Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med HTPC bygge för ca 10k

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2008 - 14:50

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tänkte bygga en HTPC på detta chassi: http://www.datorbuti...uct=THVF7001BNS

Den ska främst användas till musik och film, men kanske något spel också. Jag har precis inhandlat en attans fin ljudanläggning så ett bra ljudkort är viktigt.

Att se HD material är väl närmast en självklarhet att man vill. Vad gäller TV så är jag inte helt säker på vad jag behöver, vi har en tele2 box redan och kommer att ha två tvapparater. Vi vill ju kunna se på varsitt program samtidigt, och då kommer vi behöva två kort eller?

Sedan vet jag inte hur det funkar med fjärrkontrollen, vad behöver man för hårdvara? Tänkte köra på en ricavision alt vänta på att logitech kommer med en sideshowfjärr. Som skärm kommer jag använda min Samsung M87 46".

Kan man knåpa ihop något vettigt för dessa pengar?

Tack på förhand //Lukazz

Edit: Nu hittade jag detta chassit också, båda är snygga så det är väl hugget som stucket...

http://www.webhallen...od.php?id=76294

Redigerat av Lukazz, 02 July 2008 - 06:07.

Postad 02 July 2008 - 10:26

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hmmm, ganska svalt intresse för den här tråden...

Men kanske kan detta vara ett bra alternativ? http://www.revolve-i...ewprod.php?id=2

Eller får man väldigt mycket mer för pengarna om man plockar ihop det själv?

Postad 02 July 2008 - 11:04

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag har inte riktigt förstått hur du vill ha det med TV-biten.
Vill du ha TV i HTPC'n? Har du något intresse av att fortsätta använda din digitalbox eller vill du ha HTPC vid bägge apparaterna? Vill du ha en server-/klientlösning där ena HTPC'n har alla TV-mottagare och sköter inspelning osv och andra HTPC's ansluter dit för att spela in, titta på live-TV, titta på inspelad TV osv? Eller ska HTPC'n bara vara till för redan arkiverad media?

Postad 02 July 2008 - 12:56

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Det jag har tänkt mig är att ha boxen i sovrummet och HTPCn vid stora tv i vardagsrummet. Sedan vet jag inte vad man behover för typ av tvkort. Vi har fått en box från Tele2 som ingar i hyran, ska man då ha en DVB-T kort i burken? Måste man skaffa ett till kort till datorn eller kan den avkoda utan?

Postad 02 July 2008 - 13:07

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad din box är för något. DVB-T är för marksänt, har du en egen antenn till din Tele2-box? Eller uttag i väggen? Eller parabol? Så vitt jag kan se hos Tele2 så är det kabel-tv, dvs DVB-C.

Är det en sån här: http://www.tele2.se/...tal-tv-box.html ? Jag tror humax är ett ganska vanligt märke.

Vad för slags abbonemangskort är det som du har i din box? Du behöver motsvarande i din HTPC om den ska ta emot samma kanaler. Man brukar kunna köpa tvilling-kort från TV-leverantören, eller så kör du på en kortdelningslösning typ SmartWi.

Om du inte har så bra teknisk koll så borde du nog överväga att skippa TV-biten i HTPC, det kan vara rätt så meckigt. Jag köpte min HTPC i höstas. Den är inte färdigkonfigurerad. Räkna med att få lägga väldigt mycket tid på ditt bygge.

edit: Just ja, om du utan problem vill kunna spela in ett program och titta på ett annat behöver du flera mottagare och abbonemangskort (eller kortdelningsklienter). Jag skulle rekommendera FloppyDTV-kort, men då blir kostnaden rätt så hög (typ 4500kr för två kort plus kortdelningslösning i hårdvara).

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 02 July 2008 - 13:09.

Postad 02 July 2008 - 13:59

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har inte sett boxen än ( har inte flyttat in än ), men jag gissar att det är kabelTV det rör sig om. Jag är förbered på mycket jobb, har aldrig byggt en dator förr men jag är grymt envis, så det ska nog lösa sig.

För att förtydliga anledningen till tråden, så vill jag gärna ha hjälp med att plocka ihop rätt komponenter utifrån det behov jag beskrev i första inlägget. Jag har försökt att plocka ihop själp på komplett.se, men jag fattar inte vad alla saker gör och hur dom passar ihop med det andra :) .

Postad 03 July 2008 - 12:27

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har lagt ner...det blev en sån här: RevIT X3 8450 0Db HTPC

Postad 04 July 2008 - 06:47

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att stänga av och sätta på datorn via fjärrkontroll? Sätta på är ju givetvis mer intressant, då jag kommer ha ett master/slave uttag så man måste kunna starta den från scratch? Den har inbyggd IR men det funkar väl bara när datorn är igång?

Postad 04 July 2008 - 07:50

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Varierar mellan olika burkar. Om IR-mottagaren är kopplad så att den kan styra strömmen (något man ibland måste göra själv) går det lösa.

Annars fungerar det väl iaf ganska bra att använda "hibernate" ? Du får läsa på ang hur man gör med just din mottagare och ditt moderkort. Google är din vän :)

Postad 04 July 2008 - 11:12

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Men är inte datorn igång när den står på hibernate? Jag kommer ju att bryta strömmen helt. Men jag får väl googla efter att datorn har ankommit...

Postad 04 July 2008 - 11:18

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Men är inte datorn igång när den står på hibernate? Jag kommer ju att bryta strömmen helt. Men jag får väl googla efter att datorn har ankommit...

Nej, inte mer igång än när man säger åt windows att stänga av datorn. Skillnaden är att den först sparar ner hela datorns "status" och återställer allt vid uppstart om man kör hibernate.

Vad menar du med att bryta strömmen helt? Om du bryter strömmen helt går det självklart inte använda fjärren då mottagaren isf inte har någon ström, men när man slår av datorn normalt så bryter man ju inte strömmen till den. Moderkort, USB osv får ju ström ändå.

Postad 04 July 2008 - 12:37

Lukazz
  • Lukazz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Den kommer sitta på ett slaveuttag, så när jag stänger av TVn så kommer strömmen att brytas för de andra maskinerna på samma dosa...

Postad 04 July 2008 - 12:51

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Tänker du hålla på och bryta strömmen till datorn när den är igång? :o

edit: ah, nu fattar jag. Du vill slå av datorn via fjärr SEN när den är klar bryta strömmen i uttaget via fjärr, och vice versa. Det går som sagt slå av/på vissa konfigs via fjärr, så där funkar det ju. Även med hibernate så vitt jag vet.

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 04 July 2008 - 12:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.