta som avsers med räckvidds uppgiften på 100 m.
En radio signal går inte genom golv/väggar mm så man kan generellt säga att den vägen som du kan gå tar radio signalen med.
Har inte hunnit kolla om det är samma ver på prog varan i dom. Ska göra detta så fort jag har lite tid över.
Har hört på rycktes vägar att Future kommer med en Mpg4 uppdat till viacces likaså Smartwi nu i höst för Danska mark nätet det är ju Boxer i Danmark med nu problemet är att korten blir låsta till box ID bla.
Vi ligger efter med mpg4 i sverige (ska vara klart 20012) så dom flesta får nöja sig med dom kanaler som kan tas imot i mpg2.
Lite surt att inte kunna se tv1000 mfl. Så alla som har tv med inb digital box måste köpa en ny cas modul och alla andra som har mpg2 box måste köpa en ny mpg4 kompatibel för att kunna ta in alla kanalerna.

Redigerat av digitalolle, 18 August 2008 - 15:00.

Postad 18 August 2008 - 19:16

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
@digitalolle : Menar du att uppdateringen kommer att möjliggöra att man kan använda parade kort med Future och SmartWi, eller vad menar du med 'MPEG4'-uppdatering till dessa CS?

Postad 18 August 2008 - 21:21

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag menar just det att eftersom korten är gifta med motagaren och mpg4 standarden har helt annan atr/baud rate etc så måste det till en uppdatering till smartwi och futures grejer om det ska fungera med nya ver 3.3 korten i viacces.

Man blir alltså tvungen att logga och anpassa cs programvara till ett nytt system. Marknaden i Danmark och Sverige försvinner om inte detta görs ganska omg skulle jag tänka mig. Mpg4 är ny viacces standard i Europa tex Frankrike/Sverige/Danmark och Boxer bygger marknätet i Danmark och Dansk Kabel Tv är i full gång med att byta till mpg4 för att få in fler kanaler.Det är bla därför det varit ett prisfall på mpg2 T boxar senaste halvåret.

Postad 19 August 2008 - 17:33

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Där ser man, tackar för upplysningen!

Postad 23 August 2008 - 14:42

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Efter att ha funkat något så när de senaste 4-5 veckorna fick mina cardsplitter blackout igår, alla 3. Samsungboxen (B260V) säger antingen "Kontrollera SmartCard-kortet" eller "Sätt i SmartCard-kortet", Triaxboxen säger "Programkort Ogiltigt" och HTPC'n säger ingenting, visar ingen bild öht. Parade om korten och fick igång två av dem efter ett antal försök. I dag på morgonen var det dött igen, suck! Vad är det som händer egentligen, varför är det så instabilt??? Att systemet skulle ha en räckvidd på 100m anser jag vara rent nonsens, jag har stora problem med slavkort 3 (se nedan) som står 3.5m från mastern. Samsungboxarna som påstås vara så bra funkar i stort sett inte alls där, fick ta fram min gamla Triaxbox från garaget för att kunna se på tv'n i sovrummet. Tycker faktiskt inte alls att det här håller vad lovas på hemsidan. Jag vill fortfarande veta vad de olika blinksekvenserna på kortet betyder, så man kan få lite ledning om vad som är knas, men det är det visst ingen som vill svara på...
Det trådlösa WLAN'et är flyttad till kanal 13, så det borde kunna uteslutas och det är inga andra trådlösa grejor i närheten. Eftersom jag sagt upp tvillingkortet vill jag naturligtvis att detta ska funka (hela tiden!!!) men jag börjar faktiskt tvivla på detta.
(Har postat samma inlägg på deras supportforum, men eftersom responsen där är lite varierande försöker jag här också...)

Kör Boxer och har en Samsung B260V, en Samsung 9401V och en (urgammal) Triax DTI35. En av Samsungboxarna används f.n. inte pga. av ovanstående problem. HTPC'n har ett Floppy-DTV med godkänd CA-modul. Använder "Future CardSplitter".

Postad bild

Redigerat av Stefan F, 23 August 2008 - 14:58.

Postad 23 August 2008 - 17:11

Rikardc
  • Rikardc
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Stefan F:
Det låter som att du har dålig antennsignal, använder du någon antennförstärkare?
Använder man 3 tv apparater så behövs nästan alltid en, du kan kolla signalstyrkan på boxen.
Man behöver typ 50% iaf.

Postad 23 August 2008 - 21:23

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jo, den i sovrummet (S3) har en antennförstärkare. Men det är inte antennsignalen som är problemet, det är kommunikationen mellan cardsplitterns masterlåda o slavkortet. Med originalkortet fungerar förstås allt utan problem...

Postad 24 August 2008 - 11:43

digitalolle
  • digitalolle
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Det kan verka som att det är dålig komunikation mellan klienter och master visst. Det fungerar på följande sätt.
Om 1 klient har dålig anten signal i 1 av dina boxar slår alla andra klienter ut. Signal styrkan och kvaliten på signalen varierar väldigt mycket beroende på väder. Om du då har 3 motagare så behöver du garanterat att ha en större anten förstärkare på vinden i ditt hus .Den ska sitta så nära antenen som möjlit och helst inte nere vid din box.
Se till att den har minst 3 st separata utgångar och förstärker ca 20 db så kommer det garanterat att fungera fel fritt. Har råkat ut för detta ett flertal ggr och det tog ett tag inann jag kom på varför det inte funkade.
Om du slår av 1 av motagarna kommer det säkert att fungera oxå. Men din signal är inte så stark att den räcker att ha alla på vilket ju är meningen. Så en anten förstärkare typ den med 4 utg som finn på Jula funkar fint.
:)

Postad 24 August 2008 - 12:17

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hmm... det blir ju en rätt rejäl ombyggnad isf. Kabeln från antennen uppe på vinden går ner till en dosa i vardagsrummet och därifrån går den vidare till sovrummet. Att dra separata kablar till varje uttag blir inte så enkelt då alla kabelrör ligger begravda i drygt 50cm lösullsisolering... Men jag förstår ändå inte riktigt hur det påverkar cardsplitterkorten, kan du förtydliga det lite så vore jag tacksam.
Nu har det tydligen hänt något med ett av korten dessutom, det är omöjligt att nollställa/para om. Tror jag har försökt minst 50 ggr vid det här laget, men det går bara inte :P

Edit:

Glöm det... jag tror jag förstår nu vad du menar! :)

Redigerat av Stefan F, 24 August 2008 - 12:28.

Postad 19 September 2008 - 12:12

Kemis
  • Kemis
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Verkar vara många frågor kring cardsplitters. Jag har själv haft kontakt med Future och Efren och säljer bägge versionerna än så länge. Vilken som är orginal eller kopia får ni själva avgöra. Vi kommer dock satsa på orginalet då jag ser det som mest fraktidssäkert alternativ med uppdateringar m.m.

Om man kopierar en grej och sedan påstå att man själv har gjort den då anser jag att man har sjunkit rejält! Att därtill misskreditera sin kopierade konkurent med att deras produkt är dåligt gjord när den egna ser ut som den gör. Det får ni själva finna ett ord för!

Carsdplitter började utvecklas redan 1999 av Efren och flera har köpt cardsplitter av honom långt innan Future ens dök upp. Efren är dock en urusel marknadsförare och hemsidan ser ut som.... Han är med andra ord en ren programmerare/tekniker med den biten kan han mycket bra.

Efren har tagit fram ett komplett utbud med både trådlösa och trådburna cardsplitters. Detta har inte Future då de ännu saknar koden för detta.

Det släpps inom kort en ny version version 3.5 för den trådlösa CSPRO-64 v3.5
- Svart låda helt i Aluminium = lägre fraktkostnader.
- Upphängningshål på baksidan så man kan sätta upp den på väggen
- Ny 7 dBi:s antenn istället för 5 dBivilket ökar räckvidden.
- Nätadaptern är nu på 5 v istället för 12 vilket gör att man kan använda USB matning på spänningen.
- Enheten är helt fabrikstillverkad. Endast kortläsare och kontakter är handlödda.
- Klientkorten är helt fabrikstillverkade i Tyskland och helt ytmonterade förutom R-SMA kontakten.
- Klientkorten kommer i helt svart laminat enl. prel uppgifter vilket för att de inte ser ut som kretskort lika mycket.

Finns även en svensk/nordisk representant för hela cardsplittersortimentet från Efren med både trådlösa och trådburna cardsplitters med 30 dagars öppet köp och 2 års garanti.

För att visa skillnaden mellan CSPRO-64 och Future så har jag fotat av bägge.

Bild 1 - Cardsplitter ovansida
Visa CSPRO-64 och Future Cardsplitter ovanifrån. CSPRO-64 är dock en C version som är en högeffektsversion som inte Future har ännu. På just detta exemplaret av Futures så sitter komponenter snett: strömkontakt, radiodel m.m. och är handlödda. Strömkontakten är även kallödd = risk för fel!
Bifogad fil  master.jpg   121.75K   10 Antal nerladdningar

Bild 2 - Cardsplitter underifrån
Här ses en liten skillnad. Future har alla hålmonterade komponenter handlödda. CSPRO-64 har endast kortläsaren handlödd på kretskortet.
Bifogad fil  master2.jpg   177.04K   12 Antal nerladdningar

Bild 3 - Kopia eller orginal?
Denna bild behöver inte ens en kommentar! På Futures hemsida står det: "Produkten är handlödd (väldigt skiftande kvalité) och har GRÖNT laminat". Jag föredrar nog grönt laminat!
Bifogad fil  Master_kopia.jpg   255.57K   9 Antal nerladdningar

Bild 4 - Klientkort ovan
Titta noga och avgör själva vilket kort som ser mest välgjort ut!
På CSPRO-64 har som är helt ytmonterad har de dock gjort en korrigering av en komponent på det exemplaret jag har. Där av lite flushrester.
Bifogad fil  klient.jpg   126.14K   10 Antal nerladdningar

Bild 5 - Klientkort undersida
Ni får själva avgöra vilket som ser bäst ut!
Bifogad fil  klient2.jpg   109K   9 Antal nerladdningar

Bild 6 - Nya CSPRO-64 v. 3.5
Nya CSPRO-64 v. 3.5 som kommer om ett par veckor.
Bifogad fil  CSPRO_64_4_v._3.5_640.jpg   47.45K   15 Antal nerladdningar

Redigerat av Kemis, 19 September 2008 - 12:41.

Postad 19 September 2008 - 16:57

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Wow...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.