Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBN PA-250VC

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2008 - 20:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Började mäta upp mina JBN PA-250VC idag, kom dock bara fram till att FS = 43Hz, Re = 8,6 ohm. Qts, Qes samt Qms kommer när jag mätt bl.a. VAS, då jag inte får veta "resultaten", för'ns jag mätt klart klart.

Utrustningen jag använder är:
Dator
Multimeter
Div. sladdar
Krok i garagetaket

Använda program:
BassBox 6 PRO
WinISD PRO Alpha

Imorgon eller i övermorgon ska jag göra om en låda lite, så jag får ut VAS.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 27 June 2008 - 20:49.

Postad 30 June 2008 - 20:56

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har du fått fram VAS än?

Postad 30 June 2008 - 21:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo just ja, det går frammåt med mätandet ser jag ;)

Vad va det för en sida du hadde tagit hjälp av med själva mätandet nu igen... ?

Postad 30 June 2008 - 21:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Mätandet går åt h-vete, allt stämmer skit... Jag har mest troligt en för dålig signalkälla (laptop-ljudkort), funderar på att skaffa Audigy 2ZS och göra om mina mätningar.

Rackarns att jag inte kom att tänka på att mitt ljudkort inte ger ut en linjär signal mellan 20-20000hz!

EDIT: FS går ej att lita på heller, hade glömt att dra ner tonkontrollen (mina philips måste ha basen på +6 på förstärkaren för att ens spela lite midbas ;) )

Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 June 2008 - 21:49.

Postad 30 June 2008 - 21:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, ok....

Jo men köp ett nytt ljudkort så ska det ju fungera ;)

Vad va det för en sida som du hittade mät instruktionerna på ?

Postad 30 June 2008 - 22:13

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Vet inte vilket mätprogram du använder men ofta skall man kalibrera ljudkortet genom att "bygla" in och ut så att du mäter kortets överföringsfunktion... Har du en förstärkare åkerkopplar man den den via en spänningdelare tillbaka så kompenserar man för ev. dåliga egenskaper som kort/förstärkare har.

Men köp ett externt så du får bättre signal/brus förhållande då interna laptop kort ofta är rent skräp.

Postad 01 July 2008 - 17:17

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

haha, ok....

Jo men köp ett nytt ljudkort så ska det ju fungera :)

Vad va det för en sida som du hittade mät instruktionerna på ?

http://sound.westhost.com/tsp.htm

Vet inte vilket mätprogram du använder men ofta skall man kalibrera ljudkortet genom att "bygla" in och ut så att du mäter kortets överföringsfunktion... Har du en förstärkare åkerkopplar man den den via en spänningdelare tillbaka så kompenserar man för ev. dåliga egenskaper som kort/förstärkare har.

Men köp ett externt så du får bättre signal/brus förhållande då interna laptop kort ofta är rent skräp.

BB 6 Pro samt sidan jag länkade ovan. Fast du kanske vet om något bättre program för ändamålet?

---

Ett Audigy 2 ZS lockar rätt bra ändå, då jag /pinsamt nog/ lyssnar på musik genom (bärbara) datorn mesta delen av tiden.

Postad 01 July 2008 - 21:30

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur du har gått tillväga.
Men är jag mäter upp Vas så adderar jag till vikt på membranet, så mycket vikt så att elementets resonans sjunker ca 25-30%

/Johan

Glöm inte bort att det kan skillja ganska mycket mellan tillverkarens data och just ditt element.

Postad 02 July 2008 - 07:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Dessutom är VAS beroende på luft tryck/fuktighet...

Så du kan upp till 25% variation på det beroende på väder :)

Bra exempel är tråden om de där MGR 15" Kollar du i tråden är det VAS han fått från ljudia: Vas: 212.42 l men kollar du i databladet som finns på elementets sida på ljudias shop han också länkar till i första inlägget är det: 342l

Är det pga. ljudias inkompetens?
Elementets usla tillverkningkvalitet?
Eller är det att VAS är lurigt?

Funderar du lite kommer du fram till att det faktiskt skiljer 61% (212,42 *1,61 ~= 342)...

Och 25% av dem kunde vi som max låta vädret stå för...

Så... då har vi 36% som vi inte vet om det är mätningen (inkompetens) eller usel tillverkningskvalitet (enorm spridning) eller båda.

Kolla i BB 6 Pro's manual om hur de vill att du skall kalibera. De flesta program som jag sett plockar T/S parametrarna från impedansen. (Antingen vid mätning av i en känd låda eller med vikter. Där man använder lådan när man mäter stora basar kommer inte ihåg exakt när vikterna inte fungerar.)

Så en korrekt kalibering och att det mätmotstånd man använder är väl uppmätt. Samt att man spelar på så hög volym man kan... (Begränsas av olika faktorer sån smärta och vikterna (om de bara ligger i konen får det ABSOULT INTE hoppa runt))

Annan viktig detalj när man adderar vikter: Du kan sällan placera vikten mitt i konen (om du inte använder fästmedel av någon sort) Då är det viktigt att vikten fördelas symetriskt så konen inte "drar snett"

Redigerat av GrodanB, 02 July 2008 - 07:30.

Postad 02 July 2008 - 19:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur du har gått tillväga.
Men är jag mäter upp Vas så adderar jag till vikt på membranet, så mycket vikt så att elementets resonans sjunker ca 25-30%

/Johan

Glöm inte bort att det kan skillja ganska mycket mellan tillverkarens data och just ditt element.

enl. http://sound.westhost.com/tsp.htm finns det minst två sätt att kolla på, jag tog det första :D

Dessutom är VAS beroende på luft tryck/fuktighet...

Så du kan upp till 25% variation på det beroende på väder :)

Bra exempel är tråden om de där MGR 15" Kollar du i tråden är det VAS han fått från ljudia: Vas: 212.42 l men kollar du i databladet som finns på elementets sida på ljudias shop han också länkar till i första inlägget är det: 342l

Är det pga. ljudias inkompetens?
Elementets usla tillverkningkvalitet?
Eller är det att VAS är lurigt?

Funderar du lite kommer du fram till att det faktiskt skiljer 61% (212,42 *1,61 ~= 342)...

Och 25% av dem kunde vi som max låta vädret stå för...

Så... då har vi 36% som vi inte vet om det är mätningen (inkompetens) eller usel tillverkningskvalitet (enorm spridning) eller båda.

Kolla i BB 6 Pro's manual om hur de vill att du skall kalibera. De flesta program som jag sett plockar T/S parametrarna från impedansen. (Antingen vid mätning av i en känd låda eller med vikter. Där man använder lådan när man mäter stora basar kommer inte ihåg exakt när vikterna inte fungerar.)

Så en korrekt kalibering och att det mätmotstånd man använder är väl uppmätt. Samt att man spelar på så hög volym man kan... (Begränsas av olika faktorer sån smärta och vikterna (om de bara ligger i konen får det ABSOULT INTE hoppa runt))

Annan viktig detalj när man adderar vikter: Du kan sällan placera vikten mitt i konen (om du inte använder fästmedel av någon sort) Då är det viktigt att vikten fördelas symetriskt så konen inte "drar snett"

Jag fick ca. inte alls ut vas, eller jo, 3.4 liter, men när läste ni senast om tior med så lågt vas ;)

Nej, jag får nog läsa i manualen ang. kalibreringen.

eller skaffa bättre ljudkort

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.