Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare osv - vad är det jag söker?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2008 - 01:46

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Haloj där ute.

Ska försöka dra det så kortfattat och "utförligt" jag kan.
För ca. 1 månad sedan införskaffade jag mig en projektor samt duk för att få en egen liten hemmabio och som alla vet är naturligtvis ljudet en viktig del av kakan.
Jag är trots en hel del undersökande fortfarande osäker på vad för slags ljud jag söker. De ända krav jag egentligen har är att de ska kunna kopplas till Boxer-kanalerna, Xboxen samt Datorn för uppspelning av musik.
Om jag ska försöka ge mig på att formulera några frågor:
Bör jag köpa en Sourround förstärkare eller går det bra med en Steroförstärkare? (Obs. 5.1 ljud är inget speciellt viktigt för mig vid filmtittande, är allt annat än finsmakare)
Vad för slags högtalare skulle ni kunna rekommendera? (Användningsområdet är detsamma som ovanstående krav, med musik menar jag rock & techno)
Vad för kablar behövs det för att få allting att fungera osv osv viceverca?

Min egna idé var att investera i en beg. Harman Kardon 970 och sedan kanske ett par GLE 409:or eller möjligtvis ett par Cerwin-vegor? Frågan är då om denna förstärkare har alla uttag för att också kunna kopplas till Xboxen och Boxern? (Kan inget om sådant)

Budgeten är låg men något rörlig, låt oss utgå ifrån +/- 5 000 :- OBS! Förstärkare ska INTE ingå i detta pris, endast högtalare och möjligtvis lite kablar.

Som ni säkert märkt skriver jag som en kratta och vet inte riktigt hur jag ska formulera mig då jag är helt ny på detta område, får väll reservera mig för fel antar jag.

Mvh
Martin

Postad 28 June 2008 - 10:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
OK, för det första så måsste jag bara påpeka att utan 5,1 så kommer du inte att få någon vettig bio upplevelse och du kan tuvärr inte kalla hela kalaset för membio om du inte har minst 5,1 anser jag.
Så vad vill du kunna göra med systemet? Vill du ha bra filmupplevelse eller vill du kunna spela på lite mer kraftigt med musik och det ska låta bra?! , för då är det ett par kraftiga frontar som gäller. Då 5000kr inte är speciel mycket så är det lite svårt att få ihopp ett bra 5,1 system för dom dem pengarna, men 2st trevliga frontar går ju att hitta utan problem :(

Om jag voredig då skulle jag sattsa på ett av två alternativ.

1:Du sattsar till 100% på tvåkanal och köper en stereo stärkare som hållar bra kvalitet ( vad har du för budget för stärkaren? ), du köper också ett par bra frontar och du kommer med detta system att kunna spela på bra i ljudnivå och med bra ljudkvalitet dessutom.

2:Du vill i framtiden kunna utöka med fler högtalare så att du kan få 5,1 i alla fall, du köper en hembioreciver av OK kvalitet och ett par bra frontar, du kommer inte att kunna spela lika bra på höga volymer och ljudkvaliten ligger inte på samma nivå. Men du kan ju i framtiden fixa hembio...

Tänk lite på dessa, vad är det som du vill ha messt, vill du kunna spela din favorit musik så bra som möjligt och inte kommeratt någonsin bry dig om 5,1 eller vill du i framtiden köpa fler högtalare och göra en hembio av det hela?

För nakdelen med alt nr2 är ju det att du kommer inte att få något surround och inte heller samma kvalitet som med ren stereo förstärkare, det blir en tillfällig kompromiss.

//DVD-ai

Redigerat av DVD-ai, 28 June 2008 - 10:43.

Postad 28 June 2008 - 10:54

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag hade köpt GLE 409. När det gäller förstärkare till dem får du lyssna dig fram, men en HK 970 borde fungera alldeles utmärkt. Tänk bara på så att diskanten ej är för ljus Canton har en tendens till riktigt ljusa diskanter.

Annars kanske en NAD 325 BEE. finns beggade därute, ser en på blocket nu.

Om du gillar ljudet med HKn så gå på den. Den är billig och bra.

Jag tycker personligen att en bra 2 kanal kan konkurrera med många hembio när det gäller filmupplevelse.

Redigerat av Unregistered973, 28 June 2008 - 10:54.

Postad 28 June 2008 - 15:33

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Med en surroundförstärkare är du mer flexibel än med en stereoförstärkare. Du får faktiskt ett bättre bioljud med en surroundstärkare också. En vettig surroundstärkare idag är någon t.ex Yamahas modeller typ RX-V861 eller liknande. Den har det mesta du behöver i dagens läge.

Annars om du bara vill ha en tvåkanalsanläggning så satsa på ett par ordentliga välljudnande frontar. Skippa CV för det blir bara tråkigt i längden. Satsa istället på nämnda Canton. Mycket bättre ljud för pengarna helt klart!

Och en bra stärkare till det är antingen nämnda H/K 970 eller om du går upp lite till så hittar du en väldigt fin förstärkare vid namn XTZ

Mvh
AlexanderE

Postad 28 June 2008 - 17:19

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Du kommer få mycket bättre film upplevelser med bra 2 kanal än dåligt 5.1, har man sett på bra 2 kanal och jämfört dåligt 5.1 så saknar man inte lite småljud bakifrån och muller muller från dåliga bio subbar. En bra 2 kanal plockar fram känslan ur filmer mer än att bara spela massa effekter. Desutom kommer du förmodligen ångra det också när du lyssnar på musik.

Postad 28 June 2008 - 17:19

sobain
  • sobain
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag skulle absolut satsa på Canton GLE-409!

Köpte dom själv nyligen och är super nöjd på alla sätt och vis. Gå och lyssna!

Postad 29 June 2008 - 12:03

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack så hjärtligt för alla era svar, uppskattas enormt!
Jag har läst igenom det ni sagt noggrant och dragit slutsatsen att jag satsar på en bra 2 kanals anläggning.
Förmodligen blir det Canton högtalarna, hör ju bara mer och mer positivt om dessa.
Två frågor kvarstår dock.
Låt oss säga att jag t.ex. köper en H/K 970, har denna uttag för att kunna kopplas till allt det jag ville?(Boxer kanalerna, Xboxen & Datorn)
Vilka kablar är rekommenderade från högtalarna till förstärkaren, har hört att supra ska vara bra?

Mvh
Martin

Redigerat av D-Crawler, 29 June 2008 - 12:19.

Postad 29 June 2008 - 12:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Eftersom du nöjer dig med tvåkanaligt ljud, vilket är förnuftigt, så är XTZs förslag att köpa XTZ A-100 DII det bästa. Det är en kraftfull förstärkare med bra ljud som har en inbyggd D/A-omvandlare som du kan koppla dina grejor digitalt med optisk eller koaxial kabel.

Som högtalare skulle jag rekommendera dessa som har ett stort ljud med mycket bas, bra mellanregister och detaljerad men mjuk diskant.

De spelar fint ihop och då får du möjlighet att lyssna på all slags film och musik med kanonljud.

Även H/K 970 passar utmärkt till dessa högtalare men då får du köra analogt och ljudet blir inte lika bra som med XTZ.

Redigerat av Unregistered1197, 29 June 2008 - 12:28.

Postad 29 June 2008 - 12:50

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Chris lymme gav ett bra alternativ med XTZ också.

Dock vill jag skriva redan nu om du köper Canton använd INTE supra kabel det blir alldeles för ljust. Köp Ixos istället då.

Mvh
Asimov66

Länk till din 970 med all info på den:

Den har 6 rca in så det borde räcka länge med att koppla in på den.

Redigerat av Unregistered973, 29 June 2008 - 12:52.

Postad 29 June 2008 - 21:42

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack återigen för era svar!
Blev ett par Canton GLE-409 nu, hittade ett vrål klipp på Blocket. Fick ett par 409:or, Canton CD 50 II och en Canton AS 25 för 6500 :- Högtalarna + centern var inköpta i Januari dessutom.
Nu blir det att leta efter en förstärkare.
Skulle ni möjligtvis kunna länka till några bra kablar?

Mvh
Martin

Postad 29 June 2008 - 21:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag rekomenderar EKK 4g 1,5mm^2 kabel att köra på, annars så skulle jag köra på Supra Classic 2,5mm eller liknande, duger helt och hållet till dina krav B)

Postad 29 June 2008 - 22:14

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Tror både att EKK (elkabel) samt supra blir för ljus för diskanten dvs skrikigt ljud.
Jag rekommenderar 3 stycken tillverkare den ena är ixos den andra är Tara labs eller van den hul

Postad 29 June 2008 - 22:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Tror både att EKK (elkabel) samt supra blir för ljus för diskanten dvs skrikigt ljud.
Jag rekommenderar 3 stycken tillverkare den ena är ixos den andra är Tara labs eller van den hul

Om det är något som EKK har så är det bra basegenskaper B)

Postad 29 June 2008 - 23:34

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ja två mot en, verkar som det blir EKK då -.^
Bör jag ha samma kabel för baslådan också?
Vart inhandlar man dessa EKK kablar?

Postad 30 June 2008 - 08:12

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0

Om det är något som EKK har så är det bra basegenskaper B)

Jag skrev att diskanten skulle bli för ljus men sa ingenting om basen vad jag vet ?

Redigerat av Unregistered973, 30 June 2008 - 08:13.

Postad 30 June 2008 - 09:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
EKK är inte specielt ljus igentligen, den är bara Transparent och detta brukar inte medföra skrikighet, jag har då alldrig varit med om det vid några tester i alla fall. EKK har som sagt myckt bra genskaper, den finns på Elfa och det är 4g1,5mm^2 som du ska använda dig utan, den har 4st ledare som du med fördel korskopplar.
Du kan inte ha EKK till subben ( "kan och kan", kan man väll män är inte nödvänding och bara jobbigt att hålla på med i det samanhanget) då rekomenderar jag RG62 eller LonWorks kabeln i stället, finns byggbeskrivninger till dessa i en fasst tråd under gör det själv forumet. Titta där för mer information och det finns även en tråd där som behandlar EKK men det är 5g ( 5st ledare ) som beskrivs där, du ska ha den med 4st ledare ( 4g ), men annars så gör du på exakt samma sätt som i den tråden, bara det att du klipper inte bort någon ledare och korskopplar ledarna.

//DVD-ai B)

Postad 30 June 2008 - 11:55

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

EKK är inte specielt ljus igentligen, den är bara Transparent och detta brukar inte medföra skrikighet, jag har då alldrig varit med om det vid några tester i alla fall. EKK har som sagt myckt bra genskaper, den finns på Elfa och det är 4g1,5mm^2 som du ska använda dig utan, den har 4st ledare som du med fördel korskopplar.
Du kan inte ha EKK till subben ( "kan och kan", kan man väll män är inte nödvänding och bara jobbigt att hålla på med i det samanhanget) då rekomenderar jag RG62 eller LonWorks kabeln i stället, finns byggbeskrivninger till dessa i en fasst tråd under gör det själv forumet. Titta där för mer information och det finns även en tråd där som behandlar EKK men det är 5g ( 5st ledare ) som beskrivs där, du ska ha den med 4st ledare ( 4g ), men annars så gör du på exakt samma sätt som i den tråden, bara det att du klipper inte bort någon ledare och korskopplar ledarna.

//DVD-ai :)

Hmm verkar som kablar verkar vara det jobbigaste att fixa -.^?
Trodde man bara kunde gå in till vilken elektronikaffär som helst och fråga efter det man sökte.
Tack så mycket för tipsen iaf ! :)

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 12:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Vanlig EKK kabel kan du köpa ungerfär vart som helst där de säljer lite elprylar.

Lite olika ställen är:

Clas Ohlson
Jula
Byggmax
Elfa

Det är bara att kolla runt lite på liknande ställen så hittar du det ska du se. :)

Själv kör jag EKK och Supra till mina högtalare och det funkar prima. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 30 June 2008 - 13:07

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Elkabeln är jag tveksam till. Tror ixos är bättre där men som sagt upp till dig. Hoppas du blir nöjd oavsett kabelval.

Mvh
//Asimov66

Postad 30 June 2008 - 13:16

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Elkabeln är jag tveksam till. Tror ixos är bättre där men som sagt upp till dig. Hoppas du blir nöjd oavsett kabelval.

Mvh
//Asimov66

Ajdå, men tror du att Ixos skulle prestera bättre? Jag är fortfarande långt ifrån ett köp av kablar då jag inte har en aning om hur man gör dessa "tvinningar" osv.
Hade hoppats på att man kunde köpa färdiga.

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 14:10

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
klart man kan köpa färdiga EKK kablar eller högtalarkablar beroende på vad du vill ha. Tvinningen säger vissa att det skall ge bättre ljud dock när det gäller EKK, men du kan använda dem i sitt normala "skick" så länge om det är dessa du vill ha.

Postad 30 June 2008 - 15:08

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jaha ok.
Jag vet inte riktigt om jag är "mogen" för att ge mig på att dra ihop egna kablar. För det första är jag inte personen med längst tålamod, dessutom utrustad massivt stora händer (dålig på pillarbete) samt att jag aldrig gjort något liknande förut. Vad får man ge för ett par färdiga EKK eller Ixos som du rekommenderade? Ca 1-2m långa.

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 16:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Ixos finns i alla prisklasser. från 40 kronor metern och uppåt.

När det gäller terminering så behöver man faktiskt inter använda banankontakter eller spadar när man kopplar in kablarna. Det går bra utan. Skälet till de flesta använder bananer eller spadar är att det är lätt att koppla i eller ut dem om man behöver koppla om mycket. Men egentligen hur ofta gör man det?

Postad 30 June 2008 - 17:40

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
D-Crawler!

Jag gick från en terminerad ixos-kabel (skruvade bananer i bägge ändar), till en EKK. Som du ser i tråden - klistad under GDS - är det egentligen ganska enkelt att göra högtalarkabel av den. Kör oterminerad EKK. Låter bra. Kostar 89 kr för 10 meter på biltema. Ixos kostade färdiga 600 kr (2 x 3 m). EKK är bättre, tycker jag, Jag hör mer bas i förhållande till diskant. Diskanten är detaljrik. Du behöver inte vara praktisk för att göra högtalarkalbel av EKK. Bara klippa av den i lämplig längd och skala kardelerna samt komma ihåg vilka färger som är plus och minus.

Vill man ha terminerad är det inte heller särskilt svårt att löda på t ex banankontakter. Och tänk vad pengar du sparar!

Postad 30 June 2008 - 19:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag står upp och hoppar till och med för att EKKn är bättre än IXOS kabeln, Enligt mig så är det få kablar under 500kr/meter som har en chans mot EKK !!!

EKK är vägen att gå ! ( Fint rimm :) )

Det är inte svårt ( titta i guiden ) inte dyrt och är roligt när man hör skildnaden, Jag skulle ha valt EKK( då den är billigare och med största säkerhet låter bättre ) jag vet att det finns många andra här på forumet som också verkligen har testat EKK mot andra kablar och vet att EKKn är riktigt bra, och inte bara utgår från att köpekablarna skulle vara bättre då EKKn är en "elkabel" och dessutom mycket billigare. Jag har sett många köpekablar för mellan 300- 1000kr/meter som i grunden igentligen är jusst en EKK kabel 4G men med lite "Exotiska material" i skärmningar och lite annat, inget som gör en "jätte stor skilldnad" heller.
Då kan du ju göra dina egna "jätte dyra" högtalarkablar och köp EKK för 100kr, lite kabel strumpa och kontakter och du har en kabel som ser ut att kosta och låter som en för 2000-6000kr, men som igentligen kosstar 200kr att göra !

Men det är upp till alla att själv avgöra vad dom vill göra av pengarna, slänga dom i sjön eller i spargrisen, det är upp till var och en.

//DVD-ai

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 22:08.

Postad 30 June 2008 - 20:07

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Men snälla DVD-ai!

Inte skall du väl lura killen att göra så dyra kablar som för tvåhundra kronor :) 89 kr räcker. Tång kan man låna.

Allvarligt: Det braiga med EKK är även att man kan ha råd med flera olika längder. Passar mig fint då jag flyttar runt högtalare och elektronik i och mellan olika rum.

Postad 30 June 2008 - 20:46

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Det finns en obra grej med EKK. Den är otymplig...

Postad 30 June 2008 - 21:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men snälla DVD-ai!

Inte skall du väl lura killen att göra så dyra kablar som för tvåhundra kronor ;) 89 kr räcker. Tång kan man låna.

Allvarligt: Det braiga med EKK är även att man kan ha råd med flera olika längder. Passar mig fint då jag flyttar runt högtalare och elektronik i och mellan olika rum.

Jag menade 200 kr med strumpa, kontakter m.m. ;)

Kimpost, jo visst är den inte den messt böjliga kabeln, men den har en mycket stor fördel, det är att om du böjer den till att t.ex. ligga tätt intill en lisst så ligger den där också, och far inte runt om man räkar dra i den eller likande.
Men jusst styvheten är ju ett minus, men det är också ett minus hoss väldigt många av dom kablar som finns att köpa och så hållar bra kvalitet, dom är tjocka och styva.
Men det är väll ljudet som är detvikriga, eller ?!
Snygga är som ju inte, men inte fula heller, dom är lika snygga/fula som t.ex. Supra Ply, Van den hul m.m.
Och dra på en strumpa på så låter dom inte bara som kablar för 3000 kr, dom ser ut som sådanna också ;)

Vad är det för andra punter som du anser EKKn vara sämre på än konkurerande kablar ?! ;)

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 21:25.

Postad 30 June 2008 - 21:41

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nej nu är jag tillräckligt övertygad, inom en snar tid bär de av till Biltema för inköp av EKK ;)
Får bara hoppas att jag lyckas göra rätt, kör på ditt tips där DVD-ai, 4g1.5 mm^2
Efter de blir de jakt på en beg. förstärkare. Får hoppas jag hittar nån shyst Nad eller H/K.
Vill ju kunna driva på ordentligt nu när jag fick med en subbas på köpet också ;)

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 21:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du gjorde ett ganska bra köp där faktiskt, ska du vara nöjd över och en trevlig H/K eller NAD vore inte fel,

Helt rätt 4G 1,5mm^2 kabel ska det vara, kolla först via nätet om dom verkligen har den så att du inte åker dit bort helt i onödan. Jusst 4G är lite svårare att få tag på det är 3G eller 5G som är till 99% vanligast tyvärr, så kolla först via nätet, men Elfa vet jag har 4G men bara på rullar 50 meter eller mer ( har jag för mig) men det är inte fel att ha, då kan du ju köra det till alla högtalarna i hembion utan problem ;)

Postad 30 June 2008 - 22:00

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

Eftersom HK 970 ersatts av HK 980, går det säkert att få ett bra pris på en fabriksny 970:a. Dessutom finns det B-stock, vilket innebär apparater som åtgärdats på garanti eller returnetas och som säljs med ny garanti. Det är bra skjuts i HK 970. Ljudet är också bra.

Jag vet att reference audio i STHLM säljer HK i B-stock.

Postad 30 June 2008 - 22:04

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jo, vi får hoppas det presterar sen ;)
Ska hänga på Blocket lite varje dag nu, man får passa på så fort någonting dyker upp. Såg att de fanns en NAD 325 BEE ute just nu men vill helst av allt ha en H/K 970 pga. kraften, de som ligger ute just nu verkar sålda tyvärr då ägarna inte hört av sig (dessutom lite långt ifrån där jag bor).
Får ta och ringa Elfa/Biltema imorn då och höra med dem, är så fruktansvärt sugen på att få igång systemet nu ;)
Tänkte bara ställa en till fråga. Mitt rum är ca 6.25m långt, 3.5m brett och 2.33m högt. Tror ni 409:orna samt basen kommer fylla rummet väl? (Ibland gillar jag att dra på ordentligt nämligen)

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 22:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men han ville ju ha hembio, eller ?!
H/K 970 har enbart två kanaler och vad jag vet ingen processor som behandlar ljudet eller ens digital in, det blir lite knivigt att få till hembio med en H/K970 ;)
( Du har ju en center nu trotts allt ;) )

Det ska fylla rummet, det ska nog inte vara ett större problem, va noga med att du placerar subben vid front väggen och sedan så kan du exprimentera med att flytta den lite närmare hörn och så för att få till det precis som du vill ha det ;)

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 22:11.

Postad 30 June 2008 - 22:11

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Trevligt att du bestämt dig för en kabel, kör du på den. EL-kabel har jag testat ganska mycket i mina dagar och finner den inte lika bra som mina kablar jag har nu. Att skriva att de som har högtalarkablar slänger dem i sjön är väl att ta i - Bara för att man inte håller med måste man respektera deras åsikt ändå?

Jag har pillat med kablar i ganska många år nu och testat åtskilliga kabelsorter men detta betyder inte att jag utesluter en kabelsort helt pga pris? det skulle ju vara ett helt kostigt resonemang.

JAg använder tex ringledning dvs 0.2 mm lackad kopparkabel till mina darothögtalare och har gjort det i många år men använder det inte til min stereo. Där är ixos bättre i mitt fall.

Jag personligen menar endast att rekommendera vissa kablar inte at förkasta andra och då speciellt inte baserat på pris utan på prestanda i motsats till andra...Sen får varje göra som de vill.

mvh

Postad 30 June 2008 - 22:23

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
DVD-ai
Jag ska Icke ha hembio, endast 2.1 system som ska kopplas till Datorn, Boxer-kanalerna och Xboxen. Någon skrev ett inlägg tidigare i tråden att H/K 970 har X antal RCA ingångar så detta ska gå att lösa, eller tänker jag fel?
Centern ska säljas, ligger ute på blocket just nu ;)

asimov66
Jag tror absolut att dina synpunker kan stämma, men man måste ju bestämma sig någonstans så .. Jag hörde med lite olika folk och istort sett alla rekommenderade EKK kablar så. Om ja blir missnöjd lär jag återkomma via PM ;)
Tack iaf!

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 22:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Sa alldrig att det va att slänga pengarna i sjön om man köpte andra kablar än EKK ;)

Jag respekterar absolut allas åsikter och så även dina asimov66, men jag va tvungen att skriva något när jag upplevde det som att du hånade EKKn för att vara strömkabel och jag uppfattade det som att den tydligen "va för billig" på något sätt, menade alldrig att vara påstridig eller besservisse på något sätt ska du veta ;) och om det framstod på så sätt så ber jag om ursäkt.
Jag ville bara förtydliga att detta med att den är billig och ju faktiskt är en "simpel" strömkabel inte är något negativt i detta fallet då den bjuder på nässtan exakt samma design som en del riktigt dyra kablar. Det är ju bra att du hittat en kabel du trivs med och att den inte va alldeles för dyr, EKKn har ett ljud som verkligen tilltalar vissa och en del tycker att det inte är något specielt.
Men jag är ganska säker på att det beror på dess transparens, "man hör den inte", Nja, inte så tydligt i alla fall, och då är det många som inte gillar den. Har man en anläggning som har en viss färgning som man kanske vill ändra lite på så är inte EKK lägen att gå, den kommer inte att färga så mycket och då är det bättra att ta en kabel som färgar lite mer och åt rätt håll så att man i slutänden får det ljud som man vill ha.

Ahhh, ok då vet jag, H/K 970 är ett ypperligt alternativ då !
va bara försigtig när du köper beggat, kolla på att högtalarkontakterna verkligen är som dom ska, dom har en tendens att börja glappa och det kan hända att steget dör av detta då den får mycket jobbiga arbetsförhållanden.
Har själv varit med om detta dels på min egen som jag hadde för ett par år sedan och en polare som köpte en beggad hadde också det problemet. ( detta har jag inte hört någonting om från någon annan, så det lär inte vara vanligt)
Men på hanns så dog inte steget för vi lämnade in den och den blev reppad innan något sådant kunde hända, man kan göra detta själv med bra verktyg och tummen på rätt ställe ( inte i munnen, tro mig det hjälper inte ;) )
Så det enda negativa jag har att säga om H/K 970 är kvaliteten på högtalarkontakterna, och även att volymkontrollen på min ( är ett välkänt problem med dessa H/K modeller ) "skenade iväg" några gånger och detta har även hänt en del andra här på forumet.
Man får vara snabb och stänga av stärkaren !
Men jag tror H/K har fixat detta nu.

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 22:36.

Postad 30 June 2008 - 22:38

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Mycket väll värt att notera!
Kanske inte blir en beggad, bara hört att man får mer för pengarna när det gäller beg. HiFi prylar. Är ju som sagt inte ens säker på att det blir en H/K 970, kan ju komma upp många fler alternativ. Hade inte den där XZT förstärkaren som någon tidigare i tråden nämnde varit så förbaskat dyr så hade jag väll sannerligen knäppt den med en gång. De ända viktiga är att jag får tag i en kraftfull manick, I like massive bass and loud volumes you know ;)

Mvh
Martin

Postad 30 June 2008 - 23:04

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
D-Crawler!

Titta: https://www.minhembi.../marknad/188796

En annons från detta forum. En XTZ för 3 000 kr. Det bästa av alla tänkbara världar: bra, billigt och begagnat.

jag har själv ett syskon (samma kinatillverkare) till denna, Advance Acoustic MAP 303. Är nöjd.

Vad gäller kabelfrågan är ju detta känsligt. För en lat och snål person är EKK-bra. Den levererar och kostar nästan ingenting. Obs att det inte är en lampsladd, utan en installationskabel (d v s sådan som sitter inne i väggen på hus). Den innehåller fyra koppartrådar (kardeler) med 1,5 mm i diameter.

Postad 01 July 2008 - 09:09

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Har absolut inte hånat EKK kabel. Tycker bara den blir för ljus till canton, har testat canton en del i mina dagar och därför kan jag uttala mig. Har även testat EKK och kan därmed dra slutsatsen att de 2 tillsammans kan bli en mindre lyckad kombo, that's it !

Mer än det lägger jag inte in i det. eller i tråden.

Ha det bra.

Postad 01 July 2008 - 09:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, så du tror inte att EKKn skulle passa till Canton ?

Jag har lyssnat med kombinationen EKK och Canton RC-l och även till chrono 507 DC och tyckte det fungerade bra, tyckte att EKKn som sagt inte bidrog med att det blev för ljust eller skarpt ljud direkt, utan det blev en ganska nära "osynlig" länk mellan stärkare och högtalare.

Jaja, vi behöver ju inte båka om detta ;)

D-Crawler, kör på EKK och skulle du bli katastrofalt missnöjd så kan du ju byta till någontng annat, EKKn är ju inte specielt dyr, så det skadar inte att testa i alla fall.
Skaffar du senare några andra högtalare så kan du ju testa EKKn igen då ;)

Postad 01 July 2008 - 11:51

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

Gör själv ett expriment med mina splirrans RC-L och EKK. RC-L är basstark och Canton anses allmänt som ljusa (inget jag har märkt; har haft en mindre 2,5-vägare som heter Canton Fonum). Skall vänta till i augusti då RC-L är inspelade och byta tillbaka till ixos för att se om jag märker skillnad.

Postad 01 July 2008 - 12:18

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag ska börja med att testa EKK kablarna, är jag inte nöjd testar jag asimov66s förslag med Ixos. (Förmodligen testar jag även detta i ett senare skede även om jag blir nöjd med EKK bara för sakens skull)
Det som ligger i luften nu är att få fram de övriga kablar jag behöver, vilket faktiskt också är viktigt att få bra kvalité på så inte ljudet förstörs på annan väg. Med detta menar jag t.ex. RCA kabel mellan Förstärkaren och Datorn, finns ju i olika kvalitér har jag hört? Använder mig idag av någon 20 meters sladd från Biltema.
Sen en shyst sladd mellan Boxern och Förstärkaren ska inhandlas.
Om ni vet några bra så säg gärna till!

Mvh
Martin

Redigerat av D-Crawler, 01 July 2008 - 12:19.

Postad 01 July 2008 - 13:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
RG62 eller LonWorks skulle jag kollat på, men det finns ju andra alternativ också.

Postad 01 July 2008 - 13:26

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jo du nämnde dem förut, verkar ju bara positivt.
DVD-ai, om du har tid senare, har du något emot att jag skickar ett PM?
Har lite förundringar som jag tror du kan betydligt mer om än jag själv.
(Ursäktar Off-topic)

Mvh
Martin

Postad 01 July 2008 - 13:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är din tråd, då är det OK med OT från din sida, du bestämmer ;)

Nej det har jag inget imot alls, PMá på bara !

Postad 03 July 2008 - 11:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Koppla som på ful-skissen så blir det bra, och så tvinnar du ihopp kabeln i förstärkar änden och ansluter, i högtalar änden så ska du också tvinna ihopp den på samma sätt, + och + / - och -
Du kan sedan göra två st jumpers av EKK också som du använder i stället för dom byglar som sitter mellan högtalarens Bi-wire anslutningar nu, det kommer att låta mycket bättre. Om du vill använda EKKn som Bi-wiiring så ska du inte korskoppla för det sabbar ljudet i det fallet, Lycka till med DIY andet :P

Bifogad fil(er)

Postad 04 July 2008 - 17:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Subben kopplas med Y-kabel till pre-out kontakterna i den röda ringen, datan kan du koppla till AUX i den blå ringen

Om subben har stereo lågniivå in så behöver du ingen Y-kabel, då kan du köra på en stereo lågnivå kabel.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.jpg   20.13K   0 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.