Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur görs äldre filmer om till HD?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2008 - 21:36

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Läste lite i tråden om vilka filmer som MinHembio användare vill att de ska komma till bluray och tänkte vad det är som hindrar? Men hur gör dom?

Hur görs äldre filmer om till till högupplöst? klipper dom ner filmen till rena bilder och förbättrar bild för bild? Låter som ett evighetsgöra... Kanske inte är så konstigt isf. Men om ALLT görs med datorer så tycker man ju att det bör gå ganska fort ändå?

Ljudet? görs det om?

Jag kanske är ute och cyklar, men det hoppas jag denna tråden kan råda bot på isf...

Postad 11 July 2008 - 21:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det kommer säkert någon som orkar/vill ge ett mer veteskapligt svar än mitt oavsett om jag skulle göra
det redan nu :) ... Men om vi bortser från allt annat roligt man kan göra med äldre filmer .. så är inte
problemet upplösning. Äldre analogt filmad film håller en mycket större upplösning än det vi kallar
HD och Blu Ray. Så det är bara att digitalisera filmen .. så har du en blu ray .. Enkelt uttryckt.

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 11 July 2008 - 21:49.

Postad 11 July 2008 - 23:32

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Man scannar in bildruta för bildruta, precis som man scannar in ett papper på en "vanlig" scanner om man vill ha in det i datorn fast det görs i andra typer av scannrar som jag antar sköter arbetet väldigt snabbt. Vanliga upplösningar de scannas in i är (om jag förstått rätt) 2000p eller 4000p (jämfört med de 1080p som BR använder). Jag antar att det är för att det ska kunna användas på digitalbiografer och framtida konsumentmediaformer.

Ibland läggs också arbete på att rensa upp skräp som repor och liknande.

Ljud görs om ibland och ibland inte. Ibland tar man originalljudspår och mixar om dem, ibland så gör man nya ljud och ibland så kör man ljudspåret likt original som kan vara stereo eller mono.

Postad 12 July 2008 - 13:23

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Här är mitt tidigare inlägg om hur det fungerar.

Kvaliteten på gamla filmer hänger mycket på vilken kopia som fortfarande existerar och sedan bli avscannad, liksom hur de har förvarats. De flesta filmer, 15-20 år och äldre, kräver en del digital restaurering för att bli riktigt bra.

Sedan får man hoppas att det inte kommer någon ung nisse med spretlugg och kör över filmen med diverse brus- och kantskärpefilter, något som det diskuterats i andra trådar här. :D

Här säljs för övrigt en filmscanner av erkänd kvalitet. Observera att den är begagnad, men ändå ett fynd med dagens dollarpris. :D

Postad 13 July 2008 - 08:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Här är mitt tidigare inlägg om hur det fungerar.

Kvaliteten på gamla filmer hänger mycket på vilken kopia som fortfarande existerar och sedan bli avscannad, liksom hur de har förvarats. De flesta filmer, 15-20 år och äldre, kräver en del digital restaurering för att bli riktigt bra.

Sedan får man hoppas att det inte kommer någon ung nisse med spretlugg och kör över filmen med diverse brus- och kantskärpefilter, något som det diskuterats i andra trådar här. :D

Här säljs för övrigt en filmscanner av erkänd kvalitet. Observera att den är begagnad, men ändå ett fynd med dagens dollarpris. :)

Jag såg nästan framför mig hur snubben med spretlugg gnuggade händerna inför alla möjligheter och "förbättra" filmen.
:D

Postad 13 July 2008 - 14:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hur görs äldre filmer om till till högupplöst?

De görs inte om till högupplöst. De kommer från en analog källa. 35mm film (som även används i analoga
systemkameror) har använts i många år, och de har en teoretisk upplösning som är högre än de digitala "HD"
formaten. Problemet är att inspelningens kvalitet inte alltid utnyttjar upplösningen, och filmen kan dessutom
ha försämrats av upprepad kopiering från mastern (varje uppspelning sliter på analoga band).

klipper dom ner filmen till rena bilder och förbättrar bild för bild? Låter som ett evighetsgöra... Kanske inte är så konstigt isf. Men om ALLT görs med datorer så tycker man ju att det bör gå ganska fort ändå?

Den första Starwars filmen är ett exempel på där de gjorde precis så. De restaurerade bildruta för bildruta, och
redigerade bort dammkorn och annat i bliden. Masterbandet var tydligen välanvänt, och det krävdes en hel del
jobb med varje bildruta.

Ljudet? görs det om?

Ljudet görs inte om, men det kan restaureras precis som bilden. Det mixas om från masterbanden (musik, röst,
effekter osv är oftast inspelat separat, och kan användas var för sig, för att t ex skapa en surroundmix).

Jag kanske är ute och cyklar

Nope.

Postad 14 July 2008 - 13:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Den första Starwars filmen är ett exempel på där de gjorde precis så. De restaurerade bildruta för bildruta, och
redigerade bort dammkorn och annat i bliden. Masterbandet var tydligen välanvänt, och det krävdes en hel del
jobb med varje bildruta.

Hur tar de bort smuts och dammkorn? vanlig Allrengöring med trasa eller :) ?

Postad 14 July 2008 - 13:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur tar de bort smuts och dammkorn? vanlig Allrengöring med trasa eller ;) ?

Dom målar med vattenfärger, sen scannar dom in filmen :)

Postad 14 July 2008 - 14:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Lacknafta! :)

Om en restaurering är ambitiös letar de väl upp alla filmelement de kan som har chans hålla bra kvalitet, kameranegativ liksom de kopior från kameranegativet som gjorts för olika ändamål. Sedan rengör man själva filmen så gott man kan utan att riskera skada den, skannar in den till digital form och korrigerar sedan ytterligare skavanker digitalt, samt matchar resultatet mot hur man vet det hela ämnades se ut.

Postad 14 July 2008 - 14:41

gibsa
  • gibsa
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jäkligt intressant att höra, hade ingen aning om detta. Inte så insatt i hur allt funkar, själv e man bara nöjd om man kan se den på hemmabion :)

Postad 20 July 2008 - 18:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Har rensat lite - skärpning mina herrar :rolleyes:

Postad 31 July 2008 - 15:26

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Ni som vet allt, är även 80-tals tv-serier som dallas, V (tv serien), knight rider etc filmade med 35 mm? Hur kan man förklara den oftast usla kvalitet som är på dessa DVD-releaser och varför man inte vill släppa dylika serier på blu-ray? Går det inte att restaurera?

Märk att för V-the miniseries (två avsnitt) gjorde mn ju ett utmärkt jobb att restaurera dessa avsnitt till dvd-releasen. Därefter föll det platt med efterföljande avsnitt.

MVH
Henrik

Postad 31 July 2008 - 17:42

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Det varierar vilken film man använde men 16mmm var vanligt, och därefter har i vissa serier effekter och redigering gjorts på videofilm. Det innebär att en del serier måste mastras om från ursprungsfilmen, om den existeras och att effekter måste göras om på nytt.

Det görs nog en avvägning inför ett släpp om den potentiella marknaden, och hur mycket det är värt att lägga på ett sådant projekt.

Postad 31 July 2008 - 18:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej!

Ni som vet allt, är även 80-tals tv-serier som dallas, V (tv serien), knight rider etc filmade med 35 mm? Hur kan man förklara den oftast usla kvalitet som är på dessa DVD-releaser och varför man inte vill släppa dylika serier på blu-ray? Går det inte att restaurera?

Märk att för V-the miniseries (två avsnitt) gjorde mn ju ett utmärkt jobb att restaurera dessa avsnitt till dvd-releasen. Därefter föll det platt med efterföljande avsnitt.

MVH
Henrik

Du sa något där! Hmm...undrar ifall det planeras någon HD-utgåva på tex Pang i bygget? Spännande, minst sagt..!

Postad 31 July 2008 - 18:49

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
I samband med biopremiären utav Michael Manns Miami Vice så visade ju NBC orginalavsnittet från 1984 i HD.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.