Gråimport / Parallellimport
Postad 24 June 2008 - 21:21
Postad 28 August 2009 - 21:56
Tack
Postad 28 August 2009 - 21:59
Postad 01 October 2009 - 19:26
Jag har läst mycket, kollat priser, kört prisjakt, har startat egen tråd osv.
Jag har nästan bestämt mig vilken TV jag ska ha.
Men...så läser jag på en hemsida som jag ev. tänkte beställa ifrån:
"Det medföljer inte svensk bruksanvisning".
"Oj", tänkte jag. Hur kan det inte vara svensk bruksanvisning på en sådan känd TV från Sony när man handlar från ett sådant känt företag (som dessutom fått pris för att just vara ett bra företag).
Jo, svaret borde vara det här som jag läste på denna hemsida: http://fulimport.se/index.html
Jag citerar:
"Vad är Gråimport (fulimport)?"
"Gråimport kallas det när företag importerar produkter till Sverige utan att gå via den officiella distributören/importören i landet. Företagen tjänar på detta ekonomiskt eftersom de då kan köpa produkterna till ett lägre pris, vilket i sin tur ofta leder till att priset ut till konsument också blir något lägre. Detta lockar oss givetvis att handla mer.
Nackdelen med detta förfarande är att egenimporterade produkter ofta inte omfattas av tillverkarens garantier och regionala supportavtal. Istället blir konsumenten hänvisad till det land där återförsäljaren köpt produkten och konsekvensen blir att vi konsumenter blir låsta till de regler som gäller i något annat land.
Vissa svenska företag försöker dölja denna brist på säkerhet genom att själva erbjuda ett (extra) års garanti på produkten, vilket kan vara tillräckligt, men det finns situationer då det kan gå helt fel. Här kan ni lära er mer om fulimport, dess konsekvenser och hur man kan undvika att hamna i situationer där man är helt utlämnad åt företags girighet."
-------------------------------------------
Min uppfattning:
Varning för gråimport/parallellimport/fulimport.
Detta vill jag inte ha.
Jag skulle alltså ev. beställa min TV men så läste jag detta, "svensk bruksanvisning medföljer inte" och jag misstänker gråimport/parallellimport/fulimport, så det blir inget köp från det företaget.
Redigerat av Unregistered1659, 01 October 2009 - 22:30.
Postad 01 October 2009 - 22:04
du har handlat av återförsäljaren, vilket innebär att det är återförsäljarens ansvar att se till att eventuella reklamationer hanteras enligt vad KKL stipulerar.
om det är så att den svenska generalagenten har ett generöst garantiserviceerbjudande , så är det naturligtvis inte så att man som konsument kan utnyttja det (typ att samsung sverige skickar hem en reparatör om 46" LCD-tvn går sönder). men det är ingen tvekan om att apparaten fortfarande kommer att repareras, utan kostnad för dig.
den enda försvagning av KKL som sker är att om återförsäljaren går i Konkurs, så är det bökigt om inte tillverkaren har worldwide eller europagaranti. Köper man en apparat som kommer från en svensk distributör så övergår ansvaret enligt KKL på denne vid en återförsäljarkonkurs. (om inte denne också kursar, förstås).
så jag ser inget stort problem med gråimport, vilket för övrigt är en tveksam beteckning på import inom EU, den bör benämnas parallellimport... gråimport är vanligtvis beteckningen på import från sk 3e land (dvs från land utanför EU) och den är väl i princip förbjuden nuförtiden... (det försvann en hel del butiker som sålde usa-importerade kläder, Videofilmer etc för några år sedan). Att köpa från godtyckligt land inom EU är ju en väsentlig del av den fria rörligheten som är en av EUs grundpelare.
så länge svenska importörer/distributörer tar ett väsentligt högre pris än motsvarande tyska/franska/engelska så är det väl snarare ett sundhetstecken att det sker parallellimport. allra helst som man går mot en trend att ha centralt lager på europanivå, och inga egentliga lager i länderna...
-sunqan
Postad 01 October 2009 - 22:40
http://fulimport.se/exempel.html
"Samsung
Samsungs pixelgaranti gäller men inte gratis hämtning och utbyte av TV/Skärm om produkten inte är såld för den svenska marknaden. Samsung ger begränsad support på gråimporterade produkter.
Du kan själv identifiera en teve från Samsung i Norden genom att kontrollera modellbeteckningen. Den ska sluta på: /XXE eller /XEE
------------------------------------
Koss Generalagent för Koss i Skandinavien är Tura Scandinavia. Köper man en Koss-produkt som inte importerats via Tura så är man utlämnad åt sin återförsäljares villighet att hjälpa till. De i sin tur får vända sig till den leverantör utomlands där de köpt produkten. Det kan alltå bli en ganska lång process för produktärenden.
HP Inom EU anses gråimpot vara ok men om man som kund har utökat supportavtal med HP så omfattas inte produkter som är gråimporterade. Detta kan vara ett problem för företag med mycket hårdvara.
Asus Om inte produkten är inköpt via svenska godkända distributörer erbjuder Asus ingen svensk support. Man får vända sig till det land där ens återförsäljare köpt produkten.
Nikon Svenska kampanjer innefattar inte gråimporterade produkter. T.ex. kampanjer där svenska Nikon bjuder på en blixt vid köp av ny kamera.
Panasonic Vid åtgärd av produktfel ska ärendet gå via återförsäljaren. Vid gråimport måste denna sedan vända sig till det land där produken är köpt. Med Panasonics produkter följer både en europeisk och en global ettårig garanti just för att täcka importärenden men det kan bli en tidskrävande historia.
Sigma Om en produkt är gråimporterad finns det risk att serienumret inte stämmer. Vid dessa fall frånsäger sig Sigma ansvar och inga garantier är längre giltiga."
Redigerat av Unregistered1659, 01 October 2009 - 22:48.
Postad 08 October 2009 - 15:22
Jo
Exempel 1)
Kalle åker till New York och tar hem en canon kamera med en canon glugg. När kameran sedan visar sig vara trasig uppsöker Kalle en canonverkstad i Sverige och får reda på att eftersom kameran är privatimporterad. Gluggen däremot hjälper canon gärna till med då det står så i deras avtal. Kalle uppsöker alltså tillverkaren av produkten direkt och får hjälp med garantiärendet
Exempel 2)
Kalle köper en tv från en näthandlare av märket Sony. När han får hem tvn märker han att det saknas svensk manual och allt tyder på att den är avsedd för exempelvis tyska marknaden. När tvn går sönder läser kalle på näthandlarens hemsida och ser att de skriver att det är hämtservice på alla lcd- och plasma-TV. Kalle beställer hämtservice från näthandlaren och får hjälp med garanti och service genom återförsäljaren.
Samsung och Sony och de andra leverantörerna får gnälla hur mycket de vill på återförsäljarna som säljer gråimporterade varor, men så länge du som konsument har en butik att vända dig till så är det den butikens ansvar att förse dig med adekvat service i samband med trasiga produkter.
Postad 05 January 2010 - 01:05
Problemen som KAN uppstå kan vara t.ex; ingen svensk manual, ingen support, mindre pixelgaranti, lång väntetid att få tillbaka produkt efter man skickat in den på t.ex service/garantiärende o.s.v. Så oavsett om problemen är stora eller små så tycker jag inte det är värt det.
Man får såklart göra som man vill.
Jag tänker inte köpa parallellimporterat iallafall, speciellt inte då jag jämfört pris på de tv-modeller jag är intresserad av och sett att det knappt skiljer sig något. Men som sagt, priset kan säkert skilja sig.
Samtidigt, verkar det svårare att få tag på en svensk distributör/ej parallellimporterad produkt, så jag verkar bli tvungen att köpa parallellimporterat trots allt...
Annars, får ni gärna tipsa mig om var jag hittar en Sony LCD-TV W5500 46 tum för ca 13 (gärna 10
Siba verkar vara det enda stället, men de har tyvärr slut på dem.
Så det verkar luta åt Netonnet(?)
https://www.prisjakt...kt.php?p=402809
Vad tror ni?
-----------------------------------------
Exempel 1: Nisse köper en parallellimporterad TV för 500 kronor billigare:
Hans tv strular inget, han behöver ingen support och ingen service. Allt fungerar perfekt och inget strular.
Nisse är glad över att han sparade 500 spänn och firar det med att spendera rödingen på mat för en halv månad.
Exempel 2: Nisse köper en parallellimporterad TV för 500 kronor billigare:
Pixlarna pajar. Han får pixlarna lagade, iallafall en del av dem, men väntetiden var alldeles för lång tycker Nisse.
Nisse får tv:n på plats igen i sitt hem, han har aldrig sysslat med tv förut så när han ska försöka göra inställningar så vet han inte riktigt hur han ska göra. Manualen kan tyvärr inte hjälpa honom för det finns ingen, dessutom är han ingen höjdare på engelska så när han laddat ned den engelska manualen som finns tillgänglig på företagets hemsida som han köpte tv:n av, förstår han fortfarande väldigt lite.
Men vad gör det? Han har ju ändå sparat 500 och lite gnäll är ju ingen fara i konfliktorädda Sverige...
Redigerat av Unregistered1659, 05 January 2010 - 01:47.
Postad 05 January 2010 - 20:30
För mig känns det som att det viktigaste är att man köper det på ett bra ställe med bra service och schyssta praktiska policies, finns ju butiker som t.o.m. kan gå emot sina egna bestämmelser för att tillfredsställa kunden vilket jag snarare försöker gynna och tänka på när jag handlar istället för pris/dist.
Postad 12 January 2010 - 10:56
Anledningen till att jag undrar är att jag köpt en TV från komplett som gick sönder efter en dag (mindre än 24H). Tillverkaren säger att den ska bytas ut direkt (DOA), men komplett vill skicka in den på service istället. Vad jag kan se så är TV svensk, det finns svenska menyer, två års garanti, priset är ungefär densamma som hos andra leverantörer osv.
Postad 12 January 2010 - 11:03
Har jag förstått rätt om att butiken *inte* är tvungen att informera om att det är en importerad vara?
Anledningen till att jag undrar är att jag köpt en TV från komplett som gick sönder efter en dag (mindre än 24H). Tillverkaren säger att den ska bytas ut direkt (DOA), men komplett vill skicka in den på service istället. Vad jag kan se så är TV svensk, det finns svenska menyer, två års garanti, priset är ungefär densamma som hos andra leverantörer osv.
Vaddå vill de inte tala om?
Jag frågade och för mig talade de om att det var import/ej svensk distributör.
Jag har också svensk och norska menyer, men tv:n är inte svensk för det, utan parallellimporterad.
I mitt fall ska ingenting skilja sig förutom; en svensk manual som är engelsk (och svensk finns att hämta på hemsidan) samt priset som är ca 1000 sek billigare. Jag tror jag också har 2 års garanti.
Jag är rätt säker på att du har parallellimporterad, speciellt då den kommer från komplett.
När det gäller om de ska laga eller fixa nytt så tror jag det är upp till företaget oavsett parallell. eller svensk distributör, men osäker.
Redigerat av Unregistered1659, 12 January 2010 - 14:34.
Postad 19 January 2010 - 10:28
Som köpare kan man kräva att få varan reparerad alternativt utbytt mot en ny, säljaren får välja mellan att repa eller byta om köparens krav innebär oskäliga kostnader och det kan vara svårt som konsument att veta.
http://www.konsument...t/Fel-pa-varan/
Postad 31 January 2010 - 23:27
Som tur är är dett numera olagligt så länge godset inte importeras. Och i princip 99% av alla case så handlar det om införsel från EU, mao INGEN direktimport till EU förekommer.
Alla dessa onödiga mellanhänder som lever kvar i det förflutna skall naturligtvis tas bort om dom inte medför någor mervärde för kunden.
Mao så handlar tråden INTE om grå/parallellimporterat gods utan om vanlig handel inom EU.
När det gäller reklamationshanteringen så driver man den mot den säljande detaljisten då det är med denna man har slutit avtalet. Har aldrig hört att någon detaljist talar om för kunden vart han i sin tur har köpt varan och till vilket pris. (Så länge det inte kan finnas etiska risker typ Barnarbete bakom)
Detta betyder att har man köpt varoro av en spansk näthandlare så drivs reklamationer i första hand mot denne. Är det så att produkten har en Europagaranti där det står att du kan claima direkt hos ett lokalt servicecenter så gör man kanske det istället.
Har du tex köpt en Sammy-TV på Siba så är det avtalet mellan dig o SIBA som gäller. All reklamation skall hanteras gentemot Siba. Däremot kan man inte i efterhand kräva att man ska ha den extra service som Samsung Nordic bjuderf på för dom apparater man sålt vidare. Men inte sällan så bakkar detaljisten upp med ännu bättre garantier, typ 3-åriga garantier som är grantade genom att produkten är köpt av en Tysk distributör.
Postad 17 February 2010 - 00:46
Min vän köpte sin Samsung Galaxy från Tyskland. När den gick sönder så skickade han den till Anovo. Anovo i sin tur vägrade laga den och påstod att telefonen inte är för den svenska marknaden.
Hur kan en telefon med svensk mjukvara i sig inte vara för den svenska marknaden ? Vför säljer Samsung den med svenska menyer om den inte är för den svenska marknaden.
Sen dess har jag bojkottat Samsung
Postad 10 June 2010 - 09:33
Känns som jag kollar upp min nästa tv extra noga.
Spännande!
/R
Postad 10 June 2010 - 14:11
Borde inte netonnet stå för det i så fall ?Min tv från netonnet var gråimport fick jag nu reda på då den är trasig. Mao hämtar servicefirman den inte så jag måste ta ledigt från jobbet och köra den till serviceverkstaden själv och enligt Sharp så finns det knappt några delar och kunskap om tvn så jag kommer att bli utan den länge.
Känns som jag kollar upp min nästa tv extra noga.
Postad 30 June 2010 - 14:34
Borde inte netonnet stå för det i så fall ?
Kan man tro men fallet är tyvärr inte så.
/R
Postad 30 June 2010 - 19:33
tro brukar man göra nån annastans.Kan man tro men fallet är tyvärr inte så.
/R
netonnet säger på sin hemsida att de följer svensk lagstiftning och att man har tre års reklamationrätt, hanteringen av reklamationsärenden ska ske utan extra kostnad för kunden (det finns tom de hemelktronikkjedjor som ersätter kunden för resekostnad till och från butiken för att lämna/hämta varan). Förmodligen så fick du också två års garanti på din aquos. sedan är det återigen en sak som är viktig i sammanhanget... det är med netonnet du har ditt avtal. det är de som t.ex. talar om vilken serviceverkstad du ska vända dig till mm. vad gäller sharps lcd-tv (jag antar att det handlar om en 46" aquos) så är det tomi elektronik i hägersten, netonnets lagershop i norsborg eller d:o i veddesta (järfälla då). om du då väljer att vända dig till assist workshop i hägersten (som är en av de två serviceleverantörer sharp har i stockholm) så kommer de förmodligen att vara motvilliga om det är en tv avsedd för ett annat eu-land, framför allt så skiter de fullständigt i eventuella förmåner som finns i garantivillkoren från net-on-net och du får inte de villkor som sharp sverige ger och net-on-net kommer naturligtvis att vägra betala några extrakostnader tom du trots allt väljer att lämna tvn till assist workshop. Är det däremot TOMI du vänder dig till, så är de både officiell sharp-verkstad och den verkstad som net-on-net hänvcisar till på sin hemsida. Tomi kan ju nu naturligtvis välja att säga att du ska se till att apparaten kommer till deras verkstad, och gör de det så ska du i det läget kontakta net-on-net för att höra hur de tänkt sig att lösa det där med " Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)." som står i Konsumentköplagen paragraf 26. de ska då lösa det på lämpligt sätt...
det follk brukar glömma är att det inte är tillverkaren eller generalagenten som står för åtagandena mot kund, det är återförsäljaren, och det är väldigt väl reglerat i svensk lag. när man köper en vara så brukar man på ett eller annat sätt bli informerad om hur garanti och serviceärenden ska initieras och vem man ska kontakta. det är väldigt viktigt att göra på det sätt som säljaren säger, annars kan man riskera att man får betala reparationen själv !!!
-sunqan
Postad 30 June 2010 - 19:47
Samsung har de sämsta villkoren,nästintill lurendrejeri.
Min vän köpte sin Samsung Galaxy från Tyskland. När den gick sönder så skickade han den till Anovo. Anovo i sin tur vägrade laga den och påstod att telefonen inte är för den svenska marknaden.
Hur kan en telefon med svensk mjukvara i sig inte vara för den svenska marknaden ? Vför säljer Samsung den med svenska menyer om den inte är för den svenska marknaden.
Sen dess har jag bojkottat Samsung
öhhh?? vad har detta med parallellimport/gråimport att göra. kamraten köpte från tyskland, vad får dig att tro att samsungs servicepartner i sverige ska laga den utan vidare??? köpt i tyskland = tyska lagar, tyska generalagentens villkor, eventuellt bekosta frakt till och från tyska servicepartnern osv... om man kontaktar svenska generalagenten först, så kan man ju ha "tur" så att de "förbarmar" sig över apparaten och "låter" sin svenska servicepartner laga den, men det beror ju på vilka europagarantier/världsgarantier man har...
sedan måste jag vara petig och påpeka att det inte är samsung som såt telefonen, utan en tysk återförsäljare :-)
idag innehåller istort sett all hemelektronik någon form av dator, och minne till datorer är relativt sett billiga. detta har ju medfört att tillverkarna kan effektivisera hanteringen av sina styrprogram till dessa apparater. En av dessa effektiviseringar är att alltid ha alla språk i en visst område med i programvaran. det är ju praktiskt att som svensk kunn ställa om sin franska hotelltv till svenska under semestern, eller hur??? huruvida en apparat är för den svenska marknaden eller ej avgörs ju knappast av språkvalen i menyerna. det kan ju mycket väl vara så att hela eller delar av styrprogrammet är gemensamt för en rad produkter, men tillverkaren eller den svenske generalagenten bestämmer av någon anledning att man inte vill sälja apparaten i sverige - man kanske gör bedömningen att försäljningsvolymen är så låg att man inte kan göra någon vinst på produkten eftersom man måste hålla med reservdelar osv, eller att det är fel färg :-)
sedan har jag helt andra anledningar att vara avig mot samsung... de släpper uppdateringar till sina blu-rayspelare med ett års mellanrum, vilket gör att man får räkna med att man inte kan spela en stor del av de nya filmer som släpps sista halvåret i den perioden...
-sunqan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
28 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?