Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotrenovering i lägenhet.

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2008 - 00:56

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Tjena. Det är så att jag har köpt en lägenhet. Min första, 3 rok på 65 kvm. Den är sönderrökt av föregående boende. Så alla tapeter i alla rum ska ner. Det är runt 5st lager tapet från när huset är byggt i alla rum.

Saker som ska göras.

Bredspackla alla väggar.

Dra om all EL och flytta elcentralen till andra sidan ytterdörren. (Påbörjat.)

Dra nya rör till fler eluttag, ta in dom utanpåliggande kablarna. (Påbörjat.)

Dra rör/slang till bakhögtalarna i vardagsrummet från kortväggen. (Påbörjat.)

Dra rör/slang till väggen mellan sovrummen och till badrumstv:n från vardagsrummet för HDMI-kabel. (Påbörjas i morgon söndag 22 juni.)

Sänka taket i hallen och ha 4st spottar i undertaket.

Byta golv i hallen och vardagsrummet.

Byta ut fönsterbrädorna i alla rummen och fixa elementskydd.

Bygga ut badrummet ca 1-1.5 meter in till sovrum 2. (Väntar på besked om stammbyte innan det påbörjas.)

Fixa badrummet, nytt kakel, klinkers, toastol, handfat sänka taket och lägga in spottar även där. Vill även fixa golvvärmet och flytta dörren till hörnet där handfatet står nu så den blir snett in till badrummet. (Samma som ovan.)

Bygga valv in till vardagsrum och kök. (Påbörjat.)

Byte av dörrar + karmar till sovrummen och badrummet. (Påbörjat.)

Listan kommer säkert ändras med tiden.

Tanken med alla rördragningar är:

I vardagsrum:
Ny reciver (innom ca 1-2år), blu-ray (i framtiden), projektor och ramspändduk (innom ca 1-2 år), nya 5.1 högtalare (senare, låg prioritet).

Badrum:
Tv i väggen framför badkaret med högtalare i innertaket.

Lilla sovrummet aka datorrummet:
Ska datorn vara med modem.

Stora sovrummet:
Min nuvarande 40" LCD monterad på väggen framför sängen.

Ljud och bild hade jag tänkt koppla in såhär med 1 reciver, alt. reciver och HDMI-swich:

Reciver -> HDMI -> Projektor.
Reciver -> HDMI -> tv i badrum.
Reciver -> HDMI -> tv i stora sovrum.
Dator -> HDMI -> reciver.
Blu-ray -> HDMI -> reciver

Jag kommer ta mycket bilder som jag lägger upp i mitt galleri.

Denna tråd kom upp lite efter att jag redan börjat fixa i lägenheten men mycket är kvar.

Det är kul om ni skriver tips, förslag till mej. Eller ställer frågor och funderingar som jag kan försöka svara på.

Hoppas mina drömmar kan inspirera andra till liknande projekt.

Jag ska försöka göra en bild så ni ser planlösningen sen när jag orkar.

Redigerat av RuneWebradio, 29 June 2008 - 16:41.

Postad 22 June 2008 - 09:02

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Rita upp en skiss på hur lägenheten ser ut.

Kanske fota lite och visa hur det ser ut idag?!?

/Johan

Postad 22 June 2008 - 09:56

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har tagit massa bilder redan. Dom ligger i mitt galleri.

Postad 22 June 2008 - 10:49

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Är det Två/Tre olika Recievers eller en med tre HDMI ut? =/

Postad 22 June 2008 - 11:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Ja, du lär att ha att göra i sommar åtinstone. ;)

Har du kollat med föreningen att det är ok att göra alla större ingrepp som att fräsa ut för el och att flytta badrumsvägg?

Kan vara bra att ha detta innan men påbörjar, kan bli lite jobbigt annars att behöva återställa allt.

Postad 22 June 2008 - 14:24

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Jag är Rune's vän och Rune har tänkt sig en reciver med fyra ut om jag inte minns fel.

Postad 22 June 2008 - 15:22

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt 1 reciver i vardagsrummet med 3-4 HDMI-ut och 2-3 HDMI-in. Men det värkar inte finnas? så jag kanske måste ha en HDMI-swich till recivern.

Ja, du lär att ha att göra i sommar åtinstone. ;)

Har du kollat med föreningen att det är ok att göra alla större ingrepp som att fräsa ut för el och att flytta badrumsvägg?

Kan vara bra att ha detta innan men påbörjar, kan bli lite jobbigt annars att behöva återställa allt.

Jo, jag har kvar min gamla hyresrätt till den 31 augusti så jag vill få så mycket jag kan gjort innan dess.
Dom i föruningen har sagt att jag får göra allt jag vill i lägenheten. Men jag har inte sagt något om nya eluttag. Men jag har sagt attt jag ska byta all el iaf. Jag har också sagt att jag ska bygga ut badrummet. Jag väntar bara på besked om hur det blir med stammbyte som det är planer på.

Jag är Rune's vän och Rune har tänkt sig en reciver med fyra ut om jag inte minns fel.

Jo, det stämmer som jag skrivit här ovanför, 1 reciver till allt.

Postad 25 June 2008 - 08:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Budget? Var i landet är det?

Postad 25 June 2008 - 19:52

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Budget? Var i landet är det?

Budget. Nja, vet inte riktigt. Jag har iaf 30.000kr sparat som jag kan använda mej av. Får se hur långt det räcker.
Än så länge har det bara kostat 1200kr. Lite elkablar och ett par kontakter, lite spackel bara för kolla hur mycket som går åt. Men i helgen ska jag till ByggMax i Falun och handla mycket mer spackel, 11st apparatdosor, 4st kopplingsdosor (till bakhögtalarna) och 3st dörrar med karm till båda sovrummen och badrummet och kanske även nytt golv till vardagsrummet.. Det som kommer kosta är väll badrummet som jag kommer börja med när jag vet hur det blir med stammbytet.

Vart i landet? Jo, om du kollar i min profil så står det Hedemora.

Mvh.... Pul-Micke.

Postad 26 June 2008 - 11:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Låter väldigt optimistiskt. Klarar man bara badrummet på 30' så har man gjort det bra. Skulle inte förvåna mig om resten åxå landar i den storleksordning innan det är klart. Bara nya lister brukar ticka iväg på några tusen. Elmaterial med elcentral torde åxå gå på några tusen. Golv på några tusen. Målningsprylar några tusen. Byggmaterial några tusen (till valv, tak mm). Maskinhyra. osv Helt plödsligt uppe i 15' med billiga saker.Byggmax är prisvärda på mycket (men smalt sortiment där en del är skit).

Tips ang spackel - köp torrt på säck för kabelkanaler mm. Vad man sedan väljer (gipsbaserat, puts, combi eller annat) är väl en smaksak. Första lägenheten jag renoverade (snart 15 år sedan) fräste jag in ny el. Sedan spacklade jag med vanligt spackel. PUCKAT! Det går mycket och blir inte bra. Men man lär sig av sina misstag och jag har i allaf all lärt en del ... :)

Keep up the good work.

Postad 26 June 2008 - 15:29

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag hade tänkte att fylla kabelkanalerna med mur & puttsbruk C 3mm. Sen bredspackla alla väggar efter det är klart.
Jag fixar valven med ytong och puttsbruk hade jag tänkt. Vill inte ha masonit som dom flesta andra gör.

Postad 28 June 2008 - 10:21

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Då får jag nog tyvärr säga att det kommer du inte hitta, 2 HDMI ut finns knappt...

Jag antar att du bara komma kolla på en skärm åt gången, då funkar säkert en HDMI-switch utmärkt!

Postad 28 June 2008 - 15:57

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Då får jag nog tyvärr säga att det kommer du inte hitta, 2 HDMI ut finns knappt...

Jag antar att du bara komma kolla på en skärm åt gången, då funkar säkert en HDMI-switch utmärkt!

Jo det värkar inte bli bättre. Men det tar jag då det är dax. Jag drar rören iaf så dom är klara till framtida kablar senare.

I morgon ska jag åka till ByggMax i Falun och handla massa saker.

Kopplingsdosor 8st.
Apparatdosor 18st.
Spackel 10L 5st.
Lite takfärg och 3st dörrar inkl karm mm.
Kanske golv till vardagsrummet om jag hittar något fint.

Postad 28 June 2008 - 16:22

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Handla är skoj, är själv besviken över att jag bor i en hyresrätt (21årig högskolestuderande, då har man inte råd till mycket annat)...

Fick väldigt härliga köksplaner idag, men inget man kan genomföra tyvärr.

Lycka till med ditt projekt, och ge oss gärna bilder på förloppet! Finns inget mer inspirerande

Postad 29 June 2008 - 16:45

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Idag va jag till ByggMax i falun och shoppa för 7519kr. Nu kan jag äntligen få klart lite av rördragningen i väggar.
Bifogad fil  CIMG0428.JPG   1.12MB   0 Antal nerladdningar

Postad 30 June 2008 - 12:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag hade tänkte att fylla kabelkanalerna med mur & puttsbruk C 3mm. Sen bredspackla alla väggar efter det är klart.

Exakt min tanke. Klokt.

Idag va jag till ByggMax i falun och shoppa för 7519kr. Nu kan jag äntligen få klart lite av rördragningen i väggar.

Onekligen mycket för pengen.

Postad 08 July 2008 - 20:49

Unregistered8027fd16
  • Unregistered8027fd16
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej!

Om du inte får bort tapeten från väggarna helt så måste du spärr-måla, för att vara på den säkra sidan att inte nikotin går igenom till den nya utan som du skall ha. Om det har bott en rökare i den lägenheten i många år så sitter det nikotin i alla lager tapet.

Sedan om du inte är väldigt händig på att bredspackla så kan jag verkligen rekommendera "easy cover" som täcker det mesta, jag har sett när man har täckt vävad tapet med den och den fungerar verkligen. Samt du behöver inte bredspackla väggarna för att få det jämt osv. Det blir lite dyrare men du sparar enormt mycket tid på att använda den.

Easy cover är en "tapet" som är 1m bred och du använder våtrums lim för att sätta upp den på väggen, du gör precis som vanligt när man tapetserar.

Butiken sa att man inte ens behövde spärr-måla, men jag chansade inte utan jag spärr-målade och spacklade lite så är säker på att det blir bra. Hade varit tråkigt att stå där och se skiten gå igenom.

Redigerat av Unregistered8027fd16, 08 July 2008 - 20:50.

Postad 09 July 2008 - 14:13

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Tack för tipsen men det har jag redan fått höra från annat håll. Det är också därför jag tar bort alla lager tapeter enda in till betongen. På 2 av väggarna i lilla sovrummet (datorrummet) är det gips. Om jag inte får bort tapeten där, 1 lager bara, så målar jag allt med akrylatfärg för att som du skriver inte lukten kommer igenom senare.

Jag ser mej sjävl som mycket händig så jag ska berdpackla alla väggar själv. Jag gör allt själv, förutom elen jag inte får göra, känner en elektriker som hjälper till med det. Vattendragning fixar min kolega på jobbet som är rörmockare där.

Postad 21 July 2008 - 22:00

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Tiden går och mycket nya bilder finns i mitt galleri. Jag har semester veckorna 28-31, nu alltså, då jag jobbar ca 6 timmar/dag för att hinna med. Jag måste flytta in i mitten av augusti då jag bara hvar kvar min gamla lägenhet till den 31 augusti.
Jag hoppas jag hinner klart vardasgrummet och köket så jag kan bo där iaf och göra klart dom andra rummen senare i västa fall.

Postad 21 July 2008 - 23:06

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
smälter du hålen i dosorna med en lödkolv??

borde det inte vara lättare med en borr eller nåt?

Postad 22 July 2008 - 09:39

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag är rädd att dusorna spricker då. Och sen är det inte helt plant där hålen ska vara. Jag trodde att det skulle vara bäst att smälta. Och det funka mycket bra och det är ju det som är huvudsaken.

Postad 09 August 2008 - 18:27

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nya bilder finns i gallariet.

Postad 10 August 2008 - 08:59

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Ja tvätten av det där taket var inte att leka med. :)
Hoppas att du kan visa lite bilder på taket ikväll, när det är målat och klart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.